Silnik 1.6 HDI 110KMWyświetleń: 151519

Silników używa:

HDI
Silnik 1.6 HDI 110KM

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 240.000 km lub 10 Lat

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Ilość oleju: 3.8 L, typ oleju: Total 5W30, wymiana po: 20.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silnik 1.6HDI 109KM z Fap - Trzeba pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys)

Zdarzają się  auto z tym silnikiem które nie są wyposażone w FAP !!!

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 HDI/FAP  generują moc 110 KM /DV6 o oznaczeniu (9HZ, 9HY). Konstrukcja francuskiego koncernu PSA zaprojektowana wspólnie z inżynierami Forda,miał szerokie zastosowanie w samochodach Citroen,Peugeot,Ford,Mazda,Volvo oraz BMW Mini Moris.Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek firmy Garett oraz Filtrem Cząstek Stałych -FAP !!!.Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów oraz spełniaj rygorystyczne normy spalin EURO 4, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych FAP ponieważ nie wszystkie modele były seryjnie wyposażone FAP.Zdarzają się odmiany bez filtra zwłaszcza produkowane na rynek wschodni ale nie tylko.Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika jak również może dojść do niebezpiecznego podniesienia się poziomu oleju !!! Odpowiada za to nie spalone paliwo które dostaje się do oleju co skutkuje poważnymi awariami w konsekwencji zatarciem silnika.Musimy również pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys) co 120 tys,jest potrzebny do wypalania sadzy zbierającej się w filtrze.Nie wszyscy wiedzą że płyn jest automatycznie pobierany i mieszany z paliwem w tym celu zalecane jest tankowanie paliwa  nie mniej niż około 20 l.Po każdorazowym zatankowaniu jest przeliczana dawka na pobranie płynu. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 HDI o mocy 110KM jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw oraz problematyczny filtr cząstek stałych.

Zalety:
niskie poziomy spalania
bardzo dobra dynamika
zadowalająca kultura pracy
wtryski podlegają regeneracji
trwała jednostka napędowa

Wady:
Problematyczny osprzęt
awaryjny filtr-FAP
koło dwumasowe
szwankująca elektronika
wysokie koszty serwisu

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 299

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 149
Średnia (głosów 24):
(7.4)
Trwałość
 7.42/10
Utrzymanie
 7.17/10
Dynamika
 7.63/10

Głosy według opinii:

177

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

29.12.2017
Średnia:
(0.00)
Nie
"16hdi 110 berlingo 2009 .auto jak kupiłem miało220 tys . Po 5 tys padł egr przy przebiegu 230000 przekreciła sie panewka i padł dwumas koszt naprawy 6 tys dziekuje"
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: berlingo Rok / Przebieg: 2009 Śr. spalanie: 6.3
Paweł 05.10.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
"Jak najbardziej Polecam. Ja użytkuje ten silnik od 2 lat, płyn do FAP 570 zł cały z nerką w serwisie, a nie 3 tyś haha może kiedyś tak było ale to chyba w 06 roku silnik bajka zero ubytku oleju nie ma wogóle problemów. Oczywiście kwestią pociechy z autka każdego to faktyczny przebieg i użytkowanie auta, Pamiętajmy że za psie pieniądze nie kupimy serwisowanej i zadbanej perełki. dotyczy się to każdego rodzaju auta. Ja 1,6 polecam napewno nie ma się czego bać jeśli się z nim nie miało nic do czynienia. HDI to najbardziej udana jednostka diesla nieustępująca 1,9 tdi bezawaryjnością więc samo to mówi za siebie! "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 1,6 / 110 Rok / Przebieg: 172000 Śr. spalanie: 5.3
Mariusz 01.08.2017
Średnia:
(9.00)
Tak
"Na początek do tego co mu padła turbina: człowieku 1,6 thp to jest turbobenzyna!!! Silnik zapożyczony z BMW - beznadziejny motor, kłopoty z układem rozrządu, kłopoty z mapą silnika... nie porównuj tego złomu do silników HDi. Do pozostałych dwóch co odradzają: nauczcie się jeździć dieslem, oraz przyjmijcie do wiadomości, że trzeba silniki serwisować! Wymieniać olej, wymieniać filtr oleju, wymieniać filtr powietrza, bo to płuca auta i wreszcie nie żałować kasy i wymienić filtr paliwa! Wiem, że drogi, ale trzeba, chyba, że wolicie regenerować wtryski. Teraz coś do innych: To moje 3 auto z tym silnikiem, dwie wersje 109 KM i jedna 112 KM z żadnym nie miałem problemów. W dwóch wymieniałem worek z płynem Eolys, koszt w AS odpowiednio 780 zł oraz 1150 zł bowiem wymieniono jeszcze przewód doprowadzający ów dodatek do FAP. Spokój na kolejne 100 tys. km. Idźmy dalej, aby ten dodatek wystarczył na jak najdłużej trzeba lać paliwo zawsze do pełna. Bez względu na to ile nalejemy układ dodaje zawsze tyle samo Eolysa. FAP wypala się różnie, ważne, że wypala się nawet na postoju w korku - nie snuć wyssanych z palca teorii, że trzeba gnać na autostradzie na 3 biegu wysokie obroty i wtedy się wypala - bzdura totalna a w zależności od trasy: miasto co 200-300km. Trasa 300-500 km, przed zakupem warto sprawdzić, kiedy było ostatnie wypalanie oraz jaki jest stopień nasycenia FAP. A nie kupić i za pół roku narzekać i zemścić jakie to badziewie HDi. Ja śmiało polecam, silnik żywotny, choć nie tak żywotny jak 2,0 HDi 136 KM, przy odpowiednim serwisowaniu odpłaci się bezawaryjną i pewną eksploatacją. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: C4P MCP Rok / Przebieg: 190000 Śr. spalanie: 7
Daniel 30.06.2017
Średnia:
(8.33)
Tak
"Bez wahania kupię auto z tym silnikiem po raz kolejny, do tej pory Citroen C4 grand picasso do tego auta ciut za słaby (męczył sie przy prędkościach powyżej 140 a najlepiej jak sie jechało do 120) ale bez problemu się nadaje jeśli potrafimy opanować emocje i jeździć spokojnie bardzo spokojnie max spalanie w mieście gdzie był głównie używany to 7 litrów przy żyłowaniu go z włączona klimatyzacja, tak średni po mieście realnie wychodziło ok 6.5 z dystrybutora w trasie max 6.2 do 160 w 4 osoby i bagaż, rekord to 4.2 przy oszczędnej jezdzie w dwie dorosłe osoby i dziecko plus niewielki bagaż, wózek itp. przy normalnej jezdzie 90% trasa po Polsce latem z klimą do max 110 w porywach 120 w 6 osób i full bagaż upchany gdzie sie da to 5.6L/100 km. nigdy żadnych problemów mimo że za specjalnie o niego nie dbałem jeśli chodzi o eksploatacje głownie w mieście i jakość paliwa tzn paliwo lałęm tanie temu silnikowi to bez różnicy co lejesz, po zatankowaniu do pełna od rezerwy Vpower diesel na szelu nie odczułem żadnej róznicy w spalaniu czy mocy było to wyrzucenie pieniędzy w błoto więc lałem zwykłą ropę i było ok. olej 10w40 ( niby powinien być specjalny pełen syntetyk do fap/dpf) plus wszystkie filtry wymiana co 10 tyś i ani kilometra więcej, turbo, wtryski bez problemu mimo przebiegu ponad 300 tys FAP czasem dawał o sobie znać początkowo silnik lekko przerywał od czasu do czasu jakby sie dławił wystarczyło niezwłocznie jechać po za miasto w krótką trasę ok 50 km i po problemie, jeśli to olałęm z jakiegoś powodu wyskakiwał komunikat DEPOLUTION SYSTEM FAULT silnik głośniej pracował, miał mniej mocy i więcej spalał, trzeba było jechać w trasę co najmniej 100 km a najlepiej więcej aby sie dopalił filtr. Kolejne auto to VOLVO V50 auto lżejsze przez co 140 i więcej to nie męczarnia, lepiej przyśpieszał, ogólnie pasuje do tego autka, spalanie na tym samym poziomie co w C4 a mogło by się wydawać ze powinno być ciut niższe. SUPER SILNIK POLECAM dla spokojnych kierowców ceniących sobie ekonomie pod każda postacią od spalania do niskich kosztów ekspoatacji. Średnie spalane według komputera (jest bardzo dokładny) na odcinku 10tys km 80% miasto to 6.4 l/100 kolegi zwykła mała C4 70% trasa (70 km dziennie) średnio na 10 tyś 5.5L/100 Citroeny skrzynie MCP 6B, VOLVO manual 5b. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (5/10)
Model / Moc: C4 picasso/ V50 Rok / Przebieg: 2007 Śr. spalanie: 6.4 na 10 tys km
Tomek 09.02.2017
Średnia:
(4.33)
Nie
"No coż uczucia są mieszane mam drugie auto z tym silnikiem poprzednie to był c-max troszke starsza konstrukcja ale bez zarzutu po przebiegu 330 tyś jeezdzi dalej bo kupił ode mnie znajomy nie narzeka.Teraz mam berlingo powiem tak przy przebiegu 140000 rozwalilo mi rozrząd jeszcze nie wiem ile mnie będzie kosztować naprawa bo auto u mechanika, oczywiście nie serwis bo mają mnie w dupie bo auto jest po gwarancji , a auto było u nich na przegladzie kompletnym przy przebiegu 120 000 i powiedzieli ze rozrzad ma byc zrobiony po 180000 tys jezeli chodzi o dpf tragedia zeby sie dopalil musi byc ciaglej jazdy kolo 90 kilometrow i obroty powyzej 2 tyś bo inaczej sie nie dopali ja mam przy tym przebiegu juz go do wymiany razem z plynem wiec jak ktos nie jezdzi w trasy to nawet sie nie zastanawiajcie!!!! A w trase tez nie za bardzo bo skrzynia 5 i maks predkosc to 140 bo potem buda sie chusta!"
Trwałość
 (4/10)
Utrzymanie
 (4/10)
Dynamika
 (5/10)
Model / Moc: berlingo/110 Rok / Przebieg: 2010/140000 Śr. spalanie: 7

Zobacz odmiany tego silnika

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.6 CRDI 115KM26.05.2018

Silnik 1,6 CRDi 115 KM w Kia Cerato. Bardzo udany silnik-cichutki-do 120 km/godz. mozna normalnie rozmawiać. Bardzo elastyczny i swie

Polecam

9.19

Silnik 1.9 dCi/120KM26.05.2018

Polecam, każdy narzeka na silnik i padające panewki, fakt producent źle zrobił każąc robić przegląd olejów co 30 tys, poniewa

Polecam

7.46

Silnik 2.2 MZR-CD 150KM23.05.2018

Ma ten silnik w Madzi3 z 2010 roku obecnie przebieg 143tys jak kupowałem było 95tys od tego momentu jestem usatysfakcjonowany.Przy au

Polecam

10.00

Silnik 1.6 MultiJet II 120KM DPF21.05.2018

Świetny silnik bardzo ekonomiczny,sprawdza się dobrze w mieście jak i na trasie.Dobra elastyczność pozwala na jazdę na wysokim bi

Polecam

9.67

Poradnik techniczny Diesla

EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.