Silnik 1.9 TDI PDWyświetleń: 109573

Silników TDI używa:

TDI
Silnik 1.9 TDI PD

Silnik 1.9 TDI/PD  występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi i posiadał moce zależności od modelu 90KM,100KM,105KM,110KM,115KM,130KM,150KM,160KM. Jednostka ewoluowała i w 1998 roku wprowadzono nowszy system wtryskowy pompowtryskiwacze. Omawiając silnik 1.9TDI nie sposób ominąć już legendarnej jednostki 90 konnej z wcześniejszych lat .Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje.Niestety silniki z poźniejszych lat produkcji  nie są już tak trwałe jak jej poprzednik ,są bardziej zaawansowane i posiadają nowszej generacji osprzęt. Turbosprężarkę o zmiennej geometrii wpływa ona na podniesienie dynamiki silnika oraz generowanie większej mocy przez silnik jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa, ale może nastręczać sporą ilość problemów. Zwłaszcza w modelach z dużym przebiegiem jest elementem bardzo awaryjnym. Również w niektórych modelach pojawiały się Filtry cząstek stałych np.1.9 TDI 130KM .Jedną z wad tej odmiany  jest głośna praca tgz.klekot i stał się wizytówką tego motoru.Silnik 1.9TDI wyszedł z produkcji po wprowadzeniu restrykcyjnych norm ekologicznych Euro 5, których nie spełniał i został zastąpiony nową konstrukcją 2.0TDI. Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki,koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.

Zalety:
bardzo trwała jednostka
niskie poziomy spalania
dostępność części
tani serwis

Wady:
niska kultura pracy silnika
awarie pompy wtryskowej
awarie dwumasy(po wyżej 200tyś/KM)
awarie EGR

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: pompowtryskiwacze

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w wersjach 105 KM 115KM 130KM

Rozrząd: Pasek. Wymiana po. 120.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w mocniejszych wersjach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w innych modelach

Wtryski: Pompowtryski. Firma Bosch

Info Serwis

Wersja 75 KM 90KM 110KM z początków produkcji -pompa rotacyjna /bez dwmusay/turbina stała geometria łopatek

Wersja 105KM 115KM 130KM  od 1998 r -pompowtryskiwacze /koło dwumasowe/ turbina o zmiennej geometri łopatek

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 589

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 118
Średnia (głosów 40):
(8.32)
Trwałość
 8.6/10
Utrzymanie
 8.3/10
Dynamika
 8.08/10

Głosy według opinii:

364

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Maniek 13.01.2016
Średnia:
(0.00)
Nie
"najgorszy silnik 1.9 tdi od 2007r. zaczęło się osłabianie konstrukcji tych silników, a w szczególności tego modelu 1.9 TDI BXE. tu nie chodzi o ochronę środowiska tylko o biznes i o jak najszybsze rozlatywanie i psucie się silników. już nigdy nie będą produkować takich samochodów jak mercedes W123 czy 1.9SDI, 1.9TDI 90, 1.9TDI 110 na zwykłej pompie. "
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: BXE/105 Rok / Przebieg: 2008/113000 Śr. spalanie: 6
Marian 26.12.2015
Średnia:
(8.67)
Tak
"Posiadam silnik AXR w jednych rękach od 10 lat i zrobione prawie 200 tyś km.... tylo wymiany oleju obowiązkowo co 15 tyś - odpowiedni do pompowtrysków i rozrząd kompletny w ASO co 60 tyś km i żadnych innych napraw !!!! "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: 101 Rok / Przebieg: 2003/234000 Śr. spalanie: 5.3
ksko 07.04.2015
Średnia:
(8.33)
Tak
"Coś tutaj dziwnego jest. Albo 1.9 TDI albo 1.9 TDI PD. PD to silnik oparty o pompowtryskiwacze a nie pompe wtryskową. Dlatego pisanie w "-" tej konsturkcji między innymi o "awarie pompy wtryskowej" czy "niska kultura pracy silnika" bo jest to nieprawdą.Kultura pracy tego silnika jest niezła a pompa wtryskowa nie istnieje - co najwyżej POMPA TANDEM, która jest pompą podciśnienia i pompą paliwa ale nie pompą wtryskową. Za wtrysk odpowiadają wtryskiwacze ze zintegrowanymi elektrozaworami i częścią ciśnieniową (tłoczącą). To zasadnicza różnica jeśli chodzi o klasyczne jednostki TDI i TDI-PD. A teraz do rzeczy - silniki te są b.żywotne. Np. panewki wałka rozrządu przy regularnych wymianach oleju co 15kk nie co 30kk (longlife) kończą się przy przebiegu około 450-500kk. Jest to czas naturalnego zużywania się tych elementów (wiem z doświadczenia) i obligatoryjnie należy wykonać wtedy kompletny remont głowicy. Jeśli stosowane były regularnie wymiany oleju dobrej jakości to z pewnością sam wałek (pomijając awarie np. rozrzadu) jeszcze posłuży kolejne 250kk (też wiem z doświadczenia). Najważniejsze dla PD to olej spełniający odpowiednią specyfikację oraz jakość paliwa. Niemniej jednak 500kk to też czas na regenerację iglic (części tłoczącej). Warto wspomnieć też o kluczowej wymianie oringów wraz ze śrubami (obligatoryjnie) pompowtryskiwaczy co max. 200kk. Oczywiście rozrząd komplet nie więcej niż 90kk a lepiej 60-80kk (doglądać). Jeśli te podstawowe sprawy będą prioirytetem użytkując silnik PD to z pewnością 500km będzie przebiegiem takim, do którego dociągnie bez większego problemu jednak nie unikniemy tutaj już naturalnego zużycia i remontu. Warto przed ściągnięciem głowicy sprawdzić kompresję i zadecydować o ewentualnej wymianie pierścieni (obejrzeć panewki wału wcześniej i ewentualnie kapitalny remont - co raczej zdarza się rzadziej). Przeważnie kończy się na głowicy (tutaj szczególną uwagę poświęcić gniazdom pompowtryskiwaczy i szczelności płaszcza wodnego). Silnik bezawaryjny - mój obecnie 700kk przebiegu. Sprzęgło wytrzymuje 320-350kk (oryginalne z dwumasą). Oczywiście wszystko zależy też od stulu jazdy. Przy wym. sprzęgła obligatoryjnie wymienić łożysko prowadzące wałek i uszczelniacz wału (50zł dodatkowe to żaden koszt a ustrzeże nas przed ponownym zdejmowaniem skrzyni)."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (5/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: AJM/115 Rok / Przebieg: 2000 Śr. spalanie: 6.2
daniel 21.02.2015
Średnia:
(7.33)
Tak
"spalanie wroclaw 8-9l trasa 7.auto kupilem bo jest sporych rozmiarow,traktuje go jak wola roboczego,jak zapakuje zone 2 dzieci,2 psy mozliwie wygodnie sie przemieszczam.to co trzeba to wymieniam olej filtry czyli zwykle sprawy eksploatascyjne,jedyna usterkaktora mnie nieodmiennie irytuje to przepalajace sie zarowki h7.wczesniej mialem sharana 1 i nic sie nie dzialo tylko strasznie rdzewial:(pozdrawiam"
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: sharan 2004r 280000km 130km
Żwirek 10.01.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik 1.9 TDI ATD fabrycznie 101KM, w rzeczywistości na hamowni wyszło 118KM, bez żadnego chipowania z mojej strony, sprawuje się rewelacyjnie, od początku reg. serwisowany i nie katowany. Najważniejszą rzeczą to odpowiednie grzanie i chłodzenie turbiny. Polecam."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: fabia 2002r. 208000km
Grzegorz 14.11.2014
Średnia:
(9.67)
Tak
"Świetny silnik! Przede wszystkim trwałość. Moja wersja to AJM 115KM PD w Audi A4. Zdecydowanie najmniej trwała turbosprężarka, ale jej regeneracja stosunkowo nie droga ze względu na popularność. Rozrząd dość drogi ze względu na napinacz hydrauliczny ale na tym sie nie powinno oszczędzać. Ważne żeby pilnować terminowej wymiany oleju i lać dobre paliwo a owiane złą sławą pompowtryski napewno nie sprawią problemów. spalanie w mieście ok 6.5-7l a trasa ok 5.5l. Zimą -20C pali za pierwszym. Nigdy mnie nie zawiódł... Gorąco polecam ten silnik!"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Audi A4 b5
Tomasz 26.10.2014
Średnia:
(8.00)
Tak
"Ogólnie jestem zadowolony ale niestety pompowtryski chodzą dość głośno, zdecydowanie mniejsza kultura w porównaniu do nowych diesli z bezpośrednim wtryskiem. Mam porównanie np z 1,9dCi - francuz zdecydowanie lepiej wygląda pod tym względem. Ogólnie jestem zadowolony bo jednak naprawy są dość tanie, regeneracja turbiny z wymontowaniem 700zł, dwumas+sprzegło+robocizna koło 2,5 tyś, wtrysków jeszcze nie robiłem więc nie wiem."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Seat Toedo III
Szkodnik 04.10.2014
Średnia:
(9.67)
Tak
"Witam Autko jak w podpisie. Rocznik 2004, sprowadzone osobiście (więc nie kręcone) jako 5 latek z przebiegiem 207000. Teraz ma już 300000. Przez ten czas poza standardowymi materiałami eksploatacyjnymi wymieniłem ( przy ~250000)kompletne sprzęgło z dwumasem koszt 1700zł, delikatnie brzęczało, a że wybierałem się w dłuższą trasę wymieniłem profilaktycznie; i zawór EGR koszt 400 zł. Poza tym żadnych innych napraw przy silniku nie robiono. Wersja BKC to najbardziej udana odmiana wsród 105 KM PD. Gorąco polecam."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Skoda Octavia II 1.9 TDI 105 KM BKC
Karol 08.08.2014
Średnia:
(8.33)
Tak
"posiadam sharana 1.9 115KM bardzo dynamiczny nawet do 4 biegu. Zero problemów nawet na ekodieslu w zimie pali w ciągu sekundy. Jedyny mankament to drogie wymiany rozrządu, ale za to przy bardzo oszczędnej jeździe potrafię spalić tylko 3,9 L/100km ( nie śpieszyło się i jechałem około 80km/h) zdecydowanie polecam!"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Sharan
Rafał 21.06.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"Posiadam Toledo 1L z silnikiem 1.9 TDI 1Z 90km 354235 tyś km. Jestem bardzo zadowolony z tego silnika. Niskie spalanie, dynamika jazdy jest też nie zła jak na tą moc. Awarie jakie były to rozszczelniła się pompa wtryskowa, którą wymieniłem na drugą. Poza wymianami filtrów, oleju i rozrządu nic się nie dzieje. Polecam "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Seat Toledo 1L

Kod antyspamowy
Odśwież

Popularne auta z tym silnikiem

Najnowsze opinie

Silnik 2.5 TDI V625.02.2017

Silnik z samej końcówki produkcji. Jeżdżę nim od 10 lat. Wymiana oleju co 15tys - brak dolewek pomiędzy wymianami, w Tiptronicu c

Polecam

6.12

Silnik 1.7 CRDI24.02.2017

Miałem możłiwość pojeździć chwilę trym samochodem, jako zastępczym z serwisu. Niestety Hyundai ix 35 jest zbyt ciężki do teg

Polecam

7.04

Silnik 1.6 TDCI 109KM23.02.2017

Nie wiem jak wy. Kupiłem auto 7 miesięcy temu w komisie z "oryginalnym" przebiegiem 170000 tys z Niemiec wersja ghia. Do tej pory wym

Polecam

8.25

Poradnik techniczny Diesla

Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.