Wtryskiwacze paliwa

Jednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe. W przypadku awarii niektóre z nich podlegają regeneracji inne już nie. Kupując używany samochód dobrze jest sprawdzić jaki system wtrysków posiada dany model. Wiedza ta pozwoli oszacować przyszłe koszta związane z eksploatacją i ewentualną wymianą układu wtryskowego.

Najczęściej spotykane i najpopularniejsze są wtryskiwacze elektromagnetyczne współpracujące z systemem Common Rail I oraz II generacji. Ich zaletą jest łatwość regeneracji oraz prosta diagnostyka. Wśród wtryskiwaczy elektromagnetycznych można wyróżnić wtryskiwacze firmy Bosch, które są trwałe, a części do nich ogólno dostępne. Wytrzymują przebiegi do 200 tyś km. Koszt nowego wtryskiwacza firmy Bosch to 1200zł , zaś naprawa to 500zł.
Drugim rodzajem wtryskiwaczy elektromagnetycznych są wtryskiwacze firmy Delphi. Są one bardziej podatne na awarie zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości. Wtryski Delphi są nieco droższe, nowy element kosztuje około 1400 zł, natomiast regeneracja 700 zł.
Ostatnie z wtryskiwaczy elektromagnetycznych pochodzą z firmy Denso. Są bardzo trwałe(nawet ponad 200 tyś km), jednak trudniejsze w obsłudze ze względu na małą ilość dostępnych zamienników na rynku. Nowy wtrysk firmy Denso kosztuje około 2000 zł.

Wtryskiwacze paliwa

Kolejną grupą wtryskiwaczy są tzw. wtryskiwacze piezoelektryczne. Są one bardziej zaawansowane technologicznie, precyzyjnie generują dawki paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika. Dzięki czemu jednostka napędowa generuje zdecydowanie lepsze osiągi przy jednoczesnym niższym spalaniu. Nowoczesne rozwiązania przekładają się na trudniejszą bądź wręcz zerową możliwość regeneracji w przypadku awarii. Wtryskiwacze piezoelektryczne kosztują od 1700 zł do 2000 zł za sztukę.

Inną rodziną wtryskiwaczy są pompo wtryskiwacze pochodzące z koncernu Volkswagen. Są one bardzo trwałe, wytrzymują przebiegi nawet do 250 tys. km. Ewentualna naprawa, regeneracja to kwota 400zł za sztukę. Całkowicie nowy element kosztuje 2000 zł.

Piezo pompowrtyskiwacze to bardzo rzadko spotykane rozwiązanie. Nie należą do przesadnie trwałych. Nowy element jest bardzo drogi, za pojedynczy wtrysk trzeba zapłacić nawet 2500 zł.

Do najczęstszych objawów awarii układu wtryskowego należą:
1) nierówna praca silnika na biegu jałowym
2) problemy z odpaleniem silnika
3) mniejsza dynamika oraz zwiększenie ilości zużytego paliwa
4) czarny dym wydobywający się z rury wydechowej

Komentarze użytkowników

0 #14 Lech 30.03.2017
Też miałem niebieski dym i to konkretny , padł 4 wtrysk
+4 #13 Robert 20.03.2016
nie czarny dym tylko niebieski!
i nie do 200 000 tylko dłuzej zalezy na jakiej gnojówce jezdzisz!
0 #12 Autonagar.pl 08.02.2016
Zabieg wodorowania obejmuje również wtryski - ale tylko ich końcówki bo z wodorem nie przechodzimy przez układ paliwowy. Podwyższona temperatura i związany z tym efekt pyrolizy obejmuje wszystkie elelemty układu spalania gdzie dochodzą gorace spaliny. Dlatego w kolektorze dolotowym nie ma możliwości podniesienia temperatury , tam EGR miesza spaliny z świerzym powietrzem obniżając temperaturę. Wodorowanie pracuje w zakresach 500-700 stopni C. Na dolocie jest góra 350. Więcej info. na you tube : autonagar.pl
+3 #11 Daglas 05.12.2015
Naprawic dwa wtryski to mozna w starym autosanie,albo ursusie,jednak zdrowy człowiek sie na to nie zdecyduje.
+4 #10 Klezmer1968 15.08.2014
Yaris 1.4 Diesel.Po 200. tys pobiera bardzo dużo oleju przy prędkości ponad 120km/h 1 litr na 200 km.Jeżdżąc po mieści pobiera 1 litr na 600 km.Tak się stało po wymianie oleju na mineralny 15W40.Nieraz pojawia się problem z rozruchem , przy tym niebieski dym z rury.Na trasie przyspieszenie bardzo dobre.
0 #9 Opel Vivaro 2.0CDTI 25.05.2014
Szkoda gadać auto nowe 2009 r przebieg 185 tys i uszkodzone wtryski .Najpierw wymieniłem dwa okazało się po czasie że następne dwa do wymiany.Podobno jest tak że trzeba wymienić komplet,bo ciśnienie na nowych jest inne i tamte nie dają rady.U mnie było szarpanie i brak mocy.Koszt 950 zł za 1 szt plus wymiana za dwa wtryski zapłaciłem 650zł za wykręcenie .Całość 5000zł!!!mam już dość ...
-4 #8 Golf IV 1.9 TDI 08.03.2014
345 tyś w Golfie IV 1.9 115KM i turbina jeszcze chodzi ,ale oleje filtry i spokojna jazda to klucz do sukcesu.
+3 #7 bobo 07.02.2014
dolewac olej do 2t ok 300ml na cały bak jest smarowanie nie ma problemu z wtryskami bolki tdci ja tak leje mam 340 tys i niema problemu
+4 #6 Denso 20.12.2013
Uważajcie na pseudo regeneracje wtryskiwaczy Denso, jeśli warsztat wam ją proponuje jest to wierutna bzdura. Stracicie pieniądze, a problem wróci za 1-2 tyś przejechanych kilometrów. Lepiej poszukać miejsc(jest ich bodajże 5 w Polsce), które sprzedają wtryskiwacze Denso regenerowane są 3 razy tańsze od nowego elementu , ale posiadają gwarancje.
+2 #5 Mondeo 2002r tdci 15.11.2013
"Prawie 300tys, zrobione.Wtrysk i pokazaly sie przy 220t, zregenerowane i śmiga.Naprawy dosyć tanie, wymiana wtryskow taka sama albo tansza niz w innych.