Silnik 1.9 CDTI 120KM Z19DT - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 12413

Silników używa:

CDTi
Silnik 1.9 CDTI 120KM Z19DT

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 120.000 km

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak. występują odmiany bez DPF-u !!!

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Ilość oleju: 4.3 L, typ oleju: 5W30, wymiana po: 30.000km lub 2 lata /zalecana co 15.000km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Filtr cząstek stałych DPF !!!

Większość modeli wyposażona jest seryjnie w filtr cząstek stałych, jednak niektóre jednostki nie posiadają fabrycznie DPF !!!

Warto to sprawdzić przed ewentualnym zakupem !!!

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 CDTI o mocy 120KM został wprowadzona w 2004 roku w całości został opracowany przez koncern Fiata .Jednostka występowała w dwóch odmianach/ 8 oraz 16 zaworowej !!!

1.9 CDTI /120KM o oznaczeniu (Z19DT) - konstrukcja 8-zaworowa /maks.moment. 280 Nm 2000-2750 obr.min.

1.9 CDTI /120KM o oznaczeniu (Z19DTJ) -to konstrukcja 16-zaworowa /maks.moment. 280 Nm1750-2750 obr.min.

Jednostki mają bardzo podobne parametry oraz osprzęt jednak w wielu kwestiach są różnice.Nadmienić trzeba że silnik 120KM o oznaczeniu (Z19DTJ) jest słabszą wersją silnika o mocy 150KM o oznaczeniu (Z19DTH). To są te same silniki jedynie została obniżona moc do 120KM przez modyfikację programu sterującego silnikiem.Oba silniki współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek,co przekłada się na lepsze osiągi oraz wyższą kulturę pracy.W jednej i drugiej odmianie zastosowano trwały układ wtryskowy firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami II generacji o ciśnieniu 1600 barów.Plusem tego rozwiązania jest możliwość stosunkowo taniej regeneracji w razie ich uszkodzenia.Obie jednostki w większości są wyposażone fabrycznie w filtr cząstek stałych DPF ,jednak zdarzają się wersje bez DPF-u !!! wtedy w silniku występuję szerokopasmowa sonda lambda.W jednostce zastosowano nowej generacji system recyrkulacji spalin z elektromagnetycznie sterowanym zaworem EGR jak również nowy przepływomierz zintegrowany z czujnikiem temperatury.Jak widać jednostki mają podobne rozwiązania aczkolwiek w niektórych rozwiązaniach są różnice.Awaryjność silnika jest na niskim poziomie,jednak jest to uzależnione od eksploatacji i regularnego serwisowania. Do najbardziej awaryjnych części trzeba zaliczyć problematyczny filtr DPF często zapychający się zawór EGR oraz koło dwumasowe.Niestety koszty naprawy tego osprzętu nie należą do tanich często idą w tysiącach złotych.Najczęściej te usterki można zauważyć przy przebiegach około 200. tys/km !!! Na duży plus trzeba zaliczyć trwały układ wtryskowy oraz turbospreżarkę.W opinii użytkowników większym zainteresowaniem cieszy się właśnie odmiana 8 zaworowa.Gwarantują lepszą kulturę pracy dobrą dynamikę oraz niższy poziom spalania.Ponadto silnik jest wyposażony w mniej awaryjny osprzęt.Reasumując,obie jednostki są chwalone za dobre osiągi,wysoką kulturę pracy niski poziom spalania oaz trwałość.Dodatkowym atutem jest duża dostępność części zamiennych oraz bezproblemowy serwis.

Zalety:
bardzo dobra dynamika
wysoka kultura pracy
niski poziom spalania

Wady:
awarie koła dwumasowego
problemy z filtrem DPF
szwankująca elektronika
uwaga na częste ubytki oleju

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 59

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 23
Średnia (głosów 13):
(8.33)
Trwałość
 9.23/10
Utrzymanie
 8.08/10
Dynamika
 7.69/10

Głosy według opinii:

121

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

melon 19.08.2018
Średnia:
(10.00)
Tak
"Przebieg 246000km. Nigdy mnie nie zawiodl. Wszystkie drobne usterki usiniete wlasymi rekoma. Plusem jest posiadanie Opcom a. Dzieki temu pelna oszczednosc poniewaz sam diagnozuje drobne usterki. Czesci zamiennych jak na peczki za grosze. Bardzo tanie auto w utrzymaniu. Mialem nowszy model Opla ale to juz nie to samo auto. Postanowilem sie cofnac i nie zaluje. Goraco polecam szvzegolnie 8 zaworowke. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: z19dt 120 Rok / Przebieg: 2007 Śr. spalanie: 7
Master 31.03.2018
Średnia:
(3.33)
Tak
"Najlepszy diesel pod względem dynamiki i spalania jakim jeździłem. Ogólnie motor niezawodny jak na dzisiejsze czasy ale standardowo padło koło dwumasowe i egr wymagał czyszczenia co 20kkm (lub wymiany wtedy starczałoby na dłużej). Z pozostałych awarii silnika w Zafirze regulator napięcia w alternatorze padł dziwnie bo bez informowania o braku ładowania aku podczas jazdy. Ogólnie 60kkm zrobione w miarę niezawodnie. Model bez DPF"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: 1,9 120km Z19DT bez DPF Rok / Przebieg: 2005 Śr. spalanie: 6.1
bif 24.01.2018
Średnia:
(8.33)
Tak
"8V 2006 -zakup przy 105kkm w 2014 teraz 195kkm, żadnej awarii, rozrząd zrobiłem przy 125, olej co 15k z filtrami. czasami lekko szarpie przy zimnym poniżej 2k.obr. teraz trochę do roboty więcej z zawieszeniem, kiedyś padło sprzęgiełko klimy. mógłby być cichszy. spalanie trasa 90-145-170 5,5l/6,5l/8l można polecić. "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: 8v/120 Rok / Przebieg: 2006/195 Śr. spalanie: 6.7
Mikołaj 24.01.2018
Średnia:
(9.33)
Tak
"Kupiłem (kombi) z przebiegiem 117 300 tyś km,a obecnie ma nakulane 193 200 tyś.km. Po zakupie do chwili obecnej ;wymiana oleju co 15 000 tyś(+filtra oleju wiadomo),filtrów powietrza,kabinowego,paliwa(paliwa po 64 300 tyś.! wymieniłem),tarcze +klocki w 2017r,zamek klapy bagażnika(drogi !-nowy-420zł,ale nic nie wymieniam ze szrotu),rozrząd w 2013r.(następny wymienię po interwale 120 000 tyś.bo tak mówi instrukcja i serwis,a nie laki motoryzacji którzy chcą wymieniać jak najczęściej !, -bo jest KASA ! ),łożysko piasty koła w McPersononie z przodu l.str.,łączniki stabilizatora przód, świece żarowe ,,BERU"- niedawno w XII 2017r-kpl,, czujnik położenia wału korbowego, termostat płynu chł.,uszczelkę pokrywy zaworów (przy "okazji" spr luz zaworów -od 0,24- do 0,35 mm po 9 latach jazdy),wycieraczki -przód-tył oryginalne jakie były od nowości. Żadnych awarii w trasie.Polecam. Auto bardzo wygodne,przestronne,ekonomiczne jak na swoje parametry."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: 1.9 CDTI 120 KM Rok / Przebieg: 2008/193 200 Śr. spalanie: 5.5
wojtek 18.04.2016
Średnia:
(8.00)
Tak
""pojemne rodzinne autko ,do tej pory wymiana dwu mas.przy 160tyś.filtr dpf wycięty dla spokoju po za tym silnik sprawuje się dobrze" "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: signum 120kM Rok / Przebieg: 2007 170tyś Śr. spalanie: 7 miasto
<<<123>>>

Wybierz silnik i dodaj opinię

Rodzina silników 1.3 CDTI
Silniki 1.3 CDTI z filtrem cząstek stałych (od 2011)
Silniki 1.3 CDTI (2004-2009)
Silniki 1.6 CDTI konstrukcji Fiata (2011-2015)
Silniki 1.6 CDTI konstrukcji Opla (od 2013)
Rodzina silników 1.7 CDTI
Silniki 1.7 CDTI (2003-2008)
Silniki 1.7 CDTI z filtrem cząstek stałych (od 2007)
Silniki 1.9 CDTI konstrukcji Fiata
Silniki 2.0 CDTI konstrukcji Fiata
Silniki 2.0 CDTI konstrukcji Opla (od 2014)
Inne silniki CDTI
Rodzina silników Ecotec DI/DTI (1996-2005)
Pozostałe silniki

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.0 dCi 173/178KM M9R FAP25.09.2018

Mogę jedynie potwierdzić opinię o 2.0dCi w tej wersji macowej, padają panewki, a koszty naprawy są bardzo wysokie, najlepiej szuka

Odradzam

8.77

Silnik 1.5 Energy dCi 90KM K9K25.09.2018

Silnik jest bardzo oszczędny ale jest małe ale do pewnych prędkości czyli do 100km/h po wyżej znacznie wzrasta bo ponad 7l to wina

Polecam

10.00

Silnik 1.6 CRDI 110KM23.09.2018

Super polecam silnik pracuje idealnie , 120000 tys

Polecam

9.89

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.