Silnik 1.9 CDTI 120KMWyświetleń: 8987

Silników używa:

CDTi
Silnik 1.9 CDTI 120KM

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 120.000 km

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak. występują odmiany bez DPF-u !!!

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Ilość oleju: 4.3 L, typ oleju: 5W30, wymiana po: 30.000km lub 2 lata /zalecana co 15.000km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Filtr cząstek stałych DPF !!!

Większość modeli wyposażona jest seryjnie w filtr cząstek stałych, jednak niektóre jednostki nie posiadają fabrycznie DPF !!!

Warto to sprawdzić przed ewentualnym zakupem !!!

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 CDTI o mocy 120KM został wprowadzona w 2004 roku w całości został opracowany przez koncern Fiata .Jednostka występowała w dwóch odmianach/ 8 oraz 16 zaworowej !!!

1.9 CDTI /120KM o oznaczeniu (Z19DT) - konstrukcja 8-zaworowa /maks.moment. 280 Nm 2000-2750 obr.min.

1.9 CDTI /120KM o oznaczeniu (Z19DTJ) -to konstrukcja 16-zaworowa /maks.moment. 280 Nm1750-2750 obr.min.

Jednostki mają bardzo podobne parametry oraz osprzęt jednak w wielu kwestiach są różnice.Nadmienić trzeba że silnik 120KM o oznaczeniu (Z19DTJ) jest słabszą wersją silnika o mocy 150KM o oznaczeniu (Z19DTH). To są te same silniki jedynie została obniżona moc do 120KM przez modyfikację programu sterującego silnikiem.Oba silniki współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek,co przekłada się na lepsze osiągi oraz wyższą kulturę pracy.W jednej i drugiej odmianie zastosowano trwały układ wtryskowy firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami II generacji o ciśnieniu 1600 barów.Plusem tego rozwiązania jest możliwość stosunkowo taniej regeneracji w razie ich uszkodzenia.Obie jednostki w większości są wyposażone fabrycznie w filtr cząstek stałych DPF ,jednak zdarzają się wersje bez DPF-u !!! wtedy w silniku występuję szerokopasmowa sonda lambda.W jednostce zastosowano nowej generacji system recyrkulacji spalin z elektromagnetycznie sterowanym zaworem EGR jak również nowy przepływomierz zintegrowany z czujnikiem temperatury.Jak widać jednostki mają podobne rozwiązania aczkolwiek w niektórych rozwiązaniach są różnice.Awaryjność silnika jest na niskim poziomie,jednak jest to uzależnione od eksploatacji i regularnego serwisowania. Do najbardziej awaryjnych części trzeba zaliczyć problematyczny filtr DPF często zapychający się zawór EGR oraz koło dwumasowe.Niestety koszty naprawy tego osprzętu nie należą do tanich często idą w tysiącach złotych.Najczęściej te usterki można zauważyć przy przebiegach około 200. tys/km !!! Na duży plus trzeba zaliczyć trwały układ wtryskowy oraz turbospreżarkę.W opinii użytkowników większym zainteresowaniem cieszy się właśnie odmiana 8 zaworowa.Gwarantują lepszą kulturę pracy dobrą dynamikę oraz niższy poziom spalania.Ponadto silnik jest wyposażony w mniej awaryjny osprzęt.Reasumując,obie jednostki są chwalone za dobre osiągi,wysoką kulturę pracy niski poziom spalania oaz trwałość.Dodatkowym atutem jest duża dostępność części zamiennych oraz bezproblemowy serwis.

Zalety:
bardzo dobra dynamika
wysoka kultura pracy
niski poziom spalania

Wady:
awarie koła dwumasowego
problemy z filtrem DPF
szwankująca elektronika
uwaga na częste ubytki oleju

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 42

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 17
Średnia (głosów 12):
(8.19)
Trwałość
 9.17/10
Utrzymanie
 7.92/10
Dynamika
 7.5/10

Głosy według opinii:

111

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Master 31.03.2018
Średnia:
(3.33)
Tak
"Najlepszy diesel pod względem dynamiki i spalania jakim jeździłem. Ogólnie motor niezawodny jak na dzisiejsze czasy ale standardowo padło koło dwumasowe i egr wymagał czyszczenia co 20kkm (lub wymiany wtedy starczałoby na dłużej). Z pozostałych awarii silnika w Zafirze regulator napięcia w alternatorze padł dziwnie bo bez informowania o braku ładowania aku podczas jazdy. Ogólnie 60kkm zrobione w miarę niezawodnie. Model bez DPF"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: 1,9 120km Z19DT bez DPF Rok / Przebieg: 2005 Śr. spalanie: 6.1
bif 24.01.2018
Średnia:
(8.33)
Tak
"8V 2006 -zakup przy 105kkm w 2014 teraz 195kkm, żadnej awarii, rozrząd zrobiłem przy 125, olej co 15k z filtrami. czasami lekko szarpie przy zimnym poniżej 2k.obr. teraz trochę do roboty więcej z zawieszeniem, kiedyś padło sprzęgiełko klimy. mógłby być cichszy. spalanie trasa 90-145-170 5,5l/6,5l/8l można polecić. "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: 8v/120 Rok / Przebieg: 2006/195 Śr. spalanie: 6.7
Mikołaj 24.01.2018
Średnia:
(9.33)
Tak
"Kupiłem (kombi) z przebiegiem 117 300 tyś km,a obecnie ma nakulane 193 200 tyś.km. Po zakupie do chwili obecnej ;wymiana oleju co 15 000 tyś(+filtra oleju wiadomo),filtrów powietrza,kabinowego,paliwa(paliwa po 64 300 tyś.! wymieniłem),tarcze +klocki w 2017r,zamek klapy bagażnika(drogi !-nowy-420zł,ale nic nie wymieniam ze szrotu),rozrząd w 2013r.(następny wymienię po interwale 120 000 tyś.bo tak mówi instrukcja i serwis,a nie laki motoryzacji którzy chcą wymieniać jak najczęściej !, -bo jest KASA ! ),łożysko piasty koła w McPersononie z przodu l.str.,łączniki stabilizatora przód, świece żarowe ,,BERU"- niedawno w XII 2017r-kpl,, czujnik położenia wału korbowego, termostat płynu chł.,uszczelkę pokrywy zaworów (przy "okazji" spr luz zaworów -od 0,24- do 0,35 mm po 9 latach jazdy),wycieraczki -przód-tył oryginalne jakie były od nowości. Żadnych awarii w trasie.Polecam. Auto bardzo wygodne,przestronne,ekonomiczne jak na swoje parametry."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: 1.9 CDTI 120 KM Rok / Przebieg: 2008/193 200 Śr. spalanie: 5.5
wojtek 18.04.2016
Średnia:
(8.00)
Tak
""pojemne rodzinne autko ,do tej pory wymiana dwu mas.przy 160tyś.filtr dpf wycięty dla spokoju po za tym silnik sprawuje się dobrze" "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: signum 120kM Rok / Przebieg: 2007 170tyś Śr. spalanie: 7 miasto
Grzegorz 18.01.2015
Średnia:
(9.33)
Tak
""Vectra C 2007 1.9 CDTI 120km DPF. Mam ja od nowości. Kupiona w polskim salonie w 2007 r. Obecnie ma nalatane 396 tyś. Poza normalnymi wymianami eksploatacyjnymi jak klocki tercze itp. Wymieniłem tylko EGR przy 220 tyś, Rozrusznik oraz regulator napięcia przy 250 tyś, i przy 274 tys dwumas. Ostatnio zamek tylnej klapy. Auto nie do zarżnięcia jak się dba i serwisuje na bieżąco. Podstawa to wymiana oleju co 15 tyś i nie katowanie silnika." "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Vectra C 1.9 CDTI 120km Rok / Przebieg: 2007 396 tyś Śr. spalanie: ?
<<<123>>>

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.2 CRDI21.06.2018

Dynamika wyjątkowo dobra przy tej wadze auta. Główny plus - spalanie. Silnik napędza pojazd o wadze 1.8t. W trasie przy ekonomiczne

Polecam

7.47

Silnik 1.5 DCi 86KM20.06.2018

W moim egzemplarzu olej wymieniany co 15 tyś przy przebiegu 200tyś profilaktycznie sprawdziłem panewki praktycznie zero oznak zużyc

Polecam

7.97

Silnik 1.9 TDI PD (98-07)19.06.2018

Trwały, ekonomiczny, w miare dynamiczny i bezproblemowy silnik. Bez filtra czastek stałych i skomplikowanej elektroniki.Polecam

Polecam

8.48

Silnik 1.5 DCi 65KM18.06.2018

Już 360.000km bez awarii! Tylko oryginalny olej (ELF 5w40), wymieniany co roku (maks. 15.000km) i wymiana filtra paliwa co drugą wymi

Polecam

9.08

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.