Silnik 1.6 TDI 16V CR 105KM (EA288) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 4268

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.6 i-DTEC 160KM (N16A4)15.06.2019

Jak dla mnie to rewelka

Polecam

8.50

Silnik 2.0 dCi 173/178KM (M9R)14.06.2019

Ja posiadam Lagune kombi 173KM po programie 202KM 410NM w automacie auto chodzi pięknie model po LCI 2012 zmiana oleju co 10 tyś km p

Polecam

8.33

Silnik 2.0 CDTI 120/140KM DPF (A20DTE)13.06.2019

Oszczedny, malo awaryjny silnik, ktory odwdziecza sie bezawaryjna praca, jesli sie o niego dba (oleje i filtry co 15 tys. km). Maly min

Polecam

0.00

Silnik 1.9 TDI 8V 90KM (pompa)13.06.2019

Mam silnik 1Z AHU w WV Vento z 1997 roku. Przebieg - udokumentowany 208 tys. km. Zadnych problemow z silnikiem. Ostatnio nie chcial za

Polecam

7.76

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 TDI o mocy 105KM to druga odmiana z najnowszej rodziny silników EA288 VW która weszła do produkcji w 2012 roku..Jest kontynuacją wcześniejszych odmian EA189, w której zastosowano nowszy osprzęt oraz spełniono bardziej rygorystyczne normy spalin Euro 6. Od 2013 roku koncern VW wprowadził kilka odmian mocy tego silnika 110KM,115KM,120KM.Znajdziemy je w modelach samochodów Audi,Skoda,Seat oraz VW.W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika.W jednostce wprowadzono nowszy układ wtryskowy z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Bosch o ciśnieniu 2000 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje.Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka regulowaną elektronicznie która została zintegrowana z kolektorem wydechowym.Przez co silnik staje się bardziej elastyczny i przyspiesza praktycznie ze wszystkich obrotów.Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik 1.6TDI wprowadzono nowszy system oczyszczania spalin z katalizatorem utleniania, filtrem cząstek stałych DPF oraz układem EGR chłodzony wodą z dwoma pętlami.Te wszystkie zabiegi pozwoliły na spełnienie najbardziej wyśrubowanych norm czystości Euro 6 !!! Niestety DPF jest elementem nader często awaryjnym który w szczególności daje się we znaki użytkownikom.W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania.Serwis zaleca jego kontrole przy przebiegu 210.000 km !!! W opinii kierowców silnik 1.6 TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się małą awaryjnością, niskim spalaniem oraz przyzwoitą kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają wspomniany problematyczny filtr cząstek stałych.

Oznaczenia silnika: CLHA

Zalety:
trwała jednostka
niska awaryjność
dobra dynamika
niska spalanie

Wady:
wysokie koszty serwisu
filtr cząstek stałych/jazda miejska

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Olej

Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.

DPF

Kontrola filtra cząstek stałych przy przebiegu 210.000 km !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 10

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 5
Średnia (głosów 2):
(9)
Trwałość
 9/10
Utrzymanie
 9/10
Dynamika
 9/10

Głosy według opinii:

20

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Paweł Włochal 10.01.2018
Średnia:
(8.33)
Tak
"mam go 2,5 roku od lipca 2015 w Rapidzie spaceback w odmianie 105 konnej, obecnie okolo 64000 km. Do tej pory dwa serwisy, pierwszy przy 29000 drugi przy okolo 50000. Spalanie zalezy od temperamentu ale ostatnio zauwazyłem ze najlepiej go trzymac na 2000 obrotów, ponizej tylko z górki ale nigdy pod 1500. Paliwo jakie leje to verva diesel na polskich i czeskich stacjach, oraz x motion na omv w Czechach. 1 y serwis okolo 700 złoty w serwisie w Mlada Boleslav, drugi 1100 w Ultimie Jelenia Góra ale czyszczenie klimy i wymiana filtra paliwa. Spalanie na drogach polsko-czeskiego pogranicza, trasa wałbrzych-Mlada Boleslav 4-4,5 litra na sto km o litr wiecej z 3-4 osobami na pokładzie i w kierunku Wałbrzycha bo bardziej pod górkę. Silnik bądź co bądż krece nawet do czerwonego. Na autostradach w okolicach dozwolonych przepisami odcinkach coś koło 6-7, zalezy od ukształtowania terenu. Jazda ile fabryka dała np: Kępno-Wrocław 8 litrów ale we wrocku w 25 minut :) Oczywiście dane z komputera, rzeczywistość, zawsze do pierwszego odbicia każe sugerowac ze komputer kłami zaniżając od 0,2 do o,8 litra ale srednio wychodzi koło 0,5 litra na 100km przekłamania. Silnik chodzi fajnie tak miedzy 2 a3 tys obrotów. Beż problemu nadązam za 2 litowymi tdi passatami b5 i 160 konnymi alfami 159.Póki co nic się nie dzieje ale do pierwszych wymian już nie daleko. Wolę diesla nawet jeśli wyjde na tzw zero bo oszczednosci na paliwie pojdą w osprzet. Póki co obiecałem ze serwis co rok z wymianami płynów i filtrów, wszystko w aso mimo ze juz po gwarancji. 80% to trasy powyzej 100 km.""
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: Rapid/105KM Rocznik / Przebieg: 2015/64000 Śr. spalanie: 5
Grzesiek 14.02.2015
Średnia:
(9.67)
Tak
"Auto z tym silnikiem mam od nowości przejechane 83 tys jestem pod wrażeniem,bardzo niski poziom spalania ,dobra dynamika i w końcu brak tego pogłosu jak w 1.9 TDI.Polecam w 100% bardzo niski koszt utrzymania,średnie spalanie 5l"
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Skoda Rapid1.6 TDI105KM Rocznik / Przebieg: 2012r 83tys Śr. spalanie: 5l

Poradnik techniczny Diesla

DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.