Silnik 1.6 Energy dCi 130KM (R9M 402/409) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 104112

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.5 TDCI 75KM27.05.2019

Osiągi ma dobre, spalanie też. Jeśli chodzi o serwis to wychodzi drogo, mam 50 tys. przebiegu, a już musiałem ingerować w turbosp

Odradzam

7.83

Silnik 1.3 16V MultiJet II 75KM DPF26.05.2019

polecam, autko godne uwagi, super oszczedne, bezawaryjne, pakowne i zwinne, wszedzie sie zmiesci, silnik rewelacja , jezdze tylko na sy

Polecam

7.58

Silnik 1.6 TDI CR EA18923.05.2019

90 tys, padła dwumasa,od 100tys problemy z filtrem dpf

Odradzam

8.15

Silnik 1.6 BlueHDI 115/120KM (DV6FC)22.05.2019

Nie polecam. Peugeot 308SW - 1.6 BlueHDI. Serwisowany od początku do końca swojego życia w ASO, od nowości jeden właściciel. Po 9

Odradzam

8.19

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 DCI 130KM /Energi (R9M) został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renualt Scenic III .Często jest nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0dCI ,ponieważ konstrukcyjnie  jest  zbliżony właśnie do 2.0dCi.Silnik o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens.Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130 KM. Jednostka ekologiczna ,nowoczesna i zaawansowana technologicznie.W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak Niskociśnieniowy EGR ,pompę oleju o zmiennej pojemności,technologię zmiennego zawirowania mieszankę.Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum.Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z Filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje.Filtr jest całkowicie  bezobsługowy,który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów.Producent twierdzi że filtr jest dożywotni,oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji.Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem.Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6.Na rynku spotkamy odmianę tego silnika o nazwie Energi z nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system. Stop&Start, która wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emissji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku.Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych.Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania.Zdarzają się auta z silnikami  o przebiegach  200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane.Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego,koła zamachowego dwumasoweg czy turbosprężarki.W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji).W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy,niski poziom spalania oraz bezawaryjność.Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.

Zalety:
bardzo dobre osiągi
silnik dynamiczny
niski poziom spalania

Wady:
wysokie koszty obsługi
filtr cząstek stałych

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

OLEJ !

Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP

Elf  Evolution Full-Tech FE5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30

WAŻNE !!!

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 276

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 123
Średnia (głosów 26):
(8.19)
Trwałość
 7.85/10
Utrzymanie
 7.73/10
Dynamika
 9/10

Głosy według opinii:

197

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

scenik grant 09.05.2019
Średnia:
(4.67)
Nie
"po pierwsze filtr cząstek stałych po drugie drogi serwis po trzecie duże spalanie po mieście nawet 11L !"
Trwałość
 (6/10)
Utrzymanie
 (2/10)
Dynamika
 (6/10)
Odmiana silnika: 1.6dci Rocznik / Przebieg: 2014/120tkm Śr. spalanie: 9
Grand Scenic III 23.04.2019
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik jest Ok. Dynamiczny oszczędny, cichy, wysoka kultura pracy. Jeżdżę tym autem 3 lata po mieście, trasy długie i dłuższe. Wymieniałem wtryski i pompę paliwa przez własną głupotę. Ponieważ lałem paliwo z tira i pozacierało się wszystko. Po wymianie silnika ( bo było taniej niż części) auto jeździ tak dobrze jak przed wymianą.Co filtra DPF to nie wiem kiedy się wypala a wypalać się musi bo przejechałem tym autem jakieś 30 000 km. Więc wszystko działa dobrze. Inne koszty utrzymania wynikają z użytkowania poza tą jedną przygodą."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1,6 dCi/R9M Rocznik / Przebieg: 2012/70000 Śr. spalanie: 6.0
Grand Scenic III 17.04.2019
Średnia:
(6.00)
Nie
"Sam silnik OK, dynamiczny i dość oszczędny (choć daleko mu do deklarowanych przez producenta poziomów spalania). Natomiast problemem jest FAP. Nie ma żadnych informacji, jaki jest stan i co się dzieje w danej chwili (czy wypala, czy nie). Skutek taki, że auto używane głównie na trasach przy przebiegu niecałych 90kkm miało tak zatkany FAP, że rozwaliło mi rury dolotowe i czujnik O2. Wymiana rur z czyszczeniem FAP ~2000zł, w autoryzowanym ~6000zł."
Trwałość
 (2/10)
Utrzymanie
 (6/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1.6 dCi R9M Rocznik / Przebieg: 2014/90000 Śr. spalanie: 7
Renault 30.12.2018
Średnia:
(0.00)
Nie
"Zdecydowanie odradzam, w wielostronicowej instrukcji nie ma ani słowa o trosce o filtr, bo ponoć jest bezobsługowy, a filtr się zapycha mimo wykonania w ciągu roku 5 dłuższych tras (od 250-1500 km). Wymiana filtra w ASO ponad 7 tys. zł, bo ponoć gwarancja tego nie obejmuje, co jest skandalem. Możliwe jest wypalanie filtra w ASO, co z kolei kosztuje 1200 zł, ale skąd mam wiedzieć, że filtr się zapełnia, skoro nie ma żadnego czujnika ani że filtr już jest prawie pełny, ani że właśnie samoczynnie się wypala."
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Odmiana silnika: 1,6 Rocznik / Przebieg: 2016/24700 Śr. spalanie: 6
Mariusz 23.12.2018
Średnia:
(3.33)
Nie
"Trudno się zdecydować czy ten silnik polecać czy nie. Kultura pracy super, przyspieszenie i zużycie super jednak u mnie auto przy 9 tysiącach km miało wymienioną pokrywę rozrządu (wyciek oleju) kolejna (podobno z poprawionym systemem naprawczym) przy 21000 km i następna przy 27000. Ten sam serwis w Kaliszu. Auto serwisowane od samego początku olej chyba przesadnie wymieniany co 10.000 km. Do tego problem z centralnym zamkiem i wisienka na torcie dwumasa przy 21 tys. km. Auto pracowało niby normalnie ale przy ruszaniu słychać było dziwny szum. Decyzja serwisu wymiana koła dwumasowego. Obecnie 27 tys. km komunikat "sprawdź układ wydechowy" serwis twierdzi że przyczyną był luźny pin w sądzie lambda. Nie odebrałem jeszcze samochodu z salonu ale boje się że ten błąd zaraz wróci i przyczyna będzie inna. Niestety kończy się gwarancja. Oceńcie sami czy można ten silnik polecić"
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Megane IV 1,6 dCi 130KM Rocznik / Przebieg: 2016/27000 Śr. spalanie: 5.5

Poradnik techniczny Diesla

DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.