Mazda

Silnik Mazda 2.2 MZR-CD 16V 173KM R2AA

11699
Silnik Mazda 2.2 MZR-CD 16V 173KM R2AA

Silniki Mazda MZ-CD / MZR-CD są stosowane w samochodach marki

  • Mazda

Silnik Mazda 2.2 MZR-CD o mocy 173KM z Maks. Mom. obr 400Nm od 2000 obr/min wszedł do produkcji w 2009 roku znajdziemy w modelu Mazda XC-7.Jest najnowocześniejszą odmianą z rodziny silników 2.2 MZR-CD w której zastosowano selektywny system redukcji katalitycznej (SCR) z dodatkiem AdBlue.Zadaniem SRC (Selective Catalytic Reduction) jest wychwycenie i zneutralizowanie tlenku azotu oraz obniżenia emisji spalin NOx  do 90%. Te zabiegi umożliwiają regenerację filtra cząstek stałych w niższych temperaturach. Aby system działał niezbędny jest do tego specjalny preparat AdBlue.


Jest to bardzo kontrowersyjne rozwiązanie ponieważ użytkownicy muszą na bieżąco kontrolować jego stan. Specjalny zbiornik o pojemności 15.5L  jest umieszczony pod bagażnikiem samochodu. Dodatek wystarcza na około 20 tys/km trzeba jednak uważać aby go nie zabrakło ponieważ wiąże się to z problemem uruchomienia auta a w najgorszej opcji uszkodzeniem SRC. Jeżeli na czas nie zareagujemy na kontrolkę która informuje o uzupełnieni dodatku to podczas jazdy silnik może przejść w tryb awaryjny a po jego zatrzymaniu już nie odpalimy auta. Silnik posiada wtrysk bezpośredni realizowany za pomocą systemu Common Rail z nowej generacji 10-otworowymi wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Denso.


Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację która jest już możliwa .W celu przestrzegania rygorystycznych norm czystości spalin Euro5 silnik kooperuje z problematycznym filtrem cząstek stałych DPF.Jednym z kilku problemów który może trapić tą jednostkę po awaryjnym DPF-ie  jest  zawór EGR oraz nieszczelne podkładki pod wtryskami .Na plus trzeba zapisać rozrząd opary na łańcuchu praktycznie bezobsługowy.


Jeśli chodzi o przyspieszenie oraz dynamikę oba parametry są bardzo zadowalające. Spalanie na niskim poziomie. Aby przedłużyć żywotność jednostki wysokoprężnej należy stosować się do zaleceń producenta odnośnie rodzaju oleju silnikowego oraz przestrzeganiu terminowej wymiany filtrów. Kierowcy chwalą sobie jednostkę za bardzo dobrą dynamikę, zadowalające poziomy spalania, a przede wszystkim niską awaryjność.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • wysoka kultura pracy
  • bardzo dobra dynamika
  • bardzo dobra elastyczność
  • niskie poziom spalania

Wady

  • wysokie koszty serwisu
  • problematyczny system SRC
  • bardzo wrażliwy układ wtryskowy

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: R2AA
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Denso
  • Ilość oleju silnikowego: 4.7 L, typ oleju: Dexelia 5W30, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Samochody z tym silnikiem

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 5) (8.2)
Trwałość 8.4/10
Utrzymanie 7.6/10
Dynamika 8.6/10
Głosy według opinii użytkowników: 4 1

Najbardziej awaryjna część

0%
0%
0%
0%
100%
0%
Suma głosów: 6

Opinie użytkowników

13.12.2022 CX 7
(6.0)
Opinia: Pomimo wymiany oleju, filtrów i kontroli smoczka co 15tys. km, wymianie uszczelek wtryskiwaczy, po 128tys. zatarty wał.
  • 4.0/10
  • 8.0/10
  • 6.0/10
  • Silnik: 176
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 142000
  • Spalanie: 9.3 l/100km
Odradzam
26.05.2020 cx7
(9.0)
Opinia: elastyczny, zaskakująco oszczędny jak na pojemność i masę(CX7). ogólnie fajny samochód i silnik. masa własna auta to 1800 kg i spalanie na poziomie średnim 8,1-8,5. ciekawostką jest to że przy holowaniu kampingu spalanie niemal nie wzrasta.
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 10.0/10
Zalety: wygoda, ekonomia
Wady: droga wymiana rozrządu
  • Silnik: 173
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 147
  • Spalanie: 8.1 l/100km
Polecam
04.04.2017 Gonzo
(9.0)
Opinia: "Jestem włascicielem cx7 od 2miesiecy. Wszystko mi sie podoba poza jednym dziwnym odgłosem. Pojawia sie na zimnym silniku. Jest to odgłos stukajacych zaworów. Cos w tym stylu. Tylko przy wciskaniu gazu i tylko do momentu kiedy silnik jest juz ciepły. Mam tylko nadzieje ze tez
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 173
  • Rocznik / Przebieg: 84000
Polecam
10.01.2017 a
(8.3)
Opinia: "Ponad 100 tys. przebiegu, bez awarii. części owszem drogie (wiem, bo mnie skasował od tłu jakiś kaskader). Spalanie na poziomie 7,7 l (CX7), średnie, to jak na auto o ciężarze 1,8 t, całkiem nieźle. Dobra dynamika, a komfort nie do porównania, dużo wyższy niż w
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: CX-7
  • Rocznik / Przebieg: 2012/100000
  • Spalanie: 7.7 l/100km
Polecam
30.11.2013 Krzysiek
(8.7)
Opinia: "silnik 2.2 MZR-CD 177Km bardzo elastyczny z wysokim momentem obrotowym aż 400NM. Współpracuje z filtrem cząstek stałych. Całkiem oszczędny Jak na razie bezawaryjny. "
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: MAZDA CX 7
Polecam