Liczba cylindrów: 4
Liczba zaworów: 8
Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail
Turbosprężarka: Ze stałą geometrią. Ze zmienną geometrią w niektórch modelach
Rozrząd: Pasek. Wymiana po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km
Sprzęgło: Bez koła dwumasowego. Z kołem dwumasowym w niektórych modelach
Filtr cząstek stałych: Brak. Możliwość występowania w modelach o mocach 90KM 110KM
Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens
Ilość oleju: 4.6 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po: 30.000 /zalecany 15.000 lub 1 rok.
Seat Leon ST (III gen) przedlift z 2014 r., 1.6 TDI 105KM CLHA. Przejechane aktualnie 205 tys.km przebiegu, auto użytkowane w Niemczec
8.75
Volvo V50, 2011 r. silnik pracuje równo, skrzynia ok, wymiana sprzęgła i dwumasy przy około 240 000 km z uwagi na cieknący wysprz
8.10
Bardzo dobry silnik. Kultura pracy na wysokim poziomie. Pilnuje wymiany oleju co 10-12 tys km oraz do każdego tankowania dolewam olej
8.96
Witam, aby rozjaśnić trochę obraz sytuacji Volvo stosowało "wadliwe" tłoki i pierścienie do numeru silnika około 1.5 miliona. (
6.56
Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go. Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Najnowsze odmiany które weszły w 2010 roku do produkcji o mocach 95KM oraz 110KM spełniają rygorystyczne normy spalin Euro 5 i ich awaryjność jest praktycznie zerowa.W tych wersjach zastosowano najnowsze rozwiązania a filtr cząstek stałych FAP jest praktycznie dożywotni i bezobsługowy.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.
Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania
Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia
Dodatkowe informacje eksploatacyjne
Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi
Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens
Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia
-Pompa Delphi ma kształt okrągły
-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy
1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone w Filtr cząstek stałych FAP
Ważne !!!
Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :
-koło dwumasowe
-turbina zmienna lub stała geometria
-Filtr czastek stałych
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.
Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.
Opinia: Witam. Teraz mam Megane III 85 km i ma prawie 325tkm. Oryginalna turbina sprzęgło wtryski bez dpf. Bardzo ważna wymiana oleju co 10 tkm oraz dobre paliwo. To już moja trzecia Megane z takim silnikiem, kolejne auto też pewnie Megi 1,5 dci.
Zalety:Zużycie paliwa, niezawodność, brak rdzy, niedrogie części, nic nie trzeszczy.
Wady:Skrzynia tylko 5.
Odmiana silnika: | Rocznik: 2010 | Przebieg: 325 | Śr. spalanie: 5.4 |
Opinia: Dacia Sandero stepway 1.5 dci 90km pełne zadowolenie z jednostki napędowej silnik połączony z półautomatyczna skrzynia biegów dwa lata 100 tyś.km bez problemów wymiana oleju co 20 tyś.
Odmiana silnika: 90 km | Rocznik / Przebieg: 2017/100000 | Śr. spalanie: 6.4 |
Opinia: Nissan Note 1,5dci 2009 rok, układ paliwowy Delphi. Kupiony z przebiegiem 160 tys. Mam 2 lata, obecnie 180tys. Spalanie 4l, 5 w mieście. Bezawaryjny! Dynamiczny (90 KM).Godny polecenia! Dci to sprawdzony silnik w wielu samochodach.
Odmiana silnika: 1,5dci k9k | Rocznik / Przebieg: 2009/180000 | Śr. spalanie: 4/5 |
Opinia: Najgorszy silnik diesla jaki jest na rynku. Faktycznie super ekonomiczny lecz awaryjność panewek to jest jego pięta. Za duża moc jednostki i słabo wykonane materiały dolne silnika czynią go studnią bez dna.
Odmiana silnika: Megane scenic 105 km | Rocznik / Przebieg: 2005/89000mil | Śr. spalanie: 4.5 |
Opinia: Renault Scenic II 1.5 dCI 82km. Autko zakupiłem 7 lat temu z przbiegiem 170tys. km, spalanie podczas jazdy trasą do 120km/h nie przekracza 5 litrów, jeżdżąc 50/50 spalanie wzrasta do około 6 litrów. Przejechałem nim 100tys. i jak dotąd pojazd nigdy mnie nie zawiódł, wymieniłem jedynie czujnik ciśnienia paliwa przy 200tys. oraz zregenerowałem turbosprężarkę przy 265tys. poza tym wymiana klocków itp. co robi się zresztą w każdym samochodzie więc nie mogę powiedzieć że jest awaryjny. Regularnie wymieniam olej na Elf co 10tys. km, filtr paliwa i powietrza co 20tys.
Odmiana silnika: Renault Scenic II 1.5 dCI 82km | Rocznik / Przebieg: 2003/270000 | Śr. spalanie: 5.3 |
Renault Captur 1.5 dCi 90KM (K9K 608/834)
Renault Clio II FL 1.5 dCi 82KM (K9K 702/722)
Renault Clio III 1.5 dCi 68KM (K9K 714/768/792)
Renault Clio III 1.5 dCi 86KM (K9K 724/766/830)
Renault Clio III FL 1.5 dCi 75KM (K9K 612/820)
Renault Clio IV 1.5 dCi 90KM (K9K 608/834)
Renault Clio IV FL 1.5 Energy dCi 75KM (K9K 612)
Renault Fluence 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Kadjar 1.5 dCi 110KM (K9K 636/836)
Renault Kangoo I FL 1.5 dCi 65KM (K9K 700/704)
Renault Kangoo II 1.5 dCi 86KM (K9K 724/766/830)
Renault Kangoo II FL 1.5 dCi 90KM (K9K 608/834)
Renault Laguna III 1.5 dCi 110KM (K9K 636/836)
Renault Megane II 1.5 dCi 82KM (K9K 702/722)
Renault Megane II FL 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Megane III 1.5 dCi 86KM (K9K 724/766/830)
Renault Megane III FL 1.5 dCi 110KM (K9K 636/836)
Renault Megane III 2014 1.5 Energy dCi 95KM (K9K 646/846)
Renault Modus 1.5 dCi 86KM (K9K 724/766/830)
Renault Scenic II 1.5 dCi 86KM (K9K 724/766/830)
Renault Scenic III 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Grand Scenic II FL 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)
Renault Grand Scenic III 1.5 dCi 110KM (K9K 636/836)
Współcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.
Większość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów
Odwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.