Silnik 1.5 dCi K9K - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 267217

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.5 TDCI 75KM27.05.2019

Osiągi ma dobre, spalanie też. Jeśli chodzi o serwis to wychodzi drogo, mam 50 tys. przebiegu, a już musiałem ingerować w turbosp

Odradzam

7.83

Silnik 1.3 16V MultiJet II 75KM DPF26.05.2019

polecam, autko godne uwagi, super oszczedne, bezawaryjne, pakowne i zwinne, wszedzie sie zmiesci, silnik rewelacja , jezdze tylko na sy

Polecam

7.58

Silnik 1.6 TDI CR EA18923.05.2019

90 tys, padła dwumasa,od 100tys problemy z filtrem dpf

Odradzam

8.15

Silnik 1.6 BlueHDI 115/120KM (DV6FC)22.05.2019

Nie polecam. Peugeot 308SW - 1.6 BlueHDI. Serwisowany od początku do końca swojego życia w ASO, od nowości jeden właściciel. Po 9

Odradzam

8.19

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Najnowsze odmiany które weszły w 2010 roku do produkcji o mocach 95KM oraz 110KM spełniają rygorystyczne normy spalin Euro 5 i ich awaryjność jest praktycznie zerowa.W tych wersjach zastosowano najnowsze rozwiązania a filtr cząstek stałych FAP jest praktycznie dożywotni i bezobsługowy.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 741

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 168
Średnia (głosów 59):
(8.49)
Trwałość
 8.31/10
Utrzymanie
 8.64/10
Dynamika
 8.53/10

Głosy według opinii:

527

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Tomek 18.08.2015
Średnia:
(8.33)
Tak
"Kiedyś usłyszałem w ASO, że silniki 1.5 w Scenicach są zbyt słabe. Bzdura. Co prawda samochód waży 1440 kg ale 106 KM jest zadowalające. No i skrzynia 6-cio biegowa to podstawa. Samochód z 4 osobową rodziną, z wypakowanym kufrem i boxem dachowym z pracującą klimą w automacie na trasie ok. 180 km potrzebował 4,8 l/100 km. Jazda zgodnie z przepisami, na ekspresówce (80 km) tempomat. Na autostradzie w takim samym układzie "zżarł" już 6,2 l (140 km/h na odcinku ok. 550 km). Olej zmieniam co 15kkm (komputer mam przestrojony na interwały co 15 kkm), filtr powietrza wg uznania - po kontroli wzrokowej, najczęściej raz do roku, filtr paliwa co 50 kkm. Spalanie wg komputera w 90 % przypadków pokrywa się z pomiarem po tankowaniu "pod korek". 208000 na liczniku i żadnych awarii. Samochód z Francji (wersja wyposażenia Latitude - solarny dach, do pełni wyposażenia brakuje tylko skóry, nawigacji, czujników ciśnienia w kołach i ksenonów, poza tym jest cała reszta dodatków) kupiony w 2012 r. z przebiegiem 150000 km. Wymieniony rozrząd z pompą (INA/DOLZ) przy 155000 km, tarcze tył, klocki rok temu, tarcze przód, klocki, drążki kier. z końcówkami, sworzeń wahacza z silentblockami miesiąc temu. O wymienionych filtrach nie wspominam. Teraz czeka mnie za ok 1500 km wymiana filtra paliwa, oleju, łożysk i poduszek amortyzatora. Dbam o turbinę po intensywnej jeździe. Od czasu do czasu auto dostaje w trasie po tyłku żeby się nie zamuliło. Do tej pory oryginalna turbina i dwumasa..."
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: Scenic II FL 1.5 dCi 106 KM Rocznik / Przebieg: 2009 r. 208000 km Śr. spalanie: 5.5
Jerzy 16.08.2015
Średnia:
(9.67)
Tak
"Megane II 1.5dCi 106kM - 6 biegów bez filtra cząstek stałych. Auto zakupiłem w 2009r z przebiegiem 18 500km. Obecny przebieg 102 000km. Dobra dynamika silnika. Jak na razie zero problemów z silnikiem ale: wymiana oleju z filtrem + filtra powietrza regularnie co 10 tys , wymiana filtra paliwa co 20 tys. Olej cały czas tylko ELF 5w /40 taki jak zaleca producent . Staram się by tuż po rozpoczęciu jazdy gdy silnik zimny nie przekraczać 2200 obr/min oraz pamiętam by po skończonej jeździe zwłaszcza na trasie silnik pochodził te kilkadziesiąt sekund na wolnych obrotach. Spalanie w trasie bez problemu w zakresie 4,5-5,0 . Przy delikatnej jeździe nie przekraczając 120 km/h osiągam w trasie 4,3- 4,5 l/100 . Silnik lubi dobre paliwo , co drugie tankowanie napełniam zbiornik paliwem premium. Nie zauważyłem różnicy w spalaniu ale praca silnika jest cichsza i bardziej elastyczna. Przed zakupem straszony opiniami o obracających się panewkach w tym silniku zasięgałem opinii w dwóch serwisach. Jak się okazało problem nie jest tak częsty jak się go rozdmuchuje i dotyczy głównie pojazdów eksploatowanych przez różnych przedstawicieli handlowych którzy nieźle "katują" swoje pojazdy na trasie co każdy z nas jako kierowca widzi. Wymianę oleju co 30 000 jak mówi instrukcja można miedzy bajki włożyć , ale w końcu bańka oleju + filtr to tylko 120 zł + chwila pracy w kanale ,a jak przekłada się to na trwałość silnika i turbiny niech każdy sobie odpowie sam. Zobaczymy co będzie dalej ale jak na razie sprawdza się chyba powiedzenie "jak dbasz -tak masz". "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Megane II / 106kM Rocznik / Przebieg: 2008/102 000 Śr. spalanie: 5.4
Darek 03.07.2015
Średnia:
(8.00)
Nie
"Kangu 1,5 2011 od początku zrobiłem 120tyś z silnikiem tylko olej i filtry. Problem to zatykające się rurki odprowadzające wodę z klimatyzacji - ciepła woda na stopy się czasami leje. Większość napraw związanych z układem jezdnym. Końcówki i tarcze wymienione. Ogólnie prosty i niezawodny samochód. Trzeba zwrócić uwagę na pokonywanie ostrych zakrętów z dużą prędkością - może ponieść :) "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: Kangu/85 Rocznik / Przebieg: 2011/120000 Śr. spalanie: 5.6
Kierownik 26.06.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik bardzo ekonomiczny i cichy. Pracuje nie jak zwykły dizel - jest miękki i elastyczny. Wymieniam co 10 tysięcy kilometrów tylko olej z wszystkimi filtrami. Leję zwykłe paliwo. I proszę - niech tu piszą użytkownicy samochodów. A nie toczydeł marki DACIA."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 101 Rocznik / Przebieg: 250 000 Śr. spalanie: 5.2
Mariusz 20.06.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
"Mam Scenica z roku 2003 z 1,5DCI, przebieg 187tys. czyli co dzień przez 13 lat auto robiło 40-50km. Do silnika nie ma do czego się przyczepić, pracuje jak najbardziej poprawnie. Jestem 3 właścicielem. Auto bardzo zadbane więc i nie katowane. Pali zawsze, nie gaśnie, auto w miarę dynamiczne, zużycie paliwa w większości cyklu miejskiego 6l/100km. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1.5dci/82 Rocznik / Przebieg: 2003/187tys Śr. spalanie: 6

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.