Silnik 1.9 TDI PD (98-07)Wyświetleń: 144668

Silników używa:

TDI
Silnik 1.9 TDI PD (98-07)

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: pompowtryskiwacze

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po. 120.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w mocniejszych wersjach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w innych modelach

Wtryski: Pompowtryski. Firma Bosch

Ilość oleju: 4.5 L, typ oleju: Castrol 5W30, wymiana po: co 30.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Wersja 75 KM 90KM 110KM z początków produkcji -pompa rotacyjna /bez dwmusay/turbina stała geometria łopatek

Wersja 90KM 105KM 115KM 130KM  od 1998 r -pompowtryskiwacze /koło dwumasowe/ turbina o zmiennej geometri łopatek

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 TDI/PD  występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi i posiadał moce zależności od modelu 90KM,100KM,105KM,110KM,115KM,130KM,150KM,160KM. Jednostka ewoluowała i w 1998 roku wprowadzono nowszy system wtryskowy pompowtryskiwacze. Omawiając silnik 1.9TDI nie sposób ominąć już legendarnej jednostki 90 konnej z wcześniejszych lat .Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje.Niestety silniki z późniejszych lat produkcji  nie są już tak trwałe jak jej poprzednik ,są bardziej zaawansowane i posiadają nowszej generacji osprzęt. Turbosprężarkę o zmiennej geometrii wpływa ona na podniesienie dynamiki silnika oraz generowanie większej mocy przez silnik jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa, ale może nastręczać sporą ilość problemów. Zwłaszcza w modelach z dużym przebiegiem jest elementem bardzo awaryjnym. Również w niektórych modelach pojawiały się Filtry cząstek stałych np.1.9 TDI 130KM .Jedną z wad tej odmiany  jest głośna praca tgz.klekot i stał się wizytówką tego motoru.Silnik 1.9TDI wyszedł z produkcji po wprowadzeniu restrykcyjnych norm ekologicznych Euro 5, których nie spełniał i został zastąpiony nową konstrukcją 2.0TDI. Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki,koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.

Zalety:
bardzo trwała jednostka
niskie poziomy spalania
dostępność części
tani serwis

Wady:
niska kultura pracy silnika
awarie pompy wtryskowej
awarie dwumasy(po wyżej 200tyś/KM)
awarie EGR

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 673

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 153
Średnia (głosów 43):
(8.47)
Trwałość
 8.7/10
Utrzymanie
 8.42/10
Dynamika
 8.28/10

Głosy według opinii:

394

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

ksko 07.04.2015
Średnia:
(8.33)
Tak
"Coś tutaj dziwnego jest. Albo 1.9 TDI albo 1.9 TDI PD. PD to silnik oparty o pompowtryskiwacze a nie pompe wtryskową. Dlatego pisanie w "-" tej konsturkcji między innymi o "awarie pompy wtryskowej" czy "niska kultura pracy silnika" bo jest to nieprawdą.Kultura pracy tego silnika jest niezła a pompa wtryskowa nie istnieje - co najwyżej POMPA TANDEM, która jest pompą podciśnienia i pompą paliwa ale nie pompą wtryskową. Za wtrysk odpowiadają wtryskiwacze ze zintegrowanymi elektrozaworami i częścią ciśnieniową (tłoczącą). To zasadnicza różnica jeśli chodzi o klasyczne jednostki TDI i TDI-PD. A teraz do rzeczy - silniki te są b.żywotne. Np. panewki wałka rozrządu przy regularnych wymianach oleju co 15kk nie co 30kk (longlife) kończą się przy przebiegu około 450-500kk. Jest to czas naturalnego zużywania się tych elementów (wiem z doświadczenia) i obligatoryjnie należy wykonać wtedy kompletny remont głowicy. Jeśli stosowane były regularnie wymiany oleju dobrej jakości to z pewnością sam wałek (pomijając awarie np. rozrzadu) jeszcze posłuży kolejne 250kk (też wiem z doświadczenia). Najważniejsze dla PD to olej spełniający odpowiednią specyfikację oraz jakość paliwa. Niemniej jednak 500kk to też czas na regenerację iglic (części tłoczącej). Warto wspomnieć też o kluczowej wymianie oringów wraz ze śrubami (obligatoryjnie) pompowtryskiwaczy co max. 200kk. Oczywiście rozrząd komplet nie więcej niż 90kk a lepiej 60-80kk (doglądać). Jeśli te podstawowe sprawy będą prioirytetem użytkując silnik PD to z pewnością 500km będzie przebiegiem takim, do którego dociągnie bez większego problemu jednak nie unikniemy tutaj już naturalnego zużycia i remontu. Warto przed ściągnięciem głowicy sprawdzić kompresję i zadecydować o ewentualnej wymianie pierścieni (obejrzeć panewki wału wcześniej i ewentualnie kapitalny remont - co raczej zdarza się rzadziej). Przeważnie kończy się na głowicy (tutaj szczególną uwagę poświęcić gniazdom pompowtryskiwaczy i szczelności płaszcza wodnego). Silnik bezawaryjny - mój obecnie 700kk przebiegu. Sprzęgło wytrzymuje 320-350kk (oryginalne z dwumasą). Oczywiście wszystko zależy też od stulu jazdy. Przy wym. sprzęgła obligatoryjnie wymienić łożysko prowadzące wałek i uszczelniacz wału (50zł dodatkowe to żaden koszt a ustrzeże nas przed ponownym zdejmowaniem skrzyni)."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (5/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: AJM/115 Rok / Przebieg: 2000 Śr. spalanie: 6.2
daniel 21.02.2015
Średnia:
(7.33)
Tak
"spalanie wroclaw 8-9l trasa 7.auto kupilem bo jest sporych rozmiarow,traktuje go jak wola roboczego,jak zapakuje zone 2 dzieci,2 psy mozliwie wygodnie sie przemieszczam.to co trzeba to wymieniam olej filtry czyli zwykle sprawy eksploatascyjne,jedyna usterkaktora mnie nieodmiennie irytuje to przepalajace sie zarowki h7.wczesniej mialem sharana 1 i nic sie nie dzialo tylko strasznie rdzewial:(pozdrawiam"
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: sharan 2004r 280000km 130km
Żwirek 10.01.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik 1.9 TDI ATD fabrycznie 101KM, w rzeczywistości na hamowni wyszło 118KM, bez żadnego chipowania z mojej strony, sprawuje się rewelacyjnie, od początku reg. serwisowany i nie katowany. Najważniejszą rzeczą to odpowiednie grzanie i chłodzenie turbiny. Polecam."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: fabia 2002r. 208000km
Grzegorz 14.11.2014
Średnia:
(9.67)
Tak
"Świetny silnik! Przede wszystkim trwałość. Moja wersja to AJM 115KM PD w Audi A4. Zdecydowanie najmniej trwała turbosprężarka, ale jej regeneracja stosunkowo nie droga ze względu na popularność. Rozrząd dość drogi ze względu na napinacz hydrauliczny ale na tym sie nie powinno oszczędzać. Ważne żeby pilnować terminowej wymiany oleju i lać dobre paliwo a owiane złą sławą pompowtryski napewno nie sprawią problemów. spalanie w mieście ok 6.5-7l a trasa ok 5.5l. Zimą -20C pali za pierwszym. Nigdy mnie nie zawiódł... Gorąco polecam ten silnik!"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Audi A4 b5
Tomasz 26.10.2014
Średnia:
(8.00)
Tak
"Ogólnie jestem zadowolony ale niestety pompowtryski chodzą dość głośno, zdecydowanie mniejsza kultura w porównaniu do nowych diesli z bezpośrednim wtryskiem. Mam porównanie np z 1,9dCi - francuz zdecydowanie lepiej wygląda pod tym względem. Ogólnie jestem zadowolony bo jednak naprawy są dość tanie, regeneracja turbiny z wymontowaniem 700zł, dwumas+sprzegło+robocizna koło 2,5 tyś, wtrysków jeszcze nie robiłem więc nie wiem."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Seat Toedo III

Samochody z tym silnikiem

Zobacz odmiany tego silnika

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.6 CRDI 115KM26.05.2018

Silnik 1,6 CRDi 115 KM w Kia Cerato. Bardzo udany silnik-cichutki-do 120 km/godz. mozna normalnie rozmawiać. Bardzo elastyczny i swie

Polecam

9.19

Silnik 1.9 dCi/120KM26.05.2018

Polecam, każdy narzeka na silnik i padające panewki, fakt producent źle zrobił każąc robić przegląd olejów co 30 tys, poniewa

Polecam

7.46

Silnik 2.2 MZR-CD 150KM23.05.2018

Ma ten silnik w Madzi3 z 2010 roku obecnie przebieg 143tys jak kupowałem było 95tys od tego momentu jestem usatysfakcjonowany.Przy au

Polecam

10.00

Silnik 1.6 MultiJet II 120KM DPF21.05.2018

Świetny silnik bardzo ekonomiczny,sprawdza się dobrze w mieście jak i na trasie.Dobra elastyczność pozwala na jazdę na wysokim bi

Polecam

9.67

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.