Liczba cylindrów: 4
Liczba zaworów: 8
Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail
Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.
Rozrząd: Pasek. Wymiana po 120.000km lub 5 lat
Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.
Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania po 2008 r wersje zagraniczne
Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Siemens
Ilość oleju: 4.5 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po: 30.000km lub 2 lata /zalecana co 15.000km lub 1 rok.
Rewelacyjny silnik, wysoka kultura pracy, rewelacyjne spalanie i bardzo mała awaryjność. Posiadam Ceed'a z aktualnym przebiegiem 232
9.92
Jak juz pisalem (R) przy M47 D20TU jest nadal super jednastka przebieg aktualny 284.000km, pierwszy akumulator i pierwszy DPF bez jakic
8.53
Posiadam C Maxa od 3 lat. Zrobiłem nim ok 25 tysięcy km, na budziku obecnie 200 tysięcy. Spalanie bardzo niskie, w lecie ok 4,7 litr
8.74
bmw to jednak bmw sama marka mowi za siebie drogie sa ale warte tych pieniedzy
8.53
Silnik 1.5 DCi o mocy 106KM wszedł do produkcji w 2006 roku.Jednostka miała zastąpić odmiany z poprzednich lat które były nader awaryjne, największym problemem był wadliwy układ wtryskowy firmy Delphi.Główną zmianą było zastosowanie nowego układu wtryskowego firmy Siemens mniej awaryjnego i tańszego w ewentualnych naprawach.Zmniejszono interwał wymiany oleju maksymalnie do 15 tys.km lub rok co przedtem było główną przyczyną problemów z panewkami.Niestety nie do końca wyeliminowało ten problem który również się zdarza -obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii.Jednostka w Polsce nie występowała z FAP-em ale auta z zagranicy mogą posiadać filtr cząstek stałych.W Polsce wszystkie diesle które opuszczają salon są seryjnie wyposażone w FAP jednak odmiana 105KM była produkowana w latach 2006-2010 r i nie posiadała FAP-a.Natomiast w krajach zachodnich prawo było bardziej rygorystyczne i tam wszystkie diesel wyprodukowane od 2008 roku seryjnie posiadały FAP.Dlatego na rynku możemy spotkać wersje z importu wtedy warto sprawdzić czy posiadają FAP.Nie jest to tez duży problem ponieważ filtr cząstek stałych w Renault nie jest tak uciążliwy jak w innych firmach.Filtr wypalany jest przez zwiększenie dawki paliwa która jest podawana do cylindra.Ta metoda nie była do końca dopracowana i w następnych odmianach silnika po 2010 roku zastosowano inne rozwiązanie.Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy .Jednostka wyposażona w dwumasowe koło zamachowe oraz turbinę o zmiennej geometrii łopatek i w 6 biegową skrzynię.Te elementy wpłynęły na bardzo dobrą kulturę pracy silnika dobrą dynamikę oraz niższy poziom spalania .Jednak w razie awarii poniesiemy wyższe koszty wymiany lub regeneracji osprzętu.Musimy pamiętać o regularnej wymianie olejów i filtrów oraz tankowaniu dobrej jakości paliwa.Silnik 1.5 DCi jest bardzo dobrą jednostką pod warunkiem odpowiedniego traktowania jej,nie wolno zaniechać terminowych wymian oraz tankowania złej jakości paliwa a wtedy bezproblemowo osiągniemy przebiegi 300 tys /km bez najmniejszej awarii !!! 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np.Clio po przez auta segmentu C jak Megane oraz Mini-Van Grand Scenic.To świadczy o dużej popularności jednostki a co za tym idzie łatwym dostępem do części oraz serwisu.Odmiana 105KM może pochwalić się dobrą dynamiką nawet w pojazdach typu Grand Scenic oraz świetną elastycznością.W połączeniu z 6-biegową skrzynią która wpływa na bardzo dobrą kulturę pracy silnika oraz niski poziom spalania możemy śmiało stwierdzić że jest to jeden z najlepszych silników disela na rynku.Co do trwałości tej odmiany sa podzielone zdania,wszystko zależy od jej użytkowania czy auto jest serwisowane czy nie.Znajdziemy na rynku silnik które przejechały ponad 300 tys bez najmniejszych problemów ale zdarzają się przypadki że przy przebiegach 200 tys.km zdarzały się poważne usterki.Przed zakupem warto się wybrać.do serwisu i sprawdzić w jakiej kondycji jest silnik
Zalety:
trwała konstrukcja
niska waryjność
dobra dynamika
dobra elastyczność
niski poziom spalania
Wady:
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia
Dodatkowe informacje eksploatacyjne
Olej !
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do 15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii takich jak :
-awarii panewek
-awarii turbosprężarki
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.
Odmiana silnika: 1,5 dci 106KM 2007rok | Rocznik / Przebieg: 2007 | Śr. spalanie: 5.45 |
Odmiana silnika: Scenic III, /106 KM | Rocznik / Przebieg: 2009/180000 | Śr. spalanie: 5.5 |
Odmiana silnika: Megane Grandtour III 1.5d Ci 105KM | Rocznik / Przebieg: 2010/ 265 000 | Śr. spalanie: 4.8 |
Odmiana silnika: Megane II / 106 | Rocznik / Przebieg: 2005 / 140000 | Śr. spalanie: 5.7 |
Odmiana silnika: Kangoo 1.5 dci 106KM | Rocznik / Przebieg: 2008r 198tys/km | Śr. spalanie: 6.5 |
Renault Clio III 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Clio III FL 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Modus FL 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Megane II FL 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Megane III 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Scenic II FL 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Scenic III 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Grand Scenic II 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Podstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.
Współcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.
Obecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.