Silnik 1.6 Energy dCi 130KM (R9M 402/409) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 158283

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 3.0 V6 TDI CR 245KM (EA897)23.10.2020

Wkoncu znowu bardzo dobry silnik! 200 tys km i ani pół złego słowa nie powiem!

Polecam

8.78

Silnik 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)20.10.2020

W 2010r kupiłem do firmy 3szt Megane z tym silnikiem 1,5dci 106Km. Fajny elastyczny silnik z niskim spalaniem i 6 biegowa skrzynia. Ni

Polecam

8.57

Silnik 1.4 TDI 6V PD 80KM (EA188)20.10.2020

Witam , jestem posiadaczem IBIZY z końca roku 2006 po lifcie z 80km silnikiem. Osobiście polecam auto jeśli z trafionych rąk się

Polecam

7.89

Silnik 1.6 i-DTEC 120KM (N16A1)20.10.2020

Potwierdzam, problem z wałkiem rozrządu, luz poprzeczny, buczenie. U mnie wykryte już po gwarancji. Bardzo proszę osoby z podobnym

Odradzam

7.76

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 DCI 130KM /Energi (R9M) został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renualt Scenic III .Często jest nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0dCI ,ponieważ konstrukcyjnie  jest  zbliżony właśnie do 2.0dCi.Silnik o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens.Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130 KM. Jednostka ekologiczna ,nowoczesna i zaawansowana technologicznie.W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak Niskociśnieniowy EGR ,pompę oleju o zmiennej pojemności,technologię zmiennego zawirowania mieszankę.Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum.Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z Filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje.Filtr jest całkowicie  bezobsługowy,który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów.Producent twierdzi że filtr jest dożywotni,oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji.Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem.Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6.Na rynku spotkamy odmianę tego silnika o nazwie Energi z nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system. Stop&Start, która wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emissji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku.Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych.Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania.Zdarzają się auta z silnikami  o przebiegach  200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane.Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego,koła zamachowego dwumasoweg czy turbosprężarki.W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji).W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy,niski poziom spalania oraz bezawaryjność.Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.

Zalety:
bardzo dobre osiągi
silnik dynamiczny
niski poziom spalania

Wady:
wysokie koszty obsługi
filtr cząstek stałych

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

OLEJ !

Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP

Elf  Evolution Full-Tech FE5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30

WAŻNE !!!

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 584

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 331
Średnia (głosów 37):
(7.31)
Trwałość
 6.57/10
Utrzymanie
 6.97/10
Dynamika
 8.38/10

Głosy według opinii:

2413

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

18.10.2020
Średnia:
(2.00)
Nie

Opinia: potwierdzam i odradzam wszystkim, astronomiczne koszty serwisu, spalanie w katalogu bardzo mocno zaniżone co do faktycznego spalania w 1,5roku 7 wizyt w serwisie w tym 6 z silnikiem i raz laweta.

Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (1/10)
Dynamika
 (4/10)

Zalety:

Wady:astronomiczne koszty serwisu, słabe wtryski

Odmiana silnika: 130Rocznik / Przebieg: 100 Śr. spalanie: 7
Scenic III 13.10.2020
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: Silnik rewelacyjny, zrobione 100 tys ( na liczniku 200).Tylko olej filtry i tankowanie. Jednostka dynamiczna, względnie oszczedna i bezawaryjną. Polecam.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)

Zalety:Bezawaryjność Dynamika Zużycie paliwa

Wady:Ewentualny serwis.

Odmiana silnika: R9m 402 130 KMRocznik: 2012Przebieg: 200000 Śr. spalanie: 6
Grand Scenic 16dci 130 16.09.2020
Średnia:
(4.00)
Tak

Opinia: Negatywnie powinienem ocenić ten silnik, za namową kolegi kupiłem Scenika Granda z silnikiem 1,6dci 130KM, owszem fajna dynamika, spalanie średnie 7,0-7,5 liczyłem na niższe, ale koszty serwisu są dramatyczne, po przejechaniu 8tys. km zaczęły niedomagać wtryskiwacze, koszt jednego to 2tys.zł, musiałem wymienić 2szt, okazało się przy okazji, że cieknie pompa kolejne 1,8tys.zł, do tego rozrząd w sumie włożyłem już prawie 8,5tys. teraz mam nadzieję, że to na tyle, ale znowu zapala się komunikat sprawdź układ wtryskowy i ryzyko awarii silnika na czerwono. Auto ma 163tys.km serwisowane i potwierdzone w autoryzowanym sersie Reno. Użytkowałem Megane 2,0 benzyna z gazem 246tys.km i nie miałem takich wydatków ehh .... :-(

Trwałość
 (2/10)
Utrzymanie
 (3/10)
Dynamika
 (7/10)

Zalety:dobra dynamika, akceptowalne spalanie chodziarz liczyłem na niższe

Wady:bardzo drogi osprzęt silnika, b.drogie wtryski !

Odmiana silnika: 16cdi 130KMRocznik: 2014Przebieg: 163350 Śr. spalanie: 7.5
Grand Scenic 3 06.09.2020
Średnia:
(9.00)
Tak

Opinia: Użytkuje Grand Scenica 3 z tym silnikiem już drugi rok i jestem bardzo zadowolony. W pierwszym roku trzeba było ogarnąć rozrząd z pompą wody i cieknącą pompę CR bo przez nią pęk mi wąż od nagrzewnicy. Regeneracja alternatora i parę pierdół. Ogólnie silnik bardzo fajny oszczędny (mój rekord to 3,8L). Trzeba pamiętać o dobrym oleju z normą 0720 ale nie elf, z płukanką przed wymianą, ja leje Motula. Do tego paliwo tylko premium i silnik chodzi pięknie. Brak problemów z DPF, nie wiem kiedy się wypala. Korekty na wtryskach bardzo ładne. Jedyna wada to żeby coś zrobić przy tym silniku to cały przód trzeba zdejmować. Teraz wymieniłem akumulator i kultura odpalania znacznie się poprawiła, wymienię jeszcze tylko świece żarowe bo mają dwa razy większy opór niż nowe i będzie to jeszcze długo jeździć.

Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (10/10)

Zalety:Niskie spalanie Wysoki moment Brak problemów z DPF Wysoka kultura pracy Tanie oryginalne części

Wady:Rozciągający się łańcuch pompy oleju Cieknąca pompa wysokiego ciśnienia Wysoki koszt robocizny (ciężki dostęp)

Odmiana silnika: 1.6 dci R9M 130KMRocznik: 2012Przebieg: 210000 Śr. spalanie: 5.6
NISSAN Xtrail 15.04.2020
Średnia:
(0.00)
Tak

Opinia: Mam ten silniki w Nissanie Xtrail z automatem.. Przebieg 102k , serwis co 12-15k i jedyne co wymieniłem to wiatrak chłodnicy. Nowy 2,5k w aso. Polecam

Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)

Zalety:Elastyczny, niskie zużycie i tani serwis w aso

Odmiana silnika: 1.6 dci R9MRocznik: 2016Przebieg: 102 Śr. spalanie: 7

Poradnik techniczny Diesla

DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.