Silnik 1.5 dCiWyświetleń: 213760

Silników dCi używa:

dCi
Silnik 1.5 dCi

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w niektórch modelach

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w niektórych modelach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach o mocach 90KM 110KM

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens

Ilość oleju: 4.6 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po: 30.000 /zalecany 15.000 lub 1 rok.

Info Serwis

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych


Oznaczenie K9K silników 1.5 dCi w modealch

K9K 700/704 -65 KM  Renault Clio II, Renault Kangoo , Renault Thalia ,Dacia Logan , Suzuki Jimny , Nissan Micra IV
K9K 792 -75 KM Renault Clio II,Dacia Sandero ,
K9K 260/702/710/722-82 KM Nissan Almera , Renault Mégane , Renault Clio II,  Renault Kangoo , Renault Scénic Renault Thalia ,, Nissan Almera , Nissan Micra 
K9K 728/766/796/830 85-86 KM Renault Megane II / III, Modus , Clio III ,Dacia Sandero,Nissan Micra
K9K 832-105 KM Renault Kangoo, Scénic III, Nissan Tiida , Note I
K9K 836 110 KM Renault Megane III,Renualt Laguna, Nissan Cube, Nissan Qashqai
K9K 892 75 i 90 KM-2010 -Renault Clio III Dacia Logan ,Dacia Sandero , Nissan Note,Nissan NV200
K9K 896 110 KM- 2011 - Dacia Duster, Nissan Juke 
K9K 846 110 KM -2012 -  Renault Mégane III, Dacia lodgy ,Mercedes-Benz A-Class

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 674

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 155
Średnia (głosów 57):
(8.34)
Trwałość
 8.18/10
Utrzymanie
 8.54/10
Dynamika
 8.3/10

Głosy według opinii:

516

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Piotr 07.09.2017
Średnia:
(9.00)
Tak
"Renault Scenic II 1.5 dCI 82km. Autko zakupiłem 7 lat temu z przbiegiem 170tys. km, spalanie podczas jazdy trasą do 120km/h nie przekracza 5 litrów, jeżdżąc 50/50 spalanie wzrasta do około 6 litrów. Przejechałem nim 100tys. i jak dotąd pojazd nigdy mnie nie zawiódł, wymieniłem jedynie czujnik ciśnienia paliwa przy 200tys. oraz zregenerowałem turbosprężarkę przy 265tys. poza tym wymiana klocków itp. co robi się zresztą w każdym samochodzie więc nie mogę powiedzieć że jest awaryjny. Regularnie wymieniam olej na Elf co 10tys. km, filtr paliwa i powietrza co 20tys. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Renault Scenic II 1.5 dCI 82km Rok / Przebieg: 2003/270000 Śr. spalanie: 5.3
shiza 21.07.2017
Średnia:
(9.00)
Tak
"Witam clio 1.5 dci 82km auto sprzedałem z przebiegiem 302tys km kupilem z francji z przebiegiem 160 tys od czasu zakupu do sprzedazy wymieniłem sprzegło cena okolo 600zł z robocizna.nie bede wspominal o czesciach takich klocki sworznie wachacza itp bo to normalne przy wiekszosci samochodow.Za to kolega z pracy nissana almere z tym samym silnikiem szlag trafiał bo poszły panewki wał wtryski pompa sprzegło samochod kupil za 11 tys zł dołożył drugie tyle wiec jak sie trafi."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: 82 Rok / Przebieg: 2002 Śr. spalanie: 45
Władysław 05.06.2017
Średnia:
(9.67)
Tak
"Mój 1,5 dci w Meganie II zrobił już u mnie 180tys km, u poprzedniego właściciela 100tys km. Silnik bardzo cichy, przyspieszenie jest fajne szczególnie na wyższych biegach 4, 5 a szczególnie zaskoczyło mnie że bardzo ładnie ciągnie na szóstym biegu od 110km/h do 170, dalej już spalanie mocno idzie w górę i wolniej przyspiesza do tych 195. Olej i filtr oleju (firmy mann) wymieniam co 10-12 tys km, cały czas castrol edge turbo diesel 5W40, jak do tej pory się sprawdza, turbina gwizda od początku, ale to przypadłość nie tylko mojego egzemplarza. Zapobiegawczo wymieniłem panewki korbowodowe łańcuch i pompę oleju przy 240tys km, ale stare nie były podobno jeszcze jakoś mocno zniszczone. Renault dalej montuje ten motor do wielu nowych modeli, Talismanów, GrandSceniców, Megan i innych, więc musi to być już silnik dopracowany, skoro 16 lat go produkują, a to przemawia za tym żeby kiedyś kupić znowu pojazd 1,5 dci. Póki co, mam nadzieję że pochwalę ten motor też przy przebiegu 340tys km."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Megane 1,5dci 106KM Rok / Przebieg: 2008/280000km Śr. spalanie: 5.2
Andrzej 30.04.2017
Średnia:
(8.67)
Tak
"Mam już drugie auto z tym silnikiem. Pierwsze to Nissan Note 86 km, praktycznie tylko wymiana oleju wraz z filtrami, co 15000 km, absolutnie bez problemów, spalanie w cyklu miejskim, korkach nigdy nie przekroczyło 5 l/100km. Obecnie mam Megane III 90km/fap i jak na razie również bez problemów. Spalanie wyższe o 0,5 litra niż Note, ale autko większe. Megana lato po mieście i jak na razie bez kłopotów z fapem,"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: Megane III Rok / Przebieg: 2013/ 195000 Śr. spalanie: 5
Rysiek 15.10.2016
Średnia:
(6.67)
Tak
"Powiem tak. Pomimo, że w maju tego roku wymieniałem silnik w mojej megi (koszt 4000zł), to teraz najprawdopodobniej kupię kolejną tyle, że z mniejszym przebiegiem. Zapytacie dlaczego. Ano dlatego, że to świetny motor. Doskonała kultura (w domu jeszcze dwa focusy z dieslem, ale w środku jak w traktorze). Spalanie na przyzwoitym poziomie, dynamika też wystarczająca. FAP jest, ale wiem o tym tylko dlatego, że jest wzmianka w specyfikacji (zero problemów i informacji o jego istnieniu ze strony komputera). Jedna ciekawostka, jedyny raz check mi się zapalił, jak zatankowałem V-pewer (wiadomo jaka stacja). Na autostradzie przy pełnym bagażniku i z 3-osobową familią na pokładzie, prędkości przekraczające dopuszczalną, nie robią na nim zbytniego wrażenia, chociaż robi się wtedy głośniej, a i spalanie mocno wzrasta. Jedna uwaga, NIE CZEKAJCIE Z WYMIANĄ PASKA do książkowych 160000km, bo mi przy 130000 strzelił i niestety, ale tego żaden silnik nie wytrzyma. No i nie jeździjcie nim jak wyścigówką, bo do ww. awarii doszło w sytuacji kiedy, jak nigdy, silnik dostał na prawdę ostro w palnik i przy redukcji z 4 na 3 bieg, niestety pasek nie wytrzymał. Poza tym motor na prawdę świetny o czym świadczy fakt, że najprawdopodobniej, pomimo nieprzyjemnej przygody, kolejne auto będzie z takim samym silnikiem. "
Trwałość
 (4/10)
Utrzymanie
 (6/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Megane III Grandtour - 110 KM Rok / Przebieg: 2011/130000 Śr. spalanie: 6.0
Elżbieta 05.08.2016
Średnia:
(8.67)
Tak
"Samochód użytkuję od roku, do tej pory jedyny problem to notorycznie przepalające się żarówki świateł postojowych. Poza tym same pozytywy, niskie spalanie, na trasie spokojnie ok 4 litrów można zejść, w mieście nieco ponad 5 litrów ON/100km. Silnik nie sprawia żadnych problemów. Trudno ocenić trwałość poniżej 100 tys. km. Dużym plusem jest brak kłopotliwego osprzętu: dwumasowego koła i filtra DPF. Silnik nie nadaje się do dynamicznej jazdy. Coś za coś ale ja polecam. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: Clio III 68KM Rok / Przebieg: 2010/77tys.km Śr. spalanie: 4.8
Antoni 06.06.2016
Średnia:
(9.00)
Tak
"Ok."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Grandtour 106km Rok / Przebieg: 2011/108000 Śr. spalanie: 5
Robert 20.05.2016
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik (samochód z tym silnikiem) nie należy do demonów prędkości, ale za to jest bezawaryjny. Brak filtra cząstek stałych, brak koła dwumasowego i turbina ze stałą geometrią to jego plusy. Wymieniam olej co 10000km, tankuję na sprawdzonych stacjach. Nie mam z silnikiem najmniejszych problemów."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Megane II / 86KM Rok / Przebieg: 2007r. / 276000 km Śr. spalanie: 5.9
PitchBlack 24.04.2016
Średnia:
(9.00)
Tak
"Polecam ten silnik. Jest trwały, dynamiczny i ekonomiczny. 165000km i żadnych problemów jeden - za bagnet który notorycznie pękał."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Scenic II 101KM Rok / Przebieg: 2004 165000km Śr. spalanie: 5.5
sebastian 14.04.2016
Średnia:
(8.67)
Tak
"witam bardzo polecam ten silnik ponieważ mam clio III 2008r 1.5dci 68km z przebiegiem 255 tys i jest super :D"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: clio III / 68km Rok / Przebieg: 2008 / 255tys Śr. spalanie: 5.2

Komentarze użytkowników

+3 #1 dci 08.12.2015
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dy namika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze komentarze

dci
08.12.2015
+3
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dynamika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze opinie

Silnik 3.0d M5717.10.2017

Mam BMW F10 530d czipowanie na 300 koni i muszę wam powiedzieć że to autko bardzo świetnie się zbiera ale jest 1 minut po 500 kilo

Polecam

8.37

Silnik 1.4 D4D 90KM DPF16.10.2017

"Czytając opinie użytkowników aut z tym silnikiem utwierdzam się w swoim wyborze. Moje auto to Auris I z 2009r, którym jeżdżę 5

Polecam

9.33

Silnik 1.6 Multijet II 105KM DPF15.10.2017

T mój drugi Fiat Doblo tym razem z silnikiem 105KM MultiJet na pochwałę trzeba zapisać cichszą pracę silnika niższy poziom spala

Polecam

7.67

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.