EGR (zawór recyrkulacji spalin)

Podstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania. Jest to o tyle istotne, iż współczesne silniki muszą spełniać wysoką unijna normę czystości Euro 5, a w przyszłości Euro 6.

EGR
Zawór Egr jest niestety często elementem awaryjnym. Po jakimś czasie pokrywa się zanieczyszczeniami pochodzącymi z procesu spalania i dochodzi jego zacięcia. Jeśli zatnie się w pozycji zamkniętej wówczas zostaniemy poinformowani przez komputer o zaistniałej sytuacji, poza tym nie powinniśmy odczuć żadnych innych niepokojących symptomów awarii. Jeśli jednak zawór Egr zatnie się w pozycji otwartej wówczas trudności w eksploatacji naszego pojazdu będą znacznie poważniejsze. Praca silnika będzie nierówna, zauważymy widoczny spadek mocy, z układu wydechowego wydobywać się będzie ciemny gęsty dym.

Zawór Recyrkulacji spalin można naprawić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest próba wyczyszczenia. Jeśli problem zdiagnozowaliśmy odpowiednio wcześnie jest to możliwe. Należy jednak pamiętać, że prędzej czy później proces czyszczenia trzeba będzie powtórzyć. Zazwyczaj po przebiegu 60- 70 tyś. przejechanych kilometrów. Często jednak próba regeneracji Egr-u nie przynosi pożądanego efektu i należy wymienić cały element. Sama wymiana nie nastręcza wielu problemów. Jednak element jest stosunkowo drogi cena jego waha się o 200 do nawet 900 zł w zależności od modelu pojazdu.

Część kierowców wybiera drogę na skróty i decyduje się na zaślepienie zaworu Egr. Koszt takiej operacji jest nieporównywalnie mniejszy niż wymiana na nowy element. Należy jednak pamiętać, że takie rozwiązanie wpływa na zwiększenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Często również komputer sterujący nie daje się oszukać i wciąż sygnalizuje awarię zaworu. Wówczas to musimy zmieniać oprogramowanie sterownika.

Komentarze użytkowników

0 #10 Zenek 26.11.2018
Wystarczy przytrzymać gaz na luzie i z wyższych obrotów ruszać, a silnik na EGR nie przełącza i nie ma problemów z recyrkulacją.
0 #9 Mechanik Damian 10.11.2018
Przy egr nie zaślepionym same spaliny okapcają dolot a jeszcze jak turbo i odma puszczają lekką mgiełkę oleju co w każdym silniku jest normalne , to w dolocie jest czarny beton, i żadne wodorowanie nie wyczyści zaklejonego dolotu na błysk zgodzę się że pomoże oczyścić komorę spalania. Po zaślepieniu raz że jest ciut wyższa temp spalin co pomaga wypalić sadzę ze zmiennej geometri turbiny, lepszy kop z dołu i auto nie kopci, jedynym minusem tej operacji jest ciut dłuższe nagrzewanie się silnika. Niewiem jak na zaślepienie egr reagują auta z dpf bo takiego auta nie mam. Moim zdaniem najlepiej rozkręcić wszystko wyjąć i wymyć chemią i zaślepić, a nie czyścić na samochodzie i lać na egr jakieś klin turbo ent intejk :D gdzie cały szlam idzie na tłoki.
-1 #8 Mechanik 27.03.2017
Autor artykułu nie ma bladego pojęcia o tym, jak działa i do czego służy zawór EGR. Napiszę tylko, że spaliny pełnią funkcję gazu obojętnego i nie ma mowy o żadnym dopalaniu szkodliwych zawiązków. EGR to nie jest katalizator !
+5 #7 Autonagar.pl 08.02.2016
Polecam zabieg wodorowania silnika , redukuje nagar w układzie spalania z wypaleniem DPF/FAP.
Bez demontażu silnika , dolewania chemii, wymiany oleju i kopcia z rury.
Jak to się robi można zobaczyć na you tube : autonagar.pl
+11 #6 guest 11.06.2015
Co to za idiota wymyślił EGR.Po co komu jest potrzebna sadza w kolektorze ssącym,zapchane wloty do głowicy, brak mocy, dymi na czarno, i na dodatek te nowe idiotyczne EGR- y są chłodzone woda.( zaraz zaraz), przecież woda ma 90 st.C, a wydechowe spaliny 250 w zwyż.Wiec woda jest dogrzewana ( ale idiotyczny wynalazek), na dodatek tego w VW 2.0 TDI ( Bi Turbo), ta rura ( wodny egr), upala się przez gorące spaliny i piękny się robi Hydro lock- pogięte korbowy.Czym nowsze auto to większe gowno ( Panowie skończyła się era dobrych silników, tak jak np.) Nissan Patrol SD33T , TD42T, QD32, Toyota Supra 2JZ,Nissan RB26DETT, no i Honda to prawie kazda(zaczynaja c na K18, kończąc na ikonie F20C, lub mercedes W123 300 Turbo Diesel, W124 250D, 300D.Koniec, samochody dzisiaj się robi na max 7 lat lub 150.000 km., i do smietnika( tak jak tel. kom.)
Pozdrawiam i na koniec, wcale się nie dziwie ze mechanicy w Polsce jeżdżą starym 124 w dieslu, lub 1.6 benzyna ( w miarę świeża)