Silnik 1.9 JTDWyświetleń: 104942

Silników używa:

JTD
Silnik 1.9 JTD

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po. 120.000 km

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym. możliwa wymiana na jednomasowe

Filtr cząstek stałych: Brak.

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Ilość oleju: 4.3 L, typ oleju: Selenia 5W40, wymiana po: co 20.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silnik 1.9JTD występuję w innych markach pod innymi oznaczeniami

CDTi -Opel   TiD/TTiD - Saab   DDiS -Suzuki   D- Cadillac


Sprzęgło

W razie awarii lub zużycia- koło dwumasowe można wymienić na jednomasowe

 

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 JTD Unijet to flagowy motor koncernu Fiat który był stosowany od 1997r do 2002r.Występuje w samochodach marki Fiat,Alfa Romeo jak również  Opel,Saab,Suzuki czy Cadilac.Zadebiutował  w 1997r samochodzie Alfa Romeo 156 o mocy 105KM  jako  pierwszy silnik z wtryskiem bezpośrednim w systemie Common Rail I generacji.Konstrukcja 8-zaworowa występowała w kilku odmianach mocy 80KM,85,100KM,105KM oraz 115KM.Odmiany silników różniły się rodzajem osprzętu, między innymi wtrysków,kolektorów dolotowych,zaworu EGR czy turbosprężraki.W wersji 80KM która weszła do produkcji w 1999 r wraz z modelem Fiat Punto znajdziemy turbo o stałej geometrii łopatek.Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku odmiany 85KM.Pozostałe wersję wyposażone są w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek,przez co silniki stają się bardziej dynamiczniejsze i elastyczne.Jednostki charakteryzują się niskim poziomem spalania, dobrą dynamiką oraz dużą trwałością.Turbosprężarka jak i wtryskiwacze bezawaryjnie znoszą całkiem duże przebiegi.Dużym plusem jest zastosowanie układu wtryskowego firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskami, w razie ich awarii można je tanio zregenerować.Do najbardziej awaryjnych podzespołów trzeba zaliczyć problemy z przepływomierzem czy termostatem oraz zapychającym się EGR-em.Jednak nie jest to dużym problemem  ponieważ awarie zazwyczaj można szybko zdiagnozować.Atutem jednostki  jest bezproblemowy serwis oraz dostępność części co przekłada się na niskie koszty ewentualnych napraw. Przy większych przebiegach daje o sobie znać koło dwumasowe,w przypadku jego awarii można je zastąpić kołem jednomasowym. Po stronie minusów należy zapisać przeciętną kulturę pracy oraz wyczuwalną turbodziure.Reasumując, silniki 1.9 JTD mają więcej plusów a niżeli minusów,przede wszystkim są trwałe,mało palą ich serwis nie jest problemem a dostępność części jest zadowalająca.

Silnik 1.9JTD o mocy 115KM z maksymalnym momentem obrotowym 255Nm przy 2000 obr/min.

Silnik 1.9JTD o mocy 110KM z maksymalnym momentem obrotowym 200Nm przy 1500 obr/min.

Silnik 1.9JTD o mocy 105KM z maksymalnym momentem obrotowym 200Nm przy 1500 obr/min.

Silnik 1.9JTD o mocy 100KM z maksymalnym momentem obrotowym 200Nm przy 1500 obr/min.

Silnik 1.9JTD o mocy 80/85KM z maksymalnym momentem obrotowym 196Nm przy 1500 obr/min.

Zalety:
trwała jednostka napędowa
trwały układ wtryskowy
trwałe turbosprężarka
niskie spalanie
stosunkowo tani serwis
dostępność zamienników

Wady:
awarie koła dwumasowego
awarie przepływomierza
awarie zaworu EGR

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 468

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 79
Średnia (głosów 23):
(8.94)
Trwałość
 9/10
Utrzymanie
 8.26/10
Dynamika
 9.57/10

Głosy według opinii:

230

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Mateusz 12.05.2018
Średnia:
(8.00)
Tak
"1.9 JTD 115/80KM. Miałem już autko z wersją 80KM. Teraz posiadam wersję 115KM. Moim zdaniem bezkonkurencyjna jednostka napędowa (sporo aut przewinęło się przez moje ręce). Trwałe turbo, trwały układ wtryskowy. Do specyficznych awarii tego silnika należy zaliczyć czujnik położenia wału korbowego, jednak oryginalna część zamienna marki Bosch kosztuje w granicach 80-90zł więc uważam że nie jest to kosztowna awaria. Specyficzny klekot dla tego silnika do którego należy się przyzwyczaić. Moim zdaniem godny uwagi. Polecam!"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Stilo 115/80KM Rok / Przebieg: 2002 Śr. spalanie: 5.2
Zbigniew 27.07.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
"Witam. Potwierdzam,że silnik JTD jest rewelacyjny. Posiadam Lncię Librę ,ma ponad 500tyś km. przebiegu i od wymiany do wymiany ,nie bierze grama oleju. Na trasie przy spokojnej jeździe pali 5,3-5,5 litra oleju napędowego a po mieście 8-9. Silnik 2.4 jtd 135 KM. ,,ZERO ,, awarii. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 135 Rok / Przebieg: 2000 /510 tyś Śr. spalanie: 6.5
EnsO 20.07.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik rewelacyjny !! Ekonomiczny a zarazem z potencjałem.Koszty utrzymania całkiem niskie,minusem koło dwumasowe i problemy z egr. Na te wszystkie mankamenty mozna znalezdz rozwiazanie. Polecam kupic autko tansze a reszte przeznaczyc na zrobienie egr,dwumasy,korekte mapy. a Autko spokojnie objedzie punto hgt 130km przy czym mamy ta mozliwość zejsc poniżej 4 w trasie :) technologia JTD wyprzedza tdi o 10 lat :)"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Punto mk2/80-120km Rok / Przebieg: 2000/230tys Śr. spalanie: 5
skull 13.10.2016
Średnia:
(10.00)
Tak
"bardzo dobry !"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: stilo Rok / Przebieg: 2000 Śr. spalanie: 6
marek 20.11.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"Używam trzy takie silniki w Punto II 1,9 JTD 100 KM przebieg 295 tys ,Fiat Stilo 1,9 JTD 115 KM przebieg 300 tys no i Fiat Croma 1,9 150 KM po tuningu na 180 KM przebieg 180 tys wszystkie trzy są super. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Stilo Punto Croma

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.6 MultiJet II 120KM DPF21.05.2018

Świetny silnik bardzo ekonomiczny,sprawdza się dobrze w mieście jak i na trasie.Dobra elastyczność pozwala na jazdę na wysokim bi

Polecam

9.67

Silnik 1.9 TDI 130KM20.05.2018

Miałem takowy samochód i muszę przyznać, że to bardzo trwała jednostka, szczególną bolączką są zawory EGR!!! aż tak szybko

Polecam

7.35

Silnik 2.0 CDTi20.05.2018

Uważam, że jak na diesla to bardzo udana jednostka silnikowa. Oczywiście DPF. EGR, TURBOSPRĘŻARKA, DWUMASA, bądź klapy w kolekto

Polecam

7.37

Silnik 2.0 HDI 163KM FAP19.05.2018

Najlepszy jak mogłem wybrać do tego auta ,próbowałem wersję 140KM było OK ale tu mam nadmiar mocy przy prawie identycznym spalani

Polecam

9.83

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów