Silnik 1.9 TDI PD (98-07)Wyświetleń: 146345

Silników używa:

TDI
Silnik 1.9 TDI PD (98-07)

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: pompowtryskiwacze

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po. 120.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w mocniejszych wersjach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w innych modelach

Wtryski: Pompowtryski. Firma Bosch

Ilość oleju: 4.5 L, typ oleju: Castrol 5W30, wymiana po: co 30.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Wersja 75 KM 90KM 110KM z początków produkcji -pompa rotacyjna /bez dwmusay/turbina stała geometria łopatek

Wersja 90KM 105KM 115KM 130KM  od 1998 r -pompowtryskiwacze /koło dwumasowe/ turbina o zmiennej geometri łopatek

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 TDI/PD  występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi i posiadał moce zależności od modelu 90KM,100KM,105KM,110KM,115KM,130KM,150KM,160KM. Jednostka ewoluowała i w 1998 roku wprowadzono nowszy system wtryskowy pompowtryskiwacze. Omawiając silnik 1.9TDI nie sposób ominąć już legendarnej jednostki 90 konnej z wcześniejszych lat .Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje.Niestety silniki z późniejszych lat produkcji  nie są już tak trwałe jak jej poprzednik ,są bardziej zaawansowane i posiadają nowszej generacji osprzęt. Turbosprężarkę o zmiennej geometrii wpływa ona na podniesienie dynamiki silnika oraz generowanie większej mocy przez silnik jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa, ale może nastręczać sporą ilość problemów. Zwłaszcza w modelach z dużym przebiegiem jest elementem bardzo awaryjnym. Również w niektórych modelach pojawiały się Filtry cząstek stałych np.1.9 TDI 130KM .Jedną z wad tej odmiany  jest głośna praca tgz.klekot i stał się wizytówką tego motoru.Silnik 1.9TDI wyszedł z produkcji po wprowadzeniu restrykcyjnych norm ekologicznych Euro 5, których nie spełniał i został zastąpiony nową konstrukcją 2.0TDI. Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki,koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.

Zalety:
bardzo trwała jednostka
niskie poziomy spalania
dostępność części
tani serwis

Wady:
niska kultura pracy silnika
awarie pompy wtryskowej
awarie dwumasy(po wyżej 200tyś/KM)
awarie EGR

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 678

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 157
Średnia (głosów 45):
(8.48)
Trwałość
 8.76/10
Utrzymanie
 8.49/10
Dynamika
 8.2/10

Głosy według opinii:

414

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

01.04.2016
Średnia:
(10.00)
Tak
"Jeżdżę od nowości Skodą Octavia II z silnikiem 1.9 TDI - do tej pory nie miałem żadnej awarii silnika, wymieniane regularnie - olej Long Life, filtr paliwa, filtr powietrza i filtr oleju co około 30 tys. km zgodnie z zaleceniami serwisu. Jednakże po rozmowach ze znajomymi mechanikami zaleca się wymieniać co 15 tys. km - i tak będę robił. Zamierzam dalej nim jeździć. Polecam wszystkim ten silnik."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Skoda Octavia II 1.9 TDI / 105 km Rok / Przebieg: 2009 / 180 tys.km Śr. spalanie: 6
A6 C5 10.03.2016
Średnia:
(9.33)
Tak
"Świetny silnik"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: AWX Rok / Przebieg: 2001 Śr. spalanie: 6
pitek 17.02.2016
Średnia:
(8.33)
Tak
"Ibiza 1.9 tdi BLT 130km generalnie auto fajne polecial jeden pompowtrysk przy 160kkm dwumas ostatnio spalanie kolo 6 na trasie (jazda dynamiczna nie toczenie sie ) aha gniazda w pompowtryskach to tragedia ale przy moich przebiegach to I tak jak mam zrobic remont to I tak duze oszczednosci w granicach 3000 rocznie aha I niech nikt mi nie wciska kitu ze ja kupie benzyne z taka moca to bedzie palic 6 bo mialem 1.6 ibize I przy mojej jezdzie palila 12"
Trwałość
 (5/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: ibiza FR 131km Rok / Przebieg: 2009 240kkm Śr. spalanie: 5-6trasa 7-8 miasto
Tomasz 27.01.2016
Średnia:
(6.67)
Tak
"Silnik w porządku, najsłabszy jego punkt to pompowtryski i kultura pracy."
Trwałość
 (6/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: B 5 FL/131 Rok / Przebieg: 2002/ 300000 Śr. spalanie: 9
Sławek 17.01.2016
Średnia:
(10.00)
Tak
"znakomity motor. Ostatni Mohikanin w dieslach. Mój w VW Passacie 3BG 1.9AVN 320 Nm. Najlepszy tdi w tej klasie. Mam go 10lat i 223tys km bez awarii. Olej co 12 tys 505.01 oraz 100% filtrów. Tak trzymać..."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 130 Rok / Przebieg: 223 Śr. spalanie: 6.8l/100km miasto

Samochody z tym silnikiem

Zobacz odmiany tego silnika

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.9 TDI PD (98-07)19.06.2018

Trwały, ekonomiczny, w miare dynamiczny i bezproblemowy silnik. Bez filtra czastek stałych i skomplikowanej elektroniki.Polecam

Polecam

8.48

Silnik 1.5 DCi 65KM18.06.2018

Już 360.000km bez awarii! Tylko oryginalny olej (ELF 5w40), wymieniany co roku (maks. 15.000km) i wymiana filtra paliwa co drugą wymi

Polecam

9.08

Silnik 1.9 TDI PD (98-07)18.06.2018

Skoda Fabia 1.9 SDi 2003 rok - aktualny stan licznika 302.000 tys km i dalej rośnie - brak awarii silnika dotychczas i bardzo niskie s

Polecam

8.48

Silnik 1.6 BlueHDI 120KM18.06.2018

Świetny silnik, na początku mocno sceptycznie podszedłem do niego ale w tej chwili po prostu jest boski, zbiera się nie najgorzej p

Polecam

7.50

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.