Fiat

Silnik Fiat 1.3 MultiJet I 16V 70KM

16345
Silnik Fiat 1.3 MultiJet I 16V 70KM

Silniki Fiat 1.3 / 1.6 / 1.9 MultiJet są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.3 MultiJet I Generacji  o mocy 70KM produkowany był od 2003 roku, m. in. w Bielsku Białej. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena.Wersja 70-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek. W mocniejszych jednostkach zamontowano turbinę o zmiennej geometrii.



Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Silnik posiada zwykłe sprzęgło -jednomasowe do duży plus w razie awarii koszty wymiany to wydatek rzędu 400 zł. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie. Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys. Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać



Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika. Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.



Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwałą jednostka
  • dobra kultura pracy
  • niski poziom spalania
  • bezobsługowy mechanizm rozrządu
  • trwałość i niska awaryjność

Wady

  • słaba dynamika
  • awarie zaworu EGR
  • problemy z nisko osadzoną misę olejową

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: 188 A9
  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Bez koła dwumasowego
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch- możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 2.8 L, typ oleju: Selenia 5W30, wymiana po co 30.000km lub 2 lata

Seriws
Przeglądy i wymiany oleju co 30tys od 2009r co 35 tys
ilość oleju 2.8L
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 10) (8.1)
Trwałość 8.3/10
Utrzymanie 8.3/10
Dynamika 7.8/10
Głosy według opinii użytkowników: 8 2

Najbardziej awaryjna część

0%
20%
0%
40%
0%
40%
Suma głosów: 5

Opinie użytkowników

29.01.2023 Fiat Panda dynamic 1.3
(6.0)
Opinia: Silnik 1.3 multijet 70 KM, przebieg 175 000 km. Wymiana EGR przy 140 000, regeneracja pompy wtryskowej i zakup oraz wymiana 4 wtryskiwaczy Bosch przy 175 000 km. Koszt 5000 zł. Niska żywotność układu wtryskowego. Wysokie koszty utrzymania silnika 1.3.
  • 5.0/10
  • 7.0/10
  • 6.0/10
Zalety: Niskie spalanie 4 do 5 l / 100 km.
Wady: Słaba dynamika, głośna praca, niska trwałość turbosprężarki i sprzęgła.
  • Silnik: 70
  • Rocznik: 2005
  • Przebieg: 175135
  • Spalanie: 4.5 l/100km
Odradzam
15.04.2019 Panda II
(9.3)
Opinia: Fiat Panda, kupiony 3 lata temu przy 169 tys. obecnie praktycznie 200tys. po wymianie profilaktycznej rozrządu przez poprz. właściciela (po rozerbaniu okazało się, że jest ok. ale przy okazji postanowiono zmienić ślizg itp. ale bez łańcucha), przez ten czas nie było żadnych usterek, wszystko śmiga,
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: 70
  • Rocznik / Przebieg: 2005
  • Spalanie: 4.1 l/100km
Polecam
31.03.2018 Master
(10.0)
Opinia: Silnik nie do zajechania, w firmie używany dość drastycznie i praktycznie w całej flocie niezawodny. Rozrząd akurat jest obsługowy i trzeba wymienić zdecydowanie szybciej niż zaleca producent. Nisko położona miska to faktycznie zmora tego silnika, średnio co rok była wymiana. Dynamika w pandzie 5d rewelacyjna.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 70km
  • Rocznik / Przebieg: 2009
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
03.01.2018 Gekon
(6.7)
Opinia: Silnik dość trwały i wbrew pozorom prosty, trafiłem na względnie zadbany egzemplarz i przez to kilka re rzeczy musiałem wymienić na starcie
  • 8.0/10
  • 7.0/10
  • 5.0/10
  • Silnik: Idea 70 KM
  • Rocznik / Przebieg: 2004r. 250 tyś.
  • Spalanie: 4.0 l/100km
Polecam
09.12.2016 Marcin
(9.0)
Opinia: "Super silnik, niskie spalanie, dynamika."
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: Panda 70 Km
  • Rocznik / Przebieg: 2008/ 150 tys.
  • Spalanie: 3.7 l/100km
Polecam