
Silnik Renault 1.5 dCi występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc: 65KM, 70KM, 75KM, 80KM, 85KM, 86KM, 90KM, 100KM, 105KM, 106KM, 110KM. Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 dCi pojawiły się 2001 roku o mocy 65KM, nie posiadały intercoolera przez co były mało dynamiczne. Jednostka posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości , również pompa wysokiego ciśnienia była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.
Na szczęście firma Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005 roku wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym firmy Siemens mniej awaryjnym. Ponadto w silniku 1.5 dCi może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie, posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 75, 90 oraz 110KM.
Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów. Renault sprostało zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5 DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN.Silnik 1.5 DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra, a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic.
Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5 DCI..
Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi , od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Najnowsze odmiany które weszły w 2010 roku do produkcji o mocach 95KM oraz 110KM spełniają rygorystyczne normy spalin Euro 5 i ich awaryjność jest praktycznie zerowa. W tych wersjach zastosowano najnowsze rozwiązania a filtr cząstek stałych FAP jest praktycznie dożywotni i bezobsługowy. Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania, wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi
Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens
Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia
-Pompa Delphi ma kształt okrągły
-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy
1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone w Filtr cząstek stałych FAP
Ważne !!!
Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem , te same moce mogą mieć lub nie :
-koło dwumasowe
-turbina zmienna lub stała geometria
-Filtr czastek stałych
Renault Captur I 1.5 dCi 90KM (K9K 608/609)
Renault Clio II FL 1.5 dCi 82KM (K9K 702)
Renault Clio III 1.5 dCi 68KM (K9K 714/768)
Renault Clio III 1.5 dCi 86KM (K9K 766)
Renault Clio III FL 1.5 dCi 75KM FAP (K9K 770)
Renault Clio IV 1.5 dCi 90KM (K9K 608/628)
Renault Clio IV FL 1.5 Energy dCi 75KM (K9K 612)
Renault Fluence 1.5 dCi 106KM (K9K 832)
Renault Kadjar 1.5 Energy dCi 110KM (K9K)
Renault Kangoo I FL 1.5 dCi 65KM (K9K 700/704)
Renault Kangoo II 1.5 dCi 86KM (K9K 812)
Renault Kangoo II FL 1.5 dCi 90KM FAP (K9K 608/808)
Renault Laguna III 1.5 dCi 110KM (K9K 780/846)
Renault Megane II 1.5 dCi 82KM (K9K 722)
Renault Megane II FL 1.5 dCi 106KM (K9K 732)
Renault Megane III 1.5 dCi 86KM (K9K 830)
Renault Megane III FL 1.5 dCi 110KM FAP (K9K 636/836)
Renault Megane III 2014 1.5 Energy dCi 95KM (K9K 846)
Renault Modus 1.5 dCi 86KM (K9K 760/766)
Renault Scenic II 1.5 dCi 86KM (K9K 724)
Renault Scenic III 1.5 dCi 106KM (K9K 832)
Renault Grand Scenic II FL 1.5 dCi 106KM (K9K 732)
Renault Grand Scenic III 1.5 dCi 110KM (K9K 836/837)
Renault Thalia I FL 1.5 dCi 68KM (K9K 714)
Renault Twingo II 1.5 dCi 64KM (K9K 740)
| Średnia (głosów: 63) | (8.5) |
| Trwałość | 8.7/10 |
| Utrzymanie | 8.9/10 |
| Dynamika | 8.5/10 |
Renault Captur I 1.5 dCi 90KM (K9K 608/609)
Renault Clio II FL 1.5 dCi 82KM (K9K 702)
Renault Clio III 1.5 dCi 68KM (K9K 714/768)
Renault Clio III 1.5 dCi 86KM (K9K 766)
Renault Clio III FL 1.5 dCi 75KM FAP (K9K 770)
Renault Clio IV 1.5 dCi 90KM (K9K 608/628)
Renault Clio IV FL 1.5 Energy dCi 75KM (K9K 612)
Renault Fluence 1.5 dCi 106KM (K9K 832)
Renault Kadjar 1.5 Energy dCi 110KM (K9K)
Renault Kangoo I FL 1.5 dCi 65KM (K9K 700/704)
Renault Kangoo II 1.5 dCi 86KM (K9K 812)
Renault Kangoo II FL 1.5 dCi 90KM FAP (K9K 608/808)
Renault Laguna III 1.5 dCi 110KM (K9K 780/846)
Renault Megane II 1.5 dCi 82KM (K9K 722)
Renault Megane II FL 1.5 dCi 106KM (K9K 732)
Renault Megane III 1.5 dCi 86KM (K9K 830)
Renault Megane III FL 1.5 dCi 110KM FAP (K9K 636/836)
Renault Megane III 2014 1.5 Energy dCi 95KM (K9K 846)
Renault Modus 1.5 dCi 86KM (K9K 760/766)
Renault Scenic II 1.5 dCi 86KM (K9K 724)
Renault Scenic III 1.5 dCi 106KM (K9K 832)
Renault Grand Scenic II FL 1.5 dCi 106KM (K9K 732)
Renault Grand Scenic III 1.5 dCi 110KM (K9K 836/837)
Renault Thalia I FL 1.5 dCi 68KM (K9K 714)
Renault Twingo II 1.5 dCi 64KM (K9K 740)