Silnik 1.6 TDCI 16V 109KM - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 139848

TDCI
Silnik 1.6 TDCI 16V 109KM

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 240.000 km lub 10 lat

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch-możliwość regeneracji

Ilość oleju: 3.8 L, typ oleju: Formula Ford 5W30, wymiana po: co 20.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Uwaga na sitko w przewodzie smarowania turbiny!!!

Zalecane jest przy okazji wymiany oleju jego czyszczenie .Niektórzy mechanicy usuwają całkowicie,należy się jednak zastanowić bo konsekwencją mogą kosztowne  do turbiny mogą dostać się nieczystości.Nowy przewód bez problemu można zakupić w serwisie Forda za kwotę około 200zł .

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 TDCI DPF występuje w pojazdach marki Ford,Volvo oraz Peugeot,Citroen (tutaj silnik posiada logotyp HDI). Jednostka została skonstruowana przez francuski koncern PSA przy udziale firmy Ford. Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek . Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych DPF ( niektóre modele występowały fabrycznie bez DPF-u lecz w większości był stosowany). Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika,podniesieniu się poziomu oleju oraz uszkodzenia wtrysków. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3-4 tys. zł (usunięcie około 1000zł-niestety nie jest to zgodne z normami oraz prawem!!!) Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 TDCI o mocy 109KM jest jednostką  udaną . Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw  filtra cząstek stałych,koła dwumasowego oraz turbiny o zmiennej geometrii łopatek.

Zalety:
bardzo dobra kultura pracy
niskie spalanie
bardzo dobra dynamika

Wady:
Problematyczny osprzęt
filtr cząstek stałych DPF
koło dwumasowe
lejące wtryski
Turbina -smarowanie,zatykający się przewód

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 267

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 147
Średnia (głosów 21):
(8.02)
Trwałość
 8.14/10
Utrzymanie
 7.67/10
Dynamika
 8.24/10

Głosy według opinii:

183

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Mateusz 14.11.2018
Średnia:
(1.00)
Nie
"Wieczne problemy z dpf lejace wtryski i wymiana turbo przebieg 140tys na naprawy wydałem już 6tys a auto warte może 15"
Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (1/10)
Dynamika
 (1/10)
Model / Moc: Cmax 1.6 Rok / Przebieg: 2007 Śr. spalanie: 6.5
Radek 27.05.2018
Średnia:
(7.33)
Tak
"Samochód kupiony z przebiegiem 150000, przy 175000 wymiana silnika(mało prawdopodobne by przebieg był prawdziwy, silnik się zatarł, chociaż nie wiem co dokładnie było przyczyną także nie wiadomo). Oczywiście przez eksploatację głównie po mieście i lokalnych drogach był problem z DPF, przybywało "oleju", DPF usunięty, problem znikł. Zeszłej zimy auto unieruchomione na jakiś czas, duże mrozy oraz lipne paliwo przypominające w minusowych temperaturach swoją konsystencją żelka, mrozy puściły samochód ruszył, dodam, że miało to miejsce tylko tej zimy a auto mamy 5 lat(paliwo ma ogromne znaczenie), oraz wymiana koła pasowego wraz z paskiem osprzętu(ok 400zł). Szykuje się znowu wymiana podkładek/uszczelek wtryskiwaczy oraz sprawdzenie turbiny( z gruszki cieknie olej, niewiele, ale co jakiś czas znaczy teren ;-)) Duży plus za spalanie, przy ekonomicznej jeździe wg. komputera 4.5, a przy dynamicznej średnio 5.5 l/100 km(nawet jeśli komputer przekłamuje 1l/100 są to naprawdę dobre wyniki )oraz za kulturę pracy, jak na 4 cylindry może być. In minus dynamika, może w Focusie II jest w miarę dobrze tak tutaj szału nie ma, do 100 km/h jest ok., ale dalej dwa razy myślę zanim kogoś wyprzedzę. Ogólnie polecam silnik, 12 letni samochód użytkowany praktycznie codziennie nie sprawia jakiś specjalnie uciążliwych problemów, do tego popularna jednostka, zna ją każdy mechanik oraz tanie, dostępne części."
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (5/10)
Model / Moc: Focus C-Max/109km Rok / Przebieg: 2006/250000 Śr. spalanie: 4.7
Henryk 08.10.2017
Średnia:
(9.33)
Tak
"Ford Focus 1.6 TDCI 109 km, rocznik 2010 eksploatuję od nowości. Aktualny przebieg 320.000 km. Po 220.000 wymieniłem sprężarkę i "dwumas". Wtryski oryginalne - nie kopcą - zero obsługi. Tankuję tylko paliwo "Ulitmate", "Vpower" lub "Verva". Silnik bezawaryjny !!! Zgodnie z instrukcją wymiana oleju i filtrów. Spalanie - trasa przy 140 km/h 5l/100km, miasto w lecie 5,8l, w zimie 6,5l Bardzo dobra kultura pracy silnika, dobrze przyśpiesza. Polecam jednostkę. !!!!"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: TDCI/109 Rok / Przebieg: 2010/320000 Śr. spalanie: 5.2
peter.p 06.10.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
"1.6 tdci polecam"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 109 Rok / Przebieg: 2008 Śr. spalanie: 4.5
Lechu 04.03.2017
Średnia:
(8.67)
Tak
"Sprzęgło wytrzymało 210000km ,także nie tak złe turbo 200000km,,,poza tym nic sie nie dzieje z silnikiem,pracuje równo i cicho.Profilaktyczna wymiana podkładek miedzianych pod wtryskami,olej co 10000km i jeździ jak nowy.Jak dla mnie udana jednostka,tyle ze trzeba o nią dbać i wcześniej osuwać rożnego rodzaju nieszczelności typu wtryski kolektor ssący,czyszczenie lub usuniecie filtra smarowania turbiny.Ale to bardzo tanie rzeczy."
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: volvo s80 109 KM Rok / Przebieg: 2010 Śr. spalanie: 6.3

Wybierz silnik i dodaj opinię

Silniki 1.3 TDCi
Silniki 1.4 TDCI opracowane z PSA
Silniki 1.5 TDCi z technologią EcoBlue (od 2016)
Silniki 1.5 TDCI (od 2012)
Silniki 1.6 TDCi opracowane z PSA - II generacja (od 2010)
Silniki 1.6 TDCi opracowane z PSA - I generacja (2004-2010)
Silniki 1.8 Duratorq TDCi (2001-2011)
Rodzina silników 2.0 TDCi
Silniki 2.0 TDCI opracowane z PSA - III generacja (od 2014)
Silniki 2.0 TDCI opracowane z PSA - II generacja (2010-2015)
Silniki 2.0 TDCi opracowane z PSA - I generacja (2005-2010)
Silniki 2.2 TDCI opracowane z PSA (2006-2015)
Silniki Duratorq TDCi (2001-2007)
Silniki Duratorq TDDi (2000-2002)
Silniki Endura DI (1998-2003)
Silniki Endura-DE (1989-1998)

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.4 D5 205/2015KM (od 2009)13.12.2018

Żadnego błędu w opisie nie ma. 205km ma jedną turbinę, 215km ma biturbo. Ja używałem XC60 od nowości 2010r. wersję 205km. Prze

Polecam

8.72

Silnik 2.0 D4 177KM13.12.2018

Silnik w V40, kupiony na początku produkcji w 2012 roku, aktualny przebieg to 160 000km, przy 90tys auto poddane chiptuningowi na ok.

Polecam

7.38

Poradnik techniczny Diesla

Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów