Silnik 1.6 TDI CR 90KM (CAYB) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 5452

TDI
Silnik 1.6 TDI CR 90KM (CAYB)

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią. BorgWarner BV39 BV39F-0136

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 180.000 km lub 5 Lat

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Piezoelektryczne. Firma Siemens

Ilość oleju: 4.3 L, typ oleju: VW-norma 507.00 5W-30, wymiana po: co 15.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Olej

Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.

ROZRZĄD !!!

Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 TDI  o mocy 90KM występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi. W zależności od modelu posiada również moc 75KM oraz 105KM.Silnik 1.6 TDI produkowany był od 2005 roku. W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje.Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika,bardzo trzeba uważać na złej jakości paliwo.Do przebiegu 100 tys/km praktycznie nic się z nimi nie dzieje,po wyżej zdarzają się poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek firmy BorgWarner BV39 BV39F-0136. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik  1.6TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę czystości Euro5) elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania.Niestety jest to nagminne jeżeli auto jest nie odpowiednio eksploatowane,chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską.Auta użytkowane na trasach bezproblemowo pokonują przebiegi około 200 tys wtedy mogą napotkać na problem z filtrem.Niestety użytkownicy w miastach na ogół spotykają się z awariami DPF-u już przy przebiegach 80tys/km !!! Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach.Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys.km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście.W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się niską awaryjnością o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty.Niewątpliwie atutem jednostki jest niskim spalaniem oraz przyzwoitą kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają stosunkowo niską moc oraz wspomniany problematyczny filtr cząstek stałych.

Zalety:
niskie poziomy spalania
zadowalająca kultura pracy
trwała jednostka

Wady:
przeciętna dynamika
awaryjny filtr cząstek stałych
uwaga na zerwanie paska rozrządu
uwaga na osprzęt silnika !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 10

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 2
Średnia (głosów 7):
(7.95)
Trwałość
 8.43/10
Utrzymanie
 8.57/10
Dynamika
 6.86/10

Głosy według opinii:

61

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Macin 07.11.2018
Średnia:
(9.00)
Tak
"Super silnik, nie grzeszy dynamiką ale jak na Fabię jest ok. Można spokojnie podróżować z prędkością autostradową i jeszcze ma siłę przyspieszać. Generalnie samochód kupiłem jako 4 latka z przebiegiem 153tyś. km, sam w 4 kolejne lata zrobiłem następne 100 tys. km. Obecnie ma 253tyś. km sprawuje się super, dwumas jeszcze raczej oryginalny, bynajmniej ja go nie wymieniałem, turbo śmiga, jedynie alternator rok temu przeszedł regenerację, jeśli chodzi o DPF to jak by go nie było, zero problemów, co jakiś czas włączy się procedura wypalania, co prawda 85% mojej jazdy to trasa. Generalnie bardzo polecam ten silniczek."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Fabia 2 CAYB Rok / Przebieg: 2010 Śr. spalanie: 5.5
Jan 07.02.2018
Średnia:
(1.00)
Nie
"Było fajnie dopóki nie wypłynęła afera dieselgate.. Po tzw. "akcji serwisowej" moja fabia 1.6tdi z przebiegiem 48 tys. km to kupa złomu. Auto przestało przyspieszać, pali ok. 1,5 l więcej na setkę, silnik klekocze jak stary polonez na ubogiej mieszance, a jazda poza miastem polega na wciskaniu pedału gazu do dechy i czekaniu na reakcję. Nie dajcie się namówić na aktualizację oprogramowania! Nigdy więcej nie kupię samochodu z koncernu VAG. To najwięksi oszuści jakich znam."
Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (1/10)
Dynamika
 (1/10)
Model / Moc: Fabia II 90kM Rok / Przebieg: 2010 Śr. spalanie: 7
Marcin 27.12.2017
Średnia:
(7.67)
Tak
"Golf VII variant 1,6 tdi 90 km. Szybki to może i nie jest,ale nie chodzi mi o szybkość,tylko o ekonomię (robię gównie dłuższe trasy ok. 65 km. w jedną stronę). Liczę, że przejadę nim z 300 tys. Auto kupiłem w salonie, miłe zaskoczenie-bez DWUMASY!!! Pierwsza wymiana oleju po 15 tys.-tak planuję przez cały czas użytkowania. Jak na razie nie mam na co narzekać. Paliwo warto lać na dobrych, markowych stacjach,najlepiej dużych,patronackich-nie tych będących w ajencjach. Na autostradzie bez problemu rozpędzam go do 140-160. Dobra elastyczność-3000 tys. obrotów przy 160 (w 1,9 było to 140). Naprawdę polecam ale na dłuższe trasy a nie na miasto." "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (5/10)
Model / Moc: Golf VII Rok / Przebieg: 2017/27000 Śr. spalanie: 5.2
Marcin 04.08.2017
Średnia:
(8.67)
Tak
""Z tym silnikiem samochód posiadam od 2.5 roku, kupiłem z przebiegiem 153000km, osobiście przejechałem nim 74000km. Super silnik, bezobsługowy pod warunkiem że się dba o niego i płyny ustrojowe wymienia na czas. Sapalanie niezależnie od stylu jazdy na poziomie 5,5-5,7/100km. Jak do tej pory zero awarii samego silnika, osprzęt to inna bajka, po zakupie padł kompresor klimatyzacji a w tym roku regeneracja alternatora w którym padły łożyska. Koło dwumasowe zaczyna kończyć żywot, jednak z tego co do tej pory udało mi się ustalić jest jeszcze oryginalne, więc również nie ma tragedii. Naprawdę super silniczek, może nie grzeszy mocą ale jak na Fabię tragedii nie ma, jeszcze 70km/h poleci spokojnie :)" "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: Fabia II / 90KM Rok / Przebieg: 2010 / 227000 Śr. spalanie: 5.5
Kamil 02.10.2016
Średnia:
(10.00)
Tak
""Kupiłem go z początkiem 2016 r w golf VI Variant z końca 2011, moc 90KM. Gdy mieszkałem w Krakowie i przez 3 miesiące pokonywałem dystans 4 km do pracy, to w końcu wyskoczył DPF. Zgodnie z zaleceniami zrobiłem dłuższy dystans i kontrolka zgasła sama. Teraz robię "dystanse" 18 km do pracy i już się problem nie pojawił. Silnik bardzo dobrze się zbiera w dolnej fazie obrotów. Rewelacyjne spalanie w korkach i ogólnie po mieście do 80 km/h. Jego problem to autostrada. Przy prędkości 80 pali koło 5l +/- jak miasto, to trochę więcej, jak korki, to jeszcze więcej, a jak przelotówka, to nawet ok 4l. Ale autostrada i 140 km/h, to już koło 7 l. Podejrzewam, że wersja 110 KM na trasie pali mniej niż mój. Mam też coś ze zbieżnością, więc też opór toczenia może być minimalnie większy. Ogólnie z silnika jestem na prawdę bardzo zadowolony. Aaa i jeśli ktoś mówi, że mała dynamika, to warto aby dodać, czy mała jak na ten silnik czy ogólnie. Miałem np E46 z 184 KM i tam dynamika była dużo większa, ale to R6. Tu dynamika moim zdaniem jest bardzo ok " "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 90 Rok / Przebieg: 2011 / 228000 Śr. spalanie: 5.5
<<<12>>>

Wybierz silnik i dodaj opinię

Silniki 1.2 TDI EA189 z systemem Common Rail (od 2009)
Silniki 1.4 TDI EA288 z systemem Common Rail (2014-2017)
Silniki 1.6 TDI EA189 z systemem Common Rail (2009-2014)
Silniki 1.6 TDI EA288 z systemem Common Rail (od 2012)
Silniki 2.0 TDI EA189 z systemem Common Rail (2007-2015)
Silniki 2.0 TDI EA288 z systemem Common Rail (od 2012)
Silniki 2.7 V6 TDI (2004-2011)
Silniki 3.0 V6 TDI EA896 (2004-2011)
Silniki 3.0 V6 TDI EA897 (2010-2015)
Silniki 3.0 V6 TDI EA897evo (2014-2018)
Silniki 8-cylindrowe TDI
Silniki 12-cylindrowe TDI

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.2 TDCI 175KM ('06-'10)18.11.2018

Jestem trzecim właścicielem, silnik pracuje ok i mimo upływu lat dalej jest dynamiczny. Spalanie jak na taką masę auta bardzo przy

Polecam

8.71

Silnik 2.4 D5 205/2015KM (od 2009)17.11.2018

Przede wszystkim jest błąd w opisie. Ten silnik ma biuro i z tego co się orientuję bez zmiennej geometrii Dynamika silnika super,

Polecam

8.55

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.