Silnik 1.9 dCi 130KM F9Q FAP ('05-'11) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 111139

Silników używa:

dCi
Silnik 1.9 dCi 130KM F9Q FAP ('05-'11)

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 160.000 km

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Ilość oleju: 4.8 L, typ oleju: Elf Evolution Full-Tech FE 5W30, wymiana po: 30.000km lub 2 lata / zalecana co 15.000 lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

wtryskiwacze elektromagnetyczne-regeneracja 600zł,nowy element 1200zł

OLEJ !

Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP

Elf  Evolution Full-Tech FE 5W30 5L syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30

WAŻNE !!!

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 DCI /130KM (F9Q) zadebiutował wraz z liftingiem modelu Renault Laguna w 2005r i był stosowany do 2011 roku.Silnik występował w dwóch wersjach  z normą Euro 4 w latach 2005-2009 oraz Euro 5 od 2009-2011 r.Jednostka oparta na tym samym bloku różniąca się nieznacznie osprzętem.Mianowicie pierwsza odmiana różniła się innym umiejscowieniem turbiny w górnej części silnika,oraz innym systemem wypalania filtra FAP.W nowszej wersji filtr FAP jest wypalany za pomocą piatego wtryskiwacza który dozuje paliwo do jego wypalenia.To rozwiązanie jest całkowicie bezobsługowe i nie stwarza użytkownikom kompletnie żadnych problemów.Ponaddto w nowszej wersji zastosowano nowszej generacji zawór EGR nowszy osprzęt oraz turbina występuje po prawej stronie silnika.Obie konstrukcje posiadają system wtrysku bezpośredniego realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji  z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Bosch .Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji,współpracują z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Oba elementy poprawiają dynamikę oraz kulturę pracy jednostki napędowej.W opinii kierowców silniki z 1.9 dCi 130KM chwalone są za stosunkowo niską awaryjność oraz zadowalające poziomy spalania. Po stronie plusów należy zapisać wysoką kulturę pracy jednostki wysokoprężnej.W tym przypadku francuscy inżynierowie pieczołowicie odrobili lekcje i nowsza jednostka jest wolna od awarii trapiących poprzednika.

Zalety:
trwała jednostka napędowa
trwały układ wtryskowy
niskie poziomy spalania
bardzo dobra dynamika

Wady:
w razie awarii bardzo kosztowny serwis!!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 328

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 140
Średnia (głosów 31):
(9.26)
Trwałość
 9.65/10
Utrzymanie
 8.48/10
Dynamika
 9.65/10

Głosy według opinii:

301

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Karol 20.08.2018
Średnia:
(10.00)
Tak
"Kupiłem auto z przebiegiem 49 tysięcy km sprzedałem z przebiegiem 201 tys. Choć było ciężko bo ludzie jak widzą 2 z przodu to kupić nie chcą... Przez ten czas z silnikiem nic się nie działo, trafiła mi się wersja bez DPF w pełnej opcji wyposażenia włącznie ze szklanym dachem. Szczerze polecam. Silnik elastyczny na każdym z 6 biegów. Nie żałowałem kasy na materiały eksploatacyjne oraz na porządne paliwo. W zamian bezawaryjna jazda. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Scenic II Grand 131 KM Rok / Przebieg: 2008/201000 Śr. spalanie: 7
Tlen 19.08.2018
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik bardzo niezawodny, widać, że francuzi odrobili solidnie lekcje. 1.9 dci wostatniej wersji od 2009 z DPF spełnia normę EURO5. To bardzo trwały silnik. Obecnie to nie bo a ziemia z tym co mają do zaoferowania niemcy, np VW nie ma żadnego dobrego silnika, chyba że starry 1.6 MPI benzynowy. Trzeba przyznać, że obecnie francuzi nie tylko Renault ale także i PSA z Japończykami oferyją najlepsze samochody na świecie. Są najbardziej niezawodne. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Scenic II 130 Rok / Przebieg: 2005/ 260tyś. Śr. spalanie: 8.5
Walenty 19.08.2018
Średnia:
(10.00)
Tak
"Witam, chcę tylko zwrócić uwagę, że istnieją dwie wersje 1.9 dci 130. Pierwsza montowana od 2005r. W scenicu ii, megane II, turbina w tej wersji znajduje się w lewej górnej części silnika, to również trwała jednostka, wypalanie DPFa odbywa się przez wzbogacenie mieszanki, co może powodować rozrzedzanie oleju. Druga wersja tego silnika jest montowana od 2009r w scenic III, megane III, to ostatnia odsłona tego silnika ma nowy zawór EGR, generalnie trochę inny osprzęt, turbina jest z prawej strony silnika, wypalanie filtra DPF odbywa się poprzez piąty wtryskiwacz umieszczony w kolektorze wydechowym co nie wpływa na kondycję oleju. Obie wersje bardzo udane, nie było z nimi poważnych kłopotów, bardzo trwałe, pozbawione wad poprzedników. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Scenic grand III/ 130 Rok / Przebieg: 2010/200tyś. Śr. spalanie: 8
RaV 19.03.2018
Średnia:
(8.33)
Tak
"Ładnie pracuje, zero' '0' 'wycieków przy przebiegu 211000km, wszystko w oryginale tylko olej i filtry co roku. Nie piłowany pali mało. Polecam."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: 131 Rok / Przebieg: 2011/210000 Śr. spalanie: 6.8
Przemek 12.04.2017
Średnia:
(7.67)
Nie
"Laguna 2 fl rocznik 2007 sinik dynamiczny, cichy. Olej wymieniany co 10 tys. z km. Z rzeczy które wymieniałam to czujnik doładowania turbiny (produkcji niemieckiej), przewody FAP (zostały skrócone) + zawór egr (wyrabiają się zębatki plastikowe w zaworze). Co dziwne komputer nie pokazywał błędów a samochód jeździł normalnie. Temat zaworu poruszany wielokrotnie na forum laguny. Ludzie różnie sobie z tym radzą - zaślepiają, wyjmują zębatki. Ja kupiłem nowy. Koszt zawóru EGR "tylko" 850 zł (oryginał) + robocizna. Także mam mieszane uczucia. Takie są teraz diesle. Przy 200 tys. zaczynają się koszty. "
Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (6/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Laguna/ 130 Rok / Przebieg: 2007/198 000 Śr. spalanie: 7

Wybierz silnik i dodaj opinię

Rodzina silników 1.5 dCi (od 2001)
Silniki 1.5 dCi z systemem Energy Smart Managment (od 2014)
Silniki 1.5 dCi z FAP stosowane od roku 2010
Silniki 1.5 dCi stosowane w latach 2005-2012
Silniki 1.5 dCi stosowane w latach 2001-2005
Silniki 1.6 dCi z systemem Energy Smart Managment (od 2011)
Silniki 1.9 dCi (1997-2012)
Silniki 2.0 dCi (od 2005)
Silniki 2.2 dCi (2001-2009)
Silniki 3.0 DCi (2002-2012)
Silniki montowane w samochodach użytkowych
Pozostałe silniki

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.4 TDI CR 105KM (CUTA/CYZA)17.10.2018

Posiadam autko nowe od 2 tygodni, spalanie przy rannym ruchu płynnym wynosi maksymalnie 4 litry. Gdy chce się trochę powyprzedzać t

Polecam

10.00

Silnik 1.9 DI-D 8V17.10.2018

Wszystko chodzi cacy dopóki dopóty nie dotkną się do niego mechanicy

Polecam

8.75

Silnik 3.0 V6 TDI 218KM (CSWB/CRTE)17.10.2018

Przyjemny dźwięk, dynamika na wysokim poziomie, spalanie rzędu 7-8 litrów.

Polecam

9.33

Silnik 1.6 HDI 16V 109KM DV6TED417.10.2018

Peugeot 407 Auto użytkowane rok, przebieg na blacie 280 tyś. Kupiony już po regeneracji wtrysków oraz turbiny, wyrzuceniem tego sit

Polecam

7.57

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów