Silnik 1.6 Energy dCi 130KM (R9M 402/409) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 144571

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.0 D 16V 136KM (D4 204T)01.07.2020

Bardzo dynamiczny silnik , Na polskie drogi wystarczający .

Polecam

9.43

Silnik 1.9 DDiS 129KM (Renault F9Q)01.07.2020

Ten silnik to jedno wielkie zło. Stosując się do podstawowych wytycznych przy eksploatacji samochodu z silnikiem diesla (wymiana ole

Odradzam

3.67

Silnik 2.0 CDTI 170KM (B20DTH)30.06.2020

Jest ok ale pod pewnymi warunkami, serwis zalecany lepiej skrócić o połowę np olej wymieniać co 15tys, rozrząd przy 75tys itd

Polecam

7.14

Silnik 1.2 TDI 12V CR 75KM (EA189)30.06.2020

moim zdanie bardzo przyzwoity silnik. zrobiłem z nim już 100tyś km i jedyny problem to EGR. skłaniam się do wymiany na nowy i to o

Polecam

8.20

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 DCI 130KM /Energi (R9M) został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renualt Scenic III .Często jest nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0dCI ,ponieważ konstrukcyjnie  jest  zbliżony właśnie do 2.0dCi.Silnik o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens.Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130 KM. Jednostka ekologiczna ,nowoczesna i zaawansowana technologicznie.W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak Niskociśnieniowy EGR ,pompę oleju o zmiennej pojemności,technologię zmiennego zawirowania mieszankę.Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum.Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z Filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje.Filtr jest całkowicie  bezobsługowy,który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów.Producent twierdzi że filtr jest dożywotni,oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji.Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem.Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6.Na rynku spotkamy odmianę tego silnika o nazwie Energi z nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system. Stop&Start, która wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emissji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku.Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych.Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania.Zdarzają się auta z silnikami  o przebiegach  200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane.Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego,koła zamachowego dwumasoweg czy turbosprężarki.W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji).W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy,niski poziom spalania oraz bezawaryjność.Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.

Zalety:
bardzo dobre osiągi
silnik dynamiczny
niski poziom spalania

Wady:
wysokie koszty obsługi
filtr cząstek stałych

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

OLEJ !

Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP

Elf  Evolution Full-Tech FE5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30

WAŻNE !!!

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 554

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 313
Średnia (głosów 33):
(7.43)
Trwałość
 6.7/10
Utrzymanie
 7.15/10
Dynamika
 8.45/10

Głosy według opinii:

2112

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

NISSAN Xtrail 15.04.2020
Średnia:
(0.00)
Tak

Opinia: Mam ten silniki w Nissanie Xtrail z automatem.. Przebieg 102k , serwis co 12-15k i jedyne co wymieniłem to wiatrak chłodnicy. Nowy 2,5k w aso. Polecam

Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)

Zalety:Elastyczny, niskie zużycie i tani serwis w aso

Odmiana silnika: 1.6 dci R9MRocznik: 2016Przebieg: 102 Śr. spalanie: 7
Espace V 28.02.2020
Średnia:
(5.33)
Nie

Opinia: Coś musi być na rzeczy z tymi silnikami, sam mam teraz kłopot, warsztat mi wyliczył remont na 6,5tys. kilka m-cy temu wymieniłam dwa wtryski, teraz przyszedł czas na rozrząd i panewki, mechanicy powiedzieli, że to ponoć winny jest olej, który był robiony wg. harmonogramu serwisowego co nie jest dobre dla tego silnika, ehh .. szkoda, że wcześniej nie widziałem o istnieniu tej strony i opinii.

Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:dobra dynamika

Wady:kupować nowy i zmieniać częściej olej

Odmiana silnika: 1,6 DCI 130Rocznik: 2015Przebieg: 163800 Śr. spalanie: 7.4
Megane Kombi 16dci 130 21.02.2020
Średnia:
(4.33)
Nie

Opinia: Wtryskiwacze i panewki to pięta Achillesowa tego silnika, naprawa kosztowało mnie to sześć tysięcy, mam nadzieję, że to już koniec napraw, bo inaczej go oddam na złom, poprzedni 19dci zrobił 220tkm i tylko regenerację turbo zrobiłem, ten przy 140tkm już padł, coraz słabsze te silniki robią.

Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (6/10)
Dynamika
 (7/10)

Zalety:dynamika fajna taka jak w 19cdi, spalanie OK chodź mogło by być mniejsze

Wady:wtryski potwornie drogie, naprawy drogie

Odmiana silnika: 1,6dciRocznik: 2014Przebieg: 146tkm Śr. spalanie: 7.5
Talisman 1,6 dci 15.11.2019
Średnia:
(4.33)
Nie

Opinia: Chuchałem, głaskałem i dbałem jak o diesla, po przejechaniu 108tys.km musiałem wymienić wszystkie wtryski, jeden wymieniono jeszcze na gwarancji za trzy musiałem zapłać po gwarancji, koszt ponad 5tys.km, ponadto naprawa i uszczelnienie pompy wtryskowej też nie mało, teraz mam 138tys i mówią, że trzeba zrobić rozrząd, bo coś rzęzi po uruchomianiu.

Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (4/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:Fajna dynamika

Wady:koszty napraw, koszty, koszty !

Odmiana silnika: 1,6dci 130KMRocznik: 2016Przebieg: 140tkm Śr. spalanie: 7.3
Renault Grand Scenic III 19.08.2019
Średnia:
(8.67)
Tak

Opinia: Silnik bardzo mocny i elastyczny. Interwały wymiany oleju należy skrócić do 15 tyś. km dodatkowo wymiana filtra paliwa. Przy przebiegu 170 tyś. km przepalił się wężyk od MAP sensora, ale jego naprawa była banalnie prosta. Należy obserwować łańcuch rozrządu gdyż lubi się rozciągać szczególnie przy niewłaściwym użytkowaniu (dynamiczne przyśpieszanie z niskich obrotów na wysokim biegu). Koszt rozrządu to części 450 zł plus wymiana w dobrym warsztacie gdyż nie każdy potrafi to ogarnąć bez wyciągania silnika. Nie zauważyłem problemów z FAP'em, wypala się on praktycznie niezauważalnie dla użytkownika. 1,5t Grand Scenica spokojnie rozpędza do 200 km/h a 320 Nm momentu obrotowego naprawdę robi imponujące wrażenie przy przyśpieszaniu. Spalanie od 4l przy bardzo spokojnej jeździe do nawet 9l przy dynamicznym gonieniu autostradą. Średnio 60%miasto/40%trasa u mnie w Scenicu 6,2l/100km. Radzę dokładnie sprawdzać samochody przed zakupem oraz eksploatować silnik diesla tak jak należy, gdyż później pojawiają się takie kwiatki jak w poniższych komentarzach.

Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: 130/R9MRocznik / Przebieg: 2012/175000 Śr. spalanie: 6.2

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.