Silnik 1.6 MZ-CDWyświetleń: 15523

Silników MZR-CD używa:

Mazda
Silnik 1.6 MZ-CD

Silnik 1.6 CD występuje w modelu Mazda 2 oraz Mazda 3. Generuje moc 90KM 109KM. Silnik został całkowicie opracowany przez francuski koncern PSA przy współpracy inżynierów Forda. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Bezspornie ich największa zaletą jest możliwość stosunkowo taniej regeneracji. Słabsza wersja 90 konna w większości  występuje bez koła dwumasowego współpracuje z turbosprężarka o stałej geometrii łopatek. Silniki o mocach powyżej 109KM posiadają koło dwumasowe oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek,co przekłada się na dynamikę, przyspieszenie oraz wyższą kulturę pracy. W celu przestrzegania rygorystycznych norm czystości spalin nowsze silniki kooperują z problematycznym filtrem cząstek stałych. Element awaryjny zwłaszcza w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania cząstkami sadzy i w efekcie spadku mocy silnika i podniesieniu się poziomu oleju oraz uszkodzenia wtrysków. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3-4 tys. zł (usunięcie około 1000zł-niestety nie jest to zgodne z normami oraz prawem!!!). Aby przedłużyć żywotność jednostki wysokoprężnej należy stosować się do zaleceń producenta odnośnie rodzaju oleju silnikowego oraz przestrzeganiu terminowej wymiany filtrów. Kierowcy chwalą sobie jednostkę za bardzo dobrą dynamikę, niskie poziomy spalania, a przede wszystkim bezawaryjność.W opinii kierowców silnik 1.6 TDCI o mocy  jest jednostką  udaną . Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw w wersjach 109KM  filtra cząstek stałych,koła dwumasowego oraz turbiny o zmiennej geometrii łopatek.

Zalety:
trwała jednostka napędowa
Niskie spalanie
możliwa regeneracja wtrysków
ceny oraz dostępność części

Wady:
wadliwy filtr cząstek stałych wersja 109KM
zatykające się sitko przewodu smarowania turbiny
lejące wtryski -wina podkładek
awarie EGR oraz przepływomierza
awarie turbiny

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w wersajch 109KM

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 180.000-240.000 km lub 10 Lat

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w mocniejszych wersjach 109KM

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach 109KM

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch-możliwość regeneracji

Info Serwis

 Silnik 1.6 CD 90KM

Silniki po 2008r mogą posiadać koło dwumasowe !!!

 Silniki po 2010r mogą posiadać  DPF!!!

Uwaga na sitko w przewodzie smarowania turbiny!!!

Zalecane jest przy okazji wymiany oleju jego czyszczenie .Niektórzy mechanicy usuwają całkowicie,należy się jednak zastanowić bo konsekwencją mogą kosztowne  do turbiny mogą dostać się nieczystości.Nowy przewód bez problemu można zakupić w serwisie Forda za kwotę około 200zł


Silnik 1.6 CD 109KM

Posiada !!!

Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek Garretta

wystepuje Koło dwumasowe

Filtr cząstek stałych DPF

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 27

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 13
Średnia (głosów 6):
(8.67)
Trwałość
 8.5/10
Utrzymanie
 8.5/10
Dynamika
 9/10

Głosy według opinii:

51

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Andrzej 07.09.2016
Średnia:
(5.33)
Nie
"Mam ten silnik w Mażdzie 3. Jeżdżę 6 lat, a samochód ma 11 lat. W czasie tych 6 lat nic w samochodzie mi się nie psuło... oprócz tego silnika. Silnik psuje się regularnie. A to sprzęgiełko na kole zamachowym, a to wtryski, a to zawór EGR, a to turbina, a teraz stoi w warsztacie i nie mogą dojść, co się dzieje. Po prostu raz pali a raz nie i nie wiadomo dlaczego. Krąży opinia, że francuskie silniki są najgorsze. Teraz jestem w stanie w to uwierzyć.Ma dwie zalety - niskie spalanie i dynamika. Ale oszczędności na spalaniu musimy wydać na naprawy, więc się nie opłaca."
Trwałość
 (2/10)
Utrzymanie
 (6/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Mazda 3 1.6 MZ-CD/109KM Rok / Przebieg: 2005/230000 Śr. spalanie: 5l/100
Paweł 02.12.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"niskie spalanie,brak awarii,dobra dynamika,tani w utrzymaniu, tylko tankowanie ON .Silnik godny polecenia zrobiłem osobiście 80 tyś i nigdy nic nie było grzebane przy nim ."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Mazda 3 1.6 109KM 2008r 190tys
Rafał 16.05.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik dobry,bardzo dynamiczny a przy tym mało pali,mój posiada Filtr ale na razie nic się nie dzieje,może dla tego że dużo jeżdżę po trasie (168 tys ). Jeżeli mowa o samym silniku to nie sprawia problemów,turbo oraz wtryski w dobrej formie.Spalanie miasto 6L trasa 4.5L dla mnie Ok i co ważne tani w utrzymaniu ."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Mazda 3 1.6CD 109KM 2009r 168 tyś
Tomek 09.02.2014
Średnia:
(9.33)
Tak
"Mam go w Mazdzie 2 jestem bardzo zadowolony ,silnik dynamiczny , mało pali nie sprawia żadnych problemów . Moja wersja 90 KM bez filtra DPF i koła dwumsowego to jego duży atut .Spalanie miasto 5.7 L a trasa nawet po niżej 4 L ."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Mazda 2 1.6 CD90 KM 145 tyś
Bartek 11.01.2014
Średnia:
(8.33)
Tak
"Mazda 3 od nowości przejechane 89 tys żadnych problemów ,silnik dynamiczny ,niskie spalanie ,uważam że lepszy do miasta niż na trasę .Maiłem taki silnik w Focusie i dlatego się zdecydowałem bo mało pali ,jest bezawaryjny ,duża dostępność części na rynku .Serwis w ASO jest drogi zrobiłem dwa a teraz wymieniam olej i filtry u mechanika ,wchodzi bardzo mało oleju 3.8 L wiec piątka wystarcza w zupełności ,rozrząd dopiero wymieniamy po 240 tyś !!!!"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Mazda 3 2010 r 1.6 CD 90 KM 89 tyś
Grzesiek 30.10.2013
Średnia:
(9.00)
Tak
"To popularny silnik ,więc problemów większych nie ma ,ja osobiście zrobiłem 70 tyś km i żadnych problemów .bardzo dynamiczny 109KM ,spalanie bardzo niskie można nawet zejść do poziomu 3.6 L metodą starego dziadka męczące ale się da ,normalnie przy spokojnej jeździe nie problem zejść po niżej 5L .Niestety mam filtr cząstek stałych i już raz miałem tryb awaryjny ,czeka mnie jego usunięcie bo nowy to chory koszt .Ogólnie silnik bardzo udany bez większych problemów -u mnie jest niestety filtr i to jego największy mankament .Polecam "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Mazda 3 178 tyś km rok 2006

Kod antyspamowy
Odśwież

Najnowsze opinie

Silnik 1.9 TD24.03.2017

Super silnik ale błędnie opisany na tej stronie. Silnik posiada 90 koni.

Polecam

8.33

Silnik 1.1 CRDI23.03.2017

Jak na tak mały silniczek to dynamika w miarę dobra.Moim zdaniem nie ustępuje on europejskim konstrukcjom w tej pojemności.Przebieg

Polecam

8.83

Silnik 2.0 TDCI/Ford23.03.2017

Wkradł się błąd. Rocznik 2007 oczywiście.

Polecam

6.39

Poradnik techniczny Diesla

EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.