Silnik 1.6 HDI 75/90KMWyświetleń: 141180

Silników HDI używa:

HDI
Silnik 1.6 HDI 75/90KM

Silnik 1.6 HDI występuje w pojazdach marki Ford oraz koncernu PSA. Generuje moc 75KM, 90KM(silniki 16 zaworowe) lub 92KM (jednostka 8 zaworowa). Silnik posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka w większości nie współpracuje z problematycznym elementem jakim może okazać się dwumasowe koło zamachowe. Silnik 1.6 HDI 90KM oznaczony symbolem 9HX(DV6ATED4) występuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek oraz nie posiada koła dwumasowego. Takie rozwiązanie może nie przekłada się na generowanie wysokich osiągów jednak obsługa i naprawa w razie awarii należy do tanich i prostych. Z kolei turbosprężarkę o zmiennej geometrii można spotkać w innym 90 konnym silniku o logotypie (9hHV). Przed zakupem pojazdu warto również sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych FAP. Element awaryjny zwłaszcza jeśli poruszamy się głównie w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik o mocy 90Km oraz 92KM jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat niskich kosztów związanych z eksploatacją oraz ewentualna naprawą. Chwalony jest również za zadowalające poziomy spalania. Po stronie minusów należy zapisać przeciętna dynamikę oraz kulturę pracy.

Zalety:
trwała jednostka napędowa
niski poziom spalanie
możliwa regeneracja wtrysków
ceny oraz dostępność części

Wady:
przeciętna dynamika
lejące wtryski
zatykające się sitko przewodu smarowania turbiny
awarie turbiny

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w wersjach z symbolem (9hHV)

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 180.000-240.000 km

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w wersjach z symbolem (9hHV)

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w wersjach z symbolem (9hHV)

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Info Serwis

Silnik 1.6 HDI 90KM o symbolu(9HX)-turbo stała geometria bez dwumasy

Silnik 1.6 HDI 90KMo symbolu (9hHV) - turbo zmienna geometria ,FAP,koło dwumasowe

Jedank najlepiej sprawdzić takie info. w serwisie po numerze VIN.!!!

W 2010r silnik 1.6HDI (DV6D) o mocach  75,92,112KM  został zmodernizowany .

 

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 352

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 83
Średnia (głosów 28):
(7.62)
Trwałość
 7.96/10
Utrzymanie
 7.57/10
Dynamika
 7.32/10

Głosy według opinii:

271

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Arek 22.08.2016
Średnia:
(10.00)
Tak
"Trasa 90 km/h (delikatnie) = sporo poniżej 4 l/100. Miasto 5,5-6. Trasa 140 km/h (autostrada) - ok. 6-6,5. Zima plus miasto plus korki - max. 6,8/100. Jak na 90 KM uważam że jest bardzo żwawy. Moment obrotowy wystarczający aby na 5 biegu (tyle ma) sprawnie wyprzedzać w trasie. Świetny silnik i do miasta (na co dzień jeździ do pracy, do szkoły) i na wakacyjne wypady po Europie. Oczywiście wersja 9XH czyli bez dwumasy, FAP-a i zmiennej geometrii. Gdybym miał ten silnik (auto) zamienić na inny to tylko na równie niezawodny a jednocześnie dynamiczniejszy fiatowski 1.9 JTD 115 KM (miałem Stilo i z tym silnikiem był rewelacyjny)."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Peugeot 308 / 90KM Rok / Przebieg: 2008 / 80 tys. km Śr. spalanie: 5.5
Witek 19.08.2016
Średnia:
(0.00)
Tak
"Witam 2 lata temu zakupiłem Citroena Berlingo z tym silnikiem , wersja 75km , 2007r, przy kupnie auto miało 260tys obecnie ma 320 tys, przy 300 tys wymieniłem rozrząd, co do turbiny nic nie robiłem, olej wymieniam co 10 tys nie ważne czy to zima czy lato , dobija kolejna 10 tys. na liczniku, wymieniam olej, odkąd kupiłem leje Mobil 10W40, teraz już 7 raz wymiana od zakupu w ciągu 2 lat , autem jeżdżę regularnie, trochę tras, trochę po mieście, silnik pali elegancko, oleju nie dolewam, myślę że jeszcze długo pojeździ."
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: Citroen Berlingo Rok / Przebieg: 2007/ 320tys. km Śr. spalanie: 5.5
Kamil. 19.05.2016
Średnia:
(9.33)
Tak
"Jezdze peugeotem 308 od ponad roku kupilem go z malym przebiegiem w angli w duzym miescie gdzie naprawde diesel nie odpocznie korki male odleglosci aczkolwiek spalanie zadziwia niesamowicie malo pali komfort i dynamika jest ok. Przewiozl mnie do pl i spowrotem bez rzadnego problemu, ma przejechane 86tys km i nie wiem czy wymieniac rozrzad i sprzeglo na niskich obrotach mozna doslyszec male huki tak jakby lozysko ale nie jestem pewien wybieram sie do polski i nie wiem czy jechac w trase sie nie martwic czy zrobic przed, kolejna zagadka ktoa mnie irytuje jest odglos pukania badz stukania podczas odpalania i zgaszania silnika. Pytajac o porade mechanika twierdzil ze jest to wada poduszki skrzyni biegow wynikajacych z wibracji silnika moze ktos mial podobne odczycie badz dossiadczenia z tym silnikiem, dreczy mnie to gdyz w angli nikt nie wie i poprostu chcialbym wkoncu cos z tym zrobic mysle ze orzy wymianie sprzegla itd bedzie mkzna zlokolizowac zrodlo pukania i wymianr. Mimo to bardzo wygodne i ekonomiczne auto dla 3 osobowej rodziny. Polecam "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Peugeot 308 1.6hdi 90 Rok / Przebieg: 2008 - 86tys Śr. spalanie: 5l/100
Edward 24.11.2015
Średnia:
(6.67)
Tak
"Posiadam auto z silnikiem 1.6 HDI 90 KM z 2009r. Przejechałem ok100tys km.Najpierw o przewodzie olejowym turbiny która w moim aucie nie ma ruchomych skrzydełek. Wiem o obiegowych zaleceniach aby przewód ten wymieniać co ok. 50tys km. Dotychczas w moim aucie tego przewodu nie wymieniłem ale pilnuję poziomu oleju ( bliżej górnego stanu) a nade wszystko wymieniam olej miedzy 10 a 15 tys km w zależności od tego czy samochód był eksploatowany w sytuacjach tzw trudnych czy normalnych. Nigdy nie wymieniłem po 15 tys i po 1 roku. To stara i dobra zasada. Przewód olejowy turbiny w tym sitko może stać się niedrożny właśnie z powodu zapchania tzw "mułem" olejowym szczególnie w okresie zimy kiedy jest już stary. Co do demontażu sitka to mam swoją filozofię i nie zamierzam go eliminować z następującego powodu.Kiedy turbina ulegnie awarii to opiłki zatrzymają się na sitku a jeśli go nie ma to dostana się do silnika i w jakiejś ekstremalnej sytuacji mogą spowodować spustoszenie. Moje auto ma już 6,6 roku i ok 100tys km. Silnik chodzi jak "mróweczka" i pali obecnie słaba zima 5,8l w mieście. Nie ma jednak tak różowo. Niedawno zaliczyłem wizytę w serwisie. Oberwały się osłony termiczne katalizatora zamocowane przy silniku. Koszt osłon (wymieniłem trzy) 380zł + robocizna 200zł = 580zł. zalecam okresowe sprawdzanie mocowania tych osłon np podczas corocznych przeglądów.Jest to podobno wada tych silników ale taka zewnętrzna ( Koszt opisanej naprawy w serwisie Citroena to ok.1000zł). Moje życzenie co do tego silnika to, lepsza kultura pracy no i lepsze przyspieszenie."
Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: C3 Picasso/90 Rok / Przebieg: 2009/100000 Śr. spalanie: 5.6
Damian 22.11.2015
Średnia:
(8.33)
Tak
"1.6HDI to jeden z najbardziej bezawaryjnych motorów diesla w grupie PSA. Warto jednak pozbyć się zawczasu sitka na przewodzie zasilającym turbosprężarkę w olej. Tam leży główna przyczyna uszkodzenia turbosprężarki spowodowana zapchaniem się sitka i brakiem smarowania turbo. Należy pamiętać, że w razie awarii, psują się zazwyczaj podzespoły elektryczne, takie jak elektrozawory, czujniki, silniczki. Trzeba tylko wiedzieć jak to sprawdzić. Polecam tą stronę http://www.diagnostykahdi.pl/"
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: 90 Rok / Przebieg: 2006 Śr. spalanie: 6
Marcin 24.09.2015
Średnia:
(8.00)
Tak
"kupiłem ten samochód jakies 7miesiecy temu jestem zadowolony jesli chodzi o wygode i komfort jazdy to jest super dla rodziny 2+2 extra duzo miejsca. Jesli chdzi o silnik to juz gorze turbo robiłem dwa razy na gwarancji w przeciagu 6ciu tygodni po przejechaniu 1600km całkiem sie potrafiło rozsypac ze nagle samochód stanał prawie w miejscu. jak narazie jest ok po drugiej naprawie. rozrusznik padł, rezystor od chłodzenia i teraz musze zrobic hamulce z tyłu. Ale i tak jestem zadowolony z tego auta sama przyjemnosc z jazdy z rodzina do tego panorama nadaje uroku. "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: 307sw 90km Rok / Przebieg: 2006/167tys Śr. spalanie: 5.2
Arek 05.08.2015
Średnia:
(8.33)
Tak
"posiadam peugeot 307kombi z 2006 r kupilem go w 2014 r jak mial 55 tys.km teraz ma 110 tys.km , jedyny problem to hamulce szczeki sie zapiekly , dobre spalanie srednio 5.4 l/100km , auto jezdzi w trasach w firmie dziennie robi 250 - 300 km uwaga na komputer podaje zle paliwo i moze byc tak ze zabraknie wam paliwa , i tu bedzie problem bo trzeba lawete wzywac ;) wymiana oleju co 20 tys.km zadnych awarii ."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: 307/1.6 hdi 90 km Rok / Przebieg: 2006/110000 Śr. spalanie: 5.4
ŁUKASZ 03.06.2014
Średnia:
(8.00)
Tak
"MOJE TRZECIE AUTO, WCZEŚNIEJ FIAT BRAVA 1.2 16V,GOLF IV 1,4 16V, MUSZE POWIEDZIEĆ ZE JESTEM MILE ZASKOCZONY. SILNIK MAŁO PALI 4,6 LITRA PALIWKA NA 100km CYKL MIEJSKI. DUŻO MIEJSCA W ŚRODKU, SUPER BAJEREK SZKLANY DACH. MOC WYSTARCZAJĄCA ZRYWNY KIEDY TRZEBA. JAK NARAZIE ZERO PROBLEMÓW, WSZYSTKO CHODZI JAK TRZEBA. MIMO TEGO ZE FRANCUZY MAJA ZŁĄ OPINIE JA GORĄCO POLECAM."
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: peugeot 307 sw 1.6 hdi 90KM 2006
grzegorz 06.05.2014
Średnia:
(5.67)
Tak
"człeku przecież to nawet nie ma dwumasy więc nie pisz bajek "
Trwałość
 (6/10)
Utrzymanie
 (5/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: p407
JACEK 06.05.2014
Średnia:
(2.00)
Nie
"Mam ten silnik 1.6 DDIS w Suzuki sx4 totalna kleska 120 tys. turbina 154tys, wtryski teraz czeka kiedy bedzie kolo masowe bo juz sie odzywa NIE POLECAM"
Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (2/10)
Dynamika
 (3/10)
Model / Moc: SUZUKI
<<<123>>>

Komentarze użytkowników

-1 #2 307 08.12.2015
"Potrzebuję pomocy. Mam sprowadzonego Peugeota 307 SW z silnikiem 1.6 90KM ale o oznaczeniu w vin 9HY . Ktoś mi wyjaśni co posiada taka wersja a czego nie posiada ? Bo rozumie że jest bez fap ale z dwumasówką - a teraz jaką posiadałby turbosprężarkę i wtryski Bosch czy Siemens a turbo ze stałą czy ze zmienną geometrią? Jeszcze łańcuch czy pasek? Wyjaśni mi ktoś ten przypadek że oznaczenie jest 9HY i tyczy się 90KM a nie silnika z 110KM którego podobno powinno. W autobaza.pl opłaciłem raport VIN ale czekam już na to dwa dni i nic nie otrzymałem jeszcze. "
-1 #1 berlingo 08.12.2015
silnik nie do zdarcia ,ja mam przehulane 300tys i zero awarii

Najnowsze komentarze

307
08.12.2015
-1
"Potrzebuję pomocy. Mam sprowadzonego Peugeota 307 SW z silnikiem 1.6 90KM ale o oznaczeniu w vin 9HY . Ktoś mi wyjaśni co posiada taka wersja a czego nie posiada ? Bo rozumie że jest bez fap ale z dwumasówką - a teraz jaką posiadałby turbosprężarkę i wtryski Bosch czy Siemens a turbo ze stałą czy ze zmienną geometrią? Jeszcze łańcuch czy pasek? Wyjaśni mi ktoś ten przypadek że oznaczenie jest 9HY i tyczy się 90KM a nie silnika z 110KM którego podobno powinno. W autobaza.pl opłaciłem raport VIN ale czekam już na to dwa dni i nic nie otrzymałem jeszcze. "
berlingo
08.12.2015
-1
silnik nie do zdarcia ,ja mam przehulane 300tys i zero awarii

Najnowsze opinie

Silniki 2.7 TDI21.02.2017

Super silnik , 163 konie po programie BSR mam 240 i 490 NM. Praktycznie bezawaryjny do przebiegu 350 tys . Przy 350 nowe turbo ale

Polecam

7.07

Silnik 1.9 TDI21.02.2017

Posiadam go już prawie 4 lata. Nie jest pierwszej nowości, ale na silnik nie mogę narzekać. W ciągu czterech lat przy silniku wymi

Polecam

5.70

Silnik 2.0 dCi20.02.2017

Rewelacyjny silnik, cichy a jednocześnie niezwykle dynamiczny, z czego z ochotą korzystam. Jedynym problemem jest to, by nie zerwać

Polecam

8.88

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów