Silnik 1.6 Energy dCi 130KM (R9M 402/409) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 93051

dCi
Silnik 1.6 Energy dCi 130KM (R9M 402/409)

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Łańcuch

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Piezoelektryczne. Firma Siemens

Ilość oleju: 5.5 L, typ oleju: Elf W30, wymiana po: 30.000km lub 2 lata / zalecana co 15.000 lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

OLEJ !

Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP

Elf  Evolution Full-Tech FE5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30

WAŻNE !!!

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 DCI 130KM /Energi (R9M) został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renualt Scenic III .Często jest nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0dCI ,ponieważ konstrukcyjnie  jest  zbliżony właśnie do 2.0dCi.Silnik o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens.Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130 KM. Jednostka ekologiczna ,nowoczesna i zaawansowana technologicznie.W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak Niskociśnieniowy EGR ,pompę oleju o zmiennej pojemności,technologię zmiennego zawirowania mieszankę.Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum.Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z Filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje.Filtr jest całkowicie  bezobsługowy,który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów.Producent twierdzi że filtr jest dożywotni,oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji.Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem.Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6.Na rynku spotkamy odmianę tego silnika o nazwie Energi z nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system. Stop&Start, która wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emissji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku.Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych.Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania.Zdarzają się auta z silnikami  o przebiegach  200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane.Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego,koła zamachowego dwumasoweg czy turbosprężarki.W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji).W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy,niski poziom spalania oraz bezawaryjność.Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.

Zalety:
bardzo dobre osiągi
silnik dynamiczny
niski poziom spalania

Wady:
wysokie koszty obsługi
filtr cząstek stałych

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 250

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 114
Średnia (głosów 23):
(8.36)
Trwałość
 8.09/10
Utrzymanie
 7.96/10
Dynamika
 9.04/10

Głosy według opinii:

185

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Renault 30.12.2018
Średnia:
(0.00)
Nie
"Zdecydowanie odradzam, w wielostronicowej instrukcji nie ma ani słowa o trosce o filtr, bo ponoć jest bezobsługowy, a filtr się zapycha mimo wykonania w ciągu roku 5 dłuższych tras (od 250-1500 km). Wymiana filtra w ASO ponad 7 tys. zł, bo ponoć gwarancja tego nie obejmuje, co jest skandalem. Możliwe jest wypalanie filtra w ASO, co z kolei kosztuje 1200 zł, ale skąd mam wiedzieć, że filtr się zapełnia, skoro nie ma żadnego czujnika ani że filtr już jest prawie pełny, ani że właśnie samoczynnie się wypala."
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Odmiana silnika: 1,6 Rocznik / Przebieg: 2016/24700 Śr. spalanie: 6
Mariusz 23.12.2018
Średnia:
(3.33)
Nie
"Trudno się zdecydować czy ten silnik polecać czy nie. Kultura pracy super, przyspieszenie i zużycie super jednak u mnie auto przy 9 tysiącach km miało wymienioną pokrywę rozrządu (wyciek oleju) kolejna (podobno z poprawionym systemem naprawczym) przy 21000 km i następna przy 27000. Ten sam serwis w Kaliszu. Auto serwisowane od samego początku olej chyba przesadnie wymieniany co 10.000 km. Do tego problem z centralnym zamkiem i wisienka na torcie dwumasa przy 21 tys. km. Auto pracowało niby normalnie ale przy ruszaniu słychać było dziwny szum. Decyzja serwisu wymiana koła dwumasowego. Obecnie 27 tys. km komunikat "sprawdź układ wydechowy" serwis twierdzi że przyczyną był luźny pin w sądzie lambda. Nie odebrałem jeszcze samochodu z salonu ale boje się że ten błąd zaraz wróci i przyczyna będzie inna. Niestety kończy się gwarancja. Oceńcie sami czy można ten silnik polecić"
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Megane IV 1,6 dCi 130KM Rocznik / Przebieg: 2016/27000 Śr. spalanie: 5.5
Norbert 01.09.2018
Średnia:
(10.00)
Tak
"Cichy, oszczędny, dynamiczny, fajnie współpracuje ze skrzynią automatyczną dwusprzęgłową, przez co jeździ się dynamiczniej niż poprzednio używaną laguną 2.0 dCi z automatem hydraulicznym. Trwałość tak naprawdę będzie można ocenić za 150-200 tysięcy km. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Talisman / 130km Rocznik / Przebieg: 2017 / 30tys Śr. spalanie: 6
Kuba 12.06.2017
Średnia:
(5.67)
Nie
"Tragedia 140 tyś wymieniony łańcuch rozrządu bo silnik tłuk się jak stary klekot z lat 80tych, dobrze źle gdzieś nie przeskoczył, 5 tyś później uszczelka pod głowicą!! Samochód serwisowany od początku do dziś oleje wszystko na czas. Koszt tylko tych dwóch napraw 5 tyś złotych. Dziękuję ostatni diesel od Renault "
Trwałość
 (2/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: Qashqai 130 km Rocznik / Przebieg: 2012 157000 Śr. spalanie: 6.5
Tom 22.01.2017
Średnia:
(9.00)
Tak
"Jeżdżę trzeci miesiąc i jestem mega zadowolony. Silnik dynamiczny i oszczędny. Jak dla mnie bajer..."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Qashqai 130 Rocznik / Przebieg: 2013/32000 Śr. spalanie: 5.5

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)15.01.2019

Polecam. Od nowego 270tys km przez10 lat bez najmniejszych problemów. Olej 10W40 SHELL co 20 tys.km. Średnio 5,5 l/100km tylko na BP

Polecam

9.00

Silnik 1.6 115KM MZR-CD (od 2011)15.01.2019

Witam, piszecie że wymiana rozrządu 160tys, ale w instrukcji dla Mazda5 jest 200tys i tyle telefonicznie podają w serwisach Mazdy. T

Polecam

5.00

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.