Popularne na rynku

Silnik Opel 2.0 CDTI A20D (Multijet)

151762
Silnik Opel 2.0 CDTI A20D (Multijet)

Silniki Opel CDTI od Fiata są stosowane w samochodach marki

  • Opel
  • Chevrolet

Silnik Opel 2.0 CDTI o mocach 110, 120, 130, 135, 140, 160, 163, 165, 195KM miał zastosowanie od 2008 roku w samochodach Opel Astra oraz Insygnia.Jest to konstrukcja Fiata która została została oparta na sprawdzonej konstrukcji 1.9 MultiJet w której wykorzystano najnowsze technologie.Jednostka przeszła szereg modyfikacji które pozwoliły spełnić rygorystyczne normy spalin Euro5. Silnik seryjnie współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF i posiada elektrycznie sterowany zawór EGR. Znajdziemy tu nowej generacji układ wtryskowy Common Rail o ciśnieniu 2000 bar , dzięki zastosowaniu hydraulicznego zaworu bardzo precyzyjnie dawkuje ilość paliwa, co przekłada się na zmniejszenie spalania oraz elastyczniejszą pracę silnika.



W odróżnieniu od starszych konstrukcji w silniku zastosowano turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek z elektronicznym sterowaniem co przekłada się na wzrost mocy oraz wysoki moment obrotowy 350 Nm przy 1750 obr./min. Po za nowatorskimi rozwiązaniami konstruktorzy postawili na niezawodność i wyeliminowali najbardziej uciążliwe usterki trapiące wcześniejsze modele. Przez to silnik stał się jednym z najmniej awaryjnych jednostek na rynku. Jednak w niektórych odmianach silnik boryka się z problemami dużego ubytku oleju, oraz jak to ma miejsce przy nowoczesnych dieslach problem z osprzętem.



Najbardziej uciążliwy jest filtrem cząstek stałych DPF zwłaszcza podczas jazdy miejskiej, problem też dotyczy zaworu EGR który jest elektroniczny i droższy w wymianie. Usterki najczęściej zdarzają się przy przebiegach powyżej 200. tys/km oraz podczas złej eksploatacji.Trzeba pamiętać że dzisiejsze diesle są bardzo zaawansowane technologicznie i naszpikowane elektroniką która czasami lubi szwankować a wtedy koszty ich naprawy są bardzo wysokie.


Opis ogólny
Silniki 2.0 CDTI występuje w samochodach marki Opel w modelach Astra, Insignia oraz Zafira . Jednostka całkowicie opracowana przez Fiata (2.0MJT) W zależności od modelu posiadał moc 110KM,120KM,130KM,160KM oraz 195KM Jednostka 4 cylindrowa posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy użyciu systemu Common Rail z wtryskiwaczami firmy Bosch. Ich największą zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji. Silnik współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek.



Po stronie zalet należy zapisać dobry moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy nawet do 195KM. Jednak w przypadku ewentualnych napraw należy liczyć się ze sporymi kosztami obsługi. Silnik 2.0 CDTI występuje z filtrem cząstek stałych(DPF). Element awaryjny jeśli samochód użytkowany jest głównie w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania cząsteczkami sadzy i spadku mocy silnika. Koszt nowego podzespołu oraz wymiany to kwota rzędu 4 tyś. złotych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • trwały układ wtryskowy
  • dobra dynamika

Wady

  • awarie EGR
  • seryjnie montowany DPF
  • uwaga na koło dwumasowe

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 150.000 km /lub 10 Lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch-możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 4.5 L, typ oleju: 5W30, wymiana po 30.000 km lub 1 rok

Rozrząd !!!
Serwis zaleca wymianę przy 150.000km lub 10 lat , niestety jest to zbyt długi okres . Zdarzają się przypadki że pasek przy tym przebiegu jest bardzo zniszczony i popękany co może doprowadzić do jego zerwania a co za tym idzie do poważnej i kosztownej usterki . Lepiej zmniejszyć przebieg do MAX 120 tys co zminimalizuje  ryzyko kosztownej naprawy .
Koszt wymiany rozrządu w ASO około 900zł plus pompa wody

Silnik 2.0 CDTI 195KM BiTurbo -wyposażony seryjne w dwie Turbosprężarki

Oznaczenia silnika
A20DTC -2.0 CDTI 16V 81kw/110KM – ASTRA, INSIGNIA

A20DTL -2.0 CDTI 16V 81kw/110KM – ZAFIRA C
A20DTJ- 2.0 CDTI 16V 96kw/131KM – INSIGNIA
A20DT-2.0 CDTI 16V 96kw/131KM – ZAFIRA C
A20DTH -2.0 CDTI 16V 121kw/165KM -ZAFIRA C
A20DTR -2.0 CDTI 16V 195KM – INSIGNIA (biturbo).

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 24) (7.4)
Trwałość 7.5/10
Utrzymanie 7.1/10
Dynamika 8.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 16 8

Najbardziej awaryjna część

18%
25%
24%
5%
12%
16%
Suma głosów: 226

Opinie użytkowników

17.03.2024 Zafira C Tourer
(10.0)
Opinia: Posiadam silnik A 20DT 131 KM z 2013 roku i na obecną chwilę zrobiłem 270 tysięcy bez żadnej awarii. Dwumas zaczął klekotać przy 250 tysiącach i rolka alternatora poza tym chodzi jak zegarek.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Oszczędna, przy tej masie i obciążeniu naprawdę jest oszczędna a jeżdżę bez EKO. Świetnie trzyma się drogi a często jeżdżę za granicę.
Wady: Rozrząd na pasku i cienki powłoka lakieru, małe draśnięcie i widać podkład. Zdecydowanie to duży minus.
  • Silnik: A20DT 96kW i 131 KM
  • Rocznik: 2013
  • Przebieg: 270
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
31.10.2019 Insignia 2013r
(8.0)
Opinia: Insignia 2.0 cdti 160km , przeb 149 tyś km od 30 tys 2x filty oleje bo wiecej stal i od nowosci smok pompy oleju nie byl wymieniany. dynamika slaba do 100 km/h ale pozniej petarda :) . A tym co sie zacieraja to polecam lać
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: 2.0 CDTI 160km
  • Rocznik / Przebieg: 2013/149 tyś
  • Spalanie: 6.6 l/100km
Polecam
20.05.2018 Marek
(8.0)
Opinia: Uważam, że jak na diesla to bardzo udana jednostka silnikowa. Oczywiście DPF. EGR, TURBOSPRĘŻARKA, DWUMASA, bądź klapy w kolektorze ssącym wymagają specjalnej troski, ale to jest nieważne, czy TDI, czy dCi, czy Hondowski Diesel. We wszyskich te "ulepszenia" są po pewnym czasie awaryjne. A wiecie
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: 2.0 CDTI 160 KM
  • Rocznik / Przebieg: 2009 260 tyś
  • Spalanie: 6.1 l/100km
Polecam
04.04.2018 Daniel
(10.0)
Opinia: Bordzo dobry silnik.Trzeba pamietac o regularnych serwisach i smiga
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Astra 160 km
  • Rocznik / Przebieg: 2011. 222000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
04.12.2017 Jacon
(7.7)
Opinia: UWAGA!! Silniki 2.0CDTI maja kilka wad! Pierwsza to starzenie uszczelki miedzy smokiem a pompą oleju (koszt uszczelki 50zł) nalezy ja wymieniac co 90tys lub 5lat. Dwa urywanie klapek w kolektorze ssacym, można je zaslepic i wyprogamowac z sterownika , trzy: zapchanie lub złe wypalanie filtra
  • 6.0/10
  • 8.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: Insignia 2.0 CDTI 160
  • Rocznik / Przebieg: 2010/ 204000
  • Spalanie: 6.7 l/100km
Odradzam