Silnik 1.9 8V MultiJet 120KM (2002-2010) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 12687

JTD

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.0d N4724.08.2019

totalne dno porażka auto z przebiegiem 221 tys salon PL wiec nie krecona, siadło turbo, dwumasa i wtryski

Odradzam

6.95

Silnik 2.2 SkyActiv-D (SHY)24.08.2019

Jest to pierwszy silnik Diesla w moim życiu i jestem bardzo zadowolony. Posiadam nadal Mazdę 6 z 2003 roku w gazie i liczę się z ty

Polecam

8.89

Silnik 2.0 HDI 16V 163KM (DW10CTED4)24.08.2019

Wszystko bezproblemowo działa, przejechane już ponad 40 000 km w kilka miesięcy. Peugeot BOXER 2019 rocznik, moc silnika 163 KM. Pol

Polecam

8.71

Silnik 2.0 TDI 8/16V PD 140KM (EA188)23.08.2019

Samochodem zrobione do dzisiaj 240000km (oryginalny przebieg) Dynamika na dobrym poziomie, spalanie także, średnie zużycie 6l, brak

Polecam

7.46

Najważniejsze informacje o silniku

1.9 8V MultiJet o mocy 120KM wszedł do produkcji w 2002 roku i miał szerokie zastosowanie w modelach Alfa Romeo,Fiat jak również w Oplu oraz Sabie do 2010 r.Silnik jest kontynuacją wersji JTD w której wprowadzono nowsze rozwiązania oraz zwiększono moce.Po sukcesie starszej wersji Fiat postawił na sprawdzone rozwiązania i tak powstał nowszej generacji silnik o nazwie MultiJet.Jednostka w odróżnieniu od wersji JTD różniła się nowszym układem wtryskowym Common Rail II generacji oraz bardziej zaawansowanym osprzętem. Właśnie odmiana 120-konna jest uznawana za najbardziej popularną i obecnie najczęściej spotykana na rynku wtórnym.Na swój sukces zapracował dużą trwałością oraz dobrymi osiągami przy niskim poziomie spalania.Jednak nie jest wolna od awarii do najczęstszych trzeba zaliczyć problem z kołem dwumasowym które zazwyczaj zaczyna szwankować przy przebiegu 200 tys /km.Kolejną przypadłością która daje się we znaki jest zawór recyrkulacji spalin EGR,oraz czujnik położenia wału.Na szczęście te awarie są łatwe do zdiagnozowania i bez większych problemów naprawiane.O ile koło dwumasowe jest dosyć kosztowne to sam EGR oraz czujnik nie jest aż tak problematyczny i kosztowny w naprawie.Trzeba pamiętać że wersje po 2007 roku mogą współpracować z filtrem cząstek stałych DPF zwłaszcza w autach z importu gdzie samochody seryjnie wychodziły z DPF-em.Auta z Polskiej sieci dilerskiej dopiero po 2010 roku były serynie wyposażone w filtr cząstek stałych,tak że w tej wersji nie występował ponieważ silnik był stosowany do 2010 roku.Przed zakupem warto sprawdzić czy auto posiada DPF czy nie (po niżej podane są podane kody silnika z oznaczeniem czy auto posiada filtr czy nie). Ta odmiana współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek Garret,co jest dużą zaletą bo przekłada się na bardzo dobre osiągi.Zarówno wersja JTD jak i Multijet stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch, które można stosunkowo tanio zregenerować.Użytkownicy chwalą sobie jednostkę za wysoką kulturę bardzo dobrą dynamikę pracy przy stosunkowo niskim poziomie spalania.Dużym atutem silnika jest bardzo duża trwałość który przy odpowiednim użytkowaniu bezproblemowo osiąga przebiegi 500 tys/km.Również serwis nie sprawia większych problemów a dostęp do części jest bezproblemowy

Opis Ogólny

Jednostka MultiJet występowała z 8  lub 16 zaworową głowicą. Silnik z 8 zaworami w głowicy generuje moc od 100 do 130KM. Z kolei silnik 16V wytwarza moc od 136KM do 150KM bądź od 180KM do 190KM.Większość współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii. Zarówno wersja JTD jak i Multijet stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch, które można stosunkowo tanio zregenerować.W 2009 roku Fiat wprowadził nową generację silników Multijet 2. Istnieje również jednostka wysokoprężna o pojemności 1.9L z podwójnym doładowaniem. Jest bardzo zaawansowana technologicznie, a co za tym idzie droga oraz trudna w ewentualnej naprawie.

Zalety:
bardzo dobra dynamika
wysoka kultura pracy
niski poziom spalania

Wady:
awarie koła dwumasowego
szwankująca elektronika
awarie czujnika położenia wału
uwaga na częste ubytki oleju
droższy serwis od wersji JTD

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silnik 1.9 8V MultiJet 120KM -wersje w których występuje filtr cząstek stałych DPF !

kod silnika 192A8000

198AXB1A 01 - bez DPF

198AXB1A 01C - DPF

198AXB1A 01B - bez DPF

198AXB1A 01D - DPF

kod silnika 192B4000

198AXD1A 03 - bez DPF

198AXD1A 03C - DPF

198AXD1A 03B - bez DPF

198AXD1A 03D - DPF

kod silnika 192B5000

198AXE1A 04 - DPF

198AXE1A 04C - bez DPF

198AXE1A 04B - DPF

198AXE1A 04D - bez DPF

( numery na tabliczce pod maską silnika)

 

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 30

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 2
Średnia (głosów 5):
(9.07)
Trwałość
 9.4/10
Utrzymanie
 8.4/10
Dynamika
 9.4/10

Głosy według opinii:

50

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Suzuki sx4 1.9 ddis, 4x4 24.07.2019
Średnia:
(10.00)
Tak
"Totalnie bezawaryjne auto i silnik! Mamy je 9 lat i poza regularnym serwisem Suzuki nigdy się nie popsuło! "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1.9 JTd, Rocznik / Przebieg: 2008 / 100 tys. km Śr. spalanie: 7.2
Robert 05.10.2018
Średnia:
(9.33)
Tak
"Silnik mam w Fiacie Brawo II od nowości przebieg 237tys km jedyna usterka to wymiana koła dwumaoswego co jest standardem w tym modelu.Po za tym silnik bezproblemowy,trzeba regularnie wymieniać olej i filtry maks co 15 tys i po problemie.Cały osprzęt turbo,pompa,wtryski,eger od nowości.Silnik bez DPF-u słyszałem że sa z dpefem ale to wersja z Polski.Spalanie średnio 6.5 na trasie spada do 5l.120-koni idealnie przekłada się na dobre osiągi,wyprzedzanie i start bezproblemowy.To jeden z ostatnich silników diesla który jest bardzo trwały i bezawaryjny."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Bravo II 120KM Rocznik / Przebieg: 2007 r 237.tys Śr. spalanie: 6.5
Michał 12.01.2016
Średnia:
(8.67)
Tak
""Polecam z czystym sumieniem ten silnik, JTDM wersja 8v. Silnik nie sprawia żadnych problemów - jak dbasz tak masz, wymiana oleju co 10 tysięcy km, filtra paliwa co 40-50 tys. km - filtry porządne Purflux, Mann, Knecht. Trochę dychawiczny w dolnym zakresie obrotów, jak już turbina zaczyna ciągnąć to robi się bardzo chętny do jazdy. Alfa Romeo 159 to ogromny skok jakościowy w porównaniu do wcześniejszych modeli tej marki. Polecam" "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: AF 159/120KM Rocznik / Przebieg: 2006/154000 Śr. spalanie: 7
11.05.2013
Średnia:
(8.00)
Tak
"1,9 - wersja 120 lub 150 ( też montowana w oplach ) super silniki - dobre przebiegi momentów , niskie spalania , przyzwoita kultura pracy - silnik wart polecenia z czystym sumieniem . Mankamenty - jak i w innych - blokujący się egr ( pomaga czysczenie - najlepiej odrazu z przepustnicą ) i blokująca się listwa na kolektorze - przy ok. 100tyś przebiegu trzeba się liczyć z naprawą - 500-800zł - ale można jeździć i z tym "kulawym" kolektorem - problemem wtedy jest słabszy moment który kopie wtedy od 2500-2600 obrotów. Dziwi mnie częsta reakcja właścicieli opli którzy za nic nie wierzą że mają fiatowskie silniki ... . Jednostki godne polecenia . 2,4 - też super - ale spięty z manualem - z automatem F40 - wolnym i awaryjnym - nie daje takiej przyjemności z jazdy jak z manualem." "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (9/10)
Odmiana silnika: Alfa Romeo 1.9 JTD 120KM Rocznik / Przebieg: Śr. spalanie:
05.05.2013
Średnia:
(9.33)
Tak
""najlepsze co mi się trafiło to AR 156 1,9JTDM :"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Alfa Romeo 156 1.9 JTDM Rocznik / Przebieg: Śr. spalanie:

Poradnik techniczny Diesla

Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.