Silnik 1.5 dCiWyświetleń: 203005

Silników dCi używa:

dCi
Silnik 1.5 dCi

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w niektórch modelach

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w niektórych modelach

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach o mocach 90KM 110KM

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens

Info Serwis

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych


Oznaczenie K9K silników 1.5 dCi w modealch

K9K 700/704 -65 KM  Renault Clio II, Renault Kangoo , Renault Thalia ,Dacia Logan , Suzuki Jimny , Nissan Micra IV
K9K 792 -75 KM Renault Clio II,Dacia Sandero ,
K9K 260/702/710/722-82 KM Nissan Almera , Renault Mégane , Renault Clio II,  Renault Kangoo , Renault Scénic Renault Thalia ,, Nissan Almera , Nissan Micra 
K9K 728/766/796/830 85-86 KM Renault Megane II / III, Modus , Clio III ,Dacia Sandero,Nissan Micra
K9K 832-105 KM Renault Kangoo, Scénic III, Nissan Tiida , Note I
K9K 836 110 KM Renault Megane III,Renualt Laguna, Nissan Cube, Nissan Qashqai
K9K 892 75 i 90 KM-2010 -Renault Clio III Dacia Logan ,Dacia Sandero , Nissan Note,Nissan NV200
K9K 896 110 KM- 2011 - Dacia Duster, Nissan Juke 
K9K 846 110 KM -2012 -  Renault Mégane III, Dacia lodgy ,Mercedes-Benz A-Class

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 656

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 148
Średnia (głosów 56):
(7.87)
Trwałość
 7.71/10
Utrzymanie
 8.07/10
Dynamika
 7.82/10

Głosy według opinii:

506

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Michał 14.12.2013
Średnia:
(0.00)
Tak
"Co do silnika nie można się przyczepić. Ma przejechane dopiero 50 tys. To wersja 105 konna z 2009 roku. Później zaczęli robić 110 konne. Wymieniam olej co 15 tys. bo nie wierzę w reklamę 30 tys. bez wymiany. Chodzi na razie (odpukać!) super. Faktycznie wyczuwalna moc jest spora, co widać przy wyprzedzaniu. "
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: Scenic III
zbymasz 02.12.2013
Średnia:
(9.00)
Tak
"Bardzo dobry silnik,śr zużycie paliwa 5,6l/100km. Wymieniam olej,filtr oleju,powietrza co 15000km.Zero problemów.Polecam."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Megane 2 HB 106KM 6bieg 177000tyś
Sławomir 25.10.2013
Średnia:
(8.00)
Tak
"Zrobiłem od nowości ponad 80 tys km jestem pozytywnie zaskoczony elastycznością i zuzyciem paliwa. Średnie zużycie ok 5l - 5,5l. Silnik robi się słaby powyżej 110 km/h. Regularna wymiana oleju i filtra. Na początku co 20 tys km teraz co 10 tys km. Bezawaryjny. Warty polecenia."
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Sanderu Stepway 68KM
Anonim 15.10.2013
Średnia:
(8.67)
Tak
"Bardzo dobry silnik w tej klasie pojemności. Jeździłem trzema renówkami od 2003 roku. W każdej przebieg powyżej 120 tys. km od nowości. Regularne przeglądy wg producenta i żadnych problemów z silnikiem i osprzętem. Polecam!"
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: clio 2 65KM, clio 3 86 KM, megane 3 105 KM
Mariusz 29.09.2013
Średnia:
(9.00)
Tak
"Laguna Kombi 1.5 DCI 110 kM bardzo dobry silnik ,żadnych problemów 132 tys nigdy mnie nie zawiódł .Skrzynia 6-tak bardzo dobra na trasy ,bardzo niskie spalanie nawet można zejść do poziomu 4.5 L przy pełnym bagażu .Co ważne niech was nie zwiedzie te 1.5 pojemności bardzo dobrze ciągnie ,wyprzedza ,jest również elastyczny co pozwala na bezproblemową jazdę po mieście nie zmieniając często biegów .Średnio spala 6.2 L.Silnik godny polecenia "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Renault laguna Kombi 2009 r 132 tyś
Piotrek 25.09.2013
Średnia:
(9.33)
Tak
"Bardzo dobry silnik 1.5 dCi 85 KM użytkuje go już 6 rok i zero problemów ,tylko oleje filtry i paliwo .średnie spalanie 5.5 (dacia Logan Kombi) .A najlepsza jest jego elastyczność na 5 -biegu nawet 40km/h (oczywiście to już przesada ale jedzie )Polecam bardzo dobry silnik "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: dacia Logan kombi 2007 r 142 tys
Władek 10.09.2013
Średnia:
(9.00)
Tak
"Silnik bez awarii przebieg 168 tyś ,tylko oleje i filtry ,spalanie miasto max 6.5 L z Klimą bardzo elastyczny można jechać na 4 biegu nawet 30 km/h .Dynamika na dobrym poziomie .Nie słuchajcie że Reno jest złe ja nim jeżdżę już 7 rok i naprawdę zero problemów a silnik chyba najlepszy na rynku "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: renault Kangoo 2006 r 168 tyś
Bernard 27.08.2013
Średnia:
(8.33)
Tak
"Mam służbową Megankę II Kombi z 1.5dCi 100KM. Jestem jego jedynym użytkownikiem. Od początku 2009 roku śmigło 200 tysięcy kilometrów. Żadnych problemów. Auto regularnie serwisowane, żaden przegląd nie był przeciągnięty w czasie. Olej taki jak zaleca producent. Mimo iż nie jest to moje auto a firmy dbam o prawidłową eksploatację. Dużo jeżdżę i nie chcę żeby gdzieś mi "stanął". Paliwo tylko z dużych stacji markowych. Dynamika jest w porządku - zawsze chciałoby się mieć coś mocniejszego ale z drugiej strony po co? Na te nasze korki nawet na autostradach... Spalanie (głównie w trasie) pomiędzy 4,5 a 5 litrów na 100km. Silnik rewelacja. Przez te 200000km 3 razy wymienione tarcze hamulcowe, łączniki stabilizatorów raz prawy i lewy, kilka razy żarówki w przednich reflektorach (nie mam dziennych). A poza tym nic. Teraz słychać któryś wahacz że ma dość. Muszę się tym zainteresować bo coraz bardziej coś stuka. Mam nadzieję że następne auto też dostanę francuskie. Jeszcze rok. Dobije do 250 tysięcy kilometrów a póżniej pójdzie na komis gdzie ktoś go kupi pięcioletniego z przebiegiem 120000km :-("
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (5/10)
Model / Moc: Renault Megane II Kombi 1.5dCi 100KM
Zenek 28.07.2013
Średnia:
(9.00)
Tak
"Nigdy nie miałem żadnej usterki związanej z silnikiem oraz jego osprzętem .Jak czytam te bzdury o Reno i silnikach 1.5 dci to mi się płakać chce .Wymieniam olej systematycznie ,filtry i co ważne FILTR PALIWA !!! ( wymiana była zalecana na początku co 30 tyś ale potem zmieniono na chyba 20 tyś ,ja zmieniam co 10-15 tyś ) tankuję zawsze do pełna i nie jeżdżę do rezerwy żeby nie pociągnęło tgz syfu .Spalanie jak na tak duży samochód jest rewelacyjne miasto 7.5 l trasa nawet poniżej 5 l średnio 6.5 L.Nie słuchajcie bzdur o tym silniku ,super oszczędny i bezawaryjny silnik .Polecam " "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Renault Grand Scenic 1.5 DCI 105 KM 186 tyś
Leszek 27.07.2013
Średnia:
(9.00)
Tak
"Miałem Megane Grandtour 2 z silnikiem 1,5dCi 100 KM w latach 2004-2008, przejechałem 175 tkm, obecnie jeździ tym autem rodzina, ma przebieg 235 tkm i żadnych awarii silnika! Były drobne awarie karty, sprzęgła czy klimy ale zostały b. tanio naprawione. Potem /2008-2012/ miałem Passata 2,0 TDI,170 KM CR. Auto szybsze i również b. oszczędne jednak po 150 tkm padły wtryskiwacze!!! I tak samo były drobne awarie klimy czy el. ręcznego ale auto znacznie ubożej wyposażone... Moja opinia: Renault super, VW niestety zawiódł. A tankowałem oba tak samo na dobrych stacjach i jeździłem dużo po autostradach. Do dziś wspominam Renię z sentymentem i nie dam na nią złego słowa powiedzieć. Do tych co piszą o spalaniu - nie wierzcie komputerowi i danych dot. spalania. Zarówno w Megane jak i Passacie przekłamywał o 0,5 l w dół. Zawsze tankowałem pod korek i tylko tak dawało się sprawdzić rzeczywiste spalanie - trasa ok. 5,5, miasto 6,0. Pozdrawiam kierowców Renault! "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Renault Megane 2 Grandtour 1.5 dCi 100 KM, 2004

Komentarze użytkowników

+3 #1 dci 08.12.2015
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dy namika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze komentarze

dci
08.12.2015
+3
czytam te opinie i nie wierzę w niektóre ,ludzie jak nie umiecie jeździć dieslami to sobie taczki kupcie. Silnik 1.5 dci to jeden z najlepszych na rynku,świetna elastyczność,dynamika i niskie spalanie to jego największy atut.Niestety ludzie żyłują ,pałują nie zmieniają oleju i potem płaczą .

Najnowsze opinie

Silnik 1.5 dCi21.07.2017

Witam clio 1.5 dci 82km auto sprzedałem z przebiegiem 302tys km kupilem z francji z przebiegiem 160 tys od czasu zakupu do sprzedazy w

Polecam

7.87

Silnik 1.9 JTD20.07.2017

Silnik rewelacyjny !! Ekonomiczny a zarazem z potencjałem.Koszty utrzymania całkiem niskie,minusem koło dwumasowe i problemy z egr.

Polecam

8.94

Silnik 1.6 BlueHDI16.07.2017

To nie prawdopodobne żeby auto paliło po niżej 4L !!! W dodatku jest bardzo dynamiczne zbiera się rewelacyjnie.Kupiłem w salonie n

Polecam

10.00

Poradnik techniczny Diesla

DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.