Popularne na rynku

Silnik VW 1.6 TDI 16V CR EA189

241577
Silnik VW 1.6 TDI 16V CR EA189

Silniki VAG 1.2 TDI / 1.4 TDI / 1.6 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

Silnik Volkswagen 1.6 TDI 16V CR z rodziny EA189 ma szerokie zastosowanie w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi. W zależności od modelu posiada moc 75KM, 90KM, 105KM (102KM w VW Caddy). Konstrukcja silnika oraz osprzęt we wszystkich wersjach jest identyczny, różnica polega jedynie na zmianie mocy przez oprogramowanie. Konstrukcja  została oparta na jednostce 2.0 TDI 140KM, w której zredukowano wagę o 6kg i  zmodyfikowano tłoki, które nie posiadają w tym przypadku panewek korbowodowych. W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika.


Jednostka 4-cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą zaletą jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa – wprost proporcjonalne do obciążenia silnika. Po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje. Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika, trzeba uważać na złej jakości paliwo. Do przebiegu 100 tys.km praktycznie nic się z nimi nie dzieje, później zdarzają się jednak poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) – wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek firmy BorgWarner/BV39 BV39F-0136. Jej główną wadą są wyższe koszty napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja.


Silnik 1.6 TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę Euro5) – elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania. Niestety jest to nagminne jeżeli auto nie jest odpowiednio eksploatowane, chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską.   Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach.

Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys. km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście. W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji, charakteryzuję się niską awaryjnością, o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty. Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej  problematyczny filtr cząstek stałych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Common Rail

Zalety

  • niskie poziomy spalania
  • zadowalająca kultura pracy
  • przyzwoita dynamika
  • trwała jednostka

Wady

  • awarie koła dwumasowego
  • awaryjny filtr cząstek stałych
  • uwaga na zerwanie paska rozrządu
  • uwaga na osprzęt silnika !!!

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: CAYA, CAYE, CAYB, CAYC, CAYD, CLNA
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią BorgWarner BV39 BV39F-0136
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po.180.000 km lub 5 lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Siemens-nienaprawialne
  • Ilość oleju silnikowego: 4.3 L, typ oleju: VW 507,00, 5W-30, wymiana po 15.000 lub 1 rok

Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.
ROZRZĄD !!!
Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 39) (8.2)
Trwałość 8.7/10
Utrzymanie 8.8/10
Dynamika 7.8/10
Głosy według opinii użytkowników: 32 7

Najbardziej awaryjna część

11%
49%
10%
5%
8%
17%
Suma głosów: 347

Opinie użytkowników

28.10.2019 EA189
(9.3)
Opinia: 115 tys.pokrywa zaworów nieszczelna,ale w sumie O.K.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: 1.6 TDI
  • Rocznik / Przebieg: 2013
  • Spalanie: 3.6 l/100km
Polecam
23.05.2019 Golf 6
(4.7)
Opinia: 90 tys, padła dwumasa,od 100tys problemy z filtrem dpf
  • 3.0/10
  • 4.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: Golf 6 105 km
  • Rocznik / Przebieg: 2010/ 156000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Odradzam
25.01.2018 Dominik
(9.0)
Opinia: Mam ten silnik w caddy z 2014 roku , przejechałem 160 tys. km i żadnych awarii zarówno silnika jak i całego samochodu.Spalanie od 5 do 8 L .
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: Caddy 1.6 TDI 102km
  • Rocznik / Przebieg: 2014/16000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
10.01.2018 Paweł Włochal
(8.3)
Opinia: mam go 2,5 roku od lipca 2015 w Rapidzie spaceback w odmianie 105 konnej, obecnie okolo 64000 km. Do tej pory dwa serwisy, pierwszy przy 29000 drugi przy okolo 50000. Spalanie zalezy od temperamentu ale ostatnio zauwazyłem ze najlepiej go trzymac na 2000 obrotów, ponizej
  • 8.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Rapid/105KM
  • Rocznik / Przebieg: 2015/64000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
27.12.2017 Marcin
(7.7)
Opinia: Golf VII variant 1,6 tdi 90 km. Szybki to może i nie jest,ale nie chodzi mi o szybkość,tylko o ekonomię (robię gównie dłuższe trasy ok. 65 km. w jedną stronę). Liczę, że przejadę nim z 300 tys. Auto kupiłem w salonie, miłe zaskoczenie-bez DWUMASY!!! Pierwsza
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 5.0/10
  • Silnik: Golf VII
  • Rocznik / Przebieg: 2017/27000
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam