Silniki TDI

Silników TDI używa:

TDI

TDI -Turbo Direct Injection w bezpośrednim tłumaczeniu turbo doładowany silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem. Tdi jest zastrzeżonym znakiem towarowym koncernu Volkswagen. Silniki Tdi zastosowane są w szeregu różnych marek jak: Volkswagen,Audi,Skoda,oraz Seat.

Siniki TDI można podzielić na 3 podstawowe kategorie:
- zasilane pompą rozdzielaczową spotykane w najstarszych samochodach sygnowanych logiem TDI.
- zasilane pompo wtryskiwaczami
- oraz najnowsze i najbardziej zaawansowane technologicznie silniki common rail.

Pierwszym samochodem seryjnie wyposażonym w silnik TDI był Audi 100 z 1989roku. 2,5litrowy ,5 cylindrowy silnik przy mocy 120KM charakteryzował się nieprawdopodobnie niskim zużyciem paliwa .Spalał niecałe 6litrow oleju napędowego na 100km,na ówczesne czasy był to wynik naprawdę imponujący.

W kolejnych latach powstaje już legendarny i charakteryzujący się duża bezawaryjnością silnik 1.9TDI o mocy 110,115 KM. Jego kontynuacją był unowocześniony silnik o pojemności 2,0 litra oraz mocy 120 I 140 KM.

W jednostkach większych w latach 1997-1999 zadebiutowały silniki V6 oraz V8. Szczególnie drugi z wymienionych zasługiwał na uwagę. Zastosowanie najnowszego rozwiązania Common Rail I otrzymane przez to osiągi wprawiało w podziw. Model Audi A8 dysponował silnikiem o pojemności 3,3litra , mocy 224KM I momencie obrotowym 480NM. Prędkość maksymalna wynosiła 240k/h przy czym praca silnika była wyjątkowo cicha.

Rok 2001 przyniósł kolejne pozytywne zaskoczenie z koncernu Audi. W segmencie aut niższych pojawił się model A2 z silnikiem 1,2 spalającym średnio niecałe 3 litry oleju na 100km.

W 2003 roku pojawia się nowa generacja dużych silników TDI. Silnik V6 o pojemności 3litrów i mocy 224KM posiadał innowacyjne rozwiązanie tzw. Pizeelektryczne wtryskiwacze. Pozwalające na dodanie bardzo niewielkich ilości paliwa dzięki czemu uzyskiwany był jednorodny proces spalania i zmniejszono akustykę pracy silnika wysokoprężnego.

Ukoronowaniem silników Tdi jest Audi Q7 o pojemności 6litrow I mocy 500KM plasuje się na samym szczycie silników w autach seryjnie produkowanych. Zmniejszone zużycie paliwa przy jednoczesnym wzroście mocy silnika,Poprawa estetyki jego pracy, ciągłe działania nad jego unowocześnieniem (Modułowy Zespół Efektywności) sprawia,iż silnik Diesla TDI odcisnął wyjątkowy ślad w świadomości wszystkich kierowców.

Podstawowe jednostki:

1.2 TDI- 3 cylindrowy silnik o mocy od 60KM do 75KM. Zadebiutował w 1998 roku. Jednostka montowana była małych miejskich autach segmentu A.

1.4 TDI - Również 3 cylindrowy generujący moc od 70KM do 80KM.Silnik Spotykany w samochodach zaliczanych do segmentu B np. Seat Ibiza. Przeglądając fora internetowe przeważa negatywna opinia.

1.6 TDI- Silnik, który zastąpił 1.9TDI. Było to związane, iż legendarny 1.9TDI nie spełniał wyśrubowanych norm emisji spalin.

1.9 TDI- Najpopularniejsza jednostka wysokoprężna występowała w kilkudziesięciu wersjach oraz typach pojazdów. Pierwsze silniki pojawiły się na początku lat 90tych. Produkcję zakończono dopiero w 2010 roku z powodu nie spełniania normy czystości spalin Euro 5.

2.0 TDI- Silnik pojawił się w 2003 roku. Spotykana w samochodach segmentu D. Docelowo miał być godnym następcą "niezniszczalnego 1.9TDI" jednak tym razem się nie powiodło,silnik sprawiał sporo problemów.

2.5 TDI- Jednostka zadebiutowała już w 1994 roku w kolejnych latach ewoluowała technologicznie i zwiększała się jej moc. Montowana w przeważającej częstości w modelach Audi.

2.7 TDI- Podobnie jak poprzednik znalazła zastosowanie w w samochodach z pod znaku 4 kół np. Audi A4,A5 oraz A6

3.0 TDI- Silnik zadebiutował w już w 1994 roku głównie w pojazdach segmentu F jednak również napędzał suv-y jak np. Audi Q7 czy Volkswagen Touareg.

4.0 TDI- występujący tylko w Audi A8 .

5.0 TDI- V 10 Jeden z największych Diesli dostępnych na rynku, generuje ponad 300KM.

6.0 TDI - największa pojemność oraz największa moc 500KM, oferowana tylko w Audi Q7.

Jak oceniasz te silniki ?

Dobrze
zagłosuj
Przeciętnie
zagłosuj
Źle
zagłosuj
Suma głosów: 467