Silnik 1.6 Energy dCi 130KM (R9M 402/409) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 112539

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.0d N4724.08.2019

totalne dno porażka auto z przebiegiem 221 tys salon PL wiec nie krecona, siadło turbo, dwumasa i wtryski

Odradzam

6.95

Silnik 2.2 SkyActiv-D (SHY)24.08.2019

Jest to pierwszy silnik Diesla w moim życiu i jestem bardzo zadowolony. Posiadam nadal Mazdę 6 z 2003 roku w gazie i liczę się z ty

Polecam

8.89

Silnik 2.0 HDI 16V 163KM (DW10CTED4)24.08.2019

Wszystko bezproblemowo działa, przejechane już ponad 40 000 km w kilka miesięcy. Peugeot BOXER 2019 rocznik, moc silnika 163 KM. Pol

Polecam

8.71

Silnik 2.0 TDI 8/16V PD 140KM (EA188)23.08.2019

Samochodem zrobione do dzisiaj 240000km (oryginalny przebieg) Dynamika na dobrym poziomie, spalanie także, średnie zużycie 6l, brak

Polecam

7.46

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 DCI 130KM /Energi (R9M) został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renualt Scenic III .Często jest nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0dCI ,ponieważ konstrukcyjnie  jest  zbliżony właśnie do 2.0dCi.Silnik o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens.Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130 KM. Jednostka ekologiczna ,nowoczesna i zaawansowana technologicznie.W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak Niskociśnieniowy EGR ,pompę oleju o zmiennej pojemności,technologię zmiennego zawirowania mieszankę.Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum.Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z Filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje.Filtr jest całkowicie  bezobsługowy,który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów.Producent twierdzi że filtr jest dożywotni,oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji.Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem.Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6.Na rynku spotkamy odmianę tego silnika o nazwie Energi z nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system. Stop&Start, która wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emissji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku.Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych.Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania.Zdarzają się auta z silnikami  o przebiegach  200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane.Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego,koła zamachowego dwumasoweg czy turbosprężarki.W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji).W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy,niski poziom spalania oraz bezawaryjność.Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.

Zalety:
bardzo dobre osiągi
silnik dynamiczny
niski poziom spalania

Wady:
wysokie koszty obsługi
filtr cząstek stałych

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

OLEJ !

Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP

Elf  Evolution Full-Tech FE5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30

WAŻNE !!!

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 308

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 139
Średnia (głosów 29):
(7.98)
Trwałość
 7.55/10
Utrzymanie
 7.55/10
Dynamika
 8.83/10

Głosy według opinii:

209

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Renault Grand Scenic III 19.08.2019
Średnia:
(8.67)
Tak
"Silnik bardzo mocny i elastyczny. Interwały wymiany oleju należy skrócić do 15 tyś. km dodatkowo wymiana filtra paliwa. Przy przebiegu 170 tyś. km przepalił się wężyk od MAP sensora, ale jego naprawa była banalnie prosta. Należy obserwować łańcuch rozrządu gdyż lubi się rozciągać szczególnie przy niewłaściwym użytkowaniu (dynamiczne przyśpieszanie z niskich obrotów na wysokim biegu). Koszt rozrządu to części 450 zł plus wymiana w dobrym warsztacie gdyż nie każdy potrafi to ogarnąć bez wyciągania silnika. Nie zauważyłem problemów z FAP'em, wypala się on praktycznie niezauważalnie dla użytkownika. 1,5t Grand Scenica spokojnie rozpędza do 200 km/h a 320 Nm momentu obrotowego naprawdę robi imponujące wrażenie przy przyśpieszaniu. Spalanie od 4l przy bardzo spokojnej jeździe do nawet 9l przy dynamicznym gonieniu autostradą. Średnio 60%miasto/40%trasa u mnie w Scenicu 6,2l/100km. Radzę dokładnie sprawdzać samochody przed zakupem oraz eksploatować silnik diesla tak jak należy, gdyż później pojawiają się takie kwiatki jak w poniższych komentarzach."
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: 130/R9M Rocznik / Przebieg: 2012/175000 Śr. spalanie: 6.2
Megane 3 13.08.2019
Średnia:
(4.33)
Nie
"Wymiana rozrządu 6850zł (łańcuch, napinacze, prowadnice, dwa koła zębate) przebieg 158tys.km potwierdzony przez ASO, do tego cieknąca pompa 2500zł, wtryskiwacz 2180zł. Kupiłem, bo wszyscy tak zachwalali tego diesla, ale nie wiem czemu go tak zachwalali, szkoda, że wcześniej nie poczytałem o nim na tej stronie ! "
Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (5/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: 1,6 Dci 130KM Rocznik / Przebieg: 2014 Śr. spalanie: 8
Kadjar 27.05.2019
Średnia:
(5.33)
Nie
"potwierdzam i odradzam wszystkim, astronomiczne koszty serwisu, spalanie w katalogu bardzo mocno zaniżone co do faktycznego spalania w 1,5roku 7 wizyt w serwisie w tym 6 z silnikiem i raz laweta. "
Trwałość
 (5/10)
Utrzymanie
 (4/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: 1,6Dci Rocznik / Przebieg: 2017 Śr. spalanie: 8
scenik grant 09.05.2019
Średnia:
(4.67)
Nie
"po pierwsze filtr cząstek stałych po drugie drogi serwis po trzecie duże spalanie po mieście nawet 11L !"
Trwałość
 (6/10)
Utrzymanie
 (2/10)
Dynamika
 (6/10)
Odmiana silnika: 1.6dci Rocznik / Przebieg: 2014/120tkm Śr. spalanie: 9
Grand Scenic III 23.04.2019
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik jest Ok. Dynamiczny oszczędny, cichy, wysoka kultura pracy. Jeżdżę tym autem 3 lata po mieście, trasy długie i dłuższe. Wymieniałem wtryski i pompę paliwa przez własną głupotę. Ponieważ lałem paliwo z tira i pozacierało się wszystko. Po wymianie silnika ( bo było taniej niż części) auto jeździ tak dobrze jak przed wymianą.Co filtra DPF to nie wiem kiedy się wypala a wypalać się musi bo przejechałem tym autem jakieś 30 000 km. Więc wszystko działa dobrze. Inne koszty utrzymania wynikają z użytkowania poza tą jedną przygodą."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1,6 dCi/R9M Rocznik / Przebieg: 2012/70000 Śr. spalanie: 6.0

Poradnik techniczny Diesla

EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.