Silnik 1.6 HDI 16V 109KM DV6TED4

Silnik 1.6 HDI 16V 109KM DV6TED4Wyświetleń: 158195

Silników używa:

HDI
Silnik 1.6 HDI 16V 109KM DV6TED4

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 240.000 km lub 10 Lat

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Ilość oleju: 3.8 L, typ oleju: Total 5W30, wymiana po: 20.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silnik 1.6HDI 109KM z Fap - Trzeba pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys)

Zdarzają się  auto z tym silnikiem które nie są wyposażone w FAP !!!

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 HDI/FAP  generują moc 110 KM /DV6 o oznaczeniu (9HZ, 9HY). Konstrukcja francuskiego koncernu PSA zaprojektowana wspólnie z inżynierami Forda,miał szerokie zastosowanie w samochodach Citroen,Peugeot,Ford,Mazda,Volvo oraz BMW Mini Moris.Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek firmy Garett oraz Filtrem Cząstek Stałych -FAP !!!.Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów oraz spełniaj rygorystyczne normy spalin EURO 4, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych FAP ponieważ nie wszystkie modele były seryjnie wyposażone FAP.Zdarzają się odmiany bez filtra zwłaszcza produkowane na rynek wschodni ale nie tylko.Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika jak również może dojść do niebezpiecznego podniesienia się poziomu oleju !!! Odpowiada za to nie spalone paliwo które dostaje się do oleju co skutkuje poważnymi awariami w konsekwencji zatarciem silnika.Musimy również pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys) co 120 tys,jest potrzebny do wypalania sadzy zbierającej się w filtrze.Nie wszyscy wiedzą że płyn jest automatycznie pobierany i mieszany z paliwem w tym celu zalecane jest tankowanie paliwa  nie mniej niż około 20 l.Po każdorazowym zatankowaniu jest przeliczana dawka na pobranie płynu. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 HDI o mocy 110KM jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw oraz problematyczny filtr cząstek stałych.

Zalety:
niskie poziomy spalania
bardzo dobra dynamika
zadowalająca kultura pracy
wtryski podlegają regeneracji
trwała jednostka napędowa

Wady:
Problematyczny osprzęt
awaryjny filtr-FAP
koło dwumasowe
szwankująca elektronika
wysokie koszty serwisu

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 305

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 153
Średnia (głosów 26):
(7.47)
Trwałość
 7.5/10
Utrzymanie
 7.38/10
Dynamika
 7.54/10

Głosy według opinii:

197

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Karol 17.08.2018
Średnia:
(8.67)
Tak
"Polecam. Kupiłem jako trzylatka sprowadzony z Francji, wersja z miechami - wymieniane dwa razy. Jak ktoś kupił z przebiegiem 220 tysięcy i po 5 tysiącach wszystko mu padło to zastanów się ile faktycznie było przejechane... Przebieg w moim aucie 339 tysięcy, z silnikiem nic się nie dzieje. Jeden wtryskiwacz nieco odbiega od reszty ale mieści się w tolerancji. Olej Valvoline ENV C2 5w30, filtry Purflux/Knecht wymiana co 10 tys. km, paliwa co drugą wymianę oleju, tak tak, nie ma co żałować. Paliwo tyko na sprawdzonych stacjach a nie u wujka Zenka za stodołą czy zlane z ciągników... Eolys do FAP dolewałem 2 razy. FAP Oryginalny, podobnie jak koło dwumasowe i turbina. Sitko z przewodu smarowania turbiny wyrzucone. Z autem nic się nie dzieje mimo obiegowych opinii o awaryjności "zrobotyzowanej" skrzyni MCP. Silnik nieco słaby do 7 - osobowego auta ale za to spalanie super. Auto jak i silnik nie nadają się do dynamicznej jazdy a skrzynia jest ospała. Jak dbasz tak masz i oczywiście pewny przebieg. Ceny części akceptowalne, silnik montowany w Volvo, Ford więc z serwisowaniem nie ma żadnego problemu. Niech ktoś nie pisze bzdur, jak nie pasuje weźcie TDi - powodzenia. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: C4GP Rok / Przebieg: 2008/339 tys Śr. spalanie: 6.5
Eda 16.08.2018
Średnia:
(8.00)
Tak
"Witam Mam ten motor w 307 kombi. Fabrycznie trochę słaby jak na 1500kg masy pojazdu, ale sprawę rozwiązało wgranie mapy 130 KM. Trzeba uważać na turbinę, a właściwie na jej smarowanie, silnik gaszony po 60 sekundach a nie od razu, wymiana oleju co 10000 km, a co 100 tysięcy wąż od smarowania trzeba tylko wywalić z niego takie dwa sitka. Dwumas wywalił poprzedni właściciel, także mam z głowy. Jeśli leje się dobrej jakości paliwo i dba o smarowanie turbo - silnik jest bezobsługowy. Średnie spalanie jakie mi pokazuje przy 50/50% miasto/trasa to 5.5 litra a więc wynik bardzo dobry. POLECAM! "
Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: 307/109KM Rok / Przebieg: 2006/189000 Śr. spalanie: 5.5
29.12.2017
Średnia:
(0.00)
Nie
"16hdi 110 berlingo 2009 .auto jak kupiłem miało220 tys . Po 5 tys padł egr przy przebiegu 230000 przekreciła sie panewka i padł dwumas koszt naprawy 6 tys dziekuje"
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: berlingo Rok / Przebieg: 2009 Śr. spalanie: 6.3
Paweł 05.10.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
"Jak najbardziej Polecam. Ja użytkuje ten silnik od 2 lat, płyn do FAP 570 zł cały z nerką w serwisie, a nie 3 tyś haha może kiedyś tak było ale to chyba w 06 roku silnik bajka zero ubytku oleju nie ma wogóle problemów. Oczywiście kwestią pociechy z autka każdego to faktyczny przebieg i użytkowanie auta, Pamiętajmy że za psie pieniądze nie kupimy serwisowanej i zadbanej perełki. dotyczy się to każdego rodzaju auta. Ja 1,6 polecam napewno nie ma się czego bać jeśli się z nim nie miało nic do czynienia. HDI to najbardziej udana jednostka diesla nieustępująca 1,9 tdi bezawaryjnością więc samo to mówi za siebie! "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 1,6 / 110 Rok / Przebieg: 172000 Śr. spalanie: 5.3
Mariusz 01.08.2017
Średnia:
(9.00)
Tak
"Na początek do tego co mu padła turbina: człowieku 1,6 thp to jest turbobenzyna!!! Silnik zapożyczony z BMW - beznadziejny motor, kłopoty z układem rozrządu, kłopoty z mapą silnika... nie porównuj tego złomu do silników HDi. Do pozostałych dwóch co odradzają: nauczcie się jeździć dieslem, oraz przyjmijcie do wiadomości, że trzeba silniki serwisować! Wymieniać olej, wymieniać filtr oleju, wymieniać filtr powietrza, bo to płuca auta i wreszcie nie żałować kasy i wymienić filtr paliwa! Wiem, że drogi, ale trzeba, chyba, że wolicie regenerować wtryski. Teraz coś do innych: To moje 3 auto z tym silnikiem, dwie wersje 109 KM i jedna 112 KM z żadnym nie miałem problemów. W dwóch wymieniałem worek z płynem Eolys, koszt w AS odpowiednio 780 zł oraz 1150 zł bowiem wymieniono jeszcze przewód doprowadzający ów dodatek do FAP. Spokój na kolejne 100 tys. km. Idźmy dalej, aby ten dodatek wystarczył na jak najdłużej trzeba lać paliwo zawsze do pełna. Bez względu na to ile nalejemy układ dodaje zawsze tyle samo Eolysa. FAP wypala się różnie, ważne, że wypala się nawet na postoju w korku - nie snuć wyssanych z palca teorii, że trzeba gnać na autostradzie na 3 biegu wysokie obroty i wtedy się wypala - bzdura totalna a w zależności od trasy: miasto co 200-300km. Trasa 300-500 km, przed zakupem warto sprawdzić, kiedy było ostatnie wypalanie oraz jaki jest stopień nasycenia FAP. A nie kupić i za pół roku narzekać i zemścić jakie to badziewie HDi. Ja śmiało polecam, silnik żywotny, choć nie tak żywotny jak 2,0 HDi 136 KM, przy odpowiednim serwisowaniu odpłaci się bezawaryjną i pewną eksploatacją. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: C4P MCP Rok / Przebieg: 190000 Śr. spalanie: 7

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.9 DI21.08.2018

Jednostka wyliczona przez reno na maks 150tysiecy i na żyletki. Dwumas. Jego trwalosc i lagodzenie drgan skretnych jest tylko teoretyc

Odradzam

7.29

Silnik 1.9 dCi 130KM FAP ('05-'11)20.08.2018

Kupiłem auto z przebiegiem 49 tysięcy km sprzedałem z przebiegiem 201 tys. Choć było ciężko bo ludzie jak widzą 2 z przodu to k

Polecam

9.26

Silnik 2.0 HDI 16V 136KM DW10BTED420.08.2018

Rychu, jak kupiłeś padlinę to do kogo masz pretensje? Polecam jak najbardziej, pamiętać trzeba o serwisie odpowiednim oraz dobrej

Polecam

9.02

Silnik 1.5 TDCI 105KM Econetic20.08.2018

Jeździłem Foką z takim silnikiem w Belgii przez pół roku potwierdzam niebywale oszczędny na trasie do 80km/h spokojnie schodzimy

Polecam

10.00

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.