Silnik 1.6 TDI 16V CR EA189 - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 198126

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.9 CDTI 120KM (Z19DT)17.06.2019

Zdaję sobie sprawę, że dodając taką opinię jestem w mniejszości. Nie wiem skąd tyle pozytywów, ale ja szukając informacji o s

Odradzam

8.19

Silnik 2.0d N47 D20 116/143KM16.06.2019

Bardzo dobry samochodzik

Polecam

7.33

Silnik 1.6 i-DTEC 160KM (N16A4)15.06.2019

Jak dla mnie to rewelka

Polecam

8.50

Silnik 2.0 dCi 173/178KM (M9R)14.06.2019

Ja posiadam Lagune kombi 173KM po programie 202KM 410NM w automacie auto chodzi pięknie model po LCI 2012 zmiana oleju co 10 tyś km p

Polecam

8.33

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 TDI ma szerokie zastosowanie w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi. W zależności od modelu posiada moc 75KM, 90KM, 105KM oraz 102KM tylko w VW Caddy.Konstrukcja silnika oraz osprzęt we wszystkich wersjach jest identyczny różnica polega jedynie na oprogramowaniu.Konstrukcja silnika została oparta na jednostce 2.0 TDI 140KM w której zredukowano wagę o 6kg,zmodyfikowano tłoki które nie posiadają panewek korbowodowych. .Silnik 1.6 TDI produkowany był od 2005 roku. W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje.Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika,bardzo trzeba uważać na złej jakości paliwo.Do przebiegu 100 tys/km praktycznie nic się z nimi nie dzieje,po wyżej zdarzają się poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek firmy BorgWarner/BV39 BV39F-0136. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik  1.6TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę czystości Euro5) elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania.Niestety jest to nagminne jeżeli auto jest nie odpowiednio eksploatowane,chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską.Auta użytkowane na trasach bezproblemowo pokonują przebiegi około 200 tys wtedy mogą napotkać na problem z filtrem.Niestety użytkownicy w miastach na ogół spotykają się z awariami DPF-u już przy przebiegach 80tys/km !!! Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach.Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys.km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście.W 2012 roku do produkcji weszła kolejna odmiana silników 1.6 TDI z oznaczeniem EA288.Konstrukcja całkowicie oparta na poprzedniku w której zastosowano nowsze i bardziej zaawansowane rozwiązania.Przede wszystkim silnik spełniał bardziej rygorystyczne normy spalin Euro 6 co stało się normą wśród nowoczesnych diesli.Ponadto w silniku znajdziemy nowszy układ wtryskowy z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi firmy Bosch o ciśnieniu 2000 bar. W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się niską awaryjnością o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty.Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej  problematyczny filtr cząstek stałych.

Zalety:
niskie poziomy spalania
zadowalająca kultura pracy
przyzwoita dynamika
trwała jednostka

Wady:
awarie koła dwumasowego
awaryjny filtr cząstek stałych
uwaga na zerwanie paska rozrządu
uwaga na osprzęt silnika !!!

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Olej

Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.

ROZRZĄD !!!

Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 479

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 297
Średnia (głosów 38):
(8.15)
Trwałość
 8.13/10
Utrzymanie
 8.53/10
Dynamika
 7.79/10

Głosy według opinii:

317

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Golf 6 23.05.2019
Średnia:
(4.67)
Nie
"90 tys, padła dwumasa,od 100tys problemy z filtrem dpf"
Trwałość
 (3/10)
Utrzymanie
 (4/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: Golf 6 105 km Rocznik / Przebieg: 2010/ 156000 Śr. spalanie: 6
Dominik 25.01.2018
Średnia:
(9.00)
Tak
"Mam ten silnik w caddy z 2014 roku , przejechałem 160 tys. km i żadnych awarii zarówno silnika jak i całego samochodu.Spalanie od 5 do 8 L . "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: Caddy 1.6 TDI 102km Rocznik / Przebieg: 2014/16000 Śr. spalanie: 6.5
Paweł Włochal 10.01.2018
Średnia:
(8.33)
Tak
"mam go 2,5 roku od lipca 2015 w Rapidzie spaceback w odmianie 105 konnej, obecnie okolo 64000 km. Do tej pory dwa serwisy, pierwszy przy 29000 drugi przy okolo 50000. Spalanie zalezy od temperamentu ale ostatnio zauwazyłem ze najlepiej go trzymac na 2000 obrotów, ponizej tylko z górki ale nigdy pod 1500. Paliwo jakie leje to verva diesel na polskich i czeskich stacjach, oraz x motion na omv w Czechach. 1 y serwis okolo 700 złoty w serwisie w Mlada Boleslav, drugi 1100 w Ultimie Jelenia Góra ale czyszczenie klimy i wymiana filtra paliwa. Spalanie na drogach polsko-czeskiego pogranicza, trasa wałbrzych-Mlada Boleslav 4-4,5 litra na sto km o litr wiecej z 3-4 osobami na pokładzie i w kierunku Wałbrzycha bo bardziej pod górkę. Silnik bądź co bądż krece nawet do czerwonego. Na autostradach w okolicach dozwolonych przepisami odcinkach coś koło 6-7, zalezy od ukształtowania terenu. Jazda ile fabryka dała np: Kępno-Wrocław 8 litrów ale we wrocku w 25 minut :) Oczywiście dane z komputera, rzeczywistość, zawsze do pierwszego odbicia każe sugerowac ze komputer kłami zaniżając od 0,2 do o,8 litra ale srednio wychodzi koło 0,5 litra na 100km przekłamania. Silnik chodzi fajnie tak miedzy 2 a3 tys obrotów. Beż problemu nadązam za 2 litowymi tdi passatami b5 i 160 konnymi alfami 159.Póki co nic się nie dzieje ale do pierwszych wymian już nie daleko. Wolę diesla nawet jeśli wyjde na tzw zero bo oszczednosci na paliwie pojdą w osprzet. Póki co obiecałem ze serwis co rok z wymianami płynów i filtrów, wszystko w aso mimo ze juz po gwarancji. 80% to trasy powyzej 100 km."
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: Rapid/105KM Rocznik / Przebieg: 2015/64000 Śr. spalanie: 5
Marcin 27.12.2017
Średnia:
(7.67)
Tak
"Golf VII variant 1,6 tdi 90 km. Szybki to może i nie jest,ale nie chodzi mi o szybkość,tylko o ekonomię (robię gównie dłuższe trasy ok. 65 km. w jedną stronę). Liczę, że przejadę nim z 300 tys. Auto kupiłem w salonie, miłe zaskoczenie-bez DWUMASY!!! Pierwsza wymiana oleju po 15 tys.-tak planuję przez cały czas użytkowania. Jak na razie nie mam na co narzekać. Paliwo warto lać na dobrych, markowych stacjach,najlepiej dużych,patronackich-nie tych będących w ajencjach. Na autostradzie bez problemu rozpędzam go do 140-160. Dobra elastyczność-3000 tys. obrotów przy 160 (w 1,9 było to 140). Naprawdę polecam ale na dłuższe trasy a nie na miasto."
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (5/10)
Odmiana silnika: Golf VII Rocznik / Przebieg: 2017/27000 Śr. spalanie: 5.2
asd 17.11.2017
Średnia:
(6.00)
Nie
"1,6 TDI, CADDY III, - to tragedia, wysokie spalanie - chyba, że ktoś na czwórce jedzie nonstop 50km/h to może mało pali, przy 90 tyś padł EGR - koszt 3 tys. !!! Nigdy więcej vieswagena. Śednie spalanie - miasto przy delkiatnej jeździe 7,8 (jak lekko przycisnę to ponad 9), trasa V 90 km/h spalanie 6,3l, trasa V 120 km/h spalanie 7,2 l (jazda solo bez pasażera i bagażu, ciśnienie opon prawidłowe :-), jazda ekspresówką - czyli bez hamowania i rozpędzania, dystans ponad 200km)"
Trwałość
 (6/10)
Utrzymanie
 (6/10)
Dynamika
 (6/10)
Odmiana silnika: CADDY 102kM Rocznik / Przebieg: 2012 Śr. spalanie: 7.2

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.