Silnik 2.0 HDI 109KM FAPWyświetleń: 97655

Silników używa:

HDI
Silnik 2.0 HDI 109KM FAP

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 160.000 km

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch/ od 2002r Pizoelektryczne Siemens

Ilość oleju: 4.5 L, typ oleju: Total 5W40, wymiana po: 20.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

W silnik 2.0 HDI 8V do 2003r -Fap I Generacji wymiana filtra i uzupełnienie płynu (Eolys) po 80tys później 120tys

W silnikach 2.0HDI 16V od 2004-Fap II Generacji wymiana filtra po 180tys a uzupełnienie płynu  (Eolys) po 120tys

Silnik 2.0HDI 90/109 KM miał dwa rodzaje układu wtryskowego

Pierwszy- Boscha z wtryskami Elektromagnetycznymi

Drugi -Siemens z wtryskami Pizoelektrycznymi

Najważniejsze informacje o silniku

 2.0HDI 90/109 KM jest jedną z najbardziej udanych konstrukcji Koncernu PSA.Silnik powstał na bazie udanej konstrukcji z lat 90-tych 1.9TD i początkowo posiadał moc 109KM o oznaczeniu DW10ATED .Rok później do produkcji trafiła jednostka o mocy 90KM która była stosowana do 2003roku.W początkowym okresie produkcji w  jednostkach 90 oraz 109 konnych zastosowano system Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi marki Bosch. Ich wielkim plusem jest możliwość regeneracji przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Po roku 2002 zostały wyparte przez nowocześniejsze konstrukcje marki Siemens z wtryskami pizoelektrycznymi . Niestety w przypadku awarii nie ma możliwości regeneracji i należy wymienić cały wtryskiwacz .Silnik w większości współpracował z turbinę o stałej geometrii dotyczyło to w szczególności słabszych wersji.Na rynku możemy spotkać kilka innych odmian tej jednostki o mocach 107KM 108KM różnica polegał jedynie na innym oprogramowaniu  lub z występowaniem FAP-a Niestety silnik 2.0HDI był wyposażony w Filtr cząstek stałych i jest elementem awaryjnym zwłaszcza jeśli pojazd użytkujemy głównie w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zatkania cząstkami niewypalonej sadzy i w konsekwencji do spadku mocy silnika. Koszt wymiany na nowy element to około 3 tyś. zł. Nowoczesne silniki HDI charakteryzują się dobrą dynamiką i cichą akustyką pracy .W opinii użytkowników silnik 2.0 Hdi cieszy się pozytywną opinią. Chwalony jest przede wszystkim za trwały układ wtryskowy niskie poziomy spalania oraz wysoką kulturę pracy.Po stronie minusów na pewno należy zapisać wspomniany i często problematyczny filtr cząstek stałych FAP oraz awarie zaworu recyrkulacji spalin EGR.

Zalety:
trwała jednostka napędowa
niskie poziomy spalania
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
trwałe wtryskiwacze i turbina

Wady:
problematyczny filtr FAP
awarie dwumasy
awarie koła pasowego
awarie EGR

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 335

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 71
Średnia (głosów 23):
(8.36)
Trwałość
 9/10
Utrzymanie
 8.83/10
Dynamika
 7.26/10

Głosy według opinii:

230

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Rafał 27.02.2018
Średnia:
(8.00)
Tak
"Posiadałem Citroena Xantia II z silnikiem 2.0 HDi 109 KM z 1999r. na szczęście jeszcze bez filtra FAP. Przywieziony z Francji w 2001r z przebiegiem 150 tys. km. Przez kolejne 7 lat dokręciłem mu 170 tys. km, czyli łącznie miał przebieg 320 tys. km. Przez okres eksploatacji silnik bardzo dobrze się spisywał. Spalanie na trasie potrafiło zejść do 5,3 litra na 100 km i to przy dynamicznej jeździe. Nie brał oleju. Jedynie po takim przebiegu zużyły się łożyska w pompie wysokociśnieniowej Bosch i silnik zaczął się dławić i wchodzić w tryb awaryjny. Zmiana pompy na nową ( po regeneracji ) zlikwidowały problem, koszt to 2100 zł. Jeszcze przy 320 tys. km trzeba było wymienić szklanki na zaworach, ten silnik ma ich tylko 8, więc koszt do przyjęcia. Po tych czynnościach jak określił mechanik można kręcić kolejne 300 tys. Silnik ma wysoką kulturę pracy, w tamtym okresie "kasował" traktory z VW TDI. Bardzo trwały i dynamiczny. Jednak teraz już trudno o "niezajechany" silnik tego typu z uwagi na odległy czas od początku produkcji. Osobiście polecam. "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Citroen Xantia II/ 109 KM Rok / Przebieg: 1999/320 tys. Śr. spalanie: 6.0
Tadeusz 01.10.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
""Posiadam Peugeot 206 2,0 Hdi 90 km przebieg 589tys bez awarii drugi Peugeot to 307 2,0 hdi 110 km przebieg 375 tys bez awarii.""
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Peugeot 307 Rok / Przebieg: 375 Śr. spalanie: 5
maciek 12.06.2017
Średnia:
(9.33)
Tak
"top! Auto kupiłem w 2009 roku z przebiegiem 110 tysięcy, od tego czasu dołożyłem ponad 250 tysięcy km kilometrów i... nic. Pomijając wymiany pasków osprzętu, i mechanizmu rozrządu nic nie trzeba z nim robić. Oryginalne turbo, komplet oryginalnych uszczelek (nawet pod pokrywe zaworów nikt nie zaglądał!), a ciągle działa na 5w40. Rewelacja"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Peugeot 406 Rok / Przebieg: 2004 / 375000 km Śr. spalanie: 6.8
Paweł 08.01.2017
Średnia:
(8.33)
Tak
"Xsara picasso 2.0 HDi 90km 2004r. Prawie 250tys przebiegu, sprzęgło zrobione przy około 160tys, tak to silnik super."
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Xsara picasso/90km Rok / Przebieg: 2004/250 Śr. spalanie: 6
Damian 12.07.2016
Średnia:
(7.67)
Tak
"Kupiłem od rodzinki z przebiegiem 220 tys, dobiłem do 375 i sprzedałem. Poza wymianą oleju, filtrów silnik bez awaryjny Mankament to krzywiące się tarcze hamulcowe które wymieniałem 3 razy różnej marki TRW, Bosch Z droższych części to wymiana wentylatora na chłodnicy (rozsypał się w drobny mak)"
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (5/10)
Model / Moc: 90 Rok / Przebieg: 375 Śr. spalanie: 6

Samochody z tym silnikiem

Zobacz odmiany tego silnika

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.6 CRDI 115KM26.05.2018

Silnik 1,6 CRDi 115 KM w Kia Cerato. Bardzo udany silnik-cichutki-do 120 km/godz. mozna normalnie rozmawiać. Bardzo elastyczny i swie

Polecam

9.19

Silnik 1.9 dCi/120KM26.05.2018

Polecam, każdy narzeka na silnik i padające panewki, fakt producent źle zrobił każąc robić przegląd olejów co 30 tys, poniewa

Polecam

7.46

Silnik 2.2 MZR-CD 150KM23.05.2018

Ma ten silnik w Madzi3 z 2010 roku obecnie przebieg 143tys jak kupowałem było 95tys od tego momentu jestem usatysfakcjonowany.Przy au

Polecam

10.00

Silnik 1.6 MultiJet II 120KM DPF21.05.2018

Świetny silnik bardzo ekonomiczny,sprawdza się dobrze w mieście jak i na trasie.Dobra elastyczność pozwala na jazdę na wysokim bi

Polecam

9.67

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.