Silnik 1.9 dCi 120KM F9Q ('01-'06) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 91882

Silników używa:

dCi
Silnik 1.9 dCi 120KM F9Q ('01-'06)

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 120.000 km

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Brak.

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Ilość oleju: 4.8 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po: 30.000km lub 2 lata /zalecana co 15.000km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Wymiana oleju zalecana przez serwis to 30tys/km- niestety to okres zbyt długi dla tej jednostki,propozycja na wydłużenie żywotności silnika to maksymalnie 15tys/km.

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 DCI/120KM występuje w samochodach marki Renault oraz Nissan.  Silnik ten był głównie montowany w modelu Renault Laguna ,Scenic,Megane,Grand Vitara z oznaczeniem (F9Q). Posiada system wtrysku bezpośredniego Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz łatwa regeneracja. Silnik współpracuje z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Oba elementy poprawiają dynamikę oraz kulturę pracy jednostki napędowej. Z drugiej jednak strony w przypadku awarii czeka nas kosztowna naprawa. W opinii kierowców silnik 1.9 DCI o mocy 120KM cieszy się złą opinią. Model Laguna, która posiadała ten motor miała nieformalny tytuł królowej lawet ze względu na częstotliwość oraz mnogość awarii. Najczęstszych awarii dostarczały turbosprężarki, których żywotność często nie dobiegała nawet do 100 tys. kilometrów. Układ wtryskowy również nie należał do trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości. Innymi dolegliwościami trapiącymi pojazdy z tym silnikiem dotyczyły zaworu recyrkulacji spalin EGR. Zdarzają się poważniejsze usterki silnika Podatne na usterki były także korbowody . Na szczęście inżynierowe koncernu wprowadzając na rynek liftingowy model Renault Laguna skonstruowali jednostkę 130 konną wolną od problemów trapiących poprzednika.

 

Zalety:
dobra dynamika
niskie poziomy spalania
zadowalająca kultura pracy

Wady:
jednostka często awaryjna
mało trwały układ wtryskowy
ścieranie się panewek na wale korbowym
awarie turbosprężarki,
awarie egr-u

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 218

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 70
Średnia (głosów 36):
(7.72)
Trwałość
 7.33/10
Utrzymanie
 7.61/10
Dynamika
 8.22/10

Głosy według opinii:

2511

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Damian 26.05.2018
Średnia:
(8.67)
Tak
"Polecam, każdy narzeka na silnik i padające panewki, fakt producent źle zrobił każąc robić przegląd olejów co 30 tys, ponieważ silnik pada, aczkolwiek jak będzie się systematycznie wykonywać co 10 tys, i stosować oleju longlife, to auto nigdy się nie posypie zrobiłem nim już 50 tys km, i ma na liczniku 300 tys, jedynie co zrobiłem to wymieniłem dwumase, i koniec auto spisuje się wyśmienicie"
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 1,9 DCI 120 km Rok / Przebieg: 300000 Śr. spalanie: 7.5
Sebastian 06.02.2018
Średnia:
(9.33)
Tak
"Już druga lagunka z silnikiem F9Q i sietnie sie sprawuje olej co max12tys i bez problemow tysiace km za nami i pewnie przed nami. polecam goraco."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Laguna 2 grandtur 120 Rok / Przebieg: 2001 Śr. spalanie: 7.5
Bartek 03.01.2018
Średnia:
(7.33)
Tak
"Serdecznie polecam autko jak i silnik pamietajcie jak dbacie tak macie... dotyczy to kazdego auta"
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Laguna 2/120km Rok / Przebieg: 2005/330000 Śr. spalanie: 7.5
Piotr 15.04.2017
Średnia:
(7.67)
Tak
"Największą wadą silnika jest smarowanie, a właściwie pompa oleju i jej napęd, u mnie przez rozciągnięty łancuszek pompy i zużytą pompe poszła turbina, oprócz tego i drobnych napraw zawieszenia to nie musiałem nic przy samochodzie robic, mocy mogło by być tak 10-20km wiecej, ale z 120km przy samochodzie ważącym 1500kg też daje rade, przyjemnie się jeździ. pozdrawiam"
Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Laguna /120km Rok / Przebieg: 2004/325tys Śr. spalanie: 6.3
siarra 04.02.2017
Średnia:
(8.00)
Tak
"ja śmigam 1.9 dci w kombi już 7 lat. i jestem mega zadowolony !. btw: wcześniej też miałem megankę :-) . generalnie nic oprócz wymiany części eksploatacyjnych nie robię. mało pali, duży wóz - przewoziłem krokwie 3 metrowe :-). Znajomy mechanik u którego ją serwisuję zawsze mi mówi że mam fart z tym samochodem :-) ... teraz rozglądam sie za nowszym samochodem, oczywiście kombi w dieslu ...ale czy warto wydawać kasę ? ... sam nie wiem ..."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: 120 KM Rok / Przebieg: 255.000 Śr. spalanie: 6.5

Wybierz silnik i dodaj opinię

Rodzina silników 1.5 dCi (od 2001)
Silniki 1.5 dCi z systemem Energy Smart Managment (od 2014)
Silniki 1.5 dCi z FAP stosowane od roku 2010
Silniki 1.5 dCi stosowane w latach 2005-2012
Silniki 1.5 dCi stosowane w latach 2001-2005
Silniki 1.6 dCi z systemem Energy Smart Managment (od 2011)
Silniki 1.9 dCi (1997-2012)
Silniki 2.0 dCi (od 2005)
Silniki 2.2 dCi (2001-2009)
Silniki 3.0 DCi (2002-2012)
Silniki montowane w samochodach użytkowych
Pozostałe silniki

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.1 CDI OM651 170/204KM15.10.2018

W212 po lifcie ( ostatni model W212), data produkcji 2014.01. , silnik om 651.924 , skrzynia aut. 7G Tronic plus Przebieg 310 000,0 km

Polecam

9.59

Silnik 2.0 e-HDi 150KM DW10CTED415.10.2018

Uwaga! na łuszczace sie pompy wtryskowe, aby temu czesciowo zapobiec trzeba lac dodatki smarujace do paliwa: Archoil AR6900 D-Max , ja

Polecam

9.17

Silnik 2.0 TDCI 150KM DPF (PSA)15.10.2018

Ten silnik ma pewna wade: luszczaca sie pompa wtryskowa, należy ja wymieniac co ok 120tys km i lac dodatki do paliwa smarujace cały u

Polecam

7.00

Silnik 1.9 D 68/71KM XUD9A14.10.2018

silnik całkowicie niezniszczalny, wystarczy tylko wymieniac olej filtr i pasek rozrzadu i jest wieczny

Polecam

8.00

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.