Silnik 1.5 dCi K9K - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 256845

dCi
Silnik 1.5 dCi K9K

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w niektórch modelach

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w niektórych modelach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach o mocach 90KM 110KM

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens

Ilość oleju: 4.6 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po: 30.000 /zalecany 15.000 lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Najnowsze odmiany które weszły w 2010 roku do produkcji o mocach 95KM oraz 110KM spełniają rygorystyczne normy spalin Euro 5 i ich awaryjność jest praktycznie zerowa.W tych wersjach zastosowano najnowsze rozwiązania a filtr cząstek stałych FAP jest praktycznie dożywotni i bezobsługowy.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 735

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 167
Średnia (głosów 58):
(8.47)
Trwałość
 8.28/10
Utrzymanie
 8.62/10
Dynamika
 8.5/10

Głosy według opinii:

517

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

sebastian 14.04.2016
Średnia:
(8.67)
Tak
"witam bardzo polecam ten silnik ponieważ mam clio III 2008r 1.5dci 68km z przebiegiem 255 tys i jest super :D"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Odmiana silnika: clio III / 68km Rocznik / Przebieg: 2008 / 255tys Śr. spalanie: 5.2
Marcin 14.02.2016
Średnia:
(9.67)
Tak
""Trwały, ekonomoczny, wystarczajaco dynamiczny - najlepszy silnik na rynku""
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)
Odmiana silnika: 82 KM Rocznik / Przebieg: 2003 /140 tyś. Śr. spalanie: 3.9
JAREK 04.01.2016
Średnia:
(9.00)
Tak
"GRAND SCENIC 2 1.5DCI BARDZO DOBRE AUTO MAM Z OSPRZĘTEM SIEMENS PRZEJECHANE 250 TYŚ I SILNIK OK WYMIANA FILTRÓW OLEJÓW ELF CO 10 TYŚ NIE JAK PODAJE PRODUCENT 30 TYŚ I SAMOCHÓD BEZ ZASTRZEŻEŃ NASTĘPNY TO JAK JUŻ TO NOWSZY MODEL PEWNIE TEŻ Z TYM SILNIKIEM"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: GRAND SCENIC 105K Rocznik / Przebieg: 2005/250000 Śr. spalanie: OK 6L
Tomasz 22.08.2015
Średnia:
(8.00)
Tak
"myślę, że auto godne polecenia "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: 90km Rocznik / Przebieg: 2010/12000 Śr. spalanie: 5.3
Tomek 18.08.2015
Średnia:
(8.33)
Tak
"Kiedyś usłyszałem w ASO, że silniki 1.5 w Scenicach są zbyt słabe. Bzdura. Co prawda samochód waży 1440 kg ale 106 KM jest zadowalające. No i skrzynia 6-cio biegowa to podstawa. Samochód z 4 osobową rodziną, z wypakowanym kufrem i boxem dachowym z pracującą klimą w automacie na trasie ok. 180 km potrzebował 4,8 l/100 km. Jazda zgodnie z przepisami, na ekspresówce (80 km) tempomat. Na autostradzie w takim samym układzie "zżarł" już 6,2 l (140 km/h na odcinku ok. 550 km). Olej zmieniam co 15kkm (komputer mam przestrojony na interwały co 15 kkm), filtr powietrza wg uznania - po kontroli wzrokowej, najczęściej raz do roku, filtr paliwa co 50 kkm. Spalanie wg komputera w 90 % przypadków pokrywa się z pomiarem po tankowaniu "pod korek". 208000 na liczniku i żadnych awarii. Samochód z Francji (wersja wyposażenia Latitude - solarny dach, do pełni wyposażenia brakuje tylko skóry, nawigacji, czujników ciśnienia w kołach i ksenonów, poza tym jest cała reszta dodatków) kupiony w 2012 r. z przebiegiem 150000 km. Wymieniony rozrząd z pompą (INA/DOLZ) przy 155000 km, tarcze tył, klocki rok temu, tarcze przód, klocki, drążki kier. z końcówkami, sworzeń wahacza z silentblockami miesiąc temu. O wymienionych filtrach nie wspominam. Teraz czeka mnie za ok 1500 km wymiana filtra paliwa, oleju, łożysk i poduszek amortyzatora. Dbam o turbinę po intensywnej jeździe. Od czasu do czasu auto dostaje w trasie po tyłku żeby się nie zamuliło. Do tej pory oryginalna turbina i dwumasa..."
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: Scenic II FL 1.5 dCi 106 KM Rocznik / Przebieg: 2009 r. 208000 km Śr. spalanie: 5.5

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)15.01.2019

Polecam. Od nowego 270tys km przez10 lat bez najmniejszych problemów. Olej 10W40 SHELL co 20 tys.km. Średnio 5,5 l/100km tylko na BP

Polecam

9.00

Silnik 1.6 115KM MZR-CD (od 2011)15.01.2019

Witam, piszecie że wymiana rozrządu 160tys, ale w instrukcji dla Mazda5 jest 200tys i tyle telefonicznie podają w serwisach Mazdy. T

Polecam

5.00

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.