DPF (filtr cząstek stałych)

Odwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie. DPF (z angielskiego Diesel Particulare Filter lub FAP od francuskiego filtre a particules) jest filtrem montowanym w układzie wydechowym silników diesla, celem eliminacji zanieczyszczeń procesu spalania, czarnej sadzy tak charakterystycznej dla silników wysokoprężnych. Wnętrze filtra wypełnione jest porowatymi ściankami na których osiadają spaliny.

Filtr cząstek stałych (DPF) w założeniach producentów miał spełniać swoje funkcje bez awaryjnie i bez wymiennie .Jednakże rzeczywistość bezlitośnie to zweryfikowała. Sytuacja zapchania filtra przez cząstki sadzy jest nader często spotykana co w konsekwencji prowadzi do dramatycznego spadku mocy silnika. W procesie tworzenia DPF-u przewidziano taka sytuacje i starano się znaleźć na rozwiązanie. Jednym z nich jest proces samo spalenia zalegającej sadzy. Proces ten jest zależny od warunków jazdy. Przykładowo na trasie następuje to szybciej i efektywniej natomiast w trakcie jazdy miejskiej silnik ma mniejsze obroty, tym samym temperatura spalin jest niższa i w mniejszym stopniu wypala nagromadzona sadze. Drugim sposobem chroniącym DPF przed zanieczyszczeniami jest doraźne podgrzewanie go dodatkowym płomieniem wtryskiwanej do filtra specjalnej mieszanki, w wyniku czego sadza ulega szybszemu spaleniu.

DPF

Dopalanie w obu przypadkach trwa kilkanaście minut i potrzebny jest dystans kilkudziesięciu kilometrów. Tu pojawia się problem, bowiem w warunkach miejskich niemożliwym jest utrzymanie wysokich obrotów pracy silnika przez dłuższy czas i sam proces dopalenia sadzy może zostać niedokończony. Tym samym DPF może zostać zapchany.

Wymiana zapchanego DPF-u na oryginalny to kwota kilku tysięcy złotych. Dlatego wiele osób decyduje się na jego całkowite usunięcie. Jednak nie jest to procedura łatwa, wymaga bowiem umiejętności i sporej wiedzy. Należy skonfigurować komputer sterujący tak, aby nie uwzględniał braku filtra. Należy również nadmienić, iż usuniecie DPFu wiąże się z niespełnieniem przez nasz samochód norm środowiskowych czystości spalin.

Jak zatem przedłużyć bez awaryjność filtra cząstek stałych? Oto kilka sposobów:

- Dobrym sposobem jest regularne wyjechanie w trasę i "przegonienie" auta.

- Unikanie gazowania na wysokich obrotach.

- Unikanie jazdy w korkach i na krótkich dystansach (w praktyce nie możliwe).

- Stosowanie olejów nisko pyłowych.

- Przestrzeganie ogólnych zaleceń producenta dotyczących eksploatacji danego auta.

Komentarze użytkowników

-2 #8 Wycinać 28.12.2016
Ja miałem forda focus przy 130000 wyciąłem filtr. 6 lat temu i auto mniej pali i spokój. Pojechałem do Niemiec potrzebowałem naklejkę pojechałem do dekra, nikt spalin nie sprawdzał coś tam po paczyli nalepkę mi sprzedali. Nigdy na przeglądzie nie wyszło że nie mam filtra.
-6 #7 Autonagar.pl 08.02.2016
Zabieg wodorowania silnika wykonują w UE od 5/6 lat. Redukując nagar w układzie spalania zabieg powoduje spadek zadymiania z rury o 60/70% tam kontrolują spaliny na diagnostyce , jak nie przechodzi jedzie na HHO. Już doliczyli się ponad 1500 warsztatów z tym zabiegiem.
A tym co mają zamiar kastrować lub już to zrobili polecam lekturę dyrektywy UE nr 45 - wdrożenie 2016/2018 - powrót na lawecie w wakacji może okazać się wydatkiem kłopotliwym nie mówiąc o mandacie. Więcej info na you tube : autonagar.pl
+12 #6 Michał 28.12.2015
To co jest napisane w tym artykule, potwierdza tylko moją opinię o tym, że ludzie nie mają zielonego pojęcia, jak użytkować, a przede wszystkim, jak kupować samochody. Gość kupi diesla, bo pali mniej, o dużym momencie, bo pali jeszcze mniej, jeździ nim do supermarketu na osiedlu, do kościoła w niedzielę, nie przekracza 1,5 tys obr/min bo szkoda mu paliwa, leje syf do baku bo "oszczENdza", gasi silnik na każdych światłach, roczny przebieg to 1000 km, a później robi raban w internecie, że wtryskiwacze zarżnięte, że mu się filtr zapchał, pasek rozrządu zerwał, łańcuch naciągnął, turbina "się zajechała", dwumasa rozpadła, ... A wystarczyło przemyśleć to, jak będzie użytkował ten samochód. Ja mam już drugiego diesla, jeden przejeździł u mnie 235 tys. i dalej jeździ z tego co wiem, drugi ma już 135 tys. i w żadnym z nich nie miałem problemów z rozrządem, dwumasą czy filtrem. Myśleć przy zakupie samochodu, to nie trzeba będzie myśleć o psujących się podzespołach.
+6 #5 bzdury 10.11.2015
Kolejne bzdury o DPFie, czemu nikt nie piszę że uszkodzony silnik (termonstaty, świece, zawalony EGR, lejące wtryski, zdechnięte turbo etc) powoduje uszkodzenie filtra poprzez jego zapchanie, bo uszkodzony silnik generuje sadzę i nie jest w stanie dojść do zadanych warunków pracy ?? a druga sprawa wypalania ciężko nie zauważyć wystarczy się wtedy przejechać dale j i nie trzeba gazować i autostrad szukać - to już jest idiotyzm totalny, dla mnie wystarczy że 60 km/h się przejadę 10 km na obrotach rzędu 2000, mój DPF ma 300 000 TYŚ !!! i był czyszczony chemicznie raz za 300 zł. Sprawny silnik i trochę oleju w głowie i DPF-a się użytkuję jak rower i nie trzeba płacić 1500 za wycinkę sprawnych elementów dla cwaniaków którzy nie mówią jak jest z filtrem i dlaczego się zapycha, a na koniec i tak się okazuje to wtrysk padł to turbo poleciało, proponuje zamiast wycinki zmięcie mechaników i zamknijcie fora.
+1 #4 HONDA CR/V 22.07.2015
Zdecydowałem usunąć PDF dla czego ma być nie ekologicznie ?Czy ktoś pomyślał o innych dieslach w maszynach ,ciągnikach itd. Jest to najzwyklejsze wyciąganie kasy od naiwniaków pozdrawiam .
+3 #3 Gringo 28.05.2015
Czym się różni przegonienie auta na autostradzie od gazowania na wysokich obrotach? Przeganianie na niskich obrotach (tj. np. na 6 biegu przy 3 tysiącach i prędkości 150 km/h) chyba nie wystarczy? Dlaczego więc można przeganiać na wysokich obrotach, a nie można już gazować na luzie do 5 tys. obrotów przez dajmy na to 20 minut? Prosze o wyjaśnienie.
+15 #2 Volkswagen Passat B5 14.11.2013
Awaria DPF po około 200 tyś km, podwyższone spalanie w trasie aż 8litrów, usunięcie Filtra cząstek stałych 1500zł. Teraz wszystko okej.
+28 #1 Guest 10.11.2013
Miałem Focus 1.6 TDCI 109 KM z DPF podnosił się poziom oleju bo paliwo dostawało się do niego ,to mogło się skończyć zatarciem turbiny .Przy 168 tyś włączył się tryb awaryjny ,serwis kasowanie błędów potem powtórka .Zdecydowałem na usunięcie i to był strzał w 10-ke auto nie to samo ,tak jakby ktoś go odetkał ,spalanie się zmniejszyło ,więcej mocy .Obecnie od wycięcia zrobione jakieś 15 tyś i żadnych problemów .Jak macie dylemat czy wyciąć to ja polecam .Aha dodam że auto było na przeglądzie nie było żadnych problemów z emisją spalin