Silnik 1.6 MZ-CD 90/109KM (Y6) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 28746

Mazda

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.0 TDI 16V CR 120KM (EA189)15.09.2019

Bardzo udana jednostka. Ja w ciągu 3 lat przejechałem 50000km i jedyny mój wkład to filtry i olej, jedynie spalanie jest trochę wi

Polecam

8.67

Silnik 2.1 d 170/177KM (OM651)12.09.2019

Silnik potrafi zaskoczyc przy odpowiednim serwisowaniu,filtry,a szczegolnie wymiana oleju czesciej niz przewiduje serwis.

Polecam

9.33

Silnik 2.0 HDI 8V 90KM (DW10TD)11.09.2019

Silnik jest najmocniejszą stroną mojego auta. Trafiłem chyba na wyjątkowo zadbany egzemplarz, przez ponad 25k km nie działo się z

Polecam

8.77

Silnik 2.0 TDCI 163KM DPF (PSA)11.09.2019

Super silnik, bardzo elastyczny i dużym momencie co nawet w cegłówce takiej jak Galaxy daje się odczuć. Przebieg 100tys. i jak na

Polecam

9.74

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 CD występuje w modelu Mazda 2 oraz Mazda 3. Generuje moc 90, 95 lub 109KM. Silnik został całkowicie opracowany przez francuski koncern PSA przy współpracy inżynierów Forda. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Bezspornie ich największa zaletą jest możliwość stosunkowo taniej regeneracji. Słabsza wersja 90 konna w większości  występuje bez koła dwumasowego współpracuje z turbosprężarka o stałej geometrii łopatek. Silniki o mocach powyżej 109KM posiadają koło dwumasowe oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek,co przekłada się na dynamikę, przyspieszenie oraz wyższą kulturę pracy. W celu przestrzegania rygorystycznych norm czystości spalin nowsze silniki kooperują z problematycznym filtrem cząstek stałych. Element awaryjny zwłaszcza w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania cząstkami sadzy i w efekcie spadku mocy silnika i podniesieniu się poziomu oleju oraz uszkodzenia wtrysków. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3-4 tys. zł (usunięcie około 1000zł-niestety nie jest to zgodne z normami oraz prawem!!!). Aby przedłużyć żywotność jednostki wysokoprężnej należy stosować się do zaleceń producenta odnośnie rodzaju oleju silnikowego oraz przestrzeganiu terminowej wymiany filtrów. Kierowcy chwalą sobie jednostkę za bardzo dobrą dynamikę, niskie poziomy spalania, a przede wszystkim bezawaryjność.W opinii kierowców silnik 1.6 TDCI o mocy  jest jednostką  udaną . Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw w wersjach 109KM  filtra cząstek stałych,koła dwumasowego oraz turbiny o zmiennej geometrii łopatek.

Zalety:
trwała jednostka napędowa
Niskie spalanie
możliwa regeneracja wtrysków
ceny oraz dostępność części

Wady:
wadliwy filtr cząstek stałych wersja 109KM
zatykające się sitko przewodu smarowania turbiny
lejące wtryski -wina podkładek
awarie EGR oraz przepływomierza
awarie turbiny

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

 Silnik 1.6 CD 90KM

Silniki po 2008r mogą posiadać koło dwumasowe !!!

 Silniki po 2010r mogą posiadać  DPF!!!

Uwaga na sitko w przewodzie smarowania turbiny!!!

Zalecane jest przy okazji wymiany oleju jego czyszczenie .Niektórzy mechanicy usuwają całkowicie,należy się jednak zastanowić bo konsekwencją mogą kosztowne  do turbiny mogą dostać się nieczystości.Nowy przewód bez problemu można zakupić w serwisie Forda za kwotę około 200zł


Silnik 1.6 CD 109KM

Posiada !!!

Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek Garretta

wystepuje Koło dwumasowe

Filtr cząstek stałych DPF

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 43

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 22
Średnia (głosów 8):
(8.75)
Trwałość
 8.75/10
Utrzymanie
 8.5/10
Dynamika
 9/10

Głosy według opinii:

71

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Mazda 3 30.08.2019
Średnia:
(10.00)
Tak
"Autko bardzo dynamiczne, jak na 90 KM nieźle się zbiera. Kultura pracy silnika na dobrym poziomie. Wersja bez fap i dwumasy, co na pewno przełoży się na tańszą eksploatację."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1.6 MZ CD 90 KM 215 tys Rocznik / Przebieg: 2007 Śr. spalanie: 5.8
Maciek 05.05.2017
Średnia:
(8.00)
Tak
"Myślę, że w tej pojemności, na tle nijakiej konkurencji to jeden z lepszych silników minionej dekady. Jego mankamenty są powszechnie znane, ale przy właściwym serwisowaniu wszystko jest do ogarnięcia czy nawet uniknięcia. Zdarzają się natomiast krzaczki: Mi ostatnio strzelił kolektor ssący i przy okazji zregenerowałem turbo, ale co do samego silnika to w chwili zakupu (przy 160tkm) zrobiłem wymianę rozrządu oraz zapoconych uszczelnień i od tego czasu nic się nie dzieje. Co 10tkm leję mu dobry olej (z Dexelii przeszedłem teraz na Liqui Moly) i do baku dobrą ropę, a w zamian otrzymuję bezawaryjność i zaskakująca dla wielu elastyczność. "
Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: Mazda3/109KM Rocznik / Przebieg: 2005/212tkm Śr. spalanie: 6
Andrzej 07.09.2016
Średnia:
(5.33)
Nie
"Mam ten silnik w Mażdzie 3. Jeżdżę 6 lat, a samochód ma 11 lat. W czasie tych 6 lat nic w samochodzie mi się nie psuło... oprócz tego silnika. Silnik psuje się regularnie. A to sprzęgiełko na kole zamachowym, a to wtryski, a to zawór EGR, a to turbina, a teraz stoi w warsztacie i nie mogą dojść, co się dzieje. Po prostu raz pali a raz nie i nie wiadomo dlaczego. Krąży opinia, że francuskie silniki są najgorsze. Teraz jestem w stanie w to uwierzyć.Ma dwie zalety - niskie spalanie i dynamika. Ale oszczędności na spalaniu musimy wydać na naprawy, więc się nie opłaca."
Trwałość
 (2/10)
Utrzymanie
 (6/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: Mazda 3 1.6 MZ-CD/109KM Rocznik / Przebieg: 2005/230000 Śr. spalanie: 5l/100
Paweł 02.12.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"niskie spalanie,brak awarii,dobra dynamika,tani w utrzymaniu, tylko tankowanie ON .Silnik godny polecenia zrobiłem osobiście 80 tyś i nigdy nic nie było grzebane przy nim ."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Mazda 3 1.6 109KM 2008r 190tys
Rafał 16.05.2014
Średnia:
(10.00)
Tak
"Silnik dobry,bardzo dynamiczny a przy tym mało pali,mój posiada Filtr ale na razie nic się nie dzieje,może dla tego że dużo jeżdżę po trasie (168 tys ). Jeżeli mowa o samym silniku to nie sprawia problemów,turbo oraz wtryski w dobrej formie.Spalanie miasto 6L trasa 4.5L dla mnie Ok i co ważne tani w utrzymaniu ."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Mazda 3 1.6CD 109KM 2009r 168 tyś
<<<12>>>

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.