Silnik 1.5 dCiWyświetleń: 172737

Silników dCi używa:

dCi
Silnik 1.5 dCi

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w niektórch modelach

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w niektórych modelach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach o mocach 90KM 110KM

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens

Info Serwis

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych


Oznaczenie K9K silników 1.5 dCi w modealch

K9K 700/704 -65 KM  Renault Clio II, Renault Kangoo , Renault Thalia ,Dacia Logan , Suzuki Jimny , Nissan Micra IV
K9K 792 -75 KM Renault Clio II,Dacia Sandero ,
K9K 260/702/710/722-82 KM Nissan Almera , Renault Mégane , Renault Clio II,  Renault Kangoo , Renault Scénic Renault Thalia ,, Nissan Almera , Nissan Micra 
K9K 728/766/796/830 85-86 KM Renault Megane II / III, Modus , Clio III ,Dacia Sandero,Nissan Micra
K9K 832-105 KM Renault Kangoo, Scénic III, Nissan Tiida , Note I
K9K 836 110 KM Renault Megane III,Renualt Laguna, Nissan Cube, Nissan Qashqai
K9K 892 75 i 90 KM-2010 -Renault Clio III Dacia Logan ,Dacia Sandero , Nissan Note,Nissan NV200
K9K 896 110 KM- 2011 - Dacia Duster, Nissan Juke 
K9K 846 110 KM -2012 -  Renault Mégane III, Dacia lodgy ,Mercedes-Benz A-Class

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 591

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 132
Średnia (głosów 53):
(7.97)
Trwałość
 7.77/10
Utrzymanie
 8.17/10
Dynamika
 7.96/10

Głosy według opinii:

476

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Jerzy 16.08.2015
Średnia:
(9.67)
Tak
"Megane II 1.5dCi 106kM - 6 biegów bez filtra cząstek stałych. Auto zakupiłem w 2009r z przebiegiem 18 500km. Obecny przebieg 102 000km. Dobra dynamika silnika. Jak na razie zero problemów z silnikiem ale: wymiana oleju z filtrem + filtra powietrza regularnie co 10 tys , wymiana filtra paliwa co 20 tys. Olej cały czas tylko ELF 5w /40 taki jak zaleca producent . Staram się by tuż po rozpoczęciu jazdy gdy silnik zimny nie przekraczać 2200 obr/min oraz pamiętam by po skończonej jeździe zwłaszcza na trasie silnik pochodził te kilkadziesiąt sekund na wolnych obrotach. Spalanie w trasie bez problemu w zakresie 4,5-5,0 . Przy delikatnej jeździe nie przekraczając 120 km/h osiągam w trasie 4,3- 4,5 l/100 . Silnik lubi dobre paliwo , co drugie tankowanie napełniam zbiornik paliwem premium. Nie zauważyłem różnicy w spalaniu ale praca silnika jest cichsza i bardziej elastyczna. Przed zakupem straszony opiniami o obracających się panewkach w tym silniku zasięgałem opinii w dwóch serwisach. Jak się okazało problem nie jest tak częsty jak się go rozdmuchuje i dotyczy głównie pojazdów eksploatowanych przez różnych przedstawicieli handlowych którzy nieźle "katują" swoje pojazdy na trasie co każdy z nas jako kierowca widzi. Wymianę oleju co 30 000 jak mówi instrukcja można miedzy bajki włożyć , ale w końcu bańka oleju + filtr to tylko 120 zł + chwila pracy w kanale ,a jak przekłada się to na trwałość silnika i turbiny niech każdy sobie odpowie sam. Zobaczymy co będzie dalej ale jak na razie sprawdza się chyba powiedzenie "jak dbasz -tak masz". "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Megane II / 106kM Rok / Przebieg: 2008/102 000 Śr. spalanie: 5.4
Darek 03.07.2015
Średnia:
(8.00)
Nie
"Kangu 1,5 2011 od początku zrobiłem 120tyś z silnikiem tylko olej i filtry. Problem to zatykające się rurki odprowadzające wodę z klimatyzacji - ciepła woda na stopy się czasami leje. Większość napraw związanych z układem jezdnym. Końcówki i tarcze wymienione. Ogólnie prosty i niezawodny samochód. Trzeba zwrócić uwagę na pokonywanie ostrych zakrętów z dużą prędkością - może ponieść :) "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Kangu/85 Rok / Przebieg: 2011/120000 Śr. spalanie: 5.6
Kierownik 26.06.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik bardzo ekonomiczny i cichy. Pracuje nie jak zwykły dizel - jest miękki i elastyczny. Wymieniam co 10 tysięcy kilometrów tylko olej z wszystkimi filtrami. Leję zwykłe paliwo. I proszę - niech tu piszą użytkownicy samochodów. A nie toczydeł marki DACIA."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 101 Rok / Przebieg: 250 000 Śr. spalanie: 5.2
Mariusz 20.06.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
"Mam Scenica z roku 2003 z 1,5DCI, przebieg 187tys. czyli co dzień przez 13 lat auto robiło 40-50km. Do silnika nie ma do czego się przyczepić, pracuje jak najbardziej poprawnie. Jestem 3 właścicielem. Auto bardzo zadbane więc i nie katowane. Pali zawsze, nie gaśnie, auto w miarę dynamiczne, zużycie paliwa w większości cyklu miejskiego 6l/100km. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 1.5dci/82 Rok / Przebieg: 2003/187tys Śr. spalanie: 6
Michael 18.05.2015
Średnia:
(8.33)
Tak
"Uważam że to super silnik i nie ma co się sugerować opiniami innych bo jak ktoś kupuje samochod z cofniętym licznikiem a tak naprawdę ma 350000-400000km zrobione to logiczne ze się psuje.... ja mam 230000km a mój ojciec ma taka sama meganke i 200000km i nic a nic w nich nie robimy oprócz zwykłych czynności eksploatacyjnych...POLECAM!"
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: 101 Rok / Przebieg: 2005/230000km Śr. spalanie: 4.9
Piotr 02.05.2015
Średnia:
(8.67)
Tak
"Mam megane II 2008 rok 106KM, zrobiłem 80 tys km w dwa lata nie oszczędzając go, autostrada przez Niemcy na tempomacie 150km/h, przy wyprzedzaniu spokojnie ciągnie do 170, powyżej też można ale już trzeba czasu i czuć że się powoli zbiera do tej prędkości maksymalnej 185 (na tempomacie dało radę do 200 pogonić z górki ale nie praktykuję) Spalanie jadąc oszędnie po mieście jest nawet poniżej 5l, na autostradzie poniżej 110 - nawet poniżej 4 litrów jak sam jadę, na 6 biegu 130 - 5 litrów, 150 - 5.6 (na 6 biegu 3tys obrotów) 170 - 7.8l (3200 obrotów) Wymieniam olej co 12tys castrol edge turbo diesel 5w40, zawsze kupuję litr więcej na dolewki, odkąd go mam bierze ok 0,5- 0,8 litra na 12 tys. Jeżdże nie mniej niż 2000 obrotów, jak jezdziłem z mniejszymi to kopcił mocno przy przyspieszaniu. Paliwo shell zwykły diesel. Co się popsuło: odpływ skraplanej wody z klimy (leciało do środka, czyszczenie 30zł) uszczelka klimatyzacji przy chłodnicy (200zł z naprawą i nabiciem) namiętnie przepala się któraś żarówka przednia co kilka miesięcy. Poza tym... nie psuje się nic. Czasem opuszczaąc szybę keirowcy trzeba kilka razy poklikać żeby ją zaprosić na swoje miejsce, ale zawsze wraca. Niewielki wyciek przy skrzyni biegów jasnego oleju, ale nie kapie, osłona zawsze czysta. Filtry, jak radzą ludzie, kupuję Mann, paliwowy ponad stówę droższy od filtrona, olejowy i powietrza coś ok 20zł droższe. Jeździ się tym autem przyjemnie. Delikatnie zanim się nagrzeje, po nagrzaniu ładnie ciągnie do przodu nawet na 6 biegu. "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: megane II ph II 1.5dci 106KM Rok / Przebieg: 2008/190tys Śr. spalanie: 5.3
Slepy66 21.04.2015
Średnia:
(7.00)
Tak
"Jestem pierwszym właścicielem pojazdu i mam skale porównawczą do Hondy tez prosto z salonu.W mojej ocenie Megane2 górą spalanie, jazda, blacharka, service jak do tej pory OK! "
Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Megane2 82KM Rok / Przebieg: 2003 14560 Śr. spalanie: 4.9
KRZYSIEK 07.03.2015
Średnia:
(8.67)
Tak
"",,mam renault clio III z silnikiem 1.5 dci 85 KM, 2008 r 135000 km. samochodem jeżdżę od 11 miesięcy i zrobiłem ok 12500 km. spalanie liczone z tankowania to średnio 6.0.( komputer pokazuje 4.6) 90% tego dystansu to małe miasto 25 tyś ludzi. Samochód bardzo fajny, zrywny i bardzo cichy w środku. polecam" "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: CLIO III 2008 85 KW
Robert 11.02.2015
Średnia:
(5.00)
Tak
"To nie jest moje pierwsze auto z DCi. Specjalnie wybrałem bez dwumasy i FAP bo wiem ile kosztuje wymiana! Bardzo oszczędny w eksploatacji i serwisowaniu, Jednak za mała moc nawet do takiego lekkiego auta jak Stepway!. Auto do miasta!!! Nie nadaje się na autostrady!!!! Powyżej 110 bardzo głośny i słaby przy wyprzedzaniu! Jak załącza się agregat od klimy to czuć, że auto "słabnie", zwłaszcza powyżej dwóch osób na pokładzie. Wymaga "myślenia" przy wyprzedzaniu i zmianie pasa ruchu! Ogólnie silnik za głośny zwłaszcza zimny!"
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (5/10)
Model / Moc: stepway/201/80 000
Marcin 08.02.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
"Samochód mam salonowy od nowości. Silnik sprawuje się rewelacyjnie. Żadnych awarii. Przebieg 110 tys. km Przeglądy wykuję częściej niż producent zaleca, czyli co 10-12 tys. Stosuję dobre filtry (MAN) i oleje. Przeglądy po gwarancji wykonuję sam. Czyli przy wymianie oleju płuczę dodatkowo silnik świeżym olejem. Dbam o prawidłową jego pracę, czyli zimny silnik, delikatna jazda bez zmuszania turbiny do pracy, ciepły silnik to czekanie na jej wystudzenie. Paliwa sprawdzone (wtryski Siemensa). silnik bardzo oszczędny, przy spokojnej jeździe w trasie można zejść poniżej 5 litrów. Średnio o 6 litrów. Ogólnie polecam i proponuję wszystkim użytkownikom wymieniać olej częściej niż producent podaje, czyli 10-max15 tys. i do tego dobry olej. Od jakości zależy aby panewki miały dobre smarowanie i turbina chłodzenie. Polecma Czytałem opinie innych użytkowników i w tym te negatywne. widać, że tam użytkownicy nie stosowali się do zaleceń producenta i ogólnych zaleceń jady nowoczesnymi silnikami diesla. Ten gość co popsuł dwumasę przy przebiegu ok 60 tyś widać, że nie umie jeździć. Niestety takich kierowców często widać na drogach. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Scenic 2007r. 1,5 DCI 105 km - 110 tys.km.

Komentarze użytkowników

+4 #1 dci 08.12.2015
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dy namika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze komentarze

dci
08.12.2015
+4
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dynamika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze opinie

Silnik 1.6 CRDI18.01.2017

Dlaczego nikt nie pisze o rdzewiejących ramkach okien tylnych drzwi i rdzewiejącej klapie bagażnika, silnik, wnętrze, zawieszenie j

Polecam

8.71

Silnik 3.0d M5716.01.2017

Od kilku lat wsypuje żwir zamiast oleju i silnik chodzi gładziutko - POLECAM :)

Polecam

8.31

Silnik 1.4 TDI15.01.2017

Silnik booster bardzo różni się spalaniem od pozostałych 1.4TDi polecam, trudno dostać tą wersję przyjemne przyśpieszenie, obni

Polecam

7.64

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.