1.5 dCi K9KWyświetleń: 241011

Silników używa:

dCi
1.5 dCi K9K

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w niektórch modelach

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w niektórych modelach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach o mocach 90KM 110KM

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens

Ilość oleju: 4.6 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po: 30.000 /zalecany 15.000 lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych


Oznaczenie K9K silników 1.5 dCi w modealch

K9K 700/704 -65 KM  Renault Clio II, Renault Kangoo , Renault Thalia ,Dacia Logan , Suzuki Jimny , Nissan Micra IV
K9K 792 -75 KM Renault Clio II,Dacia Sandero ,
K9K 260/702/710/722-82 KM Nissan Almera , Renault Mégane , Renault Clio II,  Renault Kangoo , Renault Scénic Renault Thalia ,, Nissan Almera , Nissan Micra 
K9K 728/766/796/830 85-86 KM Renault Megane II / III, Modus , Clio III ,Dacia Sandero,Nissan Micra
K9K 832-105 KM Renault Kangoo, Scénic III, Nissan Tiida , Note I
K9K 836 110 KM Renault Megane III,Renualt Laguna, Nissan Cube, Nissan Qashqai
K9K 892 75 i 90 KM-2010 -Renault Clio III Dacia Logan ,Dacia Sandero , Nissan Note,Nissan NV200
K9K 896 110 KM- 2011 - Dacia Duster, Nissan Juke 
K9K 846 110 KM -2012 -  Renault Mégane III, Dacia lodgy ,Mercedes-Benz A-Class

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 714

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 163
Średnia (głosów 57):
(8.51)
Trwałość
 8.35/10
Utrzymanie
 8.72/10
Dynamika
 8.47/10

Głosy według opinii:

516

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Slepy66 21.04.2015
Średnia:
(7.00)
Tak
"Jestem pierwszym właścicielem pojazdu i mam skale porównawczą do Hondy tez prosto z salonu.W mojej ocenie Megane2 górą spalanie, jazda, blacharka, service jak do tej pory OK! "
Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Megane2 82KM Rok / Przebieg: 2003 14560 Śr. spalanie: 4.9
KRZYSIEK 07.03.2015
Średnia:
(8.67)
Tak
"",,mam renault clio III z silnikiem 1.5 dci 85 KM, 2008 r 135000 km. samochodem jeżdżę od 11 miesięcy i zrobiłem ok 12500 km. spalanie liczone z tankowania to średnio 6.0.( komputer pokazuje 4.6) 90% tego dystansu to małe miasto 25 tyś ludzi. Samochód bardzo fajny, zrywny i bardzo cichy w środku. polecam" "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: CLIO III 2008 85 KW
Robert 11.02.2015
Średnia:
(5.00)
Tak
"To nie jest moje pierwsze auto z DCi. Specjalnie wybrałem bez dwumasy i FAP bo wiem ile kosztuje wymiana! Bardzo oszczędny w eksploatacji i serwisowaniu, Jednak za mała moc nawet do takiego lekkiego auta jak Stepway!. Auto do miasta!!! Nie nadaje się na autostrady!!!! Powyżej 110 bardzo głośny i słaby przy wyprzedzaniu! Jak załącza się agregat od klimy to czuć, że auto "słabnie", zwłaszcza powyżej dwóch osób na pokładzie. Wymaga "myślenia" przy wyprzedzaniu i zmianie pasa ruchu! Ogólnie silnik za głośny zwłaszcza zimny!"
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (5/10)
Model / Moc: stepway/201/80 000
Marcin 08.02.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
"Samochód mam salonowy od nowości. Silnik sprawuje się rewelacyjnie. Żadnych awarii. Przebieg 110 tys. km Przeglądy wykuję częściej niż producent zaleca, czyli co 10-12 tys. Stosuję dobre filtry (MAN) i oleje. Przeglądy po gwarancji wykonuję sam. Czyli przy wymianie oleju płuczę dodatkowo silnik świeżym olejem. Dbam o prawidłową jego pracę, czyli zimny silnik, delikatna jazda bez zmuszania turbiny do pracy, ciepły silnik to czekanie na jej wystudzenie. Paliwa sprawdzone (wtryski Siemensa). silnik bardzo oszczędny, przy spokojnej jeździe w trasie można zejść poniżej 5 litrów. Średnio o 6 litrów. Ogólnie polecam i proponuję wszystkim użytkownikom wymieniać olej częściej niż producent podaje, czyli 10-max15 tys. i do tego dobry olej. Od jakości zależy aby panewki miały dobre smarowanie i turbina chłodzenie. Polecma Czytałem opinie innych użytkowników i w tym te negatywne. widać, że tam użytkownicy nie stosowali się do zaleceń producenta i ogólnych zaleceń jady nowoczesnymi silnikami diesla. Ten gość co popsuł dwumasę przy przebiegu ok 60 tyś widać, że nie umie jeździć. Niestety takich kierowców często widać na drogach. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Scenic 2007r. 1,5 DCI 105 km - 110 tys.km.
Jacek 10.01.2015
Średnia:
(9.00)
Tak
"Miałem auto od nowości. Silnik 105 KM bez filtra cząstek stałych chodził jak zegarek. Zrywny i żwawy motor. Dobrze sprzęgnięty ze skrzynią fajnie sobie radził z całym samochodem. Wymiany oleju i materiałów eksploatacyjnych co rok lub przy przebiegu 12000-15000 km. Nie było żadnych problemów z zapalaniem w zimie czy tym podobnych problemów. Pojemny bagażnik i sporo miejsca w środku. Teraz planuje kupić coś większego ale nie wiem czy to będzie Renault czy coś od konkurencji. Pozdrawiam"
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Megane Grandtour/2005/103000

Zobacz odmiany tego silnika

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.5 DCi 86KM20.06.2018

W moim egzemplarzu olej wymieniany co 15 tyś przy przebiegu 200tyś profilaktycznie sprawdziłem panewki praktycznie zero oznak zużyc

Polecam

7.97

Silnik 1.9 TDI PD (98-07)19.06.2018

Trwały, ekonomiczny, w miare dynamiczny i bezproblemowy silnik. Bez filtra czastek stałych i skomplikowanej elektroniki.Polecam

Polecam

8.48

Silnik 1.5 DCi 65KM18.06.2018

Już 360.000km bez awarii! Tylko oryginalny olej (ELF 5w40), wymieniany co roku (maks. 15.000km) i wymiana filtra paliwa co drugą wymi

Polecam

9.08

Silnik 1.9 TDI PD (98-07)18.06.2018

Skoda Fabia 1.9 SDi 2003 rok - aktualny stan licznika 302.000 tys km i dalej rośnie - brak awarii silnika dotychczas i bardzo niskie s

Polecam

8.48

Poradnik techniczny Diesla

Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów