Silnik 1.6 MultiJet 120KMWyświetleń: 1873

Silników używa:

JTD
Silnik 1.6 MultiJet 120KM

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 140.000 km lub 5 lat

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch- możliwość regeneracji

Ilość oleju: 4.6 L, typ oleju: Selenia 5W30, wymiana po: 32.000 lub 2 lata/zalecana wymiana co 20.000 km..

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 MultiJet o mocy 120KM to nowoczesna jednostki wysokoprężna montowana w samochodach Alfa Romeo, Fiat, Lancia oraz Suzuki. W zależności od modelu silnik posiada moc 90KM, 105KM lub 120KM. Jednostka zadebiutowała w 2008 roku, jest spokrewniona z poprzednikiem - silnikiem 1.9 JTD.Budowa oparta jest na bloku żeliwnym z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi paskiem zębatym. Porównując ją do poprzednika postawiono na poprawę osiągów, niższe spalanie oraz zmniejszenie emisji spalin. Jednostka 4-cylindrowa, posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji. Jest to silnik o stosunkowo prostej konstrukcji i nie sprawiający większych problemów w ewentualnych naprawach. Wersję  90KM oraz 105KM współpracują z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek sterowaną elektronicznie. Bezsprzecznie jej największą zaletą są niższe koszta obsługi. Dużą zaletą siników o niższej mocy (90KM) jest brak filtra cząstek stałych. W mocniejszej 120-konnej wersji występuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek oraz filtr cząstek stałych DPFRozwiązanie jakie zastosował Fiat - montaż filtra DPF tuż za turbosprężarką, jest bardzo funkcjonalne, ma to na celu osiągnięcie maksymalnej temperatury do wypalenia sadzy. Dodatkowo trzeba wspomnieć że filtr u Fiata jest całkowicie bezobsługowy, bez konieczności dodawania jakichkolwiek płynów, jak to miało miejsce przy innych filtrach FAP/DPF. W razie zapchania dozowana jest automatycznie większa dawka paliwa do jego wypalenia.Silnik charakteryzuje się dobrą dynamiką, małym zapotrzebowaniem na paliwo, niezła kulturą pracy oraz małą awaryjnością.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika i elastyczność
nsiki poziom spalania

Wady:
drogi serwis (w wersji 120KM)
awarie filtra DPF

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 2

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 1
Średnia (głosów 3):
(9.67)
Trwałość
 10/10
Utrzymanie
 9.67/10
Dynamika
 9.33/10

Głosy według opinii:

30

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Aro 11.06.2015
Średnia:
(9.67)
Tak
""Fiat Bravo 2 1.6MultiJET 120KM jestem zadowolony z kultury pracy i pracy silnika. Posiada DPF i jedno co mogę powiedzieć to nie ma dymka z rury każdy jak zobaczy to benzyna a nie diesel, jak na razie jestem z DPF zadowolony póki działa prawidłowo. Dolewam dodatki do paliwa aby DPF jak najdłużej posłużył, a jak padnie DPF to się wytnie fizycznie i komputerowo. Spalanie 5,5l/100km w tym 65% miasto i 35% trasy, jeżdżę delikatnie nie butuję go jeżdżę z prędkością poza miastem 80-120km/h . " "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Fiat Bravo 2 1.6MultiJET 120KM Rok / Przebieg: 2011/94000 Śr. spalanie: 5.5
Andrzej 07.05.2015
Średnia:
(9.33)
Tak
""Silnik 1,6 MtJ 120KM z DPF to świetnie dobrana jednostka napędowa do Fiata Bravo. Silnik pracuje cicho, gładko i jest w miarę ekonomiczny (trasa z prędkością ok. 100 km/h - 4,7, trasa z prędkością ok. 140 km/h - 6 - 6,5, miasto - 6 - 7,5, cykl mieszany 5,5 - 6). Częsta (co 10-15 tys.) wymiana oleju gwarantuje trwałość turbosprężarki. Obecność turbo ze zmienną geometrią zapewnia zauważalny zastrzyk mocy już od 1100-1200rpm. Z uwagi na DPF co jakiś czas trzeba autko przegonić po drodze szybkiego ruchu. Zero zapoceń, a tym bardziej wycieków. Jedyne do czego mam zastrzeżenia to bardzo krótka "jedynka" i "dwójka" - dopiero "trójka" jest bardzo elastycznym biegiem pozwalającym dociągnąć do 90km/h. No i autostradowa "szóstka" genialnie obsługuje prędkości powyżej setki - przy 170km/h obroty silnika dopiero na 3000rpm. " "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (9/10)
Model / Moc: Fiat Bravo 120 KM Rok / Przebieg: 2010 / 68000 Śr. spalanie: 5.5 - 6.0
Michał 03.03.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
""Super silnik mam go w w Fiacie Bravo 1.6 MTJ 120 KM ,bardzo dynamiczny ,praca jak w benzynie cicho i bardzo równo .Auto świetnie sie zbiera ,bardzo elastyczny silnik spalanie bardzo niskie średnio 5,5 L .Problemów kompletnie żadnych .POLECAM " "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Fiat Bravo 1.6 MTJ 120 KM Rok / Przebieg: 2008 rok 125 tyś Śr. spalanie: 5.5

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.1 CDI OM651 170/204KM23.06.2018

motor ma biturbo i rewelacyjnie sprawuje sie w klasie e mercedesa z 2011 roku.przy 199 tys przytkał się dpf.koszt czyszczenia,wyminy

Polecam

9.67

Silnik 1.6 HDI 92KM/FAP23.06.2018

Silnik zaczyna zyc przy 1500-1750 obr/min i liniowo oddaje moc i moment do okolo 3750-4000 obr/min. W trasie i na autostradzie w zakres

Polecam

9.39

Silnik 2.5 TDI R522.06.2018

Bardzo dobry silnik, mam go w volvo s80 więc dosyć duża kolumbryna ale przyspieszenie jest bardzo ok. Trzeba pamiętać o tym aby la

Polecam

8.17

Silnik 2.2 CRDI21.06.2018

Dynamika wyjątkowo dobra przy tej wadze auta. Główny plus - spalanie. Silnik napędza pojazd o wadze 1.8t. W trasie przy ekonomiczne

Polecam

9.47

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów