Współcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.
Składa się ona z dwóch elementów: turbiny oraz sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Turbina wykorzystuje gazy spalinowe z silnika natomiast sprężarka spręża powietrze zasilające silnik. Dzięki wprowadzeniu większej ilości powietrza zwiększa się moc i wydajność silnika. Turbosprężarka w trakcie tego procesu narażona jest na bardzo duże temperatury a jej wirniki wykonują bardzo szybkie obroty. Co w konsekwencji prowadzi do jej awarii.
Współcześnie można wyróżnić dwa rodzaje turbosprężarek.
Pierwsza to turbo o stałej geometrii. Charakteryzuje się ona nieskomplikowaną budową. Również jej naprawa i regeneracja jest łatwa oraz nie przysporzy większych problemów w warsztacie mechanicznym. Po stronie minusów należy zapisać, iż silnik z nią kooperujący nie generuje wysokich osiągów. W przypadku awarii koszt naprawy można zamknąć w przedziale 500zł – 1000zł. Natomiast nowy element to wydatek rzędu 1200zł - 2000zł.
Przykładem silników współpracujących z turbosprężarką o stałej geometrii są: 1.4 HDI 68 LM, 1.6 HDI 90KM, 1.3 JTD 70KM, 1.3 CDTI 75KM, 1.4 TDCI 70KM, 1.3 CDTI 70KM lub 75KM.
Drugim rodzajem turbosprężarek jest turbo o zmiennej geometrii łopatek (sterowane ciśnieniowo lub najnowocześniejsze sterowanie elektrycznie). Stosowane w silnikach wysokoprężnych o większej pojemności. W tym przypadku zaawansowanie technologiczne wpływa na podniesienie efektywności pracy silnika. Jednocześnie regeneracja jest trudniejsza, a koszta obsługi wyższe. Nowa turbosprężarka o zmiennej geometrii kosztuje od 2000 zł do nawet 3500 zł. Aby zwiększyć żywotność turbo należy stosować się do kilku prostych zasad. Po pierwsze należy terminowo wymieniać olej wedle zaleceń producenta. Po drugie stosować dobrej jakości filtry powietrza. Od czasu do czasu "przegonić" pojazd na dłuższej trasie w celu wypalenia nagromadzonego nagaru. Na koniec najważniejsze, po zatrzymaniu się należy pozostawić silnik na wolnych obrotach przez około minute, a następnie wyłączyć silnik.
Wodoruje się silniki sparwane mechanicznie, lejące wtryski,cieknąc a turbina, zawalony EGR lub wielekrotnie regenerowany DPF to robota dla mechanika. Profilaktyka od nowości daje gwarancje utrzymanie układu spalania w czystość. Nie mylić nagaru z "czarnym smalcem" w kolektorze dolotowym . Więcej info na you tube : autonagar.pl