Silnik 1.5 dCiWyświetleń: 180171

Silników dCi używa:

dCi
Silnik 1.5 dCi

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w niektórch modelach

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w niektórych modelach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach o mocach 90KM 110KM

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens

Info Serwis

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych


Oznaczenie K9K silników 1.5 dCi w modealch

K9K 700/704 -65 KM  Renault Clio II, Renault Kangoo , Renault Thalia ,Dacia Logan , Suzuki Jimny , Nissan Micra IV
K9K 792 -75 KM Renault Clio II,Dacia Sandero ,
K9K 260/702/710/722-82 KM Nissan Almera , Renault Mégane , Renault Clio II,  Renault Kangoo , Renault Scénic Renault Thalia ,, Nissan Almera , Nissan Micra 
K9K 728/766/796/830 85-86 KM Renault Megane II / III, Modus , Clio III ,Dacia Sandero,Nissan Micra
K9K 832-105 KM Renault Kangoo, Scénic III, Nissan Tiida , Note I
K9K 836 110 KM Renault Megane III,Renualt Laguna, Nissan Cube, Nissan Qashqai
K9K 892 75 i 90 KM-2010 -Renault Clio III Dacia Logan ,Dacia Sandero , Nissan Note,Nissan NV200
K9K 896 110 KM- 2011 - Dacia Duster, Nissan Juke 
K9K 846 110 KM -2012 -  Renault Mégane III, Dacia lodgy ,Mercedes-Benz A-Class

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 600

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 136
Średnia (głosów 53):
(7.97)
Trwałość
 7.77/10
Utrzymanie
 8.17/10
Dynamika
 7.96/10

Głosy według opinii:

476

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Jacek 10.01.2015
Średnia:
(9.00)
Tak
"Miałem auto od nowości. Silnik 105 KM bez filtra cząstek stałych chodził jak zegarek. Zrywny i żwawy motor. Dobrze sprzęgnięty ze skrzynią fajnie sobie radził z całym samochodem. Wymiany oleju i materiałów eksploatacyjnych co rok lub przy przebiegu 12000-15000 km. Nie było żadnych problemów z zapalaniem w zimie czy tym podobnych problemów. Pojemny bagażnik i sporo miejsca w środku. Teraz planuje kupić coś większego ale nie wiem czy to będzie Renault czy coś od konkurencji. Pozdrawiam"
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Megane Grandtour/2005/103000
Adolf 10.01.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
"zajebisty silnik ,mało pali jest dynamiczny i bardzo elastyczny .Jeszcze raz napisze jak ktoś nie miał auta z tym silnikiem to niech się nie wypowiada !!! Silnik odpowiednio użytkowany jest totalnie bezawaryjny i tani w utrzymaniu.Spalanie przy tym silniku to średnio 5L (nissan Note). Po za wymianą rozrządu ,oleju,filtrów co 15 tys nigdy nic nie było robione,zero wycieków i oznak przyszłych awarii.Polecam w 100%"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Nissan Note 1.5 dCi 103KM 2008r 175tys
Marcin 16.11.2014
Średnia:
(9.33)
Tak
"Pierwsze moje dCi było w Megane II kombi w wersji 90KM. Rocznik 2008 które sprzedałem w 2013r. z przebiegiem 260000km. Nie miał żadnych awarii o których się niby dużo pisze. Nie było potrzeby regeneracji turbiny, nie wymieniałem sprzęgła ani dwumasy. Miałem go od nowości. Olej wymieniałem 4 razy do roku co ok. 12000 - 15000km (Castrol Edge chyba 5W30). Paliwo zawsze z shella te normalne (tańsze). Spalanie od 4,5 w trasie do 5,5/100km w mieście. Dynamika taka sobie - nie był powolny ale łapał zadyszki przy większych prędkościach z kompletem pasażerów. Nie posiadał filtra cząstek stałych. Teraz mam Megane III w wersji 110KM. Dynamika znacznie lepsza, zużycie paliwa od 5 do 6,2l/100km w mieście. Przebieg na dzień dzisiejszy to ok.110000km i nic się nie dzieje. Metoda na serwisowanie ta sama: dwa razy częściej wymieniany olej niż zaleca producent i zawsze leję pewne paliwo. W obecnym egzemplarzu jest filtr cząstek stałych. Póki co zaświecił się ze 3 może 4 razy (wypalanie...). Wystarczy kilkanaście kilometrów przejechać z minimalnie większymi obrotami (ok.2000-2200obr/min. tak sugeruje napis na wyświetlaczu), potem gaśnie i jest OK. Mam nadzieję że tak będzie zawsze bo różnie się słyszy. Oba silniki odpalają od pierwszego w każdych warunkach. Odnoszę wrażenie jakby ten mocniejszy był na zimno głośniejszy od tego słabszego. Jak się rozgrzeje to kultura pracy wersji 110KM jest super. Nie jestem znawcą mechaniki ale polecam 1.5dCi. U mnie nic się złego i kosztownego nie dzieje. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Renault Megane II i III Kombi 1.5dCi (90 i 110KM)
Janusz 09.09.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik 1.5 dci, obecnie przebieg 90 tyś. km. Samochód Scenik II 2007 r. Żadnych problemów po prostu nie wiem co to silnik. Bardzo polecam bez żadnych uprzedzeń. Mega oszczędny, średnie spalanie to 5.4 l/100 km."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Scenik II 2007 r.
psky 16.07.2014
Średnia:
(7.33)
Nie
"Megane III 65 tyś, przy około 45 tyś - wymiana koła masowego. Jazda głównie w mieście, paliwo tylko markowe stacje. Przeglądy w ASO zgodnie z komputerem co 30 tyś lub 2 lata. Spalanie 8,5 zimą, 7,6 latem, 5,2 w trasie, 8,5 szybka jazda autostradą (150km/h). Moc i dynamika super, zwłaszcza przy wyprzedzaniu."
Trwałość
 (2/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Megane III
kangoo 02.06.2014
Średnia:
(8.33)
Tak
"Mam Kangoo I z 2007 1.5dCi 85 km ( wtryski elektromagnetyczne, turbo bez zmiennej geometrii, brak filtra cząstek stałych i dwumasy ). Obecny przebieg zbliża się do 260 000, wciąż mam fabryczne sprzęgło, wtryskiwacze i turbo - bez regeneracji, aczkolwiek w Intercoolerze zbiera się olej. Dynamika bardzo fajna, od 1800 obr./min idzie sprawnie do ok.3400 obr./min. Niskie spalanie na poziomie 5.3 - 5.7 l/100 km, w zimę w mieście miałem 6.5 l/100km. Olej od nowości 10W40 ELF Competition STi, zmieniany co 20 000, obecnie skracam do maksymalnie 15 000, oleje i filtry wymieniane na czas. Ropa tylko ze sprawdzonej, markowej stacji. "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Kangoo I phase II 2007
01.06.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"Napiszę i ja coś od siebie, otóż u mnie to jest tak. Jeżdżę od 4 lat Ranault Megane II ph I 2005 rok 1.5 dci 101 KM, kupiłem ją to miała 120000 km przebiegu autentyczne potwierdzone itp. w tej chwili ma 167000 km i wszystko, ale to wszystko pracuje jak należy, ale olej silnikowy i filtr paliwa wymieniam co 10000 km lub co rok, olej leje Castrol EDGE 5W-40 i filtr paliwa kupuje oryginał DELPHI i myślę, że wystarczy tego pilnować trzeba dbać o dobre smarowanie ile się słyszy o tych obracających się panewkach nie ważne,że producent mówi, że olej wymieniać co 30000 km wy wymieniajcie co 10000 km i nie będzie problemów to samo z filtrem paliwa syf z baku, parafina z ropy w zimę i opiłki od pompy paliwa w 70% przypadków (wada fabryczna). Przebieg jeśli jest faktyczny i się odpowiednio serwisuje to nic się nie powinno dziać. Jeszcze jedno bardzo ważne nie kupujcie najtańszych filtrów oleju, polecam firmę MANN lub PURFLUX (z oryginału na pierwszy montaż), FILTRON zawsze wygląda jakby co go wyssało z nie wiadomo jaką siłą :/ Powietrza i kabinowy może być FILTRONA, ale oleju i paliwa najlepiej oryginalne lub MANN-a niemieckie."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Renault Megane II ph I 1.5 dci 101 KM 2005 rok
Reno DCI 15.05.2014
Średnia:
(8.33)
Tak
"Nie wiem skąd tyle złych opinii o tym silniku ? Podejrzewam że auta przyjechały z Niemiec z przebiegami 300 tyś albo ktoś oszczędza na serwisie.Miałem trzy renówki z tym silnikiem Kangoo I i Kangoo II oraz Megane i przebiegi od 220 tys do 245 tyś nigdy nic mi się nie działo.Serwis co 20 tyś regularnie,silniki bardzo dobre mało awaryjne,niskie spalanie i bardzo dobra elastyczność ."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Kango Megane 2003 -2008 r
Tomek 15.05.2014
Średnia:
(3.33)
Nie
"Dramat, 1.5 dci 106 KM Scenic II. Wszystko w porządku do 190 tys. km. W trakcie jazdy na trasie coś strzeliło, silnik zaczął terkotać i stracił moc. Nie jestem mechanikiem i nie pamiętam dokładnie co się stało z tego co pamiętam to była mowa o dziurze w tłoku, jednym tłoku urwanym, coś o korbowodzie i jeszcze o czymś. Konkluzja, nie opłaca się naprawiać lepiej wymienić silnik. Samochód Scenic II 2007 r. 1.5 dci 106 KM. Auto ostatni raz u mechanika 4 miesiące wcześniej na przeglądzie. Ogólnie na to auto wydałem w ciągu ostatniego roku około 6 tys. zł na same naprawy i przegląd. Do momentu problemów z silnikiem byłem z niego bardzo zadowolony, rozglądałem się już za nowym z salonu. Po tej przygodzie, która będzie mnie kosztować za kilka dni następne 6 tys. zł podziękuję firmie Renault i kupię coś od konkurencji. Ponieważ żona ma Clio z bliźniaczym silnikiem też trzeba będzie go sprzedać."
Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (3/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: Scenic II 2007 r. 106 KM
arek 07.05.2014
Średnia:
(9.67)
Tak
"Mam 1,5 dci 101 KM zrobione 288 tyś km i jest ok!! jak dbasz tak masz super jednostka "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: scenic 1,5 101 KM 2004 rok

Komentarze użytkowników

+4 #1 dci 08.12.2015
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dy namika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze komentarze

dci
08.12.2015
+4
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dynamika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze opinie

Silnik 1.6 TDCI 109KM23.02.2017

Nie wiem jak wy. Kupiłem auto 7 miesięcy temu w komisie z "oryginalnym" przebiegiem 170000 tys z Niemiec wersja ghia. Do tej pory wym

Polecam

8.25

Silnik 2.7 HDI22.02.2017

Auto z fajna dynamika lecz producent nie przewidzial awaryjnosci walu korbowego!!!Silnik po uszkodzeniu walu jest praktyczpnie caly do

Odradzam

7.17

Silniki 2.7 TDI21.02.2017

Super silnik , 163 konie po programie BSR mam 240 i 490 NM. Praktycznie bezawaryjny do przebiegu 350 tys . Przy 350 nowe turbo ale

Polecam

7.07

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.