Silnik 1.5 dCiWyświetleń: 172350

Silników dCi używa:

dCi
Silnik 1.5 dCi

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w niektórch modelach

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w niektórych modelach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach o mocach 90KM 110KM

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens

Info Serwis

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych


Oznaczenie K9K silników 1.5 dCi w modealch

K9K 700/704 -65 KM  Renault Clio II, Renault Kangoo , Renault Thalia ,Dacia Logan , Suzuki Jimny , Nissan Micra IV
K9K 792 -75 KM Renault Clio II,Dacia Sandero ,
K9K 260/702/710/722-82 KM Nissan Almera , Renault Mégane , Renault Clio II,  Renault Kangoo , Renault Scénic Renault Thalia ,, Nissan Almera , Nissan Micra 
K9K 728/766/796/830 85-86 KM Renault Megane II / III, Modus , Clio III ,Dacia Sandero,Nissan Micra
K9K 832-105 KM Renault Kangoo, Scénic III, Nissan Tiida , Note I
K9K 836 110 KM Renault Megane III,Renualt Laguna, Nissan Cube, Nissan Qashqai
K9K 892 75 i 90 KM-2010 -Renault Clio III Dacia Logan ,Dacia Sandero , Nissan Note,Nissan NV200
K9K 896 110 KM- 2011 - Dacia Duster, Nissan Juke 
K9K 846 110 KM -2012 -  Renault Mégane III, Dacia lodgy ,Mercedes-Benz A-Class

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 588

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 130
Średnia (głosów 53):
(7.97)
Trwałość
 7.77/10
Utrzymanie
 8.17/10
Dynamika
 7.96/10

Głosy według opinii:

476

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Rysiek 15.10.2016
Średnia:
(0.00)
Tak
"Powiem tak. Pomimo, że w maju tego roku wymieniałem silnik w mojej megi (koszt 4000zł), to teraz najprawdopodobniej kupię kolejną tyle, że z mniejszym przebiegiem. Zapytacie dlaczego. Ano dlatego, że to świetny motor. Doskonała kultura (w domu jeszcze dwa focusy z dieslem, ale w środku jak w traktorze). Spalanie na przyzwoitym poziomie, dynamika też wystarczająca. FAP jest, ale wiem o tym tylko dlatego, że jest wzmianka w specyfikacji (zero problemów i informacji o jego istnieniu ze strony komputera). Jedna ciekawostka, jedyny raz check mi się zapalił, jak zatankowałem V-pewer (wiadomo jaka stacja). Na autostradzie przy pełnym bagażniku i z 3-osobową familią na pokładzie, prędkości przekraczające dopuszczalną, nie robią na nim zbytniego wrażenia, chociaż robi się wtedy głośniej, a i spalanie mocno wzrasta. Jedna uwaga, NIE CZEKAJCIE Z WYMIANĄ PASKA do książkowych 160000km, bo mi przy 130000 strzelił i niestety, ale tego żaden silnik nie wytrzyma. No i nie jeździjcie nim jak wyścigówką, bo do ww. awarii doszło w sytuacji kiedy, jak nigdy, silnik dostał na prawdę ostro w palnik i przy redukcji z 4 na 3 bieg, niestety pasek nie wytrzymał. Poza tym motor na prawdę świetny o czym świadczy fakt, że najprawdopodobniej, pomimo nieprzyjemnej przygody, kolejne auto będzie z takim samym silnikiem. "
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: Megane III Grandtour - 110 KM Rok / Przebieg: 2011/130000 Śr. spalanie: 6.0
Elżbieta 05.08.2016
Średnia:
(8.67)
Tak
"Samochód użytkuję od roku, do tej pory jedyny problem to notorycznie przepalające się żarówki świateł postojowych. Poza tym same pozytywy, niskie spalanie, na trasie spokojnie ok 4 litrów można zejść, w mieście nieco ponad 5 litrów ON/100km. Silnik nie sprawia żadnych problemów. Trudno ocenić trwałość poniżej 100 tys. km. Dużym plusem jest brak kłopotliwego osprzętu: dwumasowego koła i filtra DPF. Silnik nie nadaje się do dynamicznej jazdy. Coś za coś ale ja polecam. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: Clio III 68KM Rok / Przebieg: 2010/77tys.km Śr. spalanie: 4.8
Antoni 06.06.2016
Średnia:
(9.00)
Tak
"Ok."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Grandtour 106km Rok / Przebieg: 2011/108000 Śr. spalanie: 5
Robert 20.05.2016
Średnia:
(0.00)
Tak
"Silnik (samochód z tym silnikiem) nie należy do demonów prędkości, ale za to jest bezawaryjny. Brak filtra cząstek stałych, brak koła dwumasowego i turbina ze stałą geometrią to jego plusy. Wymieniam olej co 10000km, tankuję na sprawdzonych stacjach. Nie mam z silnikiem najmniejszych problemów."
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: Megane II / 86KM Rok / Przebieg: 2007r. / 276000 km Śr. spalanie: 5.9
PitchBlack 24.04.2016
Średnia:
(9.00)
Tak
"Polecam ten silnik. Jest trwały, dynamiczny i ekonomiczny. 165000km i żadnych problemów jeden - za bagnet który notorycznie pękał."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Scenic II 101KM Rok / Przebieg: 2004 165000km Śr. spalanie: 5.5
sebastian 14.04.2016
Średnia:
(8.67)
Tak
"witam bardzo polecam ten silnik ponieważ mam clio III 2008r 1.5dci 68km z przebiegiem 255 tys i jest super :D"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: clio III / 68km Rok / Przebieg: 2008 / 255tys Śr. spalanie: 5.2
Marcin 14.02.2016
Średnia:
(9.67)
Tak
""Trwały, ekonomoczny, wystarczajaco dynamiczny - najlepszy silnik na rynku""
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: 82 KM Rok / Przebieg: 2003 /140 tyś. Śr. spalanie: 3.9
JAREK 04.01.2016
Średnia:
(9.00)
Tak
"GRAND SCENIC 2 1.5DCI BARDZO DOBRE AUTO MAM Z OSPRZĘTEM SIEMENS PRZEJECHANE 250 TYŚ I SILNIK OK WYMIANA FILTRÓW OLEJÓW ELF CO 10 TYŚ NIE JAK PODAJE PRODUCENT 30 TYŚ I SAMOCHÓD BEZ ZASTRZEŻEŃ NASTĘPNY TO JAK JUŻ TO NOWSZY MODEL PEWNIE TEŻ Z TYM SILNIKIEM"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: GRAND SCENIC 105K Rok / Przebieg: 2005/250000 Śr. spalanie: OK 6L
Tomasz 22.08.2015
Średnia:
(8.00)
Tak
"myślę, że auto godne polecenia "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: 90km Rok / Przebieg: 2010/12000 Śr. spalanie: 5.3
Tomek 18.08.2015
Średnia:
(8.33)
Tak
"Kiedyś usłyszałem w ASO, że silniki 1.5 w Scenicach są zbyt słabe. Bzdura. Co prawda samochód waży 1440 kg ale 106 KM jest zadowalające. No i skrzynia 6-cio biegowa to podstawa. Samochód z 4 osobową rodziną, z wypakowanym kufrem i boxem dachowym z pracującą klimą w automacie na trasie ok. 180 km potrzebował 4,8 l/100 km. Jazda zgodnie z przepisami, na ekspresówce (80 km) tempomat. Na autostradzie w takim samym układzie "zżarł" już 6,2 l (140 km/h na odcinku ok. 550 km). Olej zmieniam co 15kkm (komputer mam przestrojony na interwały co 15 kkm), filtr powietrza wg uznania - po kontroli wzrokowej, najczęściej raz do roku, filtr paliwa co 50 kkm. Spalanie wg komputera w 90 % przypadków pokrywa się z pomiarem po tankowaniu "pod korek". 208000 na liczniku i żadnych awarii. Samochód z Francji (wersja wyposażenia Latitude - solarny dach, do pełni wyposażenia brakuje tylko skóry, nawigacji, czujników ciśnienia w kołach i ksenonów, poza tym jest cała reszta dodatków) kupiony w 2012 r. z przebiegiem 150000 km. Wymieniony rozrząd z pompą (INA/DOLZ) przy 155000 km, tarcze tył, klocki rok temu, tarcze przód, klocki, drążki kier. z końcówkami, sworzeń wahacza z silentblockami miesiąc temu. O wymienionych filtrach nie wspominam. Teraz czeka mnie za ok 1500 km wymiana filtra paliwa, oleju, łożysk i poduszek amortyzatora. Dbam o turbinę po intensywnej jeździe. Od czasu do czasu auto dostaje w trasie po tyłku żeby się nie zamuliło. Do tej pory oryginalna turbina i dwumasa..."
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Scenic II FL 1.5 dCi 106 KM Rok / Przebieg: 2009 r. 208000 km Śr. spalanie: 5.5

Komentarze użytkowników

+4 #1 dci 08.12.2015
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dy namika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze komentarze

dci
08.12.2015
+4
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dynamika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze opinie

Silnik 3.0d M5716.01.2017

Od kilku lat wsypuje żwir zamiast oleju i silnik chodzi gładziutko - POLECAM :)

Polecam

8.31

Silnik 1.4 TDI15.01.2017

Silnik booster bardzo różni się spalaniem od pozostałych 1.4TDi polecam, trudno dostać tą wersję przyjemne przyśpieszenie, obni

Polecam

7.64

Silnik 2.0 D4D14.01.2017

2 litry D-4D 110 km z 2002 roku Corolla.Przebieg 305 tys. Sprowadzone auto od makaronów. zrobiłem nim 150 tys. Poza czyszczeniem inst

Polecam

7.08

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.