Silnik 1.5 dCi K9K - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 256849

dCi
Silnik 1.5 dCi K9K

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w niektórch modelach

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w niektórych modelach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach o mocach 90KM 110KM

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens

Ilość oleju: 4.6 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po: 30.000 /zalecany 15.000 lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Najnowsze odmiany które weszły w 2010 roku do produkcji o mocach 95KM oraz 110KM spełniają rygorystyczne normy spalin Euro 5 i ich awaryjność jest praktycznie zerowa.W tych wersjach zastosowano najnowsze rozwiązania a filtr cząstek stałych FAP jest praktycznie dożywotni i bezobsługowy.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 735

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 167
Średnia (głosów 58):
(8.47)
Trwałość
 8.28/10
Utrzymanie
 8.62/10
Dynamika
 8.5/10

Głosy według opinii:

517

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

kangoo 02.06.2014
Średnia:
(8.33)
Tak
"Mam Kangoo I z 2007 1.5dCi 85 km ( wtryski elektromagnetyczne, turbo bez zmiennej geometrii, brak filtra cząstek stałych i dwumasy ). Obecny przebieg zbliża się do 260 000, wciąż mam fabryczne sprzęgło, wtryskiwacze i turbo - bez regeneracji, aczkolwiek w Intercoolerze zbiera się olej. Dynamika bardzo fajna, od 1800 obr./min idzie sprawnie do ok.3400 obr./min. Niskie spalanie na poziomie 5.3 - 5.7 l/100 km, w zimę w mieście miałem 6.5 l/100km. Olej od nowości 10W40 ELF Competition STi, zmieniany co 20 000, obecnie skracam do maksymalnie 15 000, oleje i filtry wymieniane na czas. Ropa tylko ze sprawdzonej, markowej stacji. "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (9/10)
Odmiana silnika: Kangoo I phase II 2007
01.06.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"Napiszę i ja coś od siebie, otóż u mnie to jest tak. Jeżdżę od 4 lat Ranault Megane II ph I 2005 rok 1.5 dci 101 KM, kupiłem ją to miała 120000 km przebiegu autentyczne potwierdzone itp. w tej chwili ma 167000 km i wszystko, ale to wszystko pracuje jak należy, ale olej silnikowy i filtr paliwa wymieniam co 10000 km lub co rok, olej leje Castrol EDGE 5W-40 i filtr paliwa kupuje oryginał DELPHI i myślę, że wystarczy tego pilnować trzeba dbać o dobre smarowanie ile się słyszy o tych obracających się panewkach nie ważne,że producent mówi, że olej wymieniać co 30000 km wy wymieniajcie co 10000 km i nie będzie problemów to samo z filtrem paliwa syf z baku, parafina z ropy w zimę i opiłki od pompy paliwa w 70% przypadków (wada fabryczna). Przebieg jeśli jest faktyczny i się odpowiednio serwisuje to nic się nie powinno dziać. Jeszcze jedno bardzo ważne nie kupujcie najtańszych filtrów oleju, polecam firmę MANN lub PURFLUX (z oryginału na pierwszy montaż), FILTRON zawsze wygląda jakby co go wyssało z nie wiadomo jaką siłą :/ Powietrza i kabinowy może być FILTRONA, ale oleju i paliwa najlepiej oryginalne lub MANN-a niemieckie."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Renault Megane II ph I 1.5 dci 101 KM 2005 rok
Reno DCI 15.05.2014
Średnia:
(8.33)
Tak
"Nie wiem skąd tyle złych opinii o tym silniku ? Podejrzewam że auta przyjechały z Niemiec z przebiegami 300 tyś albo ktoś oszczędza na serwisie.Miałem trzy renówki z tym silnikiem Kangoo I i Kangoo II oraz Megane i przebiegi od 220 tys do 245 tyś nigdy nic mi się nie działo.Serwis co 20 tyś regularnie,silniki bardzo dobre mało awaryjne,niskie spalanie i bardzo dobra elastyczność ."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: Kango Megane 2003 -2008 r
Tomek 15.05.2014
Średnia:
(3.33)
Nie
"Dramat, 1.5 dci 106 KM Scenic II. Wszystko w porządku do 190 tys. km. W trakcie jazdy na trasie coś strzeliło, silnik zaczął terkotać i stracił moc. Nie jestem mechanikiem i nie pamiętam dokładnie co się stało z tego co pamiętam to była mowa o dziurze w tłoku, jednym tłoku urwanym, coś o korbowodzie i jeszcze o czymś. Konkluzja, nie opłaca się naprawiać lepiej wymienić silnik. Samochód Scenic II 2007 r. 1.5 dci 106 KM. Auto ostatni raz u mechanika 4 miesiące wcześniej na przeglądzie. Ogólnie na to auto wydałem w ciągu ostatniego roku około 6 tys. zł na same naprawy i przegląd. Do momentu problemów z silnikiem byłem z niego bardzo zadowolony, rozglądałem się już za nowym z salonu. Po tej przygodzie, która będzie mnie kosztować za kilka dni następne 6 tys. zł podziękuję firmie Renault i kupię coś od konkurencji. Ponieważ żona ma Clio z bliźniaczym silnikiem też trzeba będzie go sprzedać."
Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (3/10)
Dynamika
 (6/10)
Odmiana silnika: Scenic II 2007 r. 106 KM
arek 07.05.2014
Średnia:
(9.67)
Tak
"Mam 1,5 dci 101 KM zrobione 288 tyś km i jest ok!! jak dbasz tak masz super jednostka "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: scenic 1,5 101 KM 2004 rok

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)15.01.2019

Polecam. Od nowego 270tys km przez10 lat bez najmniejszych problemów. Olej 10W40 SHELL co 20 tys.km. Średnio 5,5 l/100km tylko na BP

Polecam

9.00

Silnik 1.6 115KM MZR-CD (od 2011)15.01.2019

Witam, piszecie że wymiana rozrządu 160tys, ale w instrukcji dla Mazda5 jest 200tys i tyle telefonicznie podają w serwisach Mazdy. T

Polecam

5.00

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.