Silnik 1.6 TDI CR 105KM (CAYC) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 10903

TDI
Silnik 1.6 TDI CR 105KM (CAYC)

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 180.000 km lub 5 Lat

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak.

Wtryski: Piezoelektryczne. Firma Siemens-nienaprawialne

Ilość oleju: 4.3 L, typ oleju: VW 507,00, 5W-30, wymiana po: co 15.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Olej

Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.

ROZRZĄD !!!

Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 TDI o mocy 105KM jest najmocniejszą odmianą z pośród rodziny EA189 występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi. W zależności od modelu posiada różne moce 75KM, 90KM.Konstrukcja silnika oraz osprzęt we wszystkich wersjach jest identyczny różnica polega jedynie na oprogramowaniu.Konstrukcja silnika została oparta na jednostce 2.0 TDI 140KM w której zredukowano wagę o 6kg,zmodyfikowano tłoki które nie posiadają panewek korbowodowych.W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje.Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika,bardzo trzeba uważać na złej jakości paliwo.Do przebiegu 100 tys/km praktycznie nic się z nimi nie dzieje,po wyżej zdarzają się poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik  1.6TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę czystości Euro5) elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania.Niestety jest to nagminne jeżeli auto jest nie odpowiednio eksploatowane,chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską.Auta użytkowane na trasach bezproblemowo pokonują przebiegi około 200 tys wtedy mogą napotkać na problem z filtrem.Niestety użytkownicy w miastach na ogół spotykają się z awariami DPF-u już przy przebiegach 80tys/km !!! Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach.Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys.km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście.W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się niską awaryjnością o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty.Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej  problematyczny filtr cząstek stałych.

Zalety:
niskie poziomy spalania
zadowalająca kultura pracy
przyzwoita dynamika
trwała jednostka

Wady:
awarie koła dwumasowego
awaryjny filtr cząstek stałych
uwaga na zerwanie paska rozrządu
uwaga na osprzęt silnika !!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 25

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 7
Średnia (głosów 27):
(8.01)
Trwałość
 8.22/10
Utrzymanie
 8.15/10
Dynamika
 7.67/10

Głosy według opinii:

252

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

SLY 15.11.2018
Średnia:
(0.00)
Tak
"Octavia 2 FL 1.6 TDI CAYC chip zrobiony na 157 koni. na chipie zrobione ponad 70000 kilometrow przez rok i 2 miesiace. Najlepszy silnik jaki uzytkowałem. DPF jest działa. Brak awarii. Auto uzytkowane na taxi aktualny przebieg 361000 km"
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Model / Moc: Octavia 2 FL / 157 koni Rok / Przebieg: 2011 / 361000 Śr. spalanie: 5.7
Konrad 22.04.2018
Średnia:
(8.33)
Tak
"Użytkowałem ten silnik w aucie VW Passat B7 1.6 TDI 105KM. Silnik bardzo elastyczny i cichy oraz oszczędny i trwały do 145tys bez usterki za wyjątkiem pompy wody. Nie wytrzymała do wymiany rozrządu zgodnie z interwałem i padła przy 140tys km. Cała reszta bez zarzutu to godny następca 1.9 choć pewnie trwałością mu nie dorówna"
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: VW Passat 1.6 TDI 105KM Rok / Przebieg: 2011/145000 Śr. spalanie:
Paweł Włochal 10.01.2018
Średnia:
(8.33)
Tak
""mam go 2,5 roku od lipca 2015 w Rapidzie spaceback w odmianie 105 konnej, obecnie okolo 64000 km. Do tej pory dwa serwisy, pierwszy przy 29000 drugi przy okolo 50000. Spalanie zalezy od temperamentu ale ostatnio zauwazyłem ze najlepiej go trzymac na 2000 obrotów, ponizej tylko z górki ale nigdy pod 1500. Paliwo jakie leje to verva diesel na polskich i czeskich stacjach, oraz x motion na omv w Czechach. 1 y serwis okolo 700 złoty w serwisie w Mlada Boleslav, drugi 1100 w Ultimie Jelenia Góra ale czyszczenie klimy i wymiana filtra paliwa. Spalanie na drogach polsko-czeskiego pogranicza, trasa wałbrzych-Mlada Boleslav 4-4,5 litra na sto km o litr wiecej z 3-4 osobami na pokładzie i w kierunku Wałbrzycha bo bardziej pod górkę. Silnik bądź co bądż krece nawet do czerwonego. Na autostradach w okolicach dozwolonych przepisami odcinkach coś koło 6-7, zalezy od ukształtowania terenu. Jazda ile fabryka dała np: Kępno-Wrocław 8 litrów ale we wrocku w 25 minut :) Oczywiście dane z komputera, rzeczywistość, zawsze do pierwszego odbicia każe sugerowac ze komputer kłami zaniżając od 0,2 do o,8 litra ale srednio wychodzi koło 0,5 litra na 100km przekłamania. Silnik chodzi fajnie tak miedzy 2 a3 tys obrotów. Beż problemu nadązam za 2 litowymi tdi passatami b5 i 160 konnymi alfami 159.Póki co nic się nie dzieje ale do pierwszych wymian już nie daleko. Wolę diesla nawet jeśli wyjde na tzw zero bo oszczednosci na paliwie pojdą w osprzet. Póki co obiecałem ze serwis co rok z wymianami płynów i filtrów, wszystko w aso mimo ze juz po gwarancji. 80% to trasy powyzej 100 km." "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Model / Moc: Rapid/105KM Rok / Przebieg: 2015/64000 Śr. spalanie: 5
Restio.pl 23.07.2017
Średnia:
(9.33)
Tak
""Silnik 1.6tdi nie posiada koła dwumasowego ! Idealnie nadaje sie do fachowego tuningu, uzyskane przyrosty mocy oscylują w okolicy140KM i 290Nm co powoduje ze jazda staje sie przyjemnością. Ten sam silnik w najnowszych VW Passatach fabrycznie zestrojony jest na poziomie 120KM przejechane ponad 130tys bez najmniejszej awarii - Polecam" "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Fabia/105/140 Rok / Przebieg: 2012/130 Śr. spalanie: 5.4
Irek 11.07.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
""Przejechałem 82 tys. km, silnik bez najmniejszych problemów, spalanie bardzo niskie. W lutym 2017 raz zapalił mi się DPF, ale go pogoniłem po autostradzie i do tej pory mam spokój. Nie jestem rajdowcem i taki silnik mi w zupełności wystarczy." "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: Jetta/105 Rok / Przebieg: 211/82 Śr. spalanie: 5.7

Wybierz silnik i dodaj opinię

Silniki 1.2 TDI EA189 z systemem Common Rail (od 2009)
Silniki 1.4 TDI EA288 z systemem Common Rail (2014-2017)
Silniki 1.6 TDI EA189 z systemem Common Rail (2009-2014)
Silniki 1.6 TDI EA288 z systemem Common Rail (od 2012)
Silniki 2.0 TDI EA189 z systemem Common Rail (2007-2015)
Silniki 2.0 TDI EA288 z systemem Common Rail (od 2012)
Silniki 2.7 V6 TDI (2004-2011)
Silniki 3.0 V6 TDI EA896 (2004-2011)
Silniki 3.0 V6 TDI EA897 (2010-2015)
Silniki 3.0 V6 TDI EA897evo (2014-2018)
Silniki 8-cylindrowe TDI
Silniki 12-cylindrowe TDI

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.9 TDI PD 115KM (AJM/AUY/BVK)15.11.2018

Silnik nie do zarznięcia 400 tys z hakiem na blacie. Bardzo trwałe koło dwumasowe zmieniane było przy przebiegu 390 tys(nie było z

Polecam

9.24

Silnik 1.6 TDI CR 105KM (CAYC)15.11.2018

Octavia 2 FL 1.6 TDI CAYC chip zrobiony na 157 koni. na chipie zrobione ponad 70000 kilometrow przez rok i 2 miesiace. Najlepszy silni

Polecam

8.01

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.