Silnik 1.5 DCi 106KMWyświetleń: 2522

Silników dCi używa:

dCi
Silnik 1.5 DCi 106KM

Silnik 1.5 DCi o mocy 106KM wszedł do produkcji w 2006 roku.Jednostka miała zastąpić odmiany z poprzednich lat które były nader awaryjne, największym problemem był wadliwy układ wtryskowy firmy Delphi.Główną zmianą było zastosowanie nowego układu wtryskowego firmy Siemens mniej awaryjnego i tańszego w ewentualnych naprawach.Zmniejszono interwał wymiany oleju maksymalnie do 15 tys.km lub rok co przedtem było główną przyczyną problemów z panewkami.Niestety nie do końca wyeliminowało ten problem który również się zdarza -obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii.Jednostka w Polsce nie występowała z FAP-em ale auta z zagranicy mogą posiadać filtr cząstek stałych.W Polsce wszystkie diesle które opuszczają salon są seryjnie wyposażone w FAP jednak odmiana 105KM była produkowana w latach 2006-2010 r i nie posiadała FAP-a.Natomiast w krajach zachodnich prawo było bardziej rygorystyczne i tam wszystkie diesel wyprodukowane od 2008 roku seryjnie posiadały FAP.Dlatego na rynku możemy spotkać wersje z importu wtedy warto sprawdzić czy posiadają FAP.Nie jest to tez duży problem ponieważ filtr cząstek stałych w Renault nie jest tak uciążliwy jak w innych firmach.Filtr wypalany jest przez zwiększenie dawki paliwa która jest podawana do cylindra.Ta metoda nie była do końca dopracowana i w następnych odmianach silnika po 2010 roku zastosowano inne rozwiązanie.Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy .Jednostka wyposażona w dwumasowe koło zamachowe oraz turbinę o zmiennej geometrii łopatek i w 6 biegową skrzynię.Te elementy wpłynęły na bardzo dobrą kulturę pracy silnika dobrą dynamikę oraz niższy poziom spalania .Jednak w razie awarii  poniesiemy wyższe koszty wymiany lub regeneracji osprzętu.Musimy pamiętać o regularnej wymianie olejów i filtrów oraz tankowaniu dobrej jakości paliwa.Silnik 1.5 DCi jest bardzo dobrą jednostką pod warunkiem odpowiedniego traktowania jej,nie wolno zaniechać terminowych wymian oraz tankowania złej jakości paliwa a wtedy bezproblemowo osiągniemy przebiegi 300 tys /km bez najmniejszej awarii !!! 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np.Clio po przez auta segmentu C jak Megane oraz Mini-Van Grand Scenic.To świadczy o dużej popularności jednostki a co za tym idzie łatwym dostępem do części oraz serwisu.Odmiana 105KM może pochwalić się dobrą dynamiką nawet w pojazdach typu Grand Scenic oraz świetną elastycznością.W połączeniu z  6-biegową skrzynią która wpływa na bardzo dobrą kulturę pracy silnika oraz niski poziom spalania możemy śmiało stwierdzić że jest to jeden z najlepszych silników disela na rynku.Co do trwałości tej odmiany sa podzielone zdania,wszystko zależy od jej użytkowania czy auto jest serwisowane czy nie.Znajdziemy na rynku silnik które przejechały ponad 300 tys bez najmniejszych problemów ale zdarzają się przypadki że przy przebiegach 200 tys.km zdarzały się poważne usterki.Przed zakupem warto się wybrać.do serwisu i sprawdzić w jakiej kondycji jest silnik

Zalety:
trwała konstrukcja
niska waryjność
dobra dynamika
dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 120.000km lub 5 lat

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania po 2008 r wersje zagraniczne

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Siemens

Ilość oleju: 4.5 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po: 30.000km lub 2 lata /zalecana co 15.000km lub 1 rok.

Info Serwis

Olej !

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do 15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii takich jak :

-awarii panewek

-awarii turbosprężarki

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 12

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 3
Średnia (głosów 24):
(8.94)
Trwałość
 9.08/10
Utrzymanie
 9.04/10
Dynamika
 8.71/10

Głosy według opinii:

231

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Tomek 17.09.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik miałem w Kangoo II z 2008 roku wersja 106KM z 6-biegową skrzynią bardzo dobry silnik zero problemów i nawet wymiany oleju co 30 tys nic mu nie robiło.Bardzo elastyczny nawet przy 40-50 km/h na piątym biegu zbierał się pięknie to duży atut bo nie trzeba było machać lewarkiem,na trasie rewelacja od 90 szóstka i cisza w kabinie a spalanie od 4.2ldo 5.2l średni to 6.5L .Awaryjność jest mu obca nigdy nie miałem z nim żadnych problemów od samego początku do sprzedaży przy przebiegu 198tys km.Bardzo dobry silnik zero problemów a jazda nim to sama przyjemność."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Kangoo 1.5 dci 106KM Rok / Przebieg: 2008r 198tys/km Śr. spalanie: 6.5
Władysław 09.09.2017
Średnia:
(9.67)
Tak
""Mój 1,5 dci w Meganie II zrobił już u mnie 180tys km, u poprzedniego właściciela 100tys km. Silnik bardzo cichy, przyspieszenie jest fajne szczególnie na wyższych biegach 4, 5 a szczególnie zaskoczyło mnie że bardzo ładnie ciągnie na szóstym biegu od 110km/h do 170, dalej już spalanie mocno idzie w górę i wolniej przyspiesza do tych 195. Olej i filtr oleju (firmy mann) wymieniam co 10-12 tys km, cały czas castrol edge turbo diesel 5W40, jak do tej pory się sprawdza, turbina gwizda od początku, ale to przypadłość nie tylko mojego egzemplarza. Zapobiegawczo wymieniłem panewki korbowodowe łańcuch i pompę oleju przy 240tys km, ale stare nie były podobno jeszcze jakoś mocno zniszczone. Renault dalej montuje ten motor do wielu nowych modeli, Talismanów, GrandSceniców, Megan i innych, więc musi to być już silnik dopracowany, skoro 16 lat go produkują, a to przemawia za tym żeby kiedyś kupić znowu pojazd 1,5 dci. Póki co, mam nadzieję że pochwalę ten motor też przy przebiegu 340tys km." "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Megane 1,5dci 106KM Rok / Przebieg: 2008/280000km Śr. spalanie: 5.2
Antoni 06.06.2016
Średnia:
(9.00)
Tak
""Ok." "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Grandtour 106km Rok / Przebieg: 2011/108000 Śr. spalanie: 5
JAREK 04.01.2016
Średnia:
(9.00)
Tak
""GRAND SCENIC 2 1.5DCI BARDZO DOBRE AUTO MAM Z OSPRZĘTEM SIEMENS PRZEJECHANE 250 TYŚ I SILNIK OK WYMIANA FILTRÓW OLEJÓW ELF CO 10 TYŚ NIE JAK PODAJE PRODUCENT 30 TYŚ I SAMOCHÓD BEZ ZASTRZEŻEŃ NASTĘPNY TO JAK JUŻ TO NOWSZY MODEL PEWNIE TEŻ Z TYM SILNIKIEM" "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: GRAND SCENIC 105K Rok / Przebieg: 2005/250000 Śr. spalanie: OK 6L
Tomek 18.08.2015
Średnia:
(8.33)
Tak
""Kiedyś usłyszałem w ASO, że silniki 1.5 w Scenicach są zbyt słabe. Bzdura. Co prawda samochód waży 1440 kg ale 106 KM jest zadowalające. No i skrzynia 6-cio biegowa to podstawa. Samochód z 4 osobową rodziną, z wypakowanym kufrem i boxem dachowym z pracującą klimą w automacie na trasie ok. 180 km potrzebował 4,8 l/100 km. Jazda zgodnie z przepisami, na ekspresówce (80 km) tempomat. Na autostradzie w takim samym układzie "zżarł" już 6,2 l (140 km/h na odcinku ok. 550 km). Olej zmieniam co 15kkm (komputer mam przestrojony na interwały co 15 kkm), filtr powietrza wg uznania - po kontroli wzrokowej, najczęściej raz do roku, filtr paliwa co 50 kkm. Spalanie wg komputera w 90 % przypadków pokrywa się z pomiarem po tankowaniu "pod korek". 208000 na liczniku i żadnych awarii. Samochód z Francji (wersja wyposażenia Latitude - solarny dach, do pełni wyposażenia brakuje tylko skóry, nawigacji, czujników ciśnienia w kołach i ksenonów, poza tym jest cała reszta dodatków) kupiony w 2012 r. z przebiegiem 150000 km. Wymieniony rozrząd z pompą (INA/DOLZ) przy 155000 km, tarcze tył, klocki rok temu, tarcze przód, klocki, drążki kier. z końcówkami, sworzeń wahacza z silentblockami miesiąc temu. O wymienionych filtrach nie wspominam. Teraz czeka mnie za ok 1500 km wymiana filtra paliwa, oleju, łożysk i poduszek amortyzatora. Dbam o turbinę po intensywnej jeździe. Od czasu do czasu auto dostaje w trasie po tyłku żeby się nie zamuliło. Do tej pory oryginalna turbina i dwumasa..." "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Scenic II FL 1.5 dCi 106 KM Rok / Przebieg: 2009 r. 208000 km Śr. spalanie: 5.5
Jerzy 16.08.2015
Średnia:
(9.67)
Tak
""Megane II 1.5dCi 106kM - 6 biegów bez filtra cząstek stałych. Auto zakupiłem w 2009r z przebiegiem 18 500km. Obecny przebieg 102 000km. Dobra dynamika silnika. Jak na razie zero problemów z silnikiem ale: wymiana oleju z filtrem + filtra powietrza regularnie co 10 tys , wymiana filtra paliwa co 20 tys. Olej cały czas tylko ELF 5w /40 taki jak zaleca producent . Staram się by tuż po rozpoczęciu jazdy gdy silnik zimny nie przekraczać 2200 obr/min oraz pamiętam by po skończonej jeździe zwłaszcza na trasie silnik pochodził te kilkadziesiąt sekund na wolnych obrotach. Spalanie w trasie bez problemu w zakresie 4,5-5,0 . Przy delikatnej jeździe nie przekraczając 120 km/h osiągam w trasie 4,3- 4,5 l/100 . Silnik lubi dobre paliwo , co drugie tankowanie napełniam zbiornik paliwem premium. Nie zauważyłem różnicy w spalaniu ale praca silnika jest cichsza i bardziej elastyczna. Przed zakupem straszony opiniami o obracających się panewkach w tym silniku zasięgałem opinii w dwóch serwisach. Jak się okazało problem nie jest tak częsty jak się go rozdmuchuje i dotyczy głównie pojazdów eksploatowanych przez różnych przedstawicieli handlowych którzy nieźle "katują" swoje pojazdy na trasie co każdy z nas jako kierowca widzi. Wymianę oleju co 30 000 jak mówi instrukcja można miedzy bajki włożyć , ale w końcu bańka oleju + filtr to tylko 120 zł + chwila pracy w kanale ,a jak przekłada się to na trwałość silnika i turbiny niech każdy sobie odpowie sam. Zobaczymy co będzie dalej ale jak na razie sprawdza się chyba powiedzenie "jak dbasz -tak masz". "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Megane II / 106kM Rok / Przebieg: 2008/102 000 Śr. spalanie: 5.4
Piotr 02.05.2015
Średnia:
(8.67)
Tak
""Mam megane II 2008 rok 106KM, zrobiłem 80 tys km w dwa lata nie oszczędzając go, autostrada przez Niemcy na tempomacie 150km/h, przy wyprzedzaniu spokojnie ciągnie do 170, powyżej też można ale już trzeba czasu i czuć że się powoli zbiera do tej prędkości maksymalnej 185 (na tempomacie dało radę do 200 pogonić z górki ale nie praktykuję) Spalanie jadąc oszędnie po mieście jest nawet poniżej 5l, na autostradzie poniżej 110 - nawet poniżej 4 litrów jak sam jadę, na 6 biegu 130 - 5 litrów, 150 - 5.6 (na 6 biegu 3tys obrotów) 170 - 7.8l (3200 obrotów) Wymieniam olej co 12tys castrol edge turbo diesel 5w40, zawsze kupuję litr więcej na dolewki, odkąd go mam bierze ok 0,5- 0,8 litra na 12 tys. Jeżdże nie mniej niż 2000 obrotów, jak jezdziłem z mniejszymi to kopcił mocno przy przyspieszaniu. Paliwo shell zwykły diesel. Co się popsuło: odpływ skraplanej wody z klimy (leciało do środka, czyszczenie 30zł) uszczelka klimatyzacji przy chłodnicy (200zł z naprawą i nabiciem) namiętnie przepala się któraś żarówka przednia co kilka miesięcy. Poza tym... nie psuje się nic. Czasem opuszczaąc szybę keirowcy trzeba kilka razy poklikać żeby ją zaprosić na swoje miejsce, ale zawsze wraca. Niewielki wyciek przy skrzyni biegów jasnego oleju, ale nie kapie, osłona zawsze czysta. Filtry, jak radzą ludzie, kupuję Mann, paliwowy ponad stówę droższy od filtrona, olejowy i powietrza coś ok 20zł droższe. Jeździ się tym autem przyjemnie. Delikatnie zanim się nagrzeje, po nagrzaniu ładnie ciągnie do przodu nawet na 6 biegu. " "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: megane II ph II 1.5dci 106KM Rok / Przebieg: 2008/190tys Śr. spalanie: 5.3
Marcin 08.02.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
""Samochód mam salonowy od nowości. Silnik sprawuje się rewelacyjnie. Żadnych awarii. Przebieg 110 tys. km Przeglądy wykuję częściej niż producent zaleca, czyli co 10-12 tys. Stosuję dobre filtry (MAN) i oleje. Przeglądy po gwarancji wykonuję sam. Czyli przy wymianie oleju płuczę dodatkowo silnik świeżym olejem. Dbam o prawidłową jego pracę, czyli zimny silnik, delikatna jazda bez zmuszania turbiny do pracy, ciepły silnik to czekanie na jej wystudzenie. Paliwa sprawdzone (wtryski Siemensa). silnik bardzo oszczędny, przy spokojnej jeździe w trasie można zejść poniżej 5 litrów. Średnio o 6 litrów. Ogólnie polecam i proponuję wszystkim użytkownikom wymieniać olej częściej niż producent podaje, czyli 10-max15 tys. i do tego dobry olej. Od jakości zależy aby panewki miały dobre smarowanie i turbina chłodzenie. Polecma Czytałem opinie innych użytkowników i w tym te negatywne. widać, że tam użytkownicy nie stosowali się do zaleceń producenta i ogólnych zaleceń jady nowoczesnymi silnikami diesla. Ten gość co popsuł dwumasę przy przebiegu ok 60 tyś widać, że nie umie jeździć. Niestety takich kierowców często widać na drogach. " "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Scenic 1,5 DCI 105 km Rok / Przebieg: 2007r./110 tys.km. Śr. spalanie: 6
Adolf 10.01.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
""zajebisty silnik ,mało pali jest dynamiczny i bardzo elastyczny .Jeszcze raz napisze jak ktoś nie miał auta z tym silnikiem to niech się nie wypowiada !!! Silnik odpowiednio użytkowany jest totalnie bezawaryjny i tani w utrzymaniu.Spalanie przy tym silniku to średnio 5L (nissan Note). Po za wymianą rozrządu ,oleju,filtrów co 15 tys nigdy nic nie było robione,zero wycieków i oznak przyszłych awarii.Polecam w 100%" "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Nissan Note 1.5 dCi 103KM Rok / Przebieg: 2008r 175tys Śr. spalanie: 5
Jacek 10.01.2015
Średnia:
(9.00)
Tak
""Miałem auto od nowości. Silnik 105 KM bez filtra cząstek stałych chodził jak zegarek. Zrywny i żwawy motor. Dobrze sprzęgnięty ze skrzynią fajnie sobie radził z całym samochodem. Wymiany oleju i materiałów eksploatacyjnych co rok lub przy przebiegu 12000-15000 km. Nie było żadnych problemów z zapalaniem w zimie czy tym podobnych problemów. Pojemny bagażnik i sporo miejsca w środku. Teraz planuje kupić coś większego ale nie wiem czy to będzie Renault czy coś od konkurencji. Pozdrawiam" "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Megane Grandtour 105KM Rok / Przebieg: 2005/103000 Śr. spalanie: ?
<<<123>>>

Kod antyspamowy
Odśwież

Najnowsze opinie

Silnik 1.3 DDIS 70KM16.01.2018

Prosty fajny silnik.. jak na diesla. W wiekszosci bez kola dwumasowego. Poza nielicznymi modelami opla i suzuki. Oszczedny. Dynamiczny.

Polecam

5.86

Silnik 2.4 D516.01.2018

Polecam kazdemu, tylko dbać i jeżdzić. Osobiscie polecam raz na rok wyczyścić dolot powietrza do silnika z sadzy i oleju. Dobrze t

Polecam

8.18

Silnik 3.0 V616.01.2018

Auto użytkowane codziennie, w większości w miejskiej dżungli stolicy. Jazda raczej dynamiczna, pomimo tego maksymalne spalanie zim

Polecam

9.17

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.