Silnik 1.6 dCi 130KM FAP

Silnik 1.6 dCi 130KM FAPWyświetleń: 83057

Silników używa:

dCi
Silnik 1.6 dCi 130KM FAP

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Łańcuch

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Piezoelektryczne. Firma Siemens

Ilość oleju: 5.5 L, typ oleju: Elf W30, wymiana po: 30.000km lub 2 lata / zalecana co 15.000 lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

OLEJ !

Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP

Elf  Evolution Full-Tech FE5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30

WAŻNE !!!

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 DCI 130KM /Energi (R9M) został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renualt Scenic III .Często jest nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0dCI ,ponieważ konstrukcyjnie  jest  zbliżony właśnie do 2.0dCi.Silnik o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens.Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130 KM. Jednostka ekologiczna ,nowoczesna i zaawansowana technologicznie.W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak Niskociśnieniowy EGR ,pompę oleju o zmiennej pojemności,technologię zmiennego zawirowania mieszankę.Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum.Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z Filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje.Filtr jest całkowicie  bezobsługowy,który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów.Producent twierdzi że filtr jest dożywotni,oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji.Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem.Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6.Na rynku spotkamy odmianę tego silnika o nazwie Energi z nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system. Stop&Start, która wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emissji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku.Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych.Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania.Zdarzają się auta z silnikami  o przebiegach  200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane.Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego,koła zamachowego dwumasoweg czy turbosprężarki.W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji).W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy,niski poziom spalania oraz bezawaryjność.Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.

Zalety:
bardzo dobre osiągi
silnik dynamiczny
niski poziom spalania

Wady:
wysokie koszty obsługi
filtr cząstek stałych

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 227

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 108
Średnia (głosów 20):
(8.95)
Trwałość
 8.8/10
Utrzymanie
 8.65/10
Dynamika
 9.4/10

Głosy według opinii:

173

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Kuba 12.06.2017
Średnia:
(5.67)
Nie
"Tragedia 140 tyś wymieniony łańcuch rozrządu bo silnik tłuk się jak stary klekot z lat 80tych, dobrze źle gdzieś nie przeskoczył, 5 tyś później uszczelka pod głowicą!! Samochód serwisowany od początku do dziś oleje wszystko na czas. Koszt tylko tych dwóch napraw 5 tyś złotych. Dziękuję ostatni diesel od Renault "
Trwałość
 (2/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Qashqai 130 km Rok / Przebieg: 2012 157000 Śr. spalanie: 6.5
Tom 22.01.2017
Średnia:
(9.00)
Tak
"Jeżdżę trzeci miesiąc i jestem mega zadowolony. Silnik dynamiczny i oszczędny. Jak dla mnie bajer..."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Qashqai 130 Rok / Przebieg: 2013/32000 Śr. spalanie: 5.5
Damian 22.10.2016
Średnia:
(9.33)
Tak
"Megane, 140 000 przebiegu , cichy , dynamiczny, średnie spalanie bez szaleństwa ale dynamicznie to 5,4 z ostatnich 8 000. Jedyna rzecz , która padła to komputer od wskaźników, wymienione na gwarancji. Poza tym miód malina. Kusi mnie chip ale boje sie zużycia silnika w perspektywie kolejnych 100 k , ktore zrobię w niecałe 2 lata."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 130 Rok / Przebieg: 2014/140000 Śr. spalanie: 5.4
Jaro 26.08.2016
Średnia:
(5.33)
Nie
"Tragedia - czekam już 4 tygodnie na naprawę. Auto przy prędkości 90 -100 KM/h przestało przyspieszać. Serwisy nie potrafią naprawić: wymienili turbosprężarkę, pompę wtryskową itp... auto niestety niesprawne po 2 latach."
Trwałość
 (6/10)
Utrzymanie
 (4/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: Megane 1.6 dci Rok / Przebieg: 80000 Śr. spalanie: 5.6
Zorro 26.04.2016
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik rewelacyjny i bardzo dopracowany. Elastyczny, cichy i oszczędny a na dodatek przynajmniej w moim przypadku bezawaryjny- 175 tys. na szafie i żadnej naprawy. Bije silniki VW na głowę."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Gr.Scenic III 130 Rok / Przebieg: 2012/175000 Śr. spalanie: 6.5
<<<1234>>>

Zobacz odmiany tego silnika

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.9 dCi 130KM FAP ('05-'11)19.08.2018

Silnik bardzo niezawodny, widać, że francuzi odrobili solidnie lekcje. 1.9 dci wostatniej wersji od 2009 z DPF spełnia normę EURO

Polecam

9.23

Silnik 1.9 dCi 130KM FAP ('05-'11)19.08.2018

Witam, chcę tylko zwrócić uwagę, że istnieją dwie wersje 1.9 dci 130. Pierwsza montowana od 2005r. W scenicu ii, megane II, turb

Polecam

9.23

Silnik 1.9 CDTI 120KM Z19DT19.08.2018

Przebieg 246000km. Nigdy mnie nie zawiodl. Wszystkie drobne usterki usiniete wlasymi rekoma. Plusem jest posiadanie Opcom a. Dzieki tem

Polecam

7.56

Silnik 1.7 CRDI 141KM (od 2013)19.08.2018

Powiem tak szału niema ale też niema tragedii,silnik bardziej dla jazdy spokojnej a niżeli do bicia rekordów.Zresztą auto tego typ

Polecam

10.00

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.