Silnik 1.9 TDI 130KMWyświetleń: 8561

Silników używa:

TDI
Silnik 1.9 TDI 130KM

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 8

Typ wtrysku: Pompo-wtryskiwacze

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 120.000 km

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania

Wtryski: Pompowtryski. Firma Bosch

Ilość oleju: 4.5 L, typ oleju: Castrol 5W-30, wymiana po: 50.000 lub 2 lata /zalecane co 15.000 km lub 2 lata.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

 

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 TDI/PD o mocy 130KM   występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi . Jednostka występowała od 2001 roku do 2008r.W której wprowadzono nowszy system wtryskowy pompowtryskiwacze.Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje.Niestety ta odmiana jest bardziej zaawansowane i posiadają nowszej generacji osprzęt.Turbosprężarkę o zmiennej geometrii wpływa ona na podniesienie dynamiki silnika oraz generowanie większej mocy przez silnik jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa, ale może nastręczać sporą ilość problemów. Zwłaszcza w modelach z dużym przebiegiem jest elementem bardzo awaryjnym.Jedną z wad tej odmiany  jest głośna praca tgz.klekot i stał się wizytówką tego motoru.Silnik 1.9TDI wyszedł z produkcji w 2007 roku po wprowadzeniu restrykcyjnych norm ekologicznych Euro 5, których nie spełniał i został zastąpiony nową konstrukcją 2.0TDI. Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki,koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.

Zalety:
bardzo trwała jednostka
bardzo dobra dynamika
niskie poziomy spalania
dostępność części
tani bezproblemowy serwis

Wady:
niska kultura pracy silnika
awarie pompy wtryskowej
awarie pomowtrysków po wyżej /200 tys km
awarie dwumasy(po wyżej 200tyś/KM)
awarie EGR

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 42

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 26
Średnia (głosów 17):
(7.35)
Trwałość
 7.12/10
Utrzymanie
 7.47/10
Dynamika
 7.47/10

Głosy według opinii:

143

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Marek 20.05.2018
Średnia:
(8.67)
Tak
"Miałem takowy samochód i muszę przyznać, że to bardzo trwała jednostka, szczególną bolączką są zawory EGR!!! aż tak szybko w żadnych dieslach nie siadają, ale są tanie w naprawie i warto zastanowić się nad jego zaślepieniem. :) Dynamika jest wręcz niemalże doskonała, samochód fajnie się kręci, z każdych obrotów. To bzdura że 130 KM były awaryjne, jak ktoś nie dbał to tak miał. Mówią nawet że przy 300 tys to one się dopiero docierają :D na pompowtryski warto uważać, gdyż to drogi w naprawie element, no i dbać o turbinę oraz dwumasę, gdyż te elementy są drogie w każdym dieslu. Silnik zasługuje na legandarną trwałość "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (6/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: A4 131 KM Rok / Przebieg: 2002/330 tyś Śr. spalanie: 6.4
Jack 03.12.2017
Średnia:
(9.33)
Tak
"Swietny silnik ale kupno takiego z przebiegiem niższym niz 300tys jest obecnie nie możliwe. Na ogół maja 450-500tys oczywiscie skrecone na 220tys... Sam silnik jak sie dba wytrzyma i 800tys km. Moj ma 301tys i jest w super stanie pompowtryski korekcje jak nowe , turbo nie ma żadnego luzu, Trzeba uważac w tych silnikach na olej ma byc 5w40/5w30 z norma 505.01 pod pompowtryski! wymiana co max 15tys km inaczej siadaja wałki rozrzadu i popychacze. Zeby pompki działały długo lac dobre paliwo (i olej) oraz stosować cos do ich smarowania olej 2T lub specjalne preparaty ja stosuje Kleen flo smar do ropy, wymieniac filtr paliwa co 40tys km, nie jezdzic na rezerwie, nie katować na zimnym a wytrzyma naprawde długo. Czesci dosc tanie: dwumas 1450zł, rozrzad z pompa 430zł. Podatny na chip tuning wersja AVF z 6b skrzynia (ma mocniejsze sprzegło niz 5b) kreci sie na 165KM/370nm"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: A6 C5 1.9 TDI 130KM Rok / Przebieg: 2003 / 301000 Śr. spalanie: 6.8
Kamil 03.12.2017
Średnia:
(0.00)
Tak
"Kupilem Passata w 2011 roku jako 9 letniego, z przebiegiem 287 tys, obecnie mam ponad 400 tys. auto posiadam wiec 7 lat. Do tego czasu wymienilem 2 razy rozrzad, alternator, klocki z tarczami, zawieszenie bylo robione raz koszt 1200 zl, do tego zacisk hamulca, akumulator, swiece zarowe. Zero awarii typu laweta, albo zeby auto nie moglo jechac. Olej wymieniany max do 15 tys, Dwumas pewnie oryginalny, tak jak turbo. Nie mam dpfa, jezdze obecnie glownie po miescie, zero problemow, wczesniej czeste trasy po 1500 km, wiec to co diesel lubi najbardziej. Trudno mi sie odniesc do innego auta, ale uwazam ze ten silnik to top 3 !! Spalanie 6.4 wedlug tankowania, Najwieksze jakie uzsykalem to podroz 2000 km, 4 osoby i bagaznik do pelna, wyszlo 7.4. Jedyny problem to taki ze aut z niskim przebiegiem obecnie prawie nie ma, a jak sa to kosztuja naprawde duzo, znalazlem auto na niemieckiej stronie z przebiegiem 100 tys, oryginalny, za 8000€ Ja osobiscie polecam, to co zaoszczedzilem na paliwie, na pewno nie wydalem na naprawe. Szkoda tylko ze pseudo ekologia zabila dobre silniki, to co wyszlo po 1.9 Tdi, czyli 2.0 Tdi, chyba kazdy wie"
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: Passat B5 FL Rok / Przebieg: 2002/400000 Śr. spalanie: 6.4
Rychu Londyn 01.06.2017
Średnia:
(7.00)
Tak
""golfem mk4 z 2003 roku z śilnikiem 1.9 tdi 130 km 6 biegów zrobiłem 1 200 000 , Tak Tak jeden milon dwieście kilometrów , co nabrawiałem 3 razy dwumasa komplet, 2 razy linka recznego, klocki pagd co 150km i tarcze co 300 tyś km przednie, amory tylne raz , amory przednie dwa rzzy , wachacze przednie ze względu na tulejki raz , końcówki drążka nigdy sprężyny tył i przód nigdy, klima nigdy , rozrząd z pompa wody co 150 tyś km więc niezlicze, olel i filtry co 15 tyś km jak w zegarku , cześci tylko orginały. jak sprzedawałem auto nic nie kopciło praca idealna, no i raz wodzik w skrzyni od jazdy po mieście i zmiany biegów . kupiłem teraz drugiego z przebiegiem 150 tyś km na kilklka lat wystarczy. Jak dbasz o golfa to przejedziesz wiele, mam drugiego z 2010 roku 1.6 td 650 tyś km pali tyle samo ale wiecej wydatków przez ekologię, zaśmiecam swiat częściam poserwisowymi. Polecam golfa to samochód na lata ." "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: golf 130 km Rok / Przebieg: 1 200 000 Śr. spalanie: 6-7
Maltheal 21.04.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
""Miałem AFN 110 km, ALH, 90 km, i 130 km o oznaczeniu AWX, ASZ,AVF. Każdy z nich był bezawaryjny. Silniki nie do zajechania. Tanie w naprawach. Milion cześć zamiennych. Bardzo małe spalanie, wspaniałe pod chipowanie. Niezniszczalne, dynamiczne tylko trochę głośne... jak ktoś ma niech szanuje i się cieszy, bo te silniki już nie wrócą. Pancerne jednostki i jeszcze jedna ważna rzecz. Każdy zdiagnozuje naprawi za grosze. Miałem okazje jeździć AVF który miał 760 tys km przejechane... Auto chodziło jakby miało dopiero 200 tys. Szacun dla grupy VAG. " "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 90/130 Rok / Przebieg: 2003 Śr. spalanie: 6.4/100
<<<1234>>>

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.2 CRDI D4EB 150KM13.07.2018

Witam , samochód naprawdę godny uwagi , 2.2 CRDI 150KM 4X4 2008r bez DPF fabrycznie , jak na swoje gabaryty niewiele pali 7.5l , komf

Polecam

7.67

Silnik 1.9 TDI (91-98)12.07.2018

Silnik miałem w Skodzie Octavi I - nigdy nie zawiódł. Od przebiegu 191 kkm do 375 kkm zdarzały się jedynie awarie osprzętu - 2 ra

Polecam

7.37

Silnik 2.0 CRDI 113KM ('01-'06)12.07.2018

Silnik świetny. W miarę cichy, wytrzymały. Jest parę minusów w budzie Santa Fe SM tj. problem z wymiana rozrzadu czy wibracje. Og

Polecam

8.73

Silnik 2.0 BlueHDI 180KM11.07.2018

Srednie spalanie 6.5 litra

Polecam

8.00

Poradnik techniczny Diesla

Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.