Silnik 1.6 TDI 105KM CR/DPFWyświetleń: 1396

Silników TDI używa:

TDI
Silnik 1.6 TDI 105KM CR/DPF

Silnik 1.6 TDI występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi. W zależności od modelu posiada moc 75KM, 90KM, 105KM. .Silnik 1.6 TDI produkowany był od 2005 roku. W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje.Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika,bardzo trzeba uważać na złej jakości paliwo.Do przebiegu 100 tys/km praktycznie nic się z nimi nie dzieje,po wyżej zdarzają się poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik  1.6TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę czystości Euro5) elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania.Niestety jest to nagminne jeżeli auto jest nie odpowiednio eksploatowane,chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską.Auta użytkowane na trasach bezproblemowo pokonują przebiegi około 200 tys wtedy mogą napotkać na problem z filtrem.Niestety użytkownicy w miastach na ogół spotykają się z awariami DPF-u już przy przebiegach 80tys/km !!! Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach.Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys.km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście.W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się niską awaryjnością o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty.Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej  problematyczny filtr cząstek stałych.

Zalety:
niskie poziomy spalania
zadowalająca kultura pracy
przyzwoita dynamika
trwała jednostka

Wady:
awarie koła dwumasowego
awaryjny filtr cząstek stałych
uwaga na zerwanie paska rozrządu
uwaga na osprzęt silnika !!

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 180.000 km lub 5 Lat

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Piezoelektryczne. Firma Siemens-nienaprawialne

Ilość oleju: 4.3 L, typ oleju: VW 507,00, 5W-30, wymiana po: co 15.000 km lub 1 rok.

Info Serwis

Olej

Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.

ROZRZĄD !!!

Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 4

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 2
Średnia (głosów 25):
(8.32)
Trwałość
 8.56/10
Utrzymanie
 8.44/10
Dynamika
 7.96/10

Głosy według opinii:

232

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Paweł Włochal 10.01.2018
Średnia:
(8.33)
Tak
""mam go 2,5 roku od lipca 2015 w Rapidzie spaceback w odmianie 105 konnej, obecnie okolo 64000 km. Do tej pory dwa serwisy, pierwszy przy 29000 drugi przy okolo 50000. Spalanie zalezy od temperamentu ale ostatnio zauwazyłem ze najlepiej go trzymac na 2000 obrotów, ponizej tylko z górki ale nigdy pod 1500. Paliwo jakie leje to verva diesel na polskich i czeskich stacjach, oraz x motion na omv w Czechach. 1 y serwis okolo 700 złoty w serwisie w Mlada Boleslav, drugi 1100 w Ultimie Jelenia Góra ale czyszczenie klimy i wymiana filtra paliwa. Spalanie na drogach polsko-czeskiego pogranicza, trasa wałbrzych-Mlada Boleslav 4-4,5 litra na sto km o litr wiecej z 3-4 osobami na pokładzie i w kierunku Wałbrzycha bo bardziej pod górkę. Silnik bądź co bądż krece nawet do czerwonego. Na autostradach w okolicach dozwolonych przepisami odcinkach coś koło 6-7, zalezy od ukształtowania terenu. Jazda ile fabryka dała np: Kępno-Wrocław 8 litrów ale we wrocku w 25 minut :) Oczywiście dane z komputera, rzeczywistość, zawsze do pierwszego odbicia każe sugerowac ze komputer kłami zaniżając od 0,2 do o,8 litra ale srednio wychodzi koło 0,5 litra na 100km przekłamania. Silnik chodzi fajnie tak miedzy 2 a3 tys obrotów. Beż problemu nadązam za 2 litowymi tdi passatami b5 i 160 konnymi alfami 159.Póki co nic się nie dzieje ale do pierwszych wymian już nie daleko. Wolę diesla nawet jeśli wyjde na tzw zero bo oszczednosci na paliwie pojdą w osprzet. Póki co obiecałem ze serwis co rok z wymianami płynów i filtrów, wszystko w aso mimo ze juz po gwarancji. 80% to trasy powyzej 100 km." "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Rapid/105KM Rok / Przebieg: 2015/64000 Śr. spalanie: 5
Restio.pl 23.07.2017
Średnia:
(9.33)
Tak
""Silnik 1.6tdi nie posiada koła dwumasowego ! Idealnie nadaje sie do fachowego tuningu, uzyskane przyrosty mocy oscylują w okolicy140KM i 290Nm co powoduje ze jazda staje sie przyjemnością. Ten sam silnik w najnowszych VW Passatach fabrycznie zestrojony jest na poziomie 120KM przejechane ponad 130tys bez najmniejszej awarii - Polecam" "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Fabia/105/140 Rok / Przebieg: 2012/130 Śr. spalanie: 5.4
Irek 11.07.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
""Przejechałem 82 tys. km, silnik bez najmniejszych problemów, spalanie bardzo niskie. W lutym 2017 raz zapalił mi się DPF, ale go pogoniłem po autostradzie i do tej pory mam spokój. Nie jestem rajdowcem i taki silnik mi w zupełności wystarczy." "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Jetta/105 Rok / Przebieg: 211/82 Śr. spalanie: 5.7
Sebastian 14.04.2017
Średnia:
(9.00)
Tak
" "Codziennie dojeżdżam ok 16 km do pracy - 80% w mieście. Od czasu do czasu (średnio może raz w miesiącu) dalsze przejażdżki. Na takie potrzeby silnik dopasowany idealnie. Zima: średnie spalanie około 6,5l/100; temp. robocza po około 5km; wyjazd na narty 4 os + sprzęt na dachu w boksie i trasa w 90% autostradą z prędkością 130km/h - spalanie 7l/100 Lato: średnie 5,2l/100; temp robocza po około 3 km; wyjazd wakacyjny 4 os (bez boksa) i też autostradą 6,2l/100. Można zatem uznać że auto zdecydowanie prorodzinne. Rekord spalania - na dystansie 50km jazda z przepisową prędkością (ok. 50% terenie zabudowanym, średnia prędkość przelotowa 54 km/h, temperatura powietrza 15 st.C) - 3,5 l/100 wg wskazania komputera. Nigdy bym w to nie uwierzył gdybym sam nie doświadczył! Ale jest też druga strona medalu: autostrada 160km pokonane w 55 min. to spalanie 9,7 l/100 - tutaj kłania się pięciobiegowa skrzynia. No właśnie - tego szóstego biegu brakuje. Ale zważywszy, że autostrady w PL to nadal luksus - to jak to mówi klasyk: jak się nie ma co się lubi to się ma co się nie lubi. Podsumowując: do spokojnej jazdy silnik ten nadaje się idealnie. Polecam." "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Seat Atea XL / 105 KM Rok / Przebieg: 2011 / 85000 Śr. spalanie: 5.5
Tomasz 29.08.2016
Średnia:
(8.33)
Tak
""W moim Golfie VI 1,6 TDI CR 105 KM rozrząd przy 211 tyś. Aktualnie przebieg 245 tyś na orginalnym sprzęgle,dwumasie i wtryskach czyli całkiem niezły wynik.Spalanie trasa do 5,5 miasto 6. Dynamika ok ale przy wyprzedzaniu sporo brakuje. Ogólnie polecam." "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: 105 Rok / Przebieg: 2011 245 tyś Śr. spalanie: 5
Duży 26.01.2016
Średnia:
(8.33)
Tak
""Kolego Rafale ja w swoim Golfie VI 1.6 TDI CR 105 KM wymieniłem rozrząd przy przebiegu 200 tys i pasek jak i rolki były już w bardzo złym stanie wiec nie ma co trzymać rozrządu do tych wspomnianych przez serwis 210 tys . Dwumasa mi się posypała przy przebiegu 200 tys , ogólnie polecam ten silniczek tylko brakuje trochę mocy ale bardzo łatwo z niego wyciągnąć 130 koni ale największą wadą jest skrzynia 5 biegowa :/" "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: 105 Rok / Przebieg: 2011 Śr. spalanie: 5.5
rafal 03.01.2016
Średnia:
(8.00)
Tak
""hej,, posiadam a3 sportback 1,6 l z 2011 roku srednie spalanie okolo 6,0 l ale w trasie przy wiekrzej pretkosci spalanie sie podnosi,,,, mam pytanie czy ktos wie po jakim przebiegu powinienem wymienic pierwszy raz pasek rozrzadu?? w silniku 1,6 tdi 105 konym,,,,,diler mowil ze po 210 tys km troche mnie zaskoczyl az mi sie wierzyc nie chce..pozdrawiam" "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: 105 km Rok / Przebieg: 2011 92tys Śr. spalanie: 6.0
Marek 21.09.2015
Średnia:
(10.00)
Tak
""Przejechałem już 80 tys. km, silnik bez najmniejszych problemów, spalanie bardzo niskie " "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 1.6/105 KM Rok / Przebieg: 2011/80000 Śr. spalanie: 5.0
Mirek 19.08.2015
Średnia:
(9.33)
Tak
""Chociaż, nie lubię chwalić aut, bo zazwyczaj potem padają, to napiszę. Mam służbowe 1.6 tdi w Golfe 6 rocznik koniec 2011 i od kupienia od "nowości" ok 3000km przejechane 115 tyś KM. Paliwo najtańsze, bo takie muszę kupować. Serwisów nie robie w ASO, bo za drogie. Miałem Wymiana olejów 1 po 15 tyś, drugie po 25 tyś, 3 po 30 tyś, 4 35tyś i teraz jeszcze na tym oleju. Używam tylko oleju zalecany Castrol. Werdykt Przepalona żarówka, wymiana ok 10zł Nic innego się nie dzieje. Co do dynamiki, to 2 osoby ok, od 4 osób już czuć, że to 105km już mają co robić. Z Wrocław do Chorwacji Makarska, spalił 6,0l równe wg PC, pełen zapakowany. Odpukać, ale jak do tej pory mogę polecić. Muszę jednak zaznaczyć, że jak już jadę tym autem to minimum 20km robie. a zazwyczaj długie trasy. Prawie w ogóle nie robie takich krótkich tras." "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Golf 6 105km Rok / Przebieg: 2011 / 115tyś Śr. spalanie: 5.5
Zygmunt. 14.02.2015
Średnia:
(0.67)
Nie
"" W ubiegłym tygodniu nabyłem właśnie auto z silnikiem 1.6 L tdi 105 KM? ludzie gdzie są te 105 KM ? auto to VW Golf Kombi na 5 ym biegu auto nie jedzie, wołowate ,a zużycie paliwa wzrasta do nie botycznych ilości ,słowem dramat, w opisach parametrów-zalet tego silnika podaje się 3 ocje zużycia w mieście , mieszane i na trasie uwaga 3, 6. 3, 8 l/100km śmiech na sali ,przy 120 km/godz. na równej nawieszchni (S 3) 6,2l /setkę i to ma być oszczędny silnik? Czy ktoś może mi powiedzieć co może być przyczyną tego co opisałem ?" "
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (2/10)
Model / Moc: VW Golf Kombi Rok / Przebieg: Śr. spalanie:
<<<123>>>

Kod antyspamowy
Odśwież

Najnowsze opinie

Silnik 1.6 BlueHDI 120KM21.02.2018

Silnik bardzo fajny, dynamicznym w c4 Grand picasso przy dynamicznej i dość szybkiej jeździe pali do 7 litrów. Bardzo zadowolony je

Polecam

10.00

Silnik 2.0dCi 90/115KM19.02.2018

Super silnik polecam .Naprawdę warto .

Polecam

8.00

Silnik 2.0d B47 D20 150/190KM18.02.2018

Silnik posiadam w BMW Serii 1 moc 150KM auto zakupione w Niemczech,jestem bardzo zadowolony z ogółu.Co do samej jednostki jest w zupe

Polecam

9.33

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.