Turbosprężarka

Współcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.

Składa się ona z dwóch elementów: turbiny oraz sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Turbina wykorzystuje gazy spalinowe z silnika natomiast sprężarka spręża powietrze zasilające silnik. Dzięki wprowadzeniu większej ilości powietrza zwiększa się moc i wydajność silnika. Turbosprężarka w trakcie tego procesu narażona jest na bardzo duże temperatury a jej wirniki wykonują bardzo szybkie obroty. Co w konsekwencji prowadzi do jej awarii.

Współcześnie można wyróżnić dwa rodzaje turbosprężarek.

Pierwsza to turbo o stałej geometrii. Charakteryzuje się ona nieskomplikowaną budową. Również jej naprawa i regeneracja jest łatwa oraz nie przysporzy większych problemów w warsztacie mechanicznym. Po stronie minusów należy zapisać, iż silnik z nią kooperujący nie generuje wysokich osiągów. W przypadku awarii koszt naprawy można zamknąć w przedziale 500zł – 1000zł. Natomiast nowy element to wydatek rzędu 1200zł - 2000zł.

Przykładem silników współpracujących z turbosprężarką o stałej geometrii są: 1.4 HDI 68 LM, 1.6 HDI 90KM, 1.3 JTD 70KM, 1.3 CDTI 75KM, 1.4 TDCI 70KM, 1.3 CDTI 70KM lub 75KM.

Drugim rodzajem turbosprężarek jest turbo o zmiennej geometrii łopatek (sterowane ciśnieniowo lub najnowocześniejsze sterowanie elektrycznie). Stosowane w silnikach wysokoprężnych o większej pojemności. W tym przypadku zaawansowanie technologiczne wpływa na podniesienie efektywności pracy silnika. Jednocześnie regeneracja jest trudniejsza, a koszta obsługi wyższe. Nowa turbosprężarka o zmiennej geometrii kosztuje od 2000 zł do nawet 3500 zł. Aby zwiększyć żywotność turbo należy stosować się do kilku prostych zasad. Po pierwsze należy terminowo wymieniać olej wedle zaleceń producenta. Po drugie stosować dobrej jakości filtry powietrza. Od czasu do czasu "przegonić" pojazd na dłuższej trasie w celu wypalenia nagromadzonego nagaru. Na koniec najważniejsze, po zatrzymaniu się należy pozostawić silnik na wolnych obrotach przez około minute, a następnie wyłączyć silnik.

Turbosprężarka

Komentarze użytkowników

-1 #8 Autonagar.pl 08.02.2016
Zabieg wodorowania obejmuje również czyszczenie turbiny od strony spalin tam gdzie oblepia się nagarem. Zabieg wodorowania podnosi temperaturę w układzie spalania i wywołuje tak zwaną pyrolizę , która zaczyna się już na zaworach i gniazdach. Pyroliza to zamiana w gaz dlatego zabieg jest bezpieczny dla turbiny i nie zapcha dodatkowo DPF lub FAP.
Wodoruje się silniki sparwane mechanicznie, lejące wtryski,cieknąc a turbina, zawalony EGR lub wielekrotnie regenerowany DPF to robota dla mechanika. Profilaktyka od nowości daje gwarancje utrzymanie układu spalania w czystość. Nie mylić nagaru z "czarnym smalcem" w kolektorze dolotowym . Więcej info na you tube : autonagar.pl
-1 #7 VW Passat 1.9tdi 01.04.2014
190 tys najpierw kierownica a później zaklejony układ zmiennej geometrii.Koszt czyszczenia 450-500zł.
+6 #6 Michał 02.03.2014
A co z silnikami 1.5 dCi? Wydaje mi się ze tam rownie jest turbo ze stałą geometrią (w słabszych wersjach - bodajże 68 70 i 85)
0 #5 Peugeot 307 1.6 HDI 07.01.2014
Turbina się zatarla prze z jakiś cholerne sitko które jest umieszczone w przewodzie smarującym turbo .Przewód ten idzie od bloku do turbiny ,właśnie na początku tego przewodu jest sitko co jakiś czas trzeba to odkręcać i czyścić ,zatkało się i nie był smarowania .Jak ktoś posiada ten silnik i przebieg ponad 150 tys to szybko do mechanika i spokojnie można go wyrzucić .Nikt mi nie powiedział i koszty regeneracja i montaż 1200 zł .Przebieg 167 tyś Peugeot 307 1.6 HDI 110 KM .Uwaga trudne dojście do przewodu przy bloku !!!!!
+5 #4 Mitsubishi Grandis 24.11.2013
Jeżdżę 2.0 DID (TDI) w M grandis, sygn BSY -zrobiłem 40k km. Co do turbosprężarki, to w każdym modelu diesla ze zmienną geometrią zachodzi zabrudzenie jej przez sadzę (węgiel) i z czasem może dojść do przycięcia (zablokowania) Dlatego ważny jest styl jazdy. Trzeba zmieniać biegi powyżej 2,5 k obr/min żeby turbo pracowało w pełnym zakresie swoich skrajnych wychyleń a od czasu do czasu pogonić silnik na wysokich obrotach 3-4 tyś. 2/3 czasu można jeździć oszczędnie na niskich obrotach 1/3 na wyższych. wtedy sadza zostanie przedmuchana z układu i jest dobre smarowanie olejem. Po odpaleniu- nie gazować, max do 2tys obr/min a po zmianie biegu dopiero przekroczyć 2,5-3.0k. Po ostrej jeździe zwolnić przed zatrzymaniem ( na luzie dojechać ) i chwile odczekać żeby turbina wyhamowała. Przy takiej technice turbina wytrzyma i 300tyś. "
+1 #3 Seat Altea XL 24.11.2013
Silnik 2.0 TDI, 140 KM, kod BKD, rok prod. 2007, przejechałem na razie 104.000 km, silnik głośniejszy niż mój poprzedni 1.9 TDI 110 KM, turobsprężarki produkcji rumuńskiej marnej jakości - musiałem swoją poddać całkowitej regeneracji przy 98.000 km (spadki mocy, tryby awaryjne, gwizdy), mimo przestrzegania zaleceń co do jej użytkowania (nie gazować na zimnym, chłodzić po jeździe, nie uprawiać PSJ). Obecnie wszystko OK. Niedługo termin na wymianę rozrządu (120.000 km, zalecana wcześniej). "
+4 #2 Touran 2.0 TDI 24.11.2013
"Turan 2.0 tdi 2007r najgorszy silnik diesla!!!! 68tyskm siadła turbina spalanie 9.5l miasto 6.5 .
+3 #1 Guest 07.11.2013
Turbina Garretta bardzo dobra ,mialem ją w Fordzie Focusie II 1.6 TDCI 109 KM 2006 r super osiągi bardzo mocna ,nie maiłem z nią żadnych problemów .