Koło dwumasowe

Większość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów (między nimi znajduje się tłumik drgań). Koło dwumasowe pełni kilka podstawowych funkcji. Po pierwsze redukuje drgania silnika na wolnych oraz niskich obrotach. Niweluje szarpnięcie sprzęgła podczas jego uruchomienia. Dzięki dwumasie szybka zmiana momentu obrotowego odbywa się sprawnie i precyzyjnie. Niestety każdy element prędzej czy później ulega zużyciu. W przypadku koła dwumasowego jest to przedział między 120 tysięcy przejechanych kilometrów, a 220 tysięcy. Jest to oczywiście zależne od sposobu eksploatacji naszego pojazdu. Jazda na niskich obrotach, gwałtowne redukowanie biegów, agresywny, dynamiczny start sprzyjaja przedwczesnemu zużyciu.

Koło dwumasowe

Do najczęstszych symptomów zużytego koła dwumasowego należą między innymi:
- stuki, hałas dobiegający przy włączonym biegu jałowym
- drgania,drżenie,wibracje na biegu jałowym
- niespójna mało harmonijna zmiana biegów
- problemy z ruszaniem

W przypadku awarii koła dwumasowego zaleca się wymianę całego elementu. Koszt nowego elementu to kwota od kilkuset złotych (Opel Astra) do nawet 3 tysięcy zł (Toyota Avensis). Poszczególne warsztaty proponują regenerację jednak jest to zabieg często ryzykowny. W praktyce pełne naprawienie dwumasy jest niemożliwe i wkrótce może dojść do nawrotu choroby. W opinii użytkowników dużą trwałością cieszą się dwumasowe koła zamachowe zamontowane w niemieckich autach np. w Mercedesach, Audi. Kupując używany pojazd szczególnie należy zwrócić uwagę na markę Ford bowiem w starszych pojazdach tego koncernu często dochodzi do kosztownej awarii koła dwumasowego.

Jak dbać o koło dwumasowe? Przede wszystkim nie przeciążajmy zbędnie układu napędowego np. przez holowanie ciężkich lawet przyczep, bądź unikajmy dynamicznego agresywnego ruszania z piskami. Dbajmy o płynną i harmonijną zmianę biegów.

Komentarze użytkowników

-1 #19 Mariusz 05.02.2017
Misiek Outlander DID 2.0 po zmianie softa ze 140 na 175 hp i 375 nm.Przesunniety i wyplaszczony moment obrotowy spowodowal chyba wydluzenie zywotnosci dwumasy.Auto uzywane na co dzien,miasto /trasa.
Wciaz org turbo ,dwumasa,sprzeg lo wtryski.Przebie g 250tkm i nie czuc zuzycia.
+2 #18 Wiesław 29.01.2017
Opel Vectra 1997r przejechała 330000 słychać stukanie pod maską mam ją od 12lat i zawsze starałem się zmieniać biegi płynnie bez szarpania.
-1 #17 ricky 19.01.2017
VW T4, 2,5 TDI, 102 kM, 370 tys km, bez wymiany dwumasy. Słychać na biegu jałowym więc trzeba już będzie w końcu zrobić. Wrocław. Pozdrawiam :)
0 #16 Bartek 11.01.2017
Skoda Octavia 1999 rok, 1.9 TDI, 90 KM. Wymiana dwumasy przy przebiegu 235 tys. Koszt 1900 zł. Wrocław
0 #15 Daglas 05.12.2015
Mazda 6 2005 rok 225tys dwumasa ok,mam nadzieje ,ze jeszcze posluzy,jesli nie czekam ze spokojem,zaloze zwykle sprzeglo od starszego modelu 626 i delikatnie bede smigal dalej.Uzywane skrzynie do madzi chodzą po 150zl wiec mogę zaryzykować.Prz epis na forum mazdaspeed.pl