Silnik 1.3 CDTI 75KM (Z13DTJ) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 5893

CDTi
Silnik 1.3 CDTI 75KM (Z13DTJ)

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze stałą geometrią.

Rozrząd: Łańcuch

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Ilość oleju: 3.2 L, typ oleju: 5W40, wymiana po: 30.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Przeglądy i wymiany oleju co 30tys

ilość oleju 2.8L-3.2 L

Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys

 

Odmiany silnika 1.3 CDTI  - logotypy

1.3 CDTI 75KM -Z13DTJ Euro 4- DPF/ Turbo-stała geometria

1.3 CDTI 75KM-A13DTC Euro 5- DPF/Turbo -zmienna geometria

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.3CDTI  I Generacji o mocy 75KM produkowany jest od 2006 r do 2011r o logotypie (Z13DTJ) i spełnia normy spalin EURO4.Silnik współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF.Na rynek w 2011 roku weszła odmiana o mocy 75KM spełniająca normy spalin EURO 5 o logotypie (A13DTC).Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena.Wersja 75-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek.Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty na łańcuch.W silniku zastosowano sprzęgło dwumasowe,które niestety jest często awaryjne oraz drogie w naprawie.Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie.Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie.Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania,do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys.Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Dużym i kosztownym problemem może być dosyć awaryjne koło dwumasowe.Musimy pamiętać że wszystko jest uzależniona od odpowiedniego serwisowania jednostki,wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów.Wśród kierowców silnik ma dobrą opinię chwalony jest za przyzwoitą kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.

Zalety:
trwała jednostka
dobra kultura pracy
trwały układ wtryskowy
niski poziom spalania
rozrząd oparty na łańcuchu

Wady:
awarie zaworu EGR
awarie filtra DPF-jazda miejska
niska trwałość koła dwumasowego

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 8

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 2
Średnia (głosów 7):
(5.62)
Trwałość
 6/10
Utrzymanie
 6/10
Dynamika
 4.86/10

Głosy według opinii:

34

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

mig 07.08.2018
Średnia:
(0.00)
Nie
"Czy z silnikiem 1.3 CDTI 75KM Z13DTJ z lat 2004-2009 w Oplach był montowany DPF (Filtr cząstek stałych: Tak)?"
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: Corsa 75KM Rok / Przebieg: 2007 Śr. spalanie: 4.5
piotr 26.09.2017
Średnia:
(3.00)
Nie
""właśnie przy 150000 przebiegu strzelił łańcuch rozrządu.to chyba trochę za wcześnie dodam jeszcze że wcześniej nic nie dzwonił ani żadnych innych bólów ." "
Trwałość
 (3/10)
Utrzymanie
 (4/10)
Dynamika
 (2/10)
Model / Moc: combo 1,3 cdti 75km Rok / Przebieg: 2008/150000 Śr. spalanie: 5.5
Ja 03.12.2016
Średnia:
(9.00)
Tak
""Super silnik a Ci co piszą o awariach to niech się najpierw jeździć nauczą." "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: 75KM Rok / Przebieg: 2005 Śr. spalanie: 5l/100km
Piotr 24.01.2015
Średnia:
(9.33)
Tak
""Mam ten silnik w Corsie D (75 KM). Na razie, nawet wziąwszy pod uwagę dość mały przebieg (ok. 55 tys. km. przez nieco ponad 6 lat), jest całkowicie bezawaryjny. Bardzo mało pali (w trasie potrafi zejść do 3l/100 km!). Dynamika nie rzuca na kolana, ale jak na moje potrzeby jest OK, wyprzedzanie w trasie przy wysokich prędkościach nie stanowi problemu,a na wyścigach spod świateł mi nie zależy, bo to niebezpieczne. Ogólnie mam prawo ocenić ten silnik i cały wóz jako szczególnie godne polecenia." "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Opel Corsa D, 75KM Rok / Przebieg: 2007. 55 tys. km. Śr. spalanie: ?
Kamil 14.01.2015
Średnia:
(8.67)
Tak
""Super silnik! Mam dwie sztuki Cors z tym silnikiem. Jedna przebieg 390 tys. km, druga 220 tys.. Zero awarii z wyjątkiem DPF-a. " "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: Corsa D Rok / Przebieg: 2007 390 tys. km Śr. spalanie:
<<<12>>>

Wybierz silnik i dodaj opinię

Rodzina silników 1.3 CDTI
Silniki 1.3 CDTI z filtrem cząstek stałych (od 2011)
Silniki 1.3 CDTI (2004-2009)
Silniki 1.6 CDTI konstrukcji Fiata (2011-2015)
Silniki 1.6 CDTI konstrukcji Opla (od 2013)
Rodzina silników 1.7 CDTI
Silniki 1.7 CDTI (2003-2008)
Silniki 1.7 CDTI z filtrem cząstek stałych (od 2007)
Silniki 1.9 CDTI konstrukcji Fiata
Silniki 2.0 CDTI konstrukcji Fiata
Silniki 2.0 CDTI konstrukcji Opla (od 2014)
Inne silniki CDTI
Rodzina silników Ecotec DI/DTI (1996-2005)
Pozostałe silniki

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.0 CDTI 170KM (B20DTH)16.12.2018

Ludzie to jest temat o B20DTH a nie ok160/163KM A20DTH który miał problem ze smokiem. Tu smok i miska są całkiem inne i inny uszcz

Polecam

5.75

Silnik 1.9 16V MultiJet 140KM (2003-2008)15.12.2018

Mam taki w Alfie 156. Generalnie silnik bardzo dynamiczny i elastyczny. Realne spalanie a nie podawane przez komputer przy prędkościa

Polecam

8.08

Poradnik techniczny Diesla

EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.