Olej silnikowy

Obecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni. Podstawowym sposobem rozróżnienia olejów silnikowych jest ich podział ze względu na proces produkcji.

I tak oleje dzielimy na:

  1. Syntetyczne powstające w laboratoriach w procesie syntezy. Do ich oznaczenia stosujemy skrót SAE.Są to oleje gatunkowo czystsze i jakościowo lepsze od tradycyjnych mineralnych.
  2. Mineralne to z kolei oleje naturalne powstające na skutek rafinacji ropy naftowej. Ich cena jest niższa od syntetycznych, jednak jakość nie pozwala na stosowanie w nowoczesnych samochodach
  3. Oleje pół-syntetyczne to mieszanka oleju mineralnego z dodatkiem syntetycznego około 30%. Są one kompromisem ceny i jakości miedzy syntetycznymi a mineralnymi.

Wymiana oleju
Kolejna klasyfikacja dzieli oleje ze względu na ich przeznaczenie do poszczególnych silników samochodowych. ACEA- Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodów Europejskich wyróżnia 4 podstawowe klasy: A, B, C, E.
Klasa B dotyczy samochodów osobowych z silnikiem diesla oraz małych samochodów dostawczych z tymże silnikiem. Natomiast oleje oznaczone litera E stosuje się do ciężkich samochodów dostawczych.

API to Amerykański instytut naftowy tutaj podział przebiega na linii diesel -benzyna. W tym przypadku olej do silników wysokoprężnych został oznaczony literą-C. Występujące po niej kolejne litery oznaczają jakość ,im dalsza literka alfabetu tym lepszy olej .Klasyfikacja jakości zawiera się do litery L.

Również takie marki jak Mercedes ,Bmw wprowadziły własną klasyfikacje jak również polecają produkty danego producenta współpracującego z koncernem.

Niemniej ważną informacją którą również można odnaleźć na butelce oleju jest ta dotycząca lepkości. Lepkość oleju zimowego jest oznaczona literką ''W'' przed , która umiejscowione są liczby 0,5, 10 ,15, 20. Im liczba niższa tym olej lepiej znosi niską temperaturę. Na przykład : olej 0W-spelnia swoje założenia,nie gęstnieje, silnik jest zdolny do zapłonu przy temp od-30 do -35stopni. Kolejny 5W-spelnia założenia od-25 do -30 stopni. W przypadku kolejnych oznaczeń sytuacja jest analogiczna temperatura zmienia się o 5stopni. Lepkość oleju w wysokich temperaturach oznacza się liczbami 20,30,40,50,60 . Jeśli liczba jest wyższa tym olej lepiej reaguje na wysokie temperatury. Najwyższe oznaczenie 60 spotykane jest w olejach stosowanych w samochodach wyczynowych, gdzie dochodzi do wytwarzania niespotykanych w zwykłym ruchu drogowym temperatur. Oleje wielosezonowe posiadają oznaczenia zarówno zimowe jak i letnie. Na przykład 5W40. Olej spełnia swoje zadania przy temperaturze od -25,do- 30 stopni jak i przy wysokich temperaturach.

W przypadku silników wysokoprężnych(jak i benzynowych) olej silnikowy ma spełniać kilka podstawowych funkcji - oto one:

- uszczelnianie (pierścienie tłokowe)

- ochrona przed korozja

- chłodzenie elementów wewnętrznych

- utrzymanie czystości silnika.

Tutaj należy zatrzymać się i rozwinąć ten temat nieco bardziej. Podczas pracy silnika w oleju pojawiają się różne zanieczyszczenia, wpływające na jego prace. Po dłuższym użytkowaniu w komorze silnika pojawiają się osady. Pochodzące zarówno z zewnątrz takie jak pył ,cząstki wody. Jak też zanieczyszczenia wewnętrzne wynikające z procesu spalania lub mikro drobiny elementów tracących silnika. Dlatego tak ważnym jest regularna wymiana oleju. W trakcie której usuwamy nie tylko zużyty olej, lecz również nagromadzone zanieczyszczenia i osady. Dobrym pomysłem przy zmianie oleju jest pomyślenie o tzw. oleju nisko popiołowym który posiada niski poziom fosforu oraz siarki. Dzięki czemu zmniejsza się poziom wytwarzanej sadzy mogącej zatkać filtr cząstek stałych(DPF). Kupując olej pamiętajmy zatem o wieku naszego auta, zaawansowaniu technicznym. Przykładowo olej syntetyczny użyty w starym Dieslu mógłby doprowadzić do jego uszkodzenia poprzez rozpuszczenie nagromadzonego nagaru i innych nieczystości. Zwracajmy uwagę na to w jakich warunkach atmosferycznych, klimatycznych nasz samochód jest używany. W przypadku naszego kraju najlepsze są oleje wielosezonowe. Zwracajmy również uwagę na sugestie producenta dotyczących oleju jego specyfikacji i częstotliwości wymiany.

Komentarze użytkowników

-2 #10 Stasiek 06.07.2016
kupiłem Opla combo c fl 09r 1.3 cdti ma serwis za 3 tys km . Dziwi mnie fakt iż serwis opla ( auto jeździło leasing) przy poprzedniej wymianie oleju zamiast rekomendowanej wartości 5W30 zalano 10W40 przy przebiegu 160 tys. jaki to ma wpływ na żywotność tego silnika i czy powrót do nominalnych wartości może mieć negatywne skutki? ( pomijając fakt że poza tą dziwną zmianą klas oleju serwis ów podjął sie wymiany elementów tj reflektory soczewkowe. Ze skutkiem teraźniejszym w postaci praktycznie braku świateł mijania , i na włączonych światłach non stop brzęczy coś z za reflektora.
0 #9 focus 1,6tdci 90km 05.03.2016
jak lałem MOBIL to dolewałem 0,4l na 15000 km,przeszedłem na FORMUŁE F (zalecana przez FORDA) i nie dolewam nic
-2 #8 Volvo z D3 150KM 24.05.2015
Do tego silnika dedykowany olej Castrol 0W30 A5 i taki stosuję. Jeszcze dwa lata temu kosztował prawie 70,- za litr. Na szczęście tanieje i można go już kupić poniżej 40,-. Niestety w sprzedaży są tylko jednolitrówki albo dla warsztatów 200 ltr. Wg producenta można na nim przejechać nawet 30 tys od wymiany do wymiany....pewn ie dlatego taki drogi
0 #7 Berlingo 1.6 HDi 19.08.2014
na silniku po tuningu (na 109 KM) auto przejechało 360 000 km bezproblemowo: olej 5W/30 co 15 000 km + kpl. filtrów. Jeździ do dziś u innego właściciela....
+10 #6 1.6TDCI /90KM Focus 16.05.2014
Uważajcie na pseudo mechaników zwłaszcza w ASO oni to jak roboty są zakodowane.Wymi ana oleju,producent podaje że wchodzi 3.8L i oni tak leją!!! Dziś wróciłem z przeglądu i okazało się że wlał debil 3.8L i musiałem sam prze wężyk i strzykawkę odsączyć 0.6L.Nie wiedzą że tylko nowy samochód może przyjąć taka ilość il podaje producent,no chyba że odkręcisz misę i poczekasz dzień to wtedy wejdzie .Pamiętajcie o tym bo potem może być problem
+6 #5 Fryderyk 16.04.2014
UWAGA !
Zaznaczyc należy, że producenci samochodów jedynie zalecają producenta oleju do swoich mmodeli. Nie oznacza to że bezwzględnie musimy taki olej kupowć. Zwłaszcza, że bardzo często poza granicami Polski zakup oleju dedykowanego może być niemożliwy.Nale ży zatem skoncentrować sie na parametrach oleju jakie producent pojazdu jest zobowiązany nam podać.Serwisy w sposób bezwzględny wykorzystują niewiedzę Klientów i życzą sobie bardzo wysokie ceny za 1 litr oleju. Obecnie (rok 2014)klient nie powinien płacić więcej niż 30 zł za 1 litr oleju konfekcjonowane go wysokiej klasy (do najnowszych silników).
+3 #4 VW Passat 1.9tdi/AVF 01.04.2014
Mobil 1 norma 505.01 do silników z PD.Poprzednio użytkowany Castrol ale musiałem więcej dolewać niz mobila pomiędzy wymianami. Olej i wszytskie filtry co 15tys.
+2 #3 Peugeot 407 1.6 HDI 19.02.2014
Ja w swojej 407 1.6 HDI 110 KM zmieniam olej i filtry co 15 tys i co drugą wymianę filtr paliwa .To podstawa przy dzisiejszych diesalch ,tam wszystko jest smarowane olejem ,zwłaszcza turbo .Mam przejechane 214 tys i kompletnie żadnych problemów .
0 #2 Renault Kangoo 23.01.2014
Już 10 lat użytkuje Renówki i zalewam je olejem Elfa ,bardzo dobry olej .Polecam i z tego co słyszałem nie powinno sie zmieniać oleju na innego producenta ,ma inne specyfikację .
+5 #1 Ford Focus 26.11.2013
Ja używam oleju do Ford Formula Forda 5W30 i jestem zadowolony 156 tys przejechane i żadnych problemów dobre smarowanie ,wymiana co 20 tyś .Dobry olej