Silnik 1.5 dCiWyświetleń: 217903

Silników dCi używa:

dCi
Silnik 1.5 dCi

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w niektórch modelach

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w niektórych modelach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach o mocach 90KM 110KM

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens

Ilość oleju: 4.6 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po: 30.000 /zalecany 15.000 lub 1 rok.

Info Serwis

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych


Oznaczenie K9K silników 1.5 dCi w modealch

K9K 700/704 -65 KM  Renault Clio II, Renault Kangoo , Renault Thalia ,Dacia Logan , Suzuki Jimny , Nissan Micra IV
K9K 792 -75 KM Renault Clio II,Dacia Sandero ,
K9K 260/702/710/722-82 KM Nissan Almera , Renault Mégane , Renault Clio II,  Renault Kangoo , Renault Scénic Renault Thalia ,, Nissan Almera , Nissan Micra 
K9K 728/766/796/830 85-86 KM Renault Megane II / III, Modus , Clio III ,Dacia Sandero,Nissan Micra
K9K 832-105 KM Renault Kangoo, Scénic III, Nissan Tiida , Note I
K9K 836 110 KM Renault Megane III,Renualt Laguna, Nissan Cube, Nissan Qashqai
K9K 892 75 i 90 KM-2010 -Renault Clio III Dacia Logan ,Dacia Sandero , Nissan Note,Nissan NV200
K9K 896 110 KM- 2011 - Dacia Duster, Nissan Juke 
K9K 846 110 KM -2012 -  Renault Mégane III, Dacia lodgy ,Mercedes-Benz A-Class

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 680

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 155
Średnia (głosów 57):
(8.34)
Trwałość
 8.18/10
Utrzymanie
 8.54/10
Dynamika
 8.3/10

Głosy według opinii:

516

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

01.06.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"Napiszę i ja coś od siebie, otóż u mnie to jest tak. Jeżdżę od 4 lat Ranault Megane II ph I 2005 rok 1.5 dci 101 KM, kupiłem ją to miała 120000 km przebiegu autentyczne potwierdzone itp. w tej chwili ma 167000 km i wszystko, ale to wszystko pracuje jak należy, ale olej silnikowy i filtr paliwa wymieniam co 10000 km lub co rok, olej leje Castrol EDGE 5W-40 i filtr paliwa kupuje oryginał DELPHI i myślę, że wystarczy tego pilnować trzeba dbać o dobre smarowanie ile się słyszy o tych obracających się panewkach nie ważne,że producent mówi, że olej wymieniać co 30000 km wy wymieniajcie co 10000 km i nie będzie problemów to samo z filtrem paliwa syf z baku, parafina z ropy w zimę i opiłki od pompy paliwa w 70% przypadków (wada fabryczna). Przebieg jeśli jest faktyczny i się odpowiednio serwisuje to nic się nie powinno dziać. Jeszcze jedno bardzo ważne nie kupujcie najtańszych filtrów oleju, polecam firmę MANN lub PURFLUX (z oryginału na pierwszy montaż), FILTRON zawsze wygląda jakby co go wyssało z nie wiadomo jaką siłą :/ Powietrza i kabinowy może być FILTRONA, ale oleju i paliwa najlepiej oryginalne lub MANN-a niemieckie."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Renault Megane II ph I 1.5 dci 101 KM 2005 rok
Reno DCI 15.05.2014
Średnia:
(8.33)
Tak
"Nie wiem skąd tyle złych opinii o tym silniku ? Podejrzewam że auta przyjechały z Niemiec z przebiegami 300 tyś albo ktoś oszczędza na serwisie.Miałem trzy renówki z tym silnikiem Kangoo I i Kangoo II oraz Megane i przebiegi od 220 tys do 245 tyś nigdy nic mi się nie działo.Serwis co 20 tyś regularnie,silniki bardzo dobre mało awaryjne,niskie spalanie i bardzo dobra elastyczność ."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Kango Megane 2003 -2008 r
Tomek 15.05.2014
Średnia:
(3.33)
Nie
"Dramat, 1.5 dci 106 KM Scenic II. Wszystko w porządku do 190 tys. km. W trakcie jazdy na trasie coś strzeliło, silnik zaczął terkotać i stracił moc. Nie jestem mechanikiem i nie pamiętam dokładnie co się stało z tego co pamiętam to była mowa o dziurze w tłoku, jednym tłoku urwanym, coś o korbowodzie i jeszcze o czymś. Konkluzja, nie opłaca się naprawiać lepiej wymienić silnik. Samochód Scenic II 2007 r. 1.5 dci 106 KM. Auto ostatni raz u mechanika 4 miesiące wcześniej na przeglądzie. Ogólnie na to auto wydałem w ciągu ostatniego roku około 6 tys. zł na same naprawy i przegląd. Do momentu problemów z silnikiem byłem z niego bardzo zadowolony, rozglądałem się już za nowym z salonu. Po tej przygodzie, która będzie mnie kosztować za kilka dni następne 6 tys. zł podziękuję firmie Renault i kupię coś od konkurencji. Ponieważ żona ma Clio z bliźniaczym silnikiem też trzeba będzie go sprzedać."
Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (3/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: Scenic II 2007 r. 106 KM
arek 07.05.2014
Średnia:
(9.67)
Tak
"Mam 1,5 dci 101 KM zrobione 288 tyś km i jest ok!! jak dbasz tak masz super jednostka "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: scenic 1,5 101 KM 2004 rok
Krzysztof 13.04.2014
Średnia:
(8.33)
Tak
"Laguna III 2010r 1,5 dci przebieg 192 tyś km. Żadnych problemów z silnikiem . spalanie od 4,7 ltr do 5,5 ltr zimą Mieszkam na wsi i trudno mi pisać o spalaniu w mieście. Polecam. "
Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Laguna III Grandtour 2010r 110 KM
Maniek 27.03.2014
Średnia:
(8.67)
Tak
"Jeżdżę tym autkiem czwarty rok przejeżdżając dotychczas 214000km i nie miałem żadnych nieprzyjemności w jego eksploatacji. Olej wymiana co 15000km - nie wierzcie w to co zapewnia producent. 30000km to chyba farsa - każdy mechanik to powie o turbodoładowanych silnikach. Paliwo tylko na markowych stacjach. Spalanie jest wyższe od zapewnień producenta. Rzeczywistość to 4,8 do 5,2 na autostradach, natomiast miasto 6l/100km. Mam skrzynię sześciobiegową i klimatronik dwustrefowy. Gdyby go wyłączyć może by było mniejsze. Nie próbowałem. Dynamika OK. Silnik ten nie nadaje się do wyścigów ale spokojnie ruszając ze świateł można prawie wszystkich zostawić w tyle. Jak dbać o dwumas? Nie ruszać za każdym razem z piskiem... Jednym słowem - całkiem dobre auto no i silnik. To już mój trzeci diesel. Drugi dCi, wcześniej TDCI i nigdy nie miałem poważnych i kosztownych napraw przy przebiegach rocznych ok.50000km. W silnikach diesla jest taka podobno zasada - jak dbasz tak masz."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: Renault Megane III Grandtour 2010r. 106KM
sylwia 18.03.2014
Średnia:
(3.33)
Nie
"silnik istny dramat. najmniejszy problem to samochód staje na drodze i zostaje siąść i płakać. wtryski- jakaś totalna pomyłka producentów.Albo trafił mi się wadliwy samochód, albo po prostu 1.5 w renault to najgorsza zmora kierowców- od pół roku nieustanne problemy, i majątek zostawiony u mechaników. sprzedaje tego cudaka i uciekam od marek typu renault, nissan. nie polecam nikomu, chyba że macie mocne nerwy i gruby portfel. "
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: renault modus
Slawo 10.02.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"MII przejechałem bezawaryjnie 150tyś.km, świetny silnik - dynamiczny i oszczędny. Auto było codziennie użytkowane w dojazdach do pracy, a w weekendy i wakacje długie trasy. Nigdy nie było żadnych problemów, rekord to odpalenie od pierwszego przy -28 stopniach. Z auta i silnika byłem tak zadowolony, że obecnie użytkuję 1.5 110 w Megane III :)"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Renault Megane II ph2 Grandtour 105KM 2006
SZOK 01.02.2014
Średnia:
(4.00)
Nie
"Uwaga !!! Grand Scenic 2004 1.5 dci 185 tyś złuszczyła się pompa wtryskowa opiłki poszły na cały układ wtryskowy auto stanęło i koniec jazdy .Hol do mechanika chwila prawdy i SZOK!!! 6000 tys złotych naprawa ,wymiana baku z pompą ,regeneracja pompy wtryskowej ,regeneracja wtrysków i czyszczenie przewodów .Rok wcześniej padła turbina koszt 2500 zł .To jest wada tego silnika do 2005 roku .Czyli kup płać a potem PŁACZ !!!"
Trwałość
 (4/10)
Utrzymanie
 (1/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Grand Scenic 2004 r 1.5/105 KM 185 tyś
Bogdan 24.12.2013
Średnia:
(8.67)
Tak
"Silnik 1.5 dci montuje w swoich samochodach także Mercedes. Nie wiem dlaczego tutaj nic o tym nie pisze. Firma Reno i Mercedes wymieniła się małymi pakietami swoich akcji i współpracują razem w niedużym zakresie. "
Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Scenik

Komentarze użytkowników

+3 #1 dci 08.12.2015
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dy namika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze komentarze

dci
08.12.2015
+3
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dynamika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze opinie

Silnik 1.9 D TD17.11.2017

Auto małe ale duże w środku zwłaszcza z przodu siedzi się super dużo miejsca. Dynamika słaba ale spalanie mega małe 4 L - 100km

Polecam

7.67

Silnik 1.9 dCi 107KM17.11.2017

Silnik miałem w Lagunie z 2001 roku zrobiłem prawię 200 tys bez najmniejszych problemów,zmieniałem olej co 15 tys i nie katowałem

Polecam

8.33

Silnik 1.6 TDI CR/DPF17.11.2017

1,6 TDI, CADDY III, - to tragedia, wysokie spalanie - chyba, że ktoś na czwórce jedzie nonstop 50km/h to może mało pali, przy 90 t

Odradzam

7.21

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.