Podstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania. Jest to o tyle istotne, iż współczesne silniki muszą spełniać wysoką unijna normę czystości Euro 5, a w przyszłości Euro 6.
Zawór Egr jest niestety często elementem awaryjnym. Po jakimś czasie pokrywa się zanieczyszczeniami pochodzącymi z procesu spalania i dochodzi jego zacięcia. Jeśli zatnie się w pozycji zamkniętej wówczas zostaniemy poinformowani przez komputer o zaistniałej sytuacji, poza tym nie powinniśmy odczuć żadnych innych niepokojących symptomów awarii. Jeśli jednak zawór Egr zatnie się w pozycji otwartej wówczas trudności w eksploatacji naszego pojazdu będą znacznie poważniejsze. Praca silnika będzie nierówna, zauważymy widoczny spadek mocy, z układu wydechowego wydobywać się będzie ciemny gęsty dym.
Zawór Recyrkulacji spalin można naprawić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest próba wyczyszczenia. Jeśli problem zdiagnozowaliśmy odpowiednio wcześnie jest to możliwe. Należy jednak pamiętać, że prędzej czy później proces czyszczenia trzeba będzie powtórzyć. Zazwyczaj po przebiegu 60- 70 tyś. przejechanych kilometrów. Często jednak próba regeneracji Egr-u nie przynosi pożądanego efektu i należy wymienić cały element. Sama wymiana nie nastręcza wielu problemów. Jednak element jest stosunkowo drogi cena jego waha się o 200 do nawet 900 zł w zależności od modelu pojazdu.
Część kierowców wybiera drogę na skróty i decyduje się na zaślepienie zaworu Egr. Koszt takiej operacji jest nieporównywalnie mniejszy niż wymiana na nowy element. Należy jednak pamiętać, że takie rozwiązanie wpływa na zwiększenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Często również komputer sterujący nie daje się oszukać i wciąż sygnalizuje awarię zaworu. Wówczas to musimy zmieniać oprogramowanie sterownika.
Bez demontażu silnika , dolewania chemii, wymiany oleju i kopcia z rury.
Jak to się robi można zobaczyć na you tube : autonagar.pl
Pozdrawiam i na koniec, wcale się nie dziwie ze mechanicy w Polsce jeżdżą starym 124 w dieslu, lub 1.6 benzyna ( w miarę świeża)