Koło dwumasowe

Większość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów (między nimi znajduje się tłumik drgań). Koło dwumasowe pełni kilka podstawowych funkcji. Po pierwsze redukuje drgania silnika na wolnych oraz niskich obrotach. Niweluje szarpnięcie sprzęgła podczas jego uruchomienia. Dzięki dwumasie szybka zmiana momentu obrotowego odbywa się sprawnie i precyzyjnie. Niestety każdy element prędzej czy później ulega zużyciu. W przypadku koła dwumasowego jest to przedział między 120 tysięcy przejechanych kilometrów, a 220 tysięcy. Jest to oczywiście zależne od sposobu eksploatacji naszego pojazdu. Jazda na niskich obrotach, gwałtowne redukowanie biegów, agresywny, dynamiczny start sprzyjaja przedwczesnemu zużyciu.

Koło dwumasowe

Do najczęstszych symptomów zużytego koła dwumasowego należą między innymi:
- stuki, hałas dobiegający przy włączonym biegu jałowym
- drgania,drżenie,wibracje na biegu jałowym
- niespójna mało harmonijna zmiana biegów
- problemy z ruszaniem

W przypadku awarii koła dwumasowego zaleca się wymianę całego elementu. Koszt nowego elementu to kwota od kilkuset złotych (Opel Astra) do nawet 3 tysięcy zł (Toyota Avensis). Poszczególne warsztaty proponują regenerację jednak jest to zabieg często ryzykowny. W praktyce pełne naprawienie dwumasy jest niemożliwe i wkrótce może dojść do nawrotu choroby. W opinii użytkowników dużą trwałością cieszą się dwumasowe koła zamachowe zamontowane w niemieckich autach np. w Mercedesach, Audi. Kupując używany pojazd szczególnie należy zwrócić uwagę na markę Ford bowiem w starszych pojazdach tego koncernu często dochodzi do kosztownej awarii koła dwumasowego.

Jak dbać o koło dwumasowe? Przede wszystkim nie przeciążajmy zbędnie układu napędowego np. przez holowanie ciężkich lawet przyczep, bądź unikajmy dynamicznego agresywnego ruszania z piskami. Dbajmy o płynną i harmonijną zmianę biegów.

Komentarze użytkowników

0 #17 ricky 19.01.2017
VW T4, 2,5 TDI, 102 kM, 370 tys km, bez wymiany dwumasy. Słychać na biegu jałowym więc trzeba już będzie w końcu zrobić. Wrocław. Pozdrawiam :)
+1 #16 Bartek 11.01.2017
Skoda Octavia 1999 rok, 1.9 TDI, 90 KM. Wymiana dwumasy przy przebiegu 235 tys. Koszt 1900 zł. Wrocław
0 #15 Daglas 05.12.2015
Mazda 6 2005 rok 225tys dwumasa ok,mam nadzieje ,ze jeszcze posluzy,jesli nie czekam ze spokojem,zaloze zwykle sprzeglo od starszego modelu 626 i delikatnie bede smigal dalej.Uzywane skrzynie do madzi chodzą po 150zl wiec mogę zaryzykować.Prz epis na forum mazdaspeed.pl
-1 #14 A3 quattro 1.9tdi 18.02.2015
Wymiana przy 270 tkm koszt z robocizną to 2300 zł Walbrzych
-1 #13 Marek Jan 54 01.12.2014
Peugeot 407. 2.2. Rocznik 2006. Awarie: Koło zamachowe dwumasowe przy 70 tys. Podobno przyczyną jest jazda na małych prędkościach w mieście. Druga poważna awaria to pompa wspomagania układu kierowniczego. Tak wyglądało, ale okazało się, że to przetarta izolacja przewodów podając złe informacje do komputera. Pompa podawała ciśnienie nie w tym momencie co należało. Twarda, pękajaca izolacja na przewodach oświetleniowych . Poza tym godny polecenia
+9 #12 Berlingo 1.6 HDi 19.08.2014
A dlaczego na rysunku jest klasyczny zestaw sprzęgła?
-2 #11 Mondeo 2.0 TDCI 130 06.01.2014
Awaria koła dwumasowego przy przebiegu 173 tys ,to słaby punkt przy tych silnikach niestety naprawa 3000 zł ale spokój na następne 200000tyś
0 #10 Peugeot 407 2007 r 27.12.2013
Awaria kola przy przebiegu 186 tyś niestety auto było użytkowane w samym mieście ,czyli 1-2 itd ,musiał się tak skończyć .
-2 #9 Ford Mondeo 1.8 TDCI 09.12.2013
Niestety spotkała mnie ta przykra historia przy przebiegu 110 tyś w Fordzie Mondeo 2009r 1.8 TDCI 125 KM .Podobno jest to najsłabsza jednostka w Mondeo i przy jeździe po mieście czyli częstym używaniu sprzęgła może się to zdarzyć .Bardzo rzadko przy takim przebiegu tak mi mówili w serwisie w którym zapłaciłem 3500 zł za wymianę dwumasy .
0 #8 Ford Focus, Mondeo 06.12.2013
Tak jak poniżej w komentarzach uwaga na koła dwumasowe w fordach szczególnie w focusie 1szej oraz drugiej generacji z silnikiem 1.8 TDCI oraz Mondeo 2.0 TDCI III generacji. Koła dwumasowe nie należą do przesadnie trwałych.