Silnik 1.3 Multijet 75KM - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 4404

JTD
Silnik 1.3 Multijet 75KM

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią.

Rozrząd: Łańcuch

Sprzęgło: Bez koła dwumasowego.

Filtr cząstek stałych: Brak.

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Ilość oleju: 3.2 L, typ oleju: Selenia 5W40, wymiana po: 30.000km.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Seriws

Przeglądy i wymiany oleju co 30tys od 2009r co 35 tys

ilość oleju 2.8L

Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys


 

1.3 Multijet II 16v 90 KM (Euro5) posiada seryjnie DPF !!!

1.3 Multijet  90 KM (Euro4) bez DPF

1.3 Multijet 95KM II generacji seryjnie wyposażony w DPF !!!


Turbosprężarka

1.3 MJT 70KM 75KM Turbina stała geometria

1.3 MJT 90KM 95KM Turbina zmienna geometria

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.3 MultiJet I o mocy 75KM I Generacji najczęściej znany z Fiata Grande Punto.   Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena.Wersja 75-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek. W mocniejszych jednostkach zamontowano turbinę o zmiennej geometrii. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch.Silnik posiada zwykłe sprzęgło -jednomasowe do duży plus w razie awarii koszty wymiany to wydatek rzędu 400 zł.Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie.Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie.Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania,do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys.Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika.Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania,wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów.Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch.Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za dobrą elastyczność oraz bardzo niskie spalanie

Zalety:
trwała konstrukcja
niski awaryjność
niski poziom spalania

Wady:
awarie EGR
przeciętna kultura pracy
rozciągający się łańcuch rozrządu
problemy z nisko osadzoną misę olejową

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 8

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 2
Średnia (głosów 7):
(9.05)
Trwałość
 9.86/10
Utrzymanie
 9.29/10
Dynamika
 8/10

Głosy według opinii:

70

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Maćko 19.10.2018
Średnia:
(9.67)
Tak
"Bardzo dobry silnik, punto zakupione z przebiegiem 200tys, teraz ma 300 tys, jedyna usterka to lekkie zapocenie obudowy filtra paliwa koszt części z wymianą 400zł, tyle z napraw na dystansie 100tys km. Spalanie w trasie 4,5, tylko wymiana oleju co 15 tys, rozrząd, sprzęgło, turbo nadal oryginalne, zero niepokojących objawów, auto regularnie pokonuje trasy po 400km i więcej. Polecam ten motorek"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Punto II FL 75KM Rok / Przebieg: 2004/ 300 tys. Śr. spalanie: 5
marek 29.01.2017
Średnia:
(8.00)
Tak
""jestem super zadowolony sprzęgło po 330 tys.wymiana zawór egr po 270 zaślepiony 500 tys turbina przepuszcza olej więc regeneracja i auto jezdzi dalej alternator na 530 tys i teraz pompa wysokiego ciśnienia na 538 tys i dalej jeżdżę a jeszcze jedno rozrząd wymieniłem po 400 tys na dzień dziesiejszy czyli na 538 tys nawet nie bierze oleju a jeżdżę na selenia 5w40 WR i wymian co pietnaście tysięc" "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: 75KM Rok / Przebieg: 2010/538000 Śr. spalanie: 5.5
Michał 23.10.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
""Silnik rewelacja, zero problemów. Polecam." "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: GP/75KM Rok / Przebieg: 2007/182000 Śr. spalanie: 4.5
Krzysiek 20.02.2015
Średnia:
(9.33)
Tak
""dobry bezawaryjny silnik,największy atut to bardzo niskie spalanie i to przy nodze na gazie,dynamika też wystarczająca.Same plusy i do tego rozrząd na łańcuchu." "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Punto Evo 1.3 16V Multijet75KM Rok / Przebieg: 140tys 2010r Śr. spalanie:
Łukasz 02.05.2014
Średnia:
(8.67)
Tak
""Silnik raczej do miasta niż na dalsze wyprawy z pełnym bagażem.Bardzo ekonomiczny i bezawaryjny,dodam że rozrząd jest na łańcuchu to plus nie trzeba wydawać na wymianę i martwić się o zerwanie .Spalanie nawet poniżej 4L to dla tego silnika żadna sztuka,w mieście MAX 5.5L z klimą i w korkach.czasami na zimnym silniku pracuje głośniej i nie równo,podobno to wina zapchanego EGR. " "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: Grande Punto 1,3 JTD 75 KM Rok / Przebieg: 2007 r 142 tyś Śr. spalanie: 5.0
<<<12>>>

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.2 TDCI 175KM ('06-'10)18.11.2018

Jestem trzecim właścicielem, silnik pracuje ok i mimo upływu lat dalej jest dynamiczny. Spalanie jak na taką masę auta bardzo przy

Polecam

8.71

Silnik 2.4 D5 205/2015KM (od 2009)17.11.2018

Przede wszystkim jest błąd w opisie. Ten silnik ma biuro i z tego co się orientuję bez zmiennej geometrii Dynamika silnika super,

Polecam

8.55

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.